Gå til innhold

Da var det vår tur!

Småkjekset

Anbefalte innlegg

Vi går mellom koldtbord og oksestek, men er usikker på hva vi får med på koldtbordet. Så da er det ikke så lett å bestemme seg. Oksestek kan en ikke gå feil med da, så det kan jo være det tryggeste valget? :vetikke: Og så var det vinen da. Har vi koldtbord blir det vanskeligere å finne rød- og hvitvin som passer alt, enn hvis vi går for oksestek da det gjenre blir drukket mest rødvin til. Jeg kan ikke vin, så dette er jeg helt blank på :fnise:

Okei.. Hva slags mat dere velger har jo litt å si for stemingen på festen og da. Oksestek blir vel mer "formelt" (iallefall slik jeg ser for meg type 3-retters servering), mens koldtbord gjør det litt "lett og ledig" i og med at folk beveger seg mer, og forsyner seg selv. Kanskje tanken på det kan være med på å gjøre valget enklere, ved å se for dere stemninga dere ønsker rundt bordet? :)

Er ikke noen vinkjenner jeg altså, men finnes jo "lette" viner, både røde og hvite som passer til mye forskjellig. Om dere f.eks. går for to typer røde, og to typer hvite så får dere sikkert dekt det meste på bordet om dere skulle gå for koldtbord? Hva med å gå innom vinmonopolet når dere har fått vite hva som evt. tilbys på koldtbord, og høre hva slags viner de foreslår?

Ååh, kjenner jeg blir i bryllups-planleggins-modus med en gang her! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei.. Hva slags mat dere velger har jo litt å si for stemingen på festen og da. Oksestek blir vel mer "formelt" (iallefall slik jeg ser for meg type 3-retters servering), mens koldtbord gjør det litt "lett og ledig" i og med at folk beveger seg mer, og forsyner seg selv. Kanskje tanken på det kan være med på å gjøre valget enklere, ved å se for dere stemninga dere ønsker rundt bordet? :)

Er ikke noen vinkjenner jeg altså, men finnes jo "lette" viner, både røde og hvite som passer til mye forskjellig. Om dere f.eks. går for to typer røde, og to typer hvite så får dere sikkert dekt det meste på bordet om dere skulle gå for koldtbord? Hva med å gå innom vinmonopolet når dere har fått vite hva som evt. tilbys på koldtbord, og høre hva slags viner de foreslår?

Ååh, kjenner jeg blir i bryllups-planleggins-modus med en gang her! :fnise:

Vi må også tenke litt praktisk i forhold til maten. Vi blir 90-100 stykker til maten og går vi for koldtbord blir det veldig mye gåing og kø for å komme frem til maten i forhold til hvordan lokalet er lagt opp. I tillegg blir det veldig trangt mellom langbordene vi skal ha for i det hele tatt å få plass til alle sammen. Men jeg er veldig med på den at oksestek blir mer formelt enn koldtbord. Hvem hadde trodd at det å velge mat skulle være så vanskelig?

Jeg ser for meg at det blir mange turer til og fra Vinmonopolet når vi endelig klarer å bestemme oss for hva vi skal ha som mat. Og det blir helt sikkert prøve lagd en liten del av maten vi ender opp med for å sjekke at det smaker som det skal. Så er jeg heldig klarer jeg å lære meg å like en av vinene, må bare begynne å smake tidlig :fnise: Jeg må ihvertfall ha noe vinfarget i glasset, for forloveden har ikke lyst å skåle med Pepsi max i glasset mitt :ler:

Sitter å regner over hvor mange flasker vi kommer til å trenge til middagen, og det er ikke rent få :daane: Så vi får få i gang en avtale med vinmonopolet for å evt levere tilbake flasker hvis det ikke blir drukket alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye å tenke på, mange hensyn og mange avgjørelser!

Hvis du ikke liker vin i det hele tatt, men skal lære deg å like det anbefaler jeg at du begynne rpå hvitvin, det er mer lettdrikkelig enn rød. De finnes f.eks. mange lette, friske Rieslingviner! :)

Spennende tid dere har foran dere!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort mange flasker med vin ja :Nikke: De fleste vinmonopol tar imot de flaskene dere har til overs, så det går nok veldig bra :)

Sliter også med å finne gode renseprodukter :sukk: Blir så tørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye å tenke på, mange hensyn og mange avgjørelser!

