Gå til innhold

Treningsskravling

Klips

Anbefalte innlegg

Lesing er alltid bra, vil gjerne det, men nå er det vel nettopp denne rolige langkjøringen jeg har bedrevet ca hele min løpekarriere uansett?

Det er intervalltrening og sånn jeg ikke har bedrevet, fordi jeg på en måte har fått den delen av kondisen via tøffe timer på Elixia.

Har vel ikke noe mål om å øke løpeformen så voldsomt. Selv om superform selvsagt hadde vært fabelaktig, men jeg kommer ikke til å legge ned så mye arbeid i løping fremover, og har heller ikke meldt meg på flere løp! (Flink pike.)

Jeg skal i hvert fall ikke løpe noen halvmaraton i år ( gøy var det ikke), men vi får se hva jeg får lyst til når sentrumsløpmaset starter igjen.

I dag utgår trening, da nakken er så stiv og vond. Igjen. Jeg må jo gjøre noe riv ruskende på denne styrketreningen, men hva?

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag utgår trening, da nakken er så stiv og vond. Igjen. Jeg må jo gjøre noe riv ruskende på denne styrketreningen, men hva?

Tja... det kan være at du har løftet feil, men det kan også være aktive triggerpunkter. Så du i Madam Mims dagbok der jeg anbefalte sprettballmassasje? Gjør det samme på skuldre og mellom skulderblader etter trening. Legg ballen mellom deg og veggen og rull deg opp og ned. Hardt :) Det skal gjøre vondt. Finn noen vonde punkter og hold den der en stund til du kjenner det løsner.

Kjør på med

og noen
for å aktivere og få blodgjennomstrømning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hvor finner man en sånn ball? Eller kan nybegynnere bruke tennisball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har barn. Her fins hundrevis av baller. :klaske:

Noe må vel duge.

Jammen, da går jeg og gnir meg litt mot veggen med en ball jeg, dere. Sees :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vondt i skuldrene. Det sitter helt øverst i nakken denne gang. Ca der hvor nakkemusklene på hver side møter hodeskallen.

Gir seg nok, men jeg skulle gjerne unngått å få dette HVER gang :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt å hive meg på litt styrketrening igjen, og har samma driten selv. Stølhet? Bare på et uvant sted som gjør det litt ekstra vondt?

(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nakkevondten din stamme fra nedtrekken, kanskje? At du strammer nakkemusklene når du lener deg litt tilbake og trekker ned? :sjenert:

Håper, uansett årsak, vondten raskt går over. Er så tråkig med slike treningsrelaterte smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være pga for dårlig isolering av muskelgrupper. Det vil si at du bruker "hele kroppen" til å trekke (f.eks. i nedtrekk), istedet for å fokusere på å bruke riktig ryggmuskulatur. Tenk på at det er en bestemt del av muskulaturen/kroppen som skal gjøre jobben, ikke hele deg. I nedtrekk kan det være en idé å tenke på å senke skuldrene, så ikke skuldre, nakke og armer gjør jobben for ryggen. Senk gjerne skuldrene for hver repetisjon, før du trekker ned med ryggen (det blir tyngre, men treffer bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han fokuserte på å senke skuldrene først på nedtrekk han PT'en, så det har jeg gjort. Men sannsynlivis strammet alt mulig likevel.

Har funnet ut at det er de musklene som hindrer hodet i å falle bakover som er herpa. Dermed er nedtrekk og (omvendt?) roing, kanskje spesielt den siste, de jeg mistenker.

Uansett utgår trening i dag til fordel for min aller første kiropraktortime. Dritredd, men å sove sittende, det går faktisk ikke i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kiropraktoren min er ihvertfall min reddende engel. Håper din vedkommende kiropraktor blir det for deg også. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Driver nå og iser ned en gang i timen, det var for betent til at hun tok direkte på nakken. Uvant å skulle ha kiropraktor som reddende engel, er ikke vant til å få noe som jeg ikke lar gå over av seg selv.

Men ved nærmere ettertanke hadde jeg jo feber dagen før og vond hals samme formiddag og dagene etter den siste treningsen der jeg løftet alt jeg kunne. Kanskje jeg bør være litt mer forsiktig med styrketrening når det er virus i kroppen enn jeg har pleid å være på utholdenhetstrening?

