Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #1 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg forundrer meg over dette fenomenet. Masse mennesker (mesteparten er jenter selvfølgelig) har såkalte mote-, sminkeblogger for tiden (jeg mener da de kjente bloggene, kommer, er vel rundt 30 godt besøkte moteblogger i Norge). Langt fra alle er fjortiser- faktisk bare et par er fjortiser, noen er godt over 30. Når jeg lser bloggene deres kan jeg ikke unngå å bli litt småkvalm altså...de har jo ingen andre interesser bortsett fra klær og neglelakk! Virker helt absurd på meg at en 30 år gammel kvinne bruker tid på å skrive om den nye fargen av neglelakk hun har kjøpt, gjerne med utsagn a la "Vårens MÅ HA" eller "Løp og Kjøp!" på H&M og at det er det hun har gjort med dagen sin, bortsett fra å sitte på kafe med en like hønsehjerne av en venninne. Legger selvfølgelig ut et bilde av kaffe-latteen. Hva med å få seg en "ekte" jobb, eller en utdannelse eller ET ELLER ANNET, for å utvide horisonten litt? I tillegg til å leve fullstendig parasitterende liv tror disse damene at de har en unik klesstil og grunnet dette har en slags legitimitet til å viderebringe sin kunnskap og forståelse for high couture til massene. For massene må jo opplyses, ja. Det JEG ser er at de alle sammen har helt lik, mainstream stil som er riktig "akkurat" nå, men that's it. Null originalitet. Jeg bare irriterer meg sånn på at det er så j.. mye søppel der ute, men søppelfolka tror at det er et behov for deres geniale mening eller noe.. Og, jeg kjenner faktisk noen av dem personlig, og de har faktisk null andre interesser... Sorry, dette ble litt rotete. Hva synes dere om fenomenet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 13. april 2010 #2 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg forundrer meg over dette fenomenet. Masse mennesker (mesteparten er jenter selvfølgelig) har såkalte mote-, sminkeblogger for tiden (jeg mener da de kjente bloggene, kommer, er vel rundt 30 godt besøkte moteblogger i Norge). Langt fra alle er fjortiser- faktisk bare et par er fjortiser, noen er godt over 30. Når jeg lser bloggene deres kan jeg ikke unngå å bli litt småkvalm altså...de har jo ingen andre interesser bortsett fra klær og neglelakk! Virker helt absurd på meg at en 30 år gammel kvinne bruker tid på å skrive om den nye fargen av neglelakk hun har kjøpt, gjerne med utsagn a la "Vårens MÅ HA" eller "Løp og Kjøp!" på H&M og at det er det hun har gjort med dagen sin, bortsett fra å sitte på kafe med en like hønsehjerne av en venninne. Legger selvfølgelig ut et bilde av kaffe-latteen. Hva med å få seg en "ekte" jobb, eller en utdannelse eller ET ELLER ANNET, for å utvide horisonten litt? I tillegg til å leve fullstendig parasitterende liv tror disse damene at de har en unik klesstil og grunnet dette har en slags legitimitet til å viderebringe sin kunnskap og forståelse for high couture til massene. For massene må jo opplyses, ja. Det JEG ser er at de alle sammen har helt lik, mainstream stil som er riktig "akkurat" nå, men that's it. Null originalitet. Jeg bare irriterer meg sånn på at det er så j.. mye søppel der ute, men søppelfolka tror at det er et behov for deres geniale mening eller noe.. Og, jeg kjenner faktisk noen av dem personlig, og de har faktisk null andre interesser... Sorry, dette ble litt rotete. Hva synes dere om fenomenet? Jeg skjønner ikke interessen for slike blogger, men det er mye jeg ikke forstår, så det er bare nok en slik ting.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 13. april 2010 #3 Del Skrevet 13. april 2010 I og med at jeg ikke har interesse for de bloggene, kjenner jeg heller ikke til fenomenet. At samfunnet blir mer og mer overfladisk er jo ganske åpenbart og i mine øyene uheldig, men har allikevel ingen plan å 'kurere' andre (utenom mine framtidige barn). Om jeg ikke har noe til felles med noen, må jeg ikke sosialisere med dem. TS sitt innlegg derimot ser ut til å heller fokusere på at de såkalte motebloggene ikke er originale nok, og at i Den Store Virtuelle Verden finnes det begrensinger for hvem sine meninger er viktige og gode nok, og at TS her er den som eier redskapene for å bestemme. Det er nok litt mer tvilsomt. Av og til lurer