Hvis du ikke liker vin i det hele tatt, men skal lære deg å like det anbefaler jeg at du begynne rpå hvitvin, det er mer lettdrikkelig enn rød. De finnes f.eks. mange lette, friske Rieslingviner! :)

Spennende tid dere har foran dere!! :)

Synes at det lukter og smaker ganske så fælt :fnise: Jeg fant en vin som ikke var så verst en gang, tror kanskje det kan være en chilensk rødvin. Har prøvd Martini Asti og andre slike lette hvite viner, men det går bare ikke :fnise: Men jeg lærer meg ikke uten å prøve :)

Det er kjempe spennende. Du har ekstra mye å glede deg til til neste år :jepp:

Blir fort mange flasker med vin ja :Nikke: De fleste vinmonopol tar imot de flaskene dere har til overs, så det går nok veldig bra :)

Sliter også med å finne gode renseprodukter :sukk: Blir så tørr...

Så fort vi har bestemt oss for mat og vin er det vel bare å snakke med vinmonolpolet slik at de kan bestille inn nok av vinen vi ønsker hvis det tar litt lang tid å få alt vi trenger. Og så er det bare å finne en plass å oppebare det uten at det blir drukket av før dagen :fnise:

:hakeslepp: Ikke i Portugal?

Ikke i Portugal heldigvis :daane::fnise: Skal ha bryllupsfest med venner og familie i august :jepp:

I Portugal blir vi bare 14-16 stykker :) Vi har ikke helt bestemt oss for hvor vi skal gå å spise lunsj etter vielsen og middag på kvelden, men regner med at vi klarer å bestemme oss før vi drar slik at det bare er å reservere bord når vi kommer dit :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Jeg var i et bryllup for noen år siden, der vi fikk servert forrett på bordene.

En stor båt honningmelon, med et grillspyd som mast med et stort stykke serranoskinke/spekeskinke som segl!

(ÅÅÅÅÅ spekeskinke.................. :daane: )

Skikkelig dekorativt, og utrolig nydelig godt! :jepp:

Husker verken middagen eller desserten, så denne gjorde virkelig inntrykk på meg vistnok :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et bryllup for noen år siden, der vi fikk servert forrett på bordene.

En stor båt honningmelon, med et grillspyd som mast med et stort stykke serranoskinke/spekeskinke som segl!

(ÅÅÅÅÅ spekeskinke.................. :daane: )

Skikkelig dekorativt, og utrolig nydelig godt! :jepp:

Husker verken middagen eller desserten, så denne gjorde virkelig inntrykk på meg vistnok :fnise:

Det høres skikkelig godt ut da, og det er jo ikke verst når man får servert et lite kunststykke på tallerkenen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg, lillekjeksen :klemmer:

I dag kom min første lavkarbokokebok - jeg syns dette er en aller tiders livsstil jeg :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg, lillekjeksen :klemmer:

I dag kom min første lavkarbokokebok - jeg syns dette er en aller tiders livsstil jeg :hoppe:

God helg til deg også søte Icing :klemmer:

Hvilken bok du har kjøpt deg? Har veldig lyst på det bakeglede uten sukker jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Må titte litt innom her! Så gøy med bryllupsplanlegging! Blir mange år før det blir giftemål på meg, men jeg synes sånt er artig. Er litt hektet på "say yes to the dress" på TLC :fnise:

Har du funnet kjole? Har ikke lest så veldig langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Må titte litt innom her! Så gøy med bryllupsplanlegging! Blir mange år før det blir giftemål på meg, men jeg synes sånt er artig. Er litt hektet på "say yes to the dress" på TLC :fnise:

Har du funnet kjole? Har ikke lest så veldig langt bak.

Det er veldig artig å holde på med dette :jepp: Fulgte med på det programmet jeg også rett før jeg skulle ut og prøve kjoler første gangen, men etter det har jeg ikke sett noe særlig. Ser litt på 3 bryllup på tv3 for å se om jeg kan plukke opp inspirasjon til festen vår :)

Kjole er funnet :jepp: Etter å ha ventet i 5 uker på en kjole som ble skreddersydd til meg og som ikke levde opp til kravene jeg hadde satt endte jeg opp med denne i royal navy :nigo: SÅ jeg er veldig spent på å få den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blri spennende med den nye kjolen! Kan levdende forestille meg fortvilelsen når du fikk den opprinnelige og den ikke passet :troest:

Gleder meg til å lese mer om forberedelser her inne!

Vi har faktisk akkurat passert et halvår som gift, men det føles mye lengre! Det er veldig koselig, så dere har noe å se frem til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende med planlegging av bryllup!!

Du, jeg vet det er mye gåing med koldtbord, men som gjest er det så 100 % å foretrekke framfor stek (som er kald når den serveres fordi den er så tynn).

Koldtbord gjør stemninga løs, ledig og mindre formell. Du kommer i snakk rundt bordet, du får strukket på beina, kanskje tatt deg et dobesøk o.l uten at alle ser at du går fra bordet. I fjor satt jeg 7 timer ved et bryllupsbord som gravid......det var rett og slett helt forferdelig! Hvis du bestemmer deg for middag: ha mange pauser! :ler:

Ha en riktig god helg, Småkjekset!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har tenkt å ha taler og sånn, så er det veldig upraktisk med koldtbord, nettopp fordi det blir så urolig av at alle kan bevege seg fritt.. ;)

Jeg ville forresten foretrukket steik. Ingen automatikk i at den er kald, selv om Sequax tydeligvis har erfaring med det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har tenkt å ha taler og sånn, så er det veldig upraktisk med koldtbord, nettopp fordi det blir så urolig av at alle kan bevege seg fritt.. ;)

Jeg ville forresten foretrukket steik. Ingen automatikk i at den er kald, selv om Sequax tydeligvis har erfaring med det :fnise:

Taletid må avtales! :opplyser:

:ler:

Nei, det er vel det at jeg er så rastløs av meg som gjør at jeg foretrekker koldtbord, tenker jeg! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blri spennende med den nye kjolen! Kan levdende forestille meg fortvilelsen når du fikk den opprinnelige og den ikke passet :troest:

Gleder meg til å lese mer om forberedelser her inne!

Vi har faktisk akkurat passert et halvår som gift, men det føles mye lengre! Det er veldig koselig, så dere har noe å se frem til :klemmer:

Det blir kjempe spennende. Gleder meg til å sjekke mailen hver dag i håp om at det står noe om når jeg kan forvente å få den :) Fikk sendt avgårde den andre kjolen i går, og fy så godt det er å være kvitt den og slippe å se på den hele tiden! :nigo:

Gratulerer med overstått halvtårs bryllupsdag! Vi gleder oss kjempe mye, så det skal bli godt å gå rundt som nygifte :rodmer:

:klemmer:

Da skjønner jeg.. Men guri, det var jammen mange uansett! :jepp:

Ja vi blir ganske mange allikevel :jepp: Kan ikke bare stikke innom en uterestaurant og forvente at vi alle får plass i nærheten av hverandre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med planlegging av bryllup!!

Du, jeg vet det er mye gåing med koldtbord, men som gjest er det så 100 % å foretrekke framfor stek (som er kald når den serveres fordi den er så tynn).

Koldtbord gjør stemninga løs, ledig og mindre formell. Du kommer i snakk rundt bordet, du får strukket på beina, kanskje tatt deg et dobesøk o.l uten at alle ser at du går fra bordet. I fjor satt jeg 7 timer ved et bryllupsbord som gravid......det var rett og slett helt forferdelig! Hvis du bestemmer deg for middag: ha mange pauser! :ler:

Ha en riktig god helg, Småkjekset!! :klem:

7 timer ved bordet! :daane: Hva i alle dager tenkte de på som hadde så mange timer der!

Vi hr invitert middagsgjestene til klokken fire, slik at det er middag rundt halv fem. Håper at vi er ferdig i halv åtte/kvart på åtte tiden, for klokken åtte kommer kaffegjestene. Så her er det ikek snakk om å sitte altfor lenge med bordet :ler:

Jeg har vært så heldig at de gangene jeg har blitt servert stek og slikt i større selskap så har den alltid vært god og varm, ved både første-andre og tredjeservering :jepp: Så lenge de som serverer har en god rutine på hvordan man skal gjøre det slik at alle får varm mat tro jeg det går bra uansett hva man velger :jepp:

Forloveden har ikke hatt lyst til å ha taler, men han begynner å endre mening nå sakte men sikkert :fnise: Men det er ikke snakk om altfor mange. Spør folk så er det taleforbud, og er det noen som absolutt skal si noe skal vi passe på at de får sagt det de vil på tidspunkter som passer slik at det ikke forstyrrer :)

Taletid må avtales! :opplyser:

Nei, det er vel det at jeg er så rastløs av meg som gjør at jeg foretrekker koldtbord, tenker jeg! :gjeiper:

Gjestene skal få nok av pauser slik at de ikke blir like rastløs som Sequax :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...