Spekulere. Reparere.

Får meg en kjapp treningsfri med faste, da. Klarer ikke å svelge stort :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, de siste dagene har jeg vel strengt tatt kunnet tatt en rolig joggetur. Men jeg har ikke gjort det.

Frem til det var nakken helt herpa. Her har det gått i isposer, kiro-knekking, ibux og voltarene frem til søndag.

Pakker joggeskoene i sekken og satser på annenhver dag løping (30-60 min) og annenhver dag innovativ styrke som jeg kan kalle det de 2,5 ukene på øyloffing.

Da har jeg hatt to hele uker treningsfri(!)

Og så i gang igjen for fullt fra jobben starter igjen i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Høres fælt ut. Har vært plaga med lignande. Min nakke liker ikkje dips,og kan og bli sint av nedtrekk og armhevingar (faktisk!). Nedtrekken har blitt bedre,trur det å få kontakt med rette muskelgrupper var clouet.

Håper det blir bra igjen. Har du fortalt PT-en din om problemene? Han/ho har sikkert vært borti det før.

Ellers likar eg uttrykket "innovativ styrke".:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...

Takk. Nakken merkes fortsatt, så jeg får vel kjøre noe mer behandling når jeg får tid.

Våget meg ikke på noe mer trening før ferien.

I løpet av de 2,5 ukene på greske øyer klarte jeg å få til:

3 halvtimes løpeturer ( :fnise: men det var VARMT der altså!)

3 halvtimes innovativ styrkeøkter

Ikke akkurat som i mine villeste drømmer, men noe.

Nå har jeg vært hjemme siden søndag og bare pakket pakket pakket. Utslitt! :gjeiper:

Flytter i morgen.

Vanlige treningsrutiner er vel på plass igjen fra neste uke.

Ikke verdens sprekeste sommer med andre ord. Men jeg sitter jo sjelden stille, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, mai: 18 timer trening

juni, god steam, 12,5 timer trening før kræsjlanding av nakke

juli: 3 timer trening :ler:

Jaja, bedre lykke neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men nå er juli over ;)

Visste jeg ikke hadde sjans, flyttelasset gikk på fredag, så det ble fire dager med pakke ned i esker og nå har det vært tre dager med å pakke opp, bære dem rundt, skru opp garderobeskap etc.

Har knappest sittet stille fem minutter per dag.

Men NÅ, faktisk akkurat nå, skal jeg sjekke timeplanen på Elixia, og se om det er noen kosetimer jeg kan varme opp til høsten med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakka ned, pakka opp, bæra og skru er definitivt som trening å rekna!

Håper du finn noe kosetrim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mim, det er så koselig å ha deg innom. Ble ikke kosetrim, ingen fristende timer på planen ennå, så rett på styrkeprogrammet igjen. :sjarmor:

Testet situps på ball (ingen skrå benk til hoftehev på det senteret), altså en sånn halv bosu-ball under ryggen slik at magen ble strukket ekstra langt andre veien mellom hver crunch. Tips fra bloggen til Lene Hansen som jeg sporadisk frekventerer. Kjentes svært effektivt ut!

Dessuten testet jeg å gå hjem fra jobb til nye huset, gikk raskt i treningstøy, tipper det vil ta ca. 45 min (gikk innom treningssenter denne gang, så ingen nøyaktig måling).

Deilig trent følelse i kroppen i dag (kjente ekstra nøye etter i nakken hele tiden og tøyde og løsnet på den).

I GANG! :hoppe:

(3x10: Knebøy 40, Benk 35, Markløft 40, Ro med kroppsvekt, Pullup sidegrep (to halve), Step up 6, Nedtrekk 35, Sit-ups på ball 3x15 )

(Pullups var mye lettere i tørkestativet på Paros der jeg hadde underhåndsgrep, der fikk jeg til to stk per sett.)

Plan en uke frem (håpet er som kjent lysegrønt. Så også Elixia):

Torsdag 5: hvile

Fredag 6: styrke

Lørdag 7: utdrikningslag med aktivitet

Søndag 8: løpetur

Mandag 9: styrke

Tirsdag 10: spinning/løpetur

Onsdag 11: - (Stockholm)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...