jeg på om det er en slags masochisme - at folk oppsøker blogger og artikler og nettsider de absolutt ikke liker - bare for å da prøve å vise hvor originale og smart og flinke de selv er? Hvor mye mer riktige deres meninger er? Og jeg sier ikke at jeg ikke gjør det selv, bare det er sagt. Jeg vil jo også føle meg fryktelig original og smart, ikke sant? Og jeg har da vitterlig kjempebra musikksmak ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #4 Del Skrevet 13. april 2010 I og med at jeg ikke har interesse for de bloggene, kjenner jeg heller ikke til fenomenet. At samfunnet blir mer og mer overfladisk er jo ganske åpenbart og i mine øyene uheldig, men har allikevel ingen plan å 'kurere' andre (utenom mine framtidige barn). Om jeg ikke har noe til felles med noen, må jeg ikke sosialisere med dem. TS sitt innlegg derimot ser ut til å heller fokusere på at de såkalte motebloggene ikke er originale nok, og at i Den Store Virtuelle Verden finnes det begrensinger for hvem sine meninger er viktige og gode nok, og at TS her er den som eier redskapene for å bestemme. Det er nok litt mer tvilsomt. Av og til lurer jeg på om det er en slags masochisme - at folk oppsøker blogger og artikler og nettsider de absolutt ikke liker - bare for å da prøve å vise hvor originale og smart og flinke de selv er? Hvor mye mer riktige deres meninger er? Og jeg sier ikke at jeg ikke gjør det selv, bare det er sagt. Jeg vil jo også føle meg fryktelig original og smart, ikke sant? Og jeg har da vitterlig kjempebra musikksmak ikke sant? Eh, nei da har du mistolket totalt. Jeg mente at det ikke er behov for sånne blogger i det hele tatt og jeg skjønner ikke at bloggerne faktisk tror at det kan være interessant for noen(det er det tydeligvis, men likevel..). Og innholdet i disse bloggene er patetisk, det mente jeg også. At de ikke er originale nok var to setninger ut av hele teksten... TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 13. april 2010 #5 Del Skrevet 13. april 2010 Eh, nei da har du mistolket totalt. Jeg mente at det ikke er behov for sånne blogger i det hele tatt og jeg skjønner ikke at bloggerne faktisk tror at det kan være interessant for noen(det er det tydeligvis, men likevel..). Og innholdet i disse bloggene er patetisk, det mente jeg også. At de ikke er originale nok var to setninger ut av hele teksten... TS Vel - det å synes at det ikke er behov for disse bloggene, er jo like så mye et spørsmål om hvem som bestemmer behovet og hvem sine meninger er viktige nok. Om det er bloggeiere, de som åpenbart leser de, eller de som synes at de er litt smartere enn det Folk har interessen for neglelakk uavhengig av bloggene (mens det kan jo samtidig lages argument for at med å dyrke den slags på nettet blir det en slags bekreftelse - men noen har sikkert forsket på slikt, uten at jeg vet så mye om det), så for min del er det ikke et spørsmål om slike blogger burde finnes eller hvorvidt de tror at det kan være interessant for noen, men heller den overfladiske tendensen i samfunnet generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #6 Del Skrevet 13. april 2010 Vel - det å synes at det ikke er behov for disse bloggene, er jo like så mye et spørsmål om hvem som bestemmer behovet og hvem sine meninger er viktige nok. Om det er bloggeiere, de som åpenbart leser de, eller de som synes at de er litt smartere enn det Folk har interessen for neglelakk uavhengig av bloggene (mens det kan jo samtidig lages argument for at med å dyrke den slags på nettet blir det en slags bekreftelse - men noen har sikkert forsket på slikt, uten at jeg vet så mye om det), så for min del er det ikke et spørsmål om slike blogger burde finnes eller hvorvidt de tror at det kan være interessant for noen, men heller den overfladiske tendensen i samfunnet generelt. Jeg er i grunnen enig med deg vedr. "tendensen i samfunnet", men irriterer meg likevel veldig over "pådriverne". Synes også det er interessant å gå inn i kommentarfeltet og lese folks tilbakemeldinger på sånne blogger: man finner for det meste utsagn av typen "Stå på, N! Du er helt rå, bloggen din er helt rå osv". Dette kan være en typisk kommentar etter at bloggeren har lagt ut et bilde av hvordan hun ser ut idag. Folk forer dem jo! Hva f...e rått? Info om dagens kupp fra Zara? Blir også veldig irritert over at noen av dem blir "kjendiser". Synes det er morsomt(på en patetisk måte) når "mote"folk har fester i forbindelse med forskjellige utdelinger for "best kledd kjerring osv." så de kan flashe seg på den røde løperen. De skaper en arena for segselv som hadde ikke eksistert der i det hele tatt, hadde det ikke vært så j.. mange av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 13. april 2010 #7 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg er i grunnen enig med deg vedr. "tendensen i samfunnet", men irriterer meg likevel veldig over "pådriverne". Synes også det er interessant å gå inn i kommentarfeltet og lese folks tilbakemeldinger på sånne blogger: man finner for det meste utsagn av typen "Stå på, N! Du er helt rå, bloggen din er helt rå osv". Dette kan være en typisk kommentar etter at bloggeren har lagt ut et bilde av hvordan hun ser ut idag. Folk forer dem jo! Hva f...e rått? Info om dagens kupp fra Zara? Blir også veldig irritert over at noen av dem blir "kjendiser". Synes det er morsomt(på en patetisk måte) når "mote"folk har fester i forbindelse med forskjellige utdelinger for "best kledd kjerring osv." så de kan flashe seg på den røde løperen. De skaper en arena for segselv som hadde ikke eksistert der i det hele tatt, hadde det ikke vært så j.. mange av dem. Men med å lese de bloggene og lese de kommentarene bidrar du like mye, i og med at popularitet av slike blogger ofte måles i antall klikk Så det er betraktelig mer nyttig å ikke lese, ikke irritere og heller surmule over hele samfunnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #8 Del Skrevet 13. april 2010 Men med å lese de bloggene og lese de kommentarene bidrar du like mye, i og med at popularitet av slike blogger ofte måles i antall klikk Så det er betraktelig mer nyttig å ikke lese, ikke irritere og heller surmule over hele samfunnet Tja, det er jeg faktisk ikke enig i. Alle i skråblikk og generaliseringer irriterer seg over noe. Må være lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 13. april 2010 #9 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg leser ikke så fryktelig mye moteblogger selv, men de få jeg ramler innom ser jeg på for inspirasjon. Det er vel ikke akkurat noe nytt at en del er interesserte i mote og skjønnhet og søker informasjon om det, å lese blogger er ikke så langt fra å lese moteblader etc. En fordel med blogg er jo at om man kommer over folk som er virkelig dyktige og kreative og har lignende stil/smak som deg selv så blir det jo mer spesialisert eller innrettet for meg enn moteblader. Jeg liker forøvrig kun rene moteblogger, hva folk spiser til middag er ikke interessant. Når det gjelder fjortisene tror jeg det er mye det med at alle er interessert i å lese dagboka til "den pene jenta i klassen". Og da er alt fra hvilken shampo hun bruker til hvem hun er sammen med kanoninteressant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AngeliqueW Skrevet 14. april 2010 #10 Del Skrevet 14. april 2010 De aller fleste moteblogger er totalt uinteressante. Søte jenter med klær fra kjedebutikkene, de fleste følger "moten" slavisk, poserer på samme måte (den kalvbente småpike-posen), blogger om de samme temaene. En av de få motebloggene jeg leser og liker, er The Sartorialist. Scott Schuman tar bilder av folk fra hele verden, i alle aldre, og ikke fordi de "følger moten". Han tar bilder av alt fra stilige eldre fruer med døde rever på hodet til små barn i spidermanntrøye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatashaHAHA Skrevet 14. april 2010 #11 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg følger med på mange av dem men er ikke så glad i de norske... da leser jeg heller svenske som lisaplace.devote.se og blar nedover lookbook.nu for å finne bloggere fra hele verden, litt kvalitetsmote i stedetfor "kosedress"-bloggerne som jeg liker å båse dem inn i. Men for all del, blogging er gøy og alle bør få utspill på sine interesser, uansett hvor dumt det er. Synes det er spennende å lese og le av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingalu Skrevet 21. april 2010 #12 Del Skrevet 21. april 2010 Tenkte jeg skulle slenge inn et lite svar her, siden jeg er en