Pinkyh Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Jeg er en cocaholiker. Rett og slett.... Og jeg vil så gjerne slutte med skvipet! Jeg drikker ca en liter om dagen, i helgene mer, og blir rastløs og irritabel om jeg ikke får "skuddet" mitt etter jobb. Jeg prøvde å slutte for en stund tilbake og klarte vel et par måneder uten noe som helst brusdrikking, men så sprakk jeg. Er det noen flere som er i samme båt, og som kunne tenke seg å slutte? Jeg lurer litt på hva slags erstatning jeg skal drikke. Jeg kan ikke drikke cola light eller andre slags light-produkter da jeg ikke tåler aspartam og andre søtningstoffer. Hvertfall ikke i store doser. Hva skal jeg drikke til pizza og kjøttdeigmat (syns liksom ikke det er mye annet enn brus som passer), og hva skal jeg drikke som kos på kvelden? og ikke si vann.... Er det noen som har noen supre drikketips eller andre erfaring er å komme med for å slutte å drikke cola?? All erfaring og gode tips tas i mot med STOR takk! Kanskje det er noen flere der ute som har tenkt på å slutte og har lyst på en "slutte-å-drikke-brus-motivasjons-tråd"?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Du finner sikkert noen gode tips her: http://www.google.no/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=stop+drinking+coke
Gjest asanti Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Føler med deg! Har samme problem. Men så fant jeg en saft jeg liker veldig godt, det er den fun light istea med green tea? Er faktsk ikke helt sikker på hva den heter, men den er værtfall god nok til at lysten på cola har minsket masse! Men drikker det innimellom til pizza og annen kosemat, og i helgene om det er chips innei bildet. Prøv å se om du finner en saft du liker, elle juice. Lykke til!
Hanselot Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Jeg har kuttet ned fra daglig inntak, ikke i så store mengder som du riktignok til ett par flasker i uka. Jeg sliter fortsatt med måha-tankene, men det går greit fordi jeg handler kun en gang i uken, og er for lat til å stikke i butikken kun for å kjøpe cola. Jeg kjøper to glassflasker, prøver i utgangspunktet å holde meg til helgen, men binder meg ikke til dager om jeg bare må Jeg sliter nå mest når jeg må i butikken en gang til for å handle noe jeg har glemt. Viktigste da er å være mett når man handler. Ellers drikker jeg smoothies på daglig basis og det døyver det meste av trangen til sukker. Jeg velger å tro at det er bedre med en smoothie enn en cola Jeg drikker sukkerfri saft til middag, i gamle dager fantes det saft med colasmak, kanskje det fortsatt fins?
Pinkyh Skrevet 20. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2010 Jeg tenker også litt på å kutte ned i stedet for å kutte helt ut. Blir liksom ikke så drøyt og virker ikke så umulig å få til. Kanskje hvis jeg klarer å kutte ut på hverdagene og kun drikke i helgene til god mat, evt når man er på besøk/på restaurant. Kanskje det er løsningen? Skal prøve meg litt fram med ulike saft typer. Litt av problemet mitt er at mange av safttypene som er sukkerfrie inneholder aspartam, og de safttypene som er tilsatt sukker inneholder like mye sukker som vanlig brus, og man er nesten like langt. Smoothies skal jeg absolutt prøve! Har dere forresten merket noen vektreduksjon etter at dere har kuttet ut mye av brusen?
Gjest Nanne70 Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Lerum har fruktsaft uten tilsatt sukker eller søtningsstoffer, bare med det naturlige fruktsukkeret. Min favoritt er appelsin/mandarin, veldig frisk og god!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Hadde samme problem før. Forstår at det er vanskelig, men du klarer faktisk. Bit deg igjennom det når du blir sur og irritabel, gå å puss tenna, gå å legg deg, gjør noe annet! Etterhvert går det over, det lover jeg deg.
Pinkyh Skrevet 20. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2010 Jeg slutta å røyke for over ett år siden, og jeg tror faktisk at det er værre å slutte å drikke cola.
Gjest asanti Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Jeg har ikke merket noe vekttap, men det er nok for at jeg spiser så mye rart ellers og e lite aktiv. Det var lurt det tipse om å bare handle cola den ene gangen i uka. Det skal jeg prøve!
Susan Sto Helit Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Lerum har fruktsaft uten tilsatt sukker eller søtningsstoffer, bare med det naturlige fruktsukkeret. Min favoritt er appelsin/mandarin, veldig frisk og god! Har Lerum? Jøss, sist jeg sjekket Lerum sine produkter var det søtstoff i ALT... Bra ting har forandret seg de siste åra.
Susan Sto Helit Skrevet 20. april 2010 #11 Skrevet 20. april 2010 Forresten ville jeg byttet ut Cola med annen brus først, for å ta koffein-avvenningen uten å gi slipp på brusen. Så kan man forsøke å kutte sukkeret etterpå, altså fjerne brusen helt. Kanskje erstatte den med vann tilsatt smak på hverdagene (Vann med frukt i.) Og saft i helgene. Jeg er hekta på Hervik sin saft. Den er uten både konserveringsmidler og søtstoff, hvertfall.
Pinkyh Skrevet 20. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2010 Var på Kiwi nå og sjekket, og Lerum sin saft uten tilsatt sukker inneholdt søtstoff... :/ Hvor kjøper man hervik sin saft? Må sjekkes ut! Føler at hvis jeg skal kutte ut cola at jeg vil kutte ut all brus, bare for å kjenne meg sunnere og kanskje gå litt ned i vekt med på kjøpet. Dessuten drikker jeg kaffe på dagtid når jeg er på jobb, så koffein får jeg i meg uansett. Men det er faktisk ikke en dum tanke, bare tror ikke at det vil fungere for meg. Nå sitter jeg å nyter en Bendit Smoothie med Mange og Banan. Ganske godt, men nå er jeg mett og skal gå i gang med middagen... hehe...
Pinkyh Skrevet 20. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2010 Hvordan lager man det? Og er det godt uten sukker? (Liker egentlig ikke te...)
Gjest Mahareth Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 Hva med Bonaqua? Da får du "brusfølelsen" uten sukkeret og koffeinen. Begynn med å trappe ned, sett ei grense for hvor mye du kan drikke. Kanskje først en halv liter til dagen i en uke, så minsker du det til du er på f.eks. en halvliter på lørdagen. Det er ingen krise å drikke litt brus. Ellers anbefaler jeg ikke jus, for det er ikke så mye sunnere egentlig. Og hvis maten du spiser får deg til å savne colaen enda mer, så prøv å lage noe annet til middag en stund
Knife Skrevet 20. april 2010 #16 Skrevet 20. april 2010 (endret) Du er en sukkernarkoman. Du må legge over kosthold ditt, spis mindre poteter,brød og karbohydratholdig mat og drikk mindre og mindre brus for hverdag. Du kan ellers ta problemet i egene hender og starte å lese boken "Sukker - en snikende fare" som hjelper deg å bekjempe ditt sukkerforbrukk, mange kapitller akkurat om sukkeavhengihet og coca cola. Endret 20. april 2010 av Knife
Chanel.No5 Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 Litt morsom artikkel som inneholder 10 grunner til å slutte drikke Cola; http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=no&langpair=en%7Cno&u=http://purpleslinky.com/offbeat/10-facts-that-will-make-you-stop-drinking-coca-cola/&rurl=translate.google.com&usg=ALkJrhjgqOMFiOhQvcTXgfBH8UryJvo9jw
MarilynM Skrevet 21. april 2010 #18 Skrevet 21. april 2010 Du er en sukkernarkoman. Du må legge over kosthold ditt, spis mindre poteter,brød og karbohydratholdig mat og drikk mindre og mindre brus for hverdag. Du kan ellers ta problemet i egene hender og starte å lese boken "Sukker - en snikende fare" som hjelper deg å bekjempe ditt sukkerforbrukk, mange kapitller akkurat om sukkeavhengihet og coca cola. Ja! Og boka Kjernesunn familie! (Ninka-Bernadette Mauritson) Forfatteren var sukkerjunkie, og er nå avvent. Det er ikke nok å bare finne noe saft å drikke, du må legge om til et kosthold som ikke gir søtsug! Lykke til!
baltazar Skrevet 21. april 2010 #19 Skrevet 21. april 2010 Forstår godt at det er vanskelig å kutte helt ut. Jeg må også ha noe søt drikke til middagen. Noen ganger når jeg har min datter og har sykt lyst på noe søtt, så helller jeg oppi "7up"(light) i glasset så hun tror det er farris...ellers går det i pepsi max når jeg ikke har henne. Uansett, så er poenget å bare holde seg til brus ved middagsmåltidene på hverdagene og bytte ut colaen med vann resten av dagen, for det er jo det kroppen vår skriker etter, og om du hele tiden tenker på hvor viktig vann er for kroppen din, så er det også enklere for deg å drikke det. Så kan du jo heller kose deg bittelitt ekstra i helgene.
alCaldazar Skrevet 21. april 2010 #20 Skrevet 21. april 2010 Jeg lurer litt på hva slags erstatning jeg skal drikke. Jeg kan ikke drikke cola light eller andre slags light-produkter da jeg ikke tåler aspartam og andre søtningstoffer. Hvertfall ikke i store doser. Hva skal jeg drikke til pizza og kjøttdeigmat (syns liksom ikke det er mye annet enn brus som passer), og hva skal jeg drikke som kos på kvelden? og ikke si vann.... Er det noen som har noen supre drikketips eller andre erfaring er å komme med for å slutte å drikke cola?? All erfaring og gode tips tas i mot med STOR takk! Dra på harrytur og kjøp noen brett med Ramlösa, jeg synes Mango, bringebær og granateple-smakene er best (bruker ramlösa for å venne meg av pepsi max-avhengigheten...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå