Gjest Airi Chikako Skrevet 19. april 2010 #1 Del Skrevet 19. april 2010 Hei Nå har det vært noen poster her om hva man gir opp/ikke gir opp til det beste for miljøet. Jeg lurer på om det er noen miljøblundere som gir dere dårlig samvittighet? Selv er jeg ganske opptatt av miljøet og synes jeg gjør mye, men det er èn ting som gir meg skikkelig dårlig samvittighet. Jeg bruker hormonel prevensjon. Jeg liker ikke tanken på hva miljøet utsettes for ved at vi bruker kunstige hormonpreparater, men jeg bruker altså p-ring selv. Den skal jo kastes i aliminiumsfolien for å hindre at det lekker ut hormoner, men disse frigjøres vel en gang uansett, de kan jo ikke bare forsvinne? Jeg har også litt dårlig samvittighet for at jeg flyr innimellom. Det er det jeg har mest dårlig samvittighet for. Ikke kildesorterer jeg heller, men vi har ikke muligheten der jeg bor, så det tar jeg ikke på min kappe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børstepappa Skrevet 19. april 2010 #2 Del Skrevet 19. april 2010 Hei. jeg forstår godt hva du mener. jeg får også en del dårlig sammvitighet. ikke direkte på ting jeg bruker å kjøper men på at alt er så innmari pakket inn. man hører ser å leser mye om at vi må skjerpe oss å bruke mindre papir å alt mulig rart enda er mye pakket inn i enorme mengder søppel. for eksempel kunne man ikke gått tilbake til melke flasker? er jo mere en nokk sand å ta av her i verden? kan jo hende at det er en grunn til at det ikke brukes lengre det vet jeg ikke så mye om. men om det var for å spare på penger fra produsenten sin side så kunne man jo kanskje innført noe pant på dette også? å det gjeller forsovidt andre flaske produkter å, er ikke alle som gidder å resirkulere glass å diverse man ikke får pant for å dermed kaster det. å man burde kanskje sørge for at flere steder får muligheten til å kildesortere litt bedre? er så mange ting som irriterer meg. gidder ikke staten å satse på ting eller har de bare ikke tenkt over sånne enkle ting? gjeller jo forsovidt ikke bare staten er jo butikker å kjeder også. når jeg titt å ofte kjøper blomster til min kjære så pakker de inn i masse papir å plast. å fra jeg kjøper de til de blir levert tar det ca 5 min så er jo ikke nødvendig. jeg pleier selv å be om å slippe denne plast å papir sammlingen. men dette er jo absolut noe de kunne spurt om kanskje? er ikke alltid nødvendig med all den embalasjen. så klart er jo en ting da det er 25 minusgrader ute å alt dør før det kommer frem. i denne data alder så burde det ikke være nødvendig med så mye papir? jeg jobber i transport bransjen å ser her at det er store mengder papir å tull som flyr rundt. kunne jo sendt en epost? vet mange gjør det også men synes flere skulle engasjere seg jeg da. desto flere desto bedre. blei litt lang denne her å kanskje ikke så saklig men godt å få litt ut. mye av dette miljø temaet som stadig dukker opp overalt gir meg mange tanker å små irritasjoner fra tid å annen. godt å se at flere bryr seg å jeg vet det er mange av de som bryr seg men kan vel aldri bli nok? å om ting som prevasjon plager deg da vil jeg tro du er ganske så flink å interisert i å ta vare på planeten vår. godt å se. Børstepappa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. april 2010 #3 Del Skrevet 19. april 2010 Det er ingenting jeg har dårlig samvittighet for i miljøets tegn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 19. april 2010 #4 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg har dårlig samvittighet for at jeg kaster ofte mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkyh Skrevet 20. april 2010 #5 Del Skrevet 20. april 2010 Jeg har dårlig samvittighet for at jeg noen ganger kaster juice- og melkekartonger i vanlig søppel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 21. april 2010 #6 Del Skrevet 21. april 2010 ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 23. april 2010 #7 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg har dårlig samvittighet for at jeg bor i en energikrevende bolig, og at jeg ikke har installert varmepumpe og gjort andre energisparende tiltak mot dette. (Bortsett fra at vi senker innetemperaturen så mye vi kan for å spare energi.) Jeg har også litt dårlig samvittighet for at jeg ikke bestandig plukker opp hundebæsjen når vi er ute på tur. Nå skal det til mitt forsvar sies at hunden aldri gjør fra seg på fortauet, bare langt uti grøfter osv. Er det for tungvint eller vått å komme seg dit hunden har bæsjet går jeg videre, men føler meg ikke videre høy i hatten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 23. april 2010 #8 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg har dårlig samvittighet for at vi bruker mye strøm, ikke er flinke til å sortere søppel ordentlig og kaster en del mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 8. mai 2010 #9 Del Skrevet 8. mai 2010 Jag är också relativt miljömedveten och tänker precis som du på preventivmedel. Jag äter p-piller och det är ju lite svårt filtrera kisset med aliminium. Annars så har jag dåligt samvete för att jag älskar kläder och jag har sjukt dålig ekonomi, vilket leder till att jag handlar typ allt på H&M, eller andra massproducerande kedjor. Nu börjar ju även de tänka på miljön, men ändå.. Jag var vegetarian/vegan i 9 år, men var tvungen att börja äta kött igen för att jag blev så sjuk av näringsbrister.. Det har jag också dåligt samvete för. Jag håller på att ta körkort nu, och det blir ju en hel del bilkörning utan mål, bara för att jag ska lära mig. Det blir ju många "onödiga" liter bensin. Men jag vill ändå ha körkort, det behövs ibland. Man borde bygga ut kollektivtrafiken mer! Jag har också dåligt samvete för att jag inte alltid väljer ekologisk mat när det alternativet finns.. Men jag har verkligen inte råd! Hela världen borde göra en stor miljösatsning och låta den ekologiska maten vara billigare. De skulle ju tjäna på det i slutändan. Jag har dåligt samvete för en miljard saker, men det här är det som jag kommer på nu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
El Capitan Skrevet 8. mai 2010 #10 Del Skrevet 8. mai 2010 Her er en video hvor den amerikanske komikeren Doug Stanhope forteller folk om en av de største farene for miljøet: nemlig overbefolkning. "Sodomy is eco-friendly. An abortion is green" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elena Skrevet 8. mai 2010 #11 Del Skrevet 8. mai 2010 At jeg kjøper grønnsaker fra utlandet i stedet for lokaltproduserte (ikke alltid man har noe valg i butikken), at jeg dusjer for lenge og kopierer for mye (jeg trenger en ipad), at jeg er alt for ofte forkjøla og derfor har for mye snørr i nesa - slik at jeg bruker masse papirlommetørkler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #12 Del Skrevet 9. mai 2010 At jeg har stooor bil som ganske sikkert forurenser endel...Hadde det vært billigere med bil hadde jeg garantert hatt en mindre bil i tillegg som jeg hadde brukt når jeg ikke MÅ kjøre den store Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mari kontrari Skrevet 19. mai 2010 #13 Del Skrevet 19. mai 2010 - Jeg ender for ofte opp med å kaste mat som blir gammel - Jeg er treg i dusjen, sløser med vann når jeg barberer leggene - Jeg kjøper store, billige pakker med egg som garantert kommer fra miserable burhøns (går riktignok mer på dyrevelferd) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevenpop Skrevet 26. mai 2010 #14 Del Skrevet 26. mai 2010 At jeg ofte ender opp med å kjøpe mat som ikke er økologisk, ikke er fair trade og som er langreist. Årsaken er at jeg er student med lite penger og ikke føler at økonomien min tåler økologisk eller fair trade som koster litt mer. Huff, gleder meg til å begynne å jobbe sånn at jeg kan ta meg råd til mer miljøbevisst mat. Er vel over gjennomsnittet miljøbevisst, men akkurat når det gjelder mat er jeg en synder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 27. mai 2010 #15 Del Skrevet 27. mai 2010 Bilkøyring. Eg gidd ikkje å stå opp klokka seks for å ta bane og buss som tek tilsaman halvannan time, når eg kan køyre på 25 minutt.Jau, og så er eg litt for flink til å kjøpe ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #16 Del Skrevet 27. mai 2010 Selv er jeg ganske opptatt av miljøet og synes jeg gjør mye, men det er èn ting som gir meg skikkelig dårlig samvittighet. Jeg bruker hormonel prevensjon. Jeg liker ikke tanken på hva miljøet utsettes for ved at vi bruker kunstige hormonpreparater, men jeg bruker altså p-ring selv. Den skal jo kastes i aliminiumsfolien for å hindre at det lekker ut hormoner, men disse frigjøres vel en gang uansett, de kan jo ikke bare forsvinne? Miljømessig er vel prevensjonsrester å foretrekke fremfor det å få ett nytt barn ca annethvert år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilla91 Skrevet 27. mai 2010 #17 Del Skrevet 27. mai 2010 Nettopp vært russ - fikk helt vondt inni meg da jeg så plassene vi hadde vært på, etter at vi dro! Huff.. Heldigvis har jeg betalt inn i en pengekasse som er opprettet nettopp på grunn av dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 27. mai 2010 #18 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har dårlig samvittighet når jeg kjøper kylling og svin, av dyrevelferdshensyn. Mht miljøet har jeg dårlig samvittighet når jeg kjøper dameblader - ofte blir det ganske mange i løpet av en uke når jeg er borte med jobben. I tillegg innebærer jobben MYE bilkjøring i leid bil, men det kan jeg faktisk ikke ha aktivt dårlig samvittighet for - uten bil kan jobben min faktisk ikke gjøres. Ellers litt dårlig samvittighet når jeg bruker varmekablene på badet, men er generelt sett veldig miljøbevisst, og trenger ikke ha så ofte dårlig samvittighet for miljøuvennlig oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 27. mai 2010 #19 Del Skrevet 27. mai 2010 Miljømessig er vel prevensjonsrester å foretrekke fremfor det å få ett nytt barn ca annethvert år? Joda, men langtidsvirkningene av prevensjonsmidler kjenner vi jo ikke til. Det beste hadde vel vært å avstå fra sex til jeg er godt gift og klar til å få barn, og da ikke ha sex mer enn nok ganger til å bli gravid en, maks to ganger. Det er bare det at kjæresten min er så uimotståelig. Sukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilli Skrevet 31. mai 2010 #20 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg får dårlig samvittighet når jeg kaster mat, noe jeg prøver å unngå ved å tilpasse prosjoner og utnytte rester. Og så syns jeg at lange og varme dusjer er så gode at jeg ikke klarer å skru av kranen etter tre minutter. Jeg får også litt dårlig samvittighet når jeg kjøper nye klær eller møbler, spesielt hvis det er noe billig som jeg vet jeg ikke kommer til å ha i åresvis eller noe som jeg like gjerne kunne ha kjøpt brukt. Men alt i alt så er jeg nok mer miljøbevisst enn den gjennomsnittlige normann, og flinkere til å etterleve hensiktene mine også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå