Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #1 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg er så usikker på hva jeg skal velge av studie. Det det forsåvidt står mellom nå, er bachelor barnevernspedagog og bachelor i spesialpedagogikk. Hovedinteressefeltet mitt tror jeg er barn (fortrinnsvis førskolebarn, siden det er det jeg har hatt mest med å gjøre gjennom assistent i bhg), og da er jeg "facinert" av dem som ikke følger utviklingen til andre barn, eller som har avvikende adferd osv. I den forbindelse tenker jeg at spesialpedagogikk er det mest nærliggende? Eller hva sier dere, kan det også være relevant med barnevern? Det jeg tenkr da, er at jobbmulighetene er større hvis man er bv.ped? Stemmer det? Uansett, det går an å ta barnevern og så ta master i spes.ped med fordypning i psykososiale vansker, men jeg kan også ta den masteren etter bachelor i spes.ped selvfølgelig. Hva lønner seg?? Mulig jeg har hengt meg litt opp i at barnevern gir en helt konkret tittel. Jeg vil ikke utelukke at i framtiden kanskje kunne tenke meg å jobbe i barnevernet, eller som pedleder eller sånn, og det er derfor jeg tenker at jeg har flere muligheter med barnevern? Eller blir det omtrent det samme? Jeg tenker også at jeg i første omgang skal ta bachelor, så vil gjerne velge en bachelor jeg kan få en jobb med, sånn at jeg evt kan ta master litt senere. Og så tenker jeg litt fram i tid også, at jeg vil ha en utdanning som gir meg ulike muligheter til forskjelige jobber, vil ha muligheten til avveksling,og ikke låse meg til en type jobb i all fremtid. ER det med noen av disse utdanningene muligheter for å etterhvert jobbe på kontor, uten direkte kontakt med barn/foreldre osv, eller er det bare jobbing i "felten" uansett stilling? (misforstå meg rett, jeg vil jo jobbe med barna, men må vurdere alle muligheter, kan jo bli tungt å gjøre det i 30 år også, hva vet vel jeg). Noen som har råd, tips, innspill, egne erfaringer? Hva som helst mottas med takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #2 Del Skrevet 16. april 2010 Det er disse to jeg står mellom også, så jeg slenger meg på og sier at jeg ville satt pris på forslag og synspunkter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 16. april 2010 #3 Del Skrevet 16. april 2010 Dersom man virkelig ønsker å hjelpe så vil jeg anta at man har en mye større anledning til å faktisk nå dette målet i gjennom en målrettet pedagogikk enn i gjennom et misforstått barnevern. Ikke dermed sagt at ethvert barnevern er feilrettet, bare for å ha poengtert akkurat det!!! :-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #4 Del Skrevet 16. april 2010 Ja, har iallefall en stor interesse for hvorfor barn har sånn og sånn adferd og tenker at det er en grunn til det. Tror at mange barn blir misforstått og behandla som problembarn, når de egentlig bare har behov for oppmerksomhet, hjelp, veiledning, u name it. Og i den nysgjerrigheten så ligger det vel et ønske om å se dem og hjelpe de til en bedre hverdag rett og slett ja. Men er det nok behov for spesialpedagoger da? Og hvordan er sjansene for jobb med en bachelor? Evt, kan man ha sånne jobber som beskrevet over hvis man er bv.ped? Og motsatt, kan man jobbe i barnevernet med spes.ped utdanning? (Jeg bare vurderer alle muligheter opp mot hverandre, siden jeg inbiller meg at det går litt i hverandre). Men jeg vet ikke, så opplys meg om jeg tar feil. Har blitt litt blind av å lese side opp og side ned på sidene til universitetet og ellers på nettet. Konkret praksis er ofte annerledes enn man får inntrykk av der har jeg skjønt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 16. april 2010 #5 Del Skrevet 16. april 2010 Ja, har iallefall en stor interesse for hvorfor barn har sånn og sånn adferd og tenker at det er en grunn til det. Tror at mange barn blir misforstått og behandla som problembarn, når de egentlig bare har behov for oppmerksomhet, hjelp, veiledning, u name it. Og i den nysgjerrigheten så ligger det vel et ønske om å se dem og hjelpe de til en bedre hverdag rett og slett ja. Vel, akkurat spørsmålene du stiller får du i grunnen svar på ved å ta årsstudiumet i psykologi. Eller for å gjøre det enkelt: JA, mange av dem har bare behov for oppmerksomhet, hjelp, veiledning osv. Men jeg vil tro (legger vekt på TRO, da jeg ikke vet) at det som vil passe deg best er spes.ped. Barnehvernet blit jo på mange måter et litt annen område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
naerin Skrevet 16. april 2010 #6 Del Skrevet 16. april 2010 Spesialpedagoger har jo ofte et tett samarbeid med barnevern, og med en spes.ped.-utdanning kan du jobbe på familiekontorer, PPT osv. Jeg er ikke sikker på hvor mye sosialpedagogikk som er inkludert i spes.ped.-utdanningen, men det er jo minst like sentralt hvis du vil jobbe med barn med en annerledes utvikling/avvikende atferd. Jeg ville satset på spesialpedagogikk. Det er stort behov for personer med slik utdanning, hvertfall i kommunene rundt her jeg bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #7 Del Skrevet 15. mars 2015 Tar opp denne tråden igjen. Noen andre som har tanker rundt dette ?Anonymous poster hash: 43c35...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå