Gå til innhold

hva gjør jeg?

Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

i barnehagen har jeg ansvaret for 4 åringene , i den gruppa har jeg da en gutt , la os kalle han ola , han er verdens søtetste gutt , sjarmerende og morsom.

problemet er at han er så deprimert!!!!han har etter sommeren blit så trist , vi pleier og si det slik at når "ola" går så er han trist siden han alltid pleier og hoppe rundt , løpe , hinke , sprette og bråke ,,,nå går han ofte stille rundt og er trist.

og han har begynt og bli voldelig! om noen kjefter på han så begynner han og skal slå meg , bare meg! greit at det er et tegn på at han er trygg på meg og slikt , men ville jo hvert fint om han viste det på en annen måte da.

synes egentlig det er lit rart at om en av assistentene kjefter på han for noe så er det meg han skal ta men.

i lek har han aldri hvert en av favoritene , det pga at han hele tiden skal leke sabeltann , jeg har brukt mye tid på og få han til og leke noe annet men om det virker så tar det aldri lang tid før han er tilbake som sabeltann.

nå har han begynt og slå deandre barna mye , han begynner virkelig og bli frykta av de andre barna , og jeg må bruke det meste av dagen til og følge med han , være på vakt liksom.

og det er så trist og se han sliter slik , mor og far sier de ikke merker noe men de er et slikt parr som synes tv er en fin barnevakt.

prata med ppt i dag , hun blåste det bort og sa vi måte se an over vinteren , ok , men jeg orker ikke se an over vinteren!jeg ser han sliter og trenger hjelp men føler meg så hjelpesløs.

trur han ville lat meg hjelpe om jeg bare viste hvordan!

har lest bøker om barne psykologi siden i august , men ikke noe av det passer in på "ola" , og det er vondt og se , vondt og se at han forsvinner.

i april så var det morsomste "ola" viste og snike seg bak meg og kile meg (er ekstremt kilen) , han lo da til han datt i bakken , lå og vrei seg og virkelig koste seg , eneste probleme med han da var at han ikke var noe glad i og sitte stille , høre på eventyr og slikt , skulle skje noe hele tiden liksom.

september så går han rundt og tydelig mistrives , han ler nesten aldri mere og han slår når han blir sint , og sint blir han bestandig , i dag regna det lit ute så jeg sa han måtte ha på støvler og ikke joggesko , resultatet var at han kasta skoen på meg og sparka meg i beinet , og han kaller meg da dust , dumming , han skal drepe meg , brenne ned huset mit og drepe ungen min.....han er 4 år og truer med slikt alt!!!

noen som har noe tips????

ingen kan gjøre noe uten at foreldrene vil det sier de og om vi kontakter barnevernet er jeg redd de tar han ut av barnehagen og det vil hvertfall ikke hjelpe han noe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff ...sånt er ikke lett... *riste oppgitt på hodet*......her er fort å gjøre feil ..og lett å begynne å kjefte .......at han blir syndebukk ....

har desverre ingen råd jeg ....men må si du er flink som ser problemene så godt - og er interessert i å finne en løsning for gutten.

:Nikke:

håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff, dette var trist å lese! Det er flott at du ser problemet og ønsker å gjøre noe for gutten. Godt å vite at barna våre møter mennesker som deg i barnehagen :) !

Har det vært endringer i guttens tilværelse som er kjent for barnehagen? (Flytting, samlivsbrudd, nytt søsken?) Er det mulig å ha et møte med foreldrene hans og lufte problematikken? Etter dine utsagn virker foreldrene noe "fjerne", men det må da være mulig å innkalle dem til samtale og se hvor ballen ruller deretter. (Ser de problemet? Er de åpne for å få hjelp selv? osv...)

Det er veldig vanskelig å gi råd når man vet så lite om det bakenforliggende. Jeg syns det er flott at du prøver å ta deg ekstra av gutten og ikke gjøre ham til syndebukk. Stempler man et barn som "umulig" blir det ofte en selvoppfyllende profeti!

Har du forresten prøvd å få gutten litt på gli i "ufarlige situasjoner". Jeg har selv hatt god erfaring med å innlede samtaler/forsiktige spørsmål midt i en lek der man på en naturlig måte integrerer samtalen/spørsmålene. Barn blir ofte usikre når man spør om ting rett ut, og ofte er de heller ikke bevisst sitt reaksjonsmønster (som du helt sikkert vet).

Vet ikke om noe av dette fører fram. Som jeg sa, det er vanskelig å vite hvordan man kan gripe saken an når man vet så lite.

Imidlertid gir jeg deg en stor klem for ditt engasjement og store hjerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det tar litt tid å finne seg til rette igjen

i barnehagen etter sommerferien..

Mange nye barn osv ..

Min 4 åring sliter med det..

Å er helt annerledes nå, enn hun var før sommeren..

Trolig fordi det har kommet så mange barn

som er mindre enn henne..

Hun har alltid vært minstejenta og fangbarnet

til de ansatte.. :roll:

Hva sier foreldrene da ??

Det er vel viktigere å prate med han, og bruke tid

på det - enn å kjefte på han ??

Hyggelig å "se" deg igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste jeg veit har forandra seg i livet til "ola" er at storebror har begynt på skolen , utenom det nekter far og mor på at noe har hendt som skal fremkalle en slik oppførsel.

store bror var 10 ganger så ille , han hadde 4-5 ganger om dagen hvor jeg måtte holde han nede så han ikke skulle ødelegge hele barnehagen , om han vile ha nugati på maten og vi sa at vi ikke bruker nugati i barnehagen prøvde han og og velte bordet , knuser alt som knuses kan osv , så "ole" han noe og slekte på kan man si.

jeg prøvde og lufte det for far men han avfeier det med at det er slik gutter skal være og at alle i familien hans er agresive !!!

de vil ikke høre om ppt eller bup eller noe .

skulle nesten tru "ola" prøver og følge i sin brors fotspor , at han skal ta over liksom.

vi klarte ikke hjelpe broren (pga slapp styrer som skulle slutte og derfor ga f i det), men håper vi kan gjøre noe for "ola".

har prøvd og prate med "ola" , lest bøker om det og forberedt meg ordentlig , men han viker unna med en gang det blir personelig , om jeg prater om noe annet en sabeltann så er han ikke interesert.

og noe av det som er skummelt er at jeg trur han bruker sabeltann som en maske , at han noen ganger trur han er sabeltann.

et eksempel , han lekte at sabeltann og spiderman sloss sammen mot hulken , sabeltann var da blit drept av hulken , "ola" klatrer opp på et klatrestativ , former fingrene som spiderman og skyter liksom ut spindelvev , hvorpå han kaster seg ut og lander hardt i bakken , han slår seg skikelig men det kommer ingen tårer , alt han sier er "søren , jeg klarte ikke og fly jo"...................er det noe rart jeg er skremt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jinx , du henger med enda :lol:

jeg er lit slik at jeg kjefter lite , jeg bruker stemmen til og markere hva jeg mener.

jeg har spesielle " knep " til og få ungene til og slutte med ting.

et lite eksempel , "ola" ødelegger sandslotte til jentene , isteden for og kjefte på han da så sier jeg lit brått og lit høyt med mørk stemme "OLA!!!" når han da snur seg mot meg sier jeg eksempelvis "har du sovet godt i natt" eller "liker du grisehaler".

når jeg gjør slik blir unga helt satt ut et øyeblikk , de regner med kjeft men får noe som hverken er kjeft eller likegyldighet , ofte ender det hele med at de da begynner og bygge sammen eller noe.

er akurat ferdig med et halvt års kurs i håndtering av barn med adferdsproblemer nå , lærte mye fint der og bruker alt på "ola" uten at det hjelper nevneverdig.

kurset byggde mye på komunikasjon med barn , hvordan vi prater til de og hva de da føler osv.

er enig med dere iat et barn som er syndebukk lever seg inn i rollen , jeg var syndebukk på barneskolen så det veit jeg alt om , derfor er jeg veldig forsiktig med og gjøre folk til syndere , leste en gang et fint ordtak "hat gjerne synden men ikke synderen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dette øres ganske alvorlig ut. Syns du bør føre en logbok over et stykke tid for å dokumentere i forhold til foreldre/hjelpeapparat.

Noe annet du også kan gjøre er å føre log i en "timeplan" hvor du krysser av for "bra" eller "ikke så bra", slik at det kanskje er mulig å se noen mønstre i adferden hans. Hvilke dager er det ille? Er mandag for eksempel vanskeligere for ham enn torsdag (hva skjer i helgene)?, hvilke tid på dagen er det ille? Er det mot slutten av dagen, er det når han er sliten, før mat, etter mat? Hvilke situasjoner? fri lek? fast opplegg?

Jeg ser du skriver at ppt avfeier deg med "vent & se" og at du ikke syns det er tilfredsstillende. Vel, etter det du skriver skjønner jeg det godt. (Du virker utrolig flink). Jobben din nå blir vel derfor å samle argumentasjon/dokumentasjon i forhold til ppt og foreldre.

Du kan også be om anonym observasjon. Kanskje det er en løsning?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye dette.

Du sier broren nå har begynt på skolen. Gikk han i samme barnehage i fjor som lillebroren sin? Kan hende denne gutten ser på dette som et tap? Plutselig ser han ikke sin egen bror så mye av dagene lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt!!!!!!!!!!!!! :cry:

Og så fint at han har deg!!!!! :kgsmil:

Min gutt har bare en brøkdel av denne adferden og jeg ser hvor mange vanskelige situasjoner omverden, og ikke minst han selv, kommer opp i av den grunn.

Jeg tror ikke dette har en så enkel forklaring som savn etter broren eller problemer med å tilpasse seg barnehagen!!!!! Jeg synes Embla S hadde mange gode idéer og forslag!

Vet du at det engasjementet du nå viser overfor denne gutten faktisk kan endre hele livet hans. Ett tungt ansvar..! Men samtidig ganske fantastisk! Du betyr sikkert masse for ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Har ikke akkurat noen gode råd å komme med, men min første tanke er adferdsvansker. Kanskje han burde blitt utredet? Snakk med foreldrene om dere kan ta kontakt med ppt sammen.

Men vil også si at jeg reagerer på at du kommer med mange opplysninger, samtidig som du er innlogget, har ikke du taushetsplikt?

hva vet du om noen kanskje kjenner deg her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke akkurat noen gode råd å komme med, men min første tanke er adferdsvansker. Kanskje han burde blitt utredet? Snakk med foreldrene om dere kan ta kontakt med ppt sammen.  

Men vil også si at jeg reagerer på at du kommer med mange opplysninger, samtidig som du er innlogget, har ikke du taushetsplikt?  

hva vet du om noen kanskje kjenner deg her inne?

hvis du leser hva Skidrow skriver, ser du at han har vært i kontakt med ppt som ga ham en vente&se holdning. Nå skriver han også navnet i klammer, så får vi gå ut i fra at det er et fiktivt navn ingen behøver kjenne igjen selv om de skulle vite hvem Skidrow er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

hvis du leser hva Skidrow skriver, ser du at han har vært i kontakt med ppt som ga ham en vente&se holdning. Nå skriver han også navnet i klammer, så får vi gå ut i fra at det er et fiktivt navn ingen behøver kjenne igjen selv om de skulle vite hvem Skidrow er..

har fått med meg at det er et fiktivt navn, men en bør tenke seg om, kommer med opplysninger om at broren har gått der ol, sorry for mange personlige opplysninger fra en som har taushetsplikt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madam Felle:

Dette er ikke å bryte taushetsplikten. Vi vet ikke hvilken barnehage det er, vi vet ikke hva gutten heter, vi vet ikke hva Skidrow heter.

At noen kan kjenne seg igjen er ikke å bryte taushetsplikten. Tror dette er noe som kan gjelde ganske mange. Det viktigste er uansett at andre uvedkommende ikke vet hvem dette er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ingen som veit hvem jeg er her inne tenker jeg , og om det var det så har de da en drøss med unger og velge i og om de da skal velge en med en bror på skolen så har ca halvparten av 4 åringene det.

taushetsplikt har jeg ja , men jeg ser ikke at jeg bryter den her nå , jeg nevner ingen navn , ingen steder , ingen opplysninger som kan knytte en spesiel persjon til denne saken og det er faktisk ingen her som veit om dette bare er fri fantasi....og om vi skal ta alle som prater om slikt her inne så var det mange som skulle passe seg.her er det folk som slenger rasistiske holdninger rundt seg , baktaler naboer og sladrer på ting i jobben , så jeg har god samvitighet.

tilbake til "ola"...jeg fører en slags dagbok over han hvor jeg skriver ned hva som har hendt i løpe av dagen og hva jeg trur er grunnen til det , jeg bruker mye tid på og observere han .

ting tyder ikke på at det er et mønster i denne adferden hans eller at ukedagene har noe og si annet en at det er mere tull om mor leverer.

vi har prata med de ang ppt og de nekter , så vi har brukt besøkstiden til ppt for og prate om han.

skal gå igjenom de forslagene som er nevnt over her og se hva jeg kan bruke av det , takk til alle for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kurset byggde mye på komunikasjon med barn , hvordan vi prater til de og hva de da føler osv.

Fortsett med dette Skidrow, prat med han og prøv å få han til å åpne seg. Prøv å få ut av han om han liker seg i bhg, om han syns det er kjedelig og om han syns det er trist at broren hans har begynt på skolen. Det er veldig viktig med kommunikasjon og at du viser at du bryr deg om han.

er enig med dere iat et barn som er syndebukk lever seg inn i rollen , jeg var syndebukk på barneskolen så det veit jeg alt om , derfor er jeg veldig forsiktig med og gjøre folk til syndere , leste en gang et fint ordtak "hat gjerne synden men ikke synderen

Så godt å høre at du er obs på dette, og det ordtaket ditt likte jeg kjempe godt. Barn er veldig glupe og får gjerne med seg om h*n blir sett på som et problem barn.

Ellers kan jeg være litt enig ppt - vi er bare i september fortsatt og etter en sommerferie så kan det være en del nytt å forholde seg til. Nye barn, kanskje nye voksne etc. Hadde jeg vært deg vil jeg derfor se det ann litt til, men ikke "fei" det bort, gi han mye oppmerksomhet og observer han i ulike situasjoner.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars "Ola"!

Tydelig at han har et problem.

Det er fint å se at sånne som deg finnes i barnehagene.

Snakk med de andre voksne i barnehagen om dette. Sørg for at samtlige voksne der både har fysisk og muntlig kontakt med barnet hver dag. Vær bevisst på det.

Sørg for å bruke ufarlig lek som en innfallsport til å snakke om hans hjemmesituasjon. Still et uventet spørsmål midt i leken, og stopp der hvis han ikke vil svare. Prøv igjen.

Barn kan helt plutselig svare deg ganske ærlig og rett fram.

Ikks vær for pågående på foreldrene hva ppt ol angår. Har sett eksempler på at foreldrene da har reagert med å ta barnet inn i en annen barnehage, og da kommer du i alle fall ingen vei.

Dette sinnet er rettet mot deg, og det er mere bråk når moren leverer.

Dette kan tyde på at han har sett kvinner bli behandlet sånn. Bare en idé.

Høres ut som om du reagerer veldig fint på hans krumspring, uten å kjefte hele tiden.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...