flittig leser av moteblogger. Aller først - det finnes utrolig mange dårlige blogger, både motebloggere og vanlige bloggere. Og selvfølgelig er det bloggere som er litt "grunne", som KUN interesserer seg for sminke og utseende, og som ikke har planer om å noensinne skaffe seg en utdannelse. Men slike mennesker vil det alltid finnes, blogg eller ikke. Det jeg er litt usikker på, er om det faktisk er moteblogger trådstarter irriterer seg over. På meg virker det mer som A - irritasjon over at noen i det hele tatt kan interessere seg for mote, eller B - at noen "tror de er noe", ved å legge ut egne antrekk. Mote som fenomen er kanskje overfladisk, ja, men ikke mer enn f.eks å interessere seg for fotball, og de fleste forstår at det finnes viktigere ting i verden. Man må kunne få lov til å ha interesser som ikke bare går ut på politikk og å skulle redde verden :o) At trådstarter kjenner noen motebloggere som kun interesserer seg for slike ting føler jeg ikke er særlig represantivt. Det er flere her som nevner at det ikke er "verdt" å lage blogg om klærne man har kjøpt på H&M og andre kjedebutikker, men jeg synes det er ganske inspirerende å se at man kan kle seg kult og orginalt uten å være nødt til å gå for Chanel og Valentino. De aller flinkeste er de som kan blande dyrt, billig og brukt, og få det til å se bra ut. Og igjen - selvfølgelig er det utrolig mange som IKKE kan kunsten, som kler seg likt som 90% av alle andre. Ble litt langt her, men forhåpentligvis har noen fått en liten innsikt i "hva som foregår i hodene til de som leser moteblogger" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 21. april 2010 #13 Del Skrevet 21. april 2010 Huff... Ser jeg EN blogg til med side opp og side ned om de nye svarte tightsene og den svære hvite toppen/genseren og de svære smykkene og solbrillene som dekker halve ansiktet, så skriker jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heidila Skrevet 3. mai 2010 #14 Del Skrevet 3. mai 2010 VEt at det er mange dårlige blogger der ute og mange kaller seg moteblogger /skjønnhetsblogg uten å kanskje ha så mye peiling. Nå ksla det sies at jeg har en sminkebloggJeg er utdannet makeup artist og synes dette er utrolig gøy. Men det betyr ikke at det er kun "sminke og neglakk" jeg bryr meg om. Jeg orker ikke å skrive om krig og elendighet på bloggen min og alt mulig kjiipe ting. Jeg skriver om hoobyen min og ting jeg syns er gøy, men det betyr ikke at jeg ikke har andre interesser og har andre ting jeg bryr meg om. Så jeg syns ikke dere skal gre alle under samme kam her Det kalles temablogg. Om noen har en fotballblogg og skriver bare om fotball,så tror jeg nok de har andre ting de bryr seg om også,men siden fotball er temaet på den bloggen,så skriver de kun om det, right? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 3. mai 2010 #15 Del Skrevet 3. mai 2010 De aller fleste moteblogger er totalt uinteressante. Søte jenter med klær fra kjedebutikkene, de fleste følger "moten" slavisk, poserer på samme måte (den kalvbente småpike-posen), blogger om de samme temaene. En av de få motebloggene jeg leser og liker, er The Sartorialist. Scott Schuman tar bilder av folk fra hele verden, i alle aldre, og ikke fordi de "følger moten". Han tar bilder av alt fra stilige eldre fruer med døde rever på hodet til små barn i spidermanntrøye. Hadde aldri trodd JEG skulle bokmerke en moteblogg, men nå har jeg det. Like mye dokumentasjon over folkeliv i ulike land. Spennende å se mennesker i ulike settinger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaEmilia Skrevet 3. mai 2010 #16 Del Skrevet 3. mai 2010 nå vet ikke jeg 100% sikkert hvilke blogger TS snakker om, og jeg skal være enig i at det finnes vanvittig mange dårlige såkalte "moteblogger". fjortisjenter med helt lik stil som ikke kan skrive og egentlig ikke har peiling i det heletatt dominerer ofte den kategorien. Og jeg skjønner jo at folk synes dette er overfladisk, at folk viser fram klærne de nettop har kjøpt, hva de har på seg i dag, hvordan de sminker seg osv. og dette er jo for så vidt overfladisk og egentlig totalt uinteressant (synes jeg). men det finnes store moteblogger som ikke er sånn også. Ta foreksempel norges største moteblogg. Ulrikke Lund blogger om klær, sminke, sko osv. Og hun kan kombinere klær, og hun kler seg ikke prikk likt som halve bloggnorge. Men hun skriver faktisk også om viktige ting. Blant annet om fatigdom, global oppvarming osv. Så selv om hun kanskje fremstår som veldig overfladisk uten andre interesser enn mote av og til, så trenger ikke dette å være fakta. Og det er faktisk flere som henne (selv om det ikke er mange). Selv har jeg en moteblogg. Her skriver jeg mye om mote, noe mange sikkert synes er overfladisk og i det heletatt ganske latterlig. Det at jeg har lyst til å utdanne meg og jobbe med mote, er sikkert i manges øyne, enda latterligere. Jeg tror at det finnes en del som er interesserte i mote. Og noen brenner virkelig for det. Jeg er en av dem. Jeg kan sitte i time etter time å se på kleskolleksjoner på nettet, se på blogger som inspirerer meg og lese om mote. For meg er ikke mote overfladisk heller (selv om jeg skjønner at mange synes det). Jeg designer egne klær, og jeg mener at for å virkelig klare å lage ett gjennomført plagg, så må man legge følelser i det. Man må lage noe nyskapende, bli inspirert av andre samtidig som man ikke hermer. Det å kle på seg hver dag, og å bruke tid foran speilet å sminke seg, ordne hår, og prøve ut forskjellige plagg for å se bra ut for omverdenen, det skjønner jeg at mange synes er overfladisk. Men jeg synes egentlig ikke det. Selvfølgelig finnes det viktigere ting i verden, det er mye som er viktigere. Men når du virkelig føler at du brenner for noe, så vet du at det er ikke bare overfladisk. Når du kan sluke i deg all informasjon du finner om noe du brenner for, om det er sport, global oppvarming eller noe annet, så klarer du å se at det ikke er overfladisk. Men selvfølgelig, de fleste "motebloggerne" brenner ikke for mote. De vet ikke engang hva mote betyr. De bruker akkurat de samme plaggene som de fleste andre, og har ikke en individuell stil i det heletatt. Det er etter min mening, ikke mote. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 6. mai 2010 #17 Del Skrevet 6. mai 2010 Jo, egentlig burde en del av de såkalte mote-bloggene (og god del andre blogger også) heller kalles dagbøker. Dokumentasjon for seg selv, hva man har på seg, nye innkjøpt, etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 6. mai 2010 #18 Del Skrevet 6. mai 2010 Ida Emilia: Måtte kikke litt i din blogg. Du har bedre bilder, og mer oppdatert klær enn mange andre. Men språket trekker fryktelig ned! Og gjør at din blogg bli i samme kategori som alle andre "mote-blogger". Prøv og skrive litt mer voksent, litt mindre "liksom, for atte, liksom egentlig", og så videre. Og ikke skriv "jeg ser ut som en dass", skriv hvordan du ser ut, og hvorfor du faktisk ser sånn ut idag. (feks du er syk, det er kaldt, klær til vask) Bra med egne refleksjoner over andre designere, ikke bare oppgulp og kopier av motemagasiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #19 Del Skrevet 6. mai 2010 det jeg ikke forstår er ekponeringsbehovet. hvorfor i all verden antar bloggerne at de verden vil ha dem? det er et se-på-meg fenomen og det er trist egentlig, fordi det handler om bekreftelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 6. mai 2010 #20 Del Skrevet 6. mai 2010 Det morsomste jeg vet, er når jeg er innom en "moteblogg" f.eks, og en jente som blogger har ikke skrevet et innlegg på noen timer, også kommer et innlegg hvor det står: "ÅÅÅÅ unnskyld mine kjære lesere for at jeg ikke har blogget så mye i det siste, jeg skal bli sååå mye flinkere". For det første har denne personen som oftest ingen lesere, ingen kommentarer på innleggene sine og ingen følgerer what-so-ever. Å for det andre, tror denne personen at h*n må bruke all sin tid på å blogge for verden? Ingen forventer det av en blogger. Man forventer jo at de faktisk skal ha et liv utenom blogging. Dessuten er det ingen som bryr seg hvor langt i mellom disse innleggene er. Jeg har, som dere ser i signaturen, en blogg. Jeg opprettet den for noen dager siden - aner ikke hvorfor. Aner ikke hva jeg kommer til å skrive, mest sannsynlig tanker, synspunkter og slikt. Det eneste jeg vet er at det IKKE er en moteblogg! Og jeg kommer ikke til å legge inn bilder jeg har tatt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå