Gå til innhold

Er det stygt av meg å ønske et bryllup uten datteren hans?

la Flaca

Anbefalte innlegg

Samboern min har en datter på 5, som bor 2.5 timers kjøring fra byen. Nå går det mot bryllup neste sommer, og jeg har gjort meg tanker rundt dagen. Her i byen har vi bare hans foreldre til å sitte barnevakt for jenta, og jeg lurer på hvordan det skal foregå rent praktisk.

Jeg kan vel si med én gang at det ikke er så om å gjøre for meg at hun er der, selv om jeg kanskje fremstår som 'den onde stemor' når jeg sier det.

Jeg vil gjerne være litt egoistisk den dagen, og hadde syntes det var trist dersom farmor/ farfar skulle reise hjem og sitte barnevakt i stedet for å feire sammen med oss. Vi kommer også til å dra direkte på bryllupsreise utpå kvelden på bryllupsdagen, og det kommer ingen andre barn i bryllupet. (Vi er avhengig av at noen (dvs. vi) kjører og henter jenta fra og til hjemstedet fordi moren er lite samarbeidsvillig, og aldri har villet kjøre.)

Hva gjør jeg ? Jeg er veldig bevisst på at jeg skal ta meg av datteren hans, og prøver så godt jeg kan å gjøre livet trivelig for de to. Men akkurat bryllupsdagen (og dagene forut) vil jeg gjerne ha mannen min for meg selv. Er det uhørt? Skal selvfølgelig diskutere det med han... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er en egoist, ja det har du rett i.

Kjenner du virkelig INGEN som kan ta seg av jenta for en kveld?

Har du ikke en eneste venninde, en nabo eller en arbeidskollega som kunne tenke seg å stille opp?

Da bør du kanskje gå litt i deg selv...

Å ønske og feire bryllupsdag uten gommens datter er rett og slett uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du er egoistisk eller ond stemor.

Tilbring dagen dere to.

Hun er for liten til å forstå helt ut likevel.

Men dere kan jo gi henne ekstra oppmerksomhet forut bryllupet, slik at hun føler seg spesiell hun også.

Og å bli alene barn, når hun er så liten, i bryllupet, blir nok temmelig kjedelig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Men akkurat bryllupsdagen (og dagene forut) vil jeg gjerne ha mannen min for meg selv. Er det uhørt? Skal selvfølgelig diskutere det med han... :roll:

Ja, det er uhørt. Det er faren hennes som gifter seg. Han må vel ønske at hun er til stede på bryllupsdagen? Er ikke dette en dag man ønsker å dele med de nærmeste, det praktiske ordner seg med litt planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det er uhørt! :o Og JA, det får deg til å høres ut som den onde stemor! Finn en løsning! Hva med å la besteforeldrene ha ansvaret for henne under bryllupet? De burde jo kunne ta henne med seg hjem og evt. kjøre henne dagen etter? Så pass bør besteforeldre stille opp. Men å eksludere datteren fra bryllupet? Seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg du må la han bestemme. Dersom han ønsker å ha med datteren sin i bryllupet, synes jeg ikke du kan nekte det. Det blir imidlertid han som da må sørge for transport eller barnevakt for henne.

Forloveden min har en datter fra tidligere forhold, men dessverre har de lite kontakt. Hvis dette skulle forandre seg før bryllupet vårt, og han da vil ønske å ha henne med (hun er 6 år), ville jeg aldri nekte han det. Jeg ville imidlertid overlate all planlegging rundt at hun skulle komme til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om mannen hennes skulle vise seg å være enig med henne, er han da dårlig far og uskikket til å ha ungen fordi han ikke ønsker henne i bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om mannen hennes skulle vise seg å være enig med henne' date=' er han da dårlig far og uskikket til å ha ungen fordi han ikke ønsker henne i bryllupet?[/quote']

Det er vel ikke en helt fjern tanke.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det annerledes da, tex?

Det er greit at en omsorgsperson ønsker barnefritt bryllup, men ikke en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om mannen hennes skulle vise seg å være enig med henne' date=' er han da dårlig far og uskikket til å ha ungen fordi han ikke ønsker henne i bryllupet?[/quote']

Det synes jeg ikke. Jeg vet om par som har felles barn, som har valg å feire dagen uten barna. Dette fordi barna ofte blir maste når de blir slitne (og det blir de ofte fort når det er mye styr), og da er det ofte mamma og/eller pappa de vil til. De har heller hatt en feiring med barna utenom.

Her blir det annerledes, siden han naturligvis har et annet forhold til datteren enn det stemoren har. Derfor synes jeg han må bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Selvsagt må datteren få være med, og klart hun forstår mye av det som skjer! Bryllup er stort for en hver liten jente på 5 år, særlig når pappa en brudgom. Finn en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier nå ikke noe om at hun skal bestemme heller, hun spør hva vi syns.

Det står ingenting om at hun skal overkjøre mannen og nekte han å ha datteren sin i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du er ond, kald, følelses løs eller noe annet!!!!Ærlig talt, dette er deres dag, og denne ene dagen skal dere ikke tenke på andre. Barnet er så ungt uansett. Vi kommer heller ikke til å ville ha noen barn i bryllupet vårt, og om folk reagerer på att de ikke får ha med seg barna sine i kirken, så får de bare gjøre det. Jeg syns dere andre er skikkelig strenge mot henne her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva hadde du gjort om det var DITT barn?

Gifter du deg med en mann med barn, må du ta barnet på kjøpet.

DERE må finne ut hva dere skal gjøre med barnet i DERES bryllupp.

Ønsker dere ett barnefritt bryllupp begge to, så tar dere ikke datteren med på det, men tar kanskje en egen liten "seremoni" med henne for at hun kan få delta til en viss grad?

Dersom det er viktig for far å ha datteren i brylluppet, så finner dere vel alltids en løsning, du gifter deg jo faktisk med en som har barn og livet vil være med ett barn som en evig del av det.

Men som sagt, om barnet hadde vært ditt/deres, hva hadde du gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at når man er "stemor" har man ikke lov til å si at man kan tenke seg et barne-fritt bryllup uten en masse styr og arrangementer, som septemberbrud beskriver. Det er forbeholdt de som har felles barn det.

Det er en utakknemlig jobb å være 'uekte' mamma gitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på om den onde stemoren overtaler far til å utelukke datteren hans, og på om far bestemmer seg for et barnefritt bryllup.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...