Gå til innhold

Er det stygt av meg å ønske et bryllup uten datteren hans?

la Flaca

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel verken sært eller spekulerende å forsøke å sette seg inn i din manns situasjon vel? :o

Klart det kan være vanskelig, men resten av livet deres kommer til å være med "hans barn" som ett fullverdig medlem av DERES familie. Det er vel ingen som sier det er enkelt å velge mann med barn, men man må forsøke å se det fra hans ståsted også.

Men som sagt, han kan jo ha planene klare allerede, fordi han er vant med å ha barnet i tankene iforhold til hvordan han legger opp livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet Muppi :kysse:

Jeg har jo også venninner som har feiret bryllup uten tantebarn osv. og ikke syns barn hører hjemme der, rett og slett. Og tenker nok at responsen her inne hadde vært av en helt annen art dersom jeg hadde egne barn/ felles barn, men vurderte å "ekskludere" dem fra bryllupet... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva mannen din synes her, men det viktigeste er faktisk datteren! Et barn av foreldre som ikke bor sammen føler seg ofte forsømt og mindre elsket av den forelderen barnet ikke bor hos. Å ikke ha henne med i bryllupet vil være å bygge opp under disse følelsene. En jente på 5 år er så stor at hun forstår at det er noe hun ikke får være med på, og når hun blir større vil hun forstå enda mere, og det vil bli enda sårere for henne. Hva med å ha henne der under vielsen og middagen, også betale noen for å kjøre henne hjem til mor? Synes du bør strekke deg litt for å få til dette, for barnets skyld. Selvfølgelig er det fristene å bare tenke på seg selv, men det kan du ikke tillate deg når du har valgt en mann som allerede har et barn. Du får han jo for deg selv hele bryllupsreisen? Det er stor forskjell på tantebarn, små søskenbarn ol. og egne biologiske barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aline: Jo, jeg syns det er sært å spekulere i hvordan det er å ha egne barn, med et bryllup for døren. Jeg er godt utstyrt med empati, fantasi og forestillingsevner. Men jeg kan umulig tenke meg hvordan det er å være pappa eller mamma! Jeg har nemlig enorm respekt for alt som det innebærer å være forelder!!! Det eneste jeg kan forholde meg til, er hans følelser - som jeg uansett alltid vil sette foran mine egne når det kommer til datteren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild: du har selvfølgelig fullstendig rett i alt det du sier der, og det har hele tiden vært i tankene mine... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ikke et direkte svar på hovedinnlegget, bare en innspill om hvordan vi kommer til å løse det den dagen vi gifter oss. (Vi har snakket om dette, selv om vi ikke har noen dato! :sjarmor: )

Vi har barn sammen, samt at sambo har to søsken under 10 år. Den dagen vi gifter oss skal ungene få være med i kirken, men ikke under middagen og på festen etter middagen. Vi mener at bryllup er for voksne og at unger ikke har noe å gjøre der det konsumeres alkohol. Vi kommer til å skaffe barnevakt til våre, som f eks kan ta dem med på kino og Mc Donalds. Jeg tror faktisk de vil synes at det er mer stas enn å sitte til bords i et voksenselskap i flere timer, særlig hvis de får ha med en venn hver.

I deres tilfelle, hvor barnet bare er hans, bør den endelige avgjørelsen tas av ham. Uansett er det vel naturlig at jenta er med som brudepike under selve vielsen? Så kan dere jo gjøre som oss og si at resten av dagen er for de voksne. Hvis dere ikke skal ha med andre barn enn jenta etter vielsen blir det sannsynligvis bare kjedelig for henne. Du sier det er vanskelig å finne barnevakt. Hva med barnets mor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D Hei.

Nå har disse to valgt å starte livet sammen.

De har ikke fått barn sammen kanskje fordi de føler at det er noe som hører ekteskapet til.

Han har et barn fra før og det er selvfølgelig slik at hun er en del av deres liv.

Allikevel synes jeg det er synd når alle tar det som en selvfølge at datteren som er fra et annet forhold skal ha en sentral rolle denne dagen.

Noen synes sågar at datteren bør få være brudepike.

Det at to voksne mennesker skal feire at de velger å leve livet sammen er en høytidelig begivenhet.

Det at han tilfeldigvis har et barn med en annen skal ikke føre til at lykken mellom de to som gifter seg overskygges på noen måte.

Jeg har selv en stedatter som hadde en sentral rolle i vårt bryllup, men brudepike var hun ikke!

Vi ønsket å fokusere på oss to denne dagen og ikke på henne som er et resultat av et annet forhold.

Hun er viktig for mannen min, men denne dagen var det faktisk ikke hun som sto i fokus for ham.

Når disse barna får søsken deltar de selvfølgelig på en annen måte.

Hun skal alltid føle at hun er velkommen hos faren sin og at barna som kommer er hennes søsken og ikke konkurrenter.

Klem fra La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jeg lettere sjokkert over.

Barna dine er det aller viktigste uansett hvor mange ganger du gifter deg, og skal du inngå ekteskap med en person som ikke er biologisk involvert bør denne absolutt finne seg i å stå på sidelinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tex:

Mener du helt seriøst at den som ikke er forelder til dette barnet skal stille på sidelinjen også den ene dagen som faktisk er en dag for de to som gifter seg.

Jeg må si jeg blir sjokkert over hvor egoistisk den tanken er.

Det er da ikke barnet som gifter seg.

Har ikke vært i et eneste bryllup hvor en ektefelle har måttet stå på sidelinjen fordi den andre part tilfeldigvis hadde blitt forelder en gang før.Det må da være grenser for hensyntagen.

NEI.Dette er en forbanna dag i løpet av et liv og da må en kunne påberope seg retten til å avstå fra brudepiker!!!

Ungene er da i sentrum 364 dager ellers i året.

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cawarra, god ide!!

Tex, nå må du skjerpe deg litt. Det er da virkelig La Flaca og hennes mann som skal være midtpunktet i deres bryllup, og ikke barnet hans!!!???!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine er det aller viktigste uansett hvor mange ganger du gifter deg, og skal du inngå ekteskap med en person som ikke er biologisk involvert bør denne absolutt finne seg i å stå på sidelinjen.

Det var nå litt voldsomt da! Et barn kan da fint få være med på en del av bryllupet, og føle seg viktig på pappas eller mammas store dag, selv om det er brudeparet som står i sentrum. Kan ikke se noen motsetninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med Tex, Barna er viktigst!!!!

Du trenger ikke å stå på sidelinjen av den grunn. Jeg har en sønn fra et tidligere forhold og han følger meg opp i kirken. Samboeren min kunne aldri tenkt seg å ekskludert han i fra verken vielsen eller festen.

Og strengt tatt trenger vel ikke ungene å sitte til bords i 3-4 timer?? Vi har tenkt å sette opp en tv m/video slik at de kan se litt tegnefilmer eller spille spill etc.

Han får også være med i planleggingen og det synest han er kjempestas, om han ikke er mer en 6 år. Poenget er at han også skal føle seg litt viktig og strengt tatt ikke glemt.

Dette kaller jeg å lage problemer av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig:

Jeg sier meg helt enig med Tex her. Vi er da voksne nok til aa nyte dagen selvom et barn som ikke er vaart eget er med aa feire. Man kan ikke se paa dette barnet som "resultatet fra et tidligere forhold". Det er jo et barn det er snakk om! Barnet til den du elsker og skal elske resten av livet.

Det skal saa lite til at barn i en slik situasjon foler seg til overs, men det skal ogsaa saa lite til at de foler seg inkludert. Naar man er 5 aar, er man absolutt stor nok til aa forstaa det som foregaar.

Jeg er litt sjokkert over en del uttalelser her. J

a, bryllup er en stor begivenhet.

Ja, man skal ha en fantastisk dag.

Ja, man skal staa i sentrum og det gjoer man uansett om det er et lite barn der..

Nei, det skal ikke gaa utover andre.. og i hvert fall ikke smaa barn.

Kan det ikke vaere en ekstra glede da og glede sin kjaeres datter.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D

Hver sin smak sier nå jeg.

Noen ønsker å ha med ungene og noen ønsker ikke ( og dette til og med når begge er biologiske foreldre)

For 20 år siden var ikke dette engang tema.

Ungene hadde ingenting i et bryllup å gjøre og var de invitert hadde de å holde munn og sitte stille..sånn var det.

En kamerat av min mann stilte seg litt uforstående til mine bekymringer om min stedatters oppførsel under bryllupsmiddgen.

Han sa: "det er da underlig hvordan det har blitt, før fikk de da beskjed om å sitte stille og da gjorde de det"

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...