Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Selvfølgelig er man ikke født pedofil. Mange pedofile er selv blitt misbrukt som barn.
Gjest ts Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Selvfølgelig er man ikke født pedofil. Mange pedofile er selv blitt misbrukt som barn. Ja, det mener egentlig jeg også. Men mange sier at man ikke kan omvende en pedofil. At de bare er sånn.
Gjest Helene_Mari Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Jeg tror man er født pedofil. Det er en legning som gjør at du tiltrekkes av barn, akkurat som at homofile tiltrekkes av samme skjønn og heterofile tiltrekkes av det motsatte
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Ja, det mener egentlig jeg også. Men mange sier at man ikke kan omvende en pedofil. At de bare er sånn. Det er mange som blir friske etter terapi, dvs at de ikke gjentar de pedofile handlingene.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Jeg tror man er født pedofil. Det er en legning som gjør at du tiltrekkes av barn, akkurat som at homofile tiltrekkes av samme skjønn og heterofile tiltrekkes av det motsatte Ja, da tror du vel også at de nekrofile er født med den legningen.
senses Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Nei jeg tror absolutt ikke at man er FØDT pedofil, på samme måte som jeg ikke tror man er født homofil eller bifil. Vi vet at det som foregår i hjernen er en blanding av DNA/gener og miljøpåvirkning. Det ligger i genene at f.eks menn og kvinner skal formere seg og få barn, og det har fra menneskets begynnelse vært slik at menn var den dominate rasen som hadde lite medfølelse, men som var til for å arbeide fysisk og å gjøre kvinnen gravid. Noe av det sitter igjen i genene i dag, men som samfunnet og menneskeheten har forandret seg totalt, så har miljøet påvirket oss mer enn genene. Genene har du fra fødselsen av, mens miljøpåvirkningene kommer etter hvert som man vokser opp. Jeg tror at pedofili skyldes miljøpåvirkning og genene. I den forstand at behovet er DNA, mens at de foretrekker unge er miljøet.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Klart man er født pedofil akkurat som man er født hetrofil..homofil og andre legninger Og i motsetning til hva mange kanskje tror. Alle pedofile ble ikke misbrukt som barn. Og alle som ble musbrukt som barn blir ikke pedofile
Vera Vinge Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 (endret) Først; hva mener ts med at pedofili er "såpass vanlig"? Det at det nå rulles opp en del saker i media, betyr da ikke at pedofili er spesielt vanlig? Ellers anser ikke jeg personlig pedofili som en legning på lik linje med heterofili og homofili. Jeg tror mao. ikke at man er født pedofil. Det er derimot godt mulig man er født med en spesiell sårbarhet for alt jeg vet, som bl.a. kan føre til pedofile tanker, følelser og handlinger senere. Men jeg tror det handler mye om en kompleks miljøpåvirkning. Man vet at en del overgripere har vært utsatt for overgrep selv. Sexolog Tore Langfeldt mener at en del pedofile lever med en uavklart homofil legning. En pedofil kan ha vært utsatt for omsorgssvikt som barn, uten at det innebar overgrep, og/eller de kan ha slitt med tilknytning til foreldre og utviklet et problematisk til egne følelser osv. Det er bare noen av mine hypoteser i farten. Jeg tror ikke det er så enkelt som at noen tilfeldigvis bare kan forelske seg i barn, og at det er like naturlig, tilfeldig eller uforskyldt som at andre er heterofile eller homofile. Jeg tror det handler om svikt på flere områder, som bl.a. kan medføre at de retter seksualiteten sin mot barn. For noen tror jeg maktforholdet er sentralt, og at det kan være én grunn til at de retter seg mot barn. Langfeldt mener også at det er mulig å "kurere" pedofile, men at det krever langvarig terapi. Dette vet jeg ikke så mye om, men det er interessant å høre ham si det. Endret 11. april 2010 av Vera Vinge
Vera Vinge Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Klart man er født pedofil akkurat som man er født hetrofil..homofil og andre legninger Og i motsetning til hva mange kanskje tror. Alle pedofile ble ikke misbrukt som barn. Og alle som ble musbrukt som barn blir ikke pedofile Det siste du nevner, er veldig viktig. At en del overgripere har vært utsatt for overgrep selv, er noe helt annet enn om de fleste som har vært utsatt for overgrep skulle bli overgripere. Jeg tror det er mange ting som spiller inn på om en overgrepsutsatt selv blir en overgriper. Overgrep er så mangt, og hvordan man takler det handler nok mye om hvordan ting er ellers (forholdene i familien, sosiale evner m.m.), hvem overgriper er, hvordan overgrene har skjedd osv. Tror mao. det handler mye om hva man har med seg fra før (medfødte egenskaper og tidligere erfaringer) og hvordan oppveksten ellers har vært.
solsikka Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 Jeg tror ikke man blir født som pedofil, og mener at det å være pedofil ikke står på lik linje med å være homofil eller hetrofil. Jeg hadde om dette temaet i utdanningen min, og hadde en todagers forelesning om temaet. Foreleseren presiserte at hun var i mot betegnelsen pedofil, og kalte det heller for pedoseksuell fordi dette ikke er en legning. Av de som blir tatt for å ha forgripe seg på barn er det svært mange som har opplevd seksuelle overgrep selv, eller har opplevd å bli mishandlet. Jeg lærte at de som forgriper seg på barn har ofte har opplevd noe som forstyrrer den seksuelle utviklingen deres, og dette gjør at de har et forvrengt syn på virkeligheten, som igjen gjør til at de utfører de handlingene de gjør.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Nei jeg tror absolutt ikke at man er FØDT pedofil, på samme måte som jeg ikke tror man er født homofil eller bifil. Vi vet at det som foregår i hjernen er en blanding av DNA/gener og miljøpåvirkning. Det ligger i genene at f.eks menn og kvinner skal formere seg og få barn, og det har fra menneskets begynnelse vært slik at menn var den dominate rasen som hadde lite medfølelse, men som var til for å arbeide fysisk og å gjøre kvinnen gravid. Noe av det sitter igjen i genene i dag, men som samfunnet og menneskeheten har forandret seg totalt, så har miljøet påvirket oss mer enn genene. Genene har du fra fødselsen av, mens miljøpåvirkningene kommer etter hvert som man vokser opp. Jeg tror at pedofili skyldes miljøpåvirkning og genene. I den forstand at behovet er DNA, mens at de foretrekker unge er miljøet. 100% enig i alt det du sier her.
Gjest Mysticgirl Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 Hos pedofile er det et senter i hjernen som slutter å utvikle seg, som gjør at personen blir sittende fast i det følelsesmønsteret han var i da dette skjedde. Altså en hjernefeil egentlig..Som oppstår som oftes tidlig i tenårene eller noe før.Om feilen egentlig er der fra fødselen av er noe usikkert.. Samtidig er det svært ofte at overgriperen ikke er pedofil, men bare en overgriper som ødelegger barn, men ikke har noen tenning av det, eller forelsker seg i barn
senses Skrevet 12. april 2010 #14 Skrevet 12. april 2010 Hos pedofile er det et senter i hjernen som slutter å utvikle seg, som gjør at personen blir sittende fast i det følelsesmønsteret han var i da dette skjedde. Altså en hjernefeil egentlig..Som oppstår som oftes tidlig i tenårene eller noe før.Om feilen egentlig er der fra fødselen av er noe usikkert.. Samtidig er det svært ofte at overgriperen ikke er pedofil, men bare en overgriper som ødelegger barn, men ikke har noen tenning av det, eller forelsker seg i barn Ganske uenig der. I innlegget ditt fremstår peodfile som om de ikke har noe VALG, og at det er en hjernefeil som utvikles uten at de har noe kontroll. Men grunnen til at de fleste pedofile velger BARN, er fordi det behovet må bli mettet, og de velger derfor noen sårbare som har vanskeligere for å stå imot. Det er et bevisst valg at pedofile går etter barn, da de er sexavhengige og bruker barn fordi barn er LETTERE.
Gjest jea Skrevet 12. april 2010 #15 Skrevet 12. april 2010 Jeg tror også det er noe med hjernen deres. jeg ble selv misbrukt av en gammel tilbakestående mann.. og jeg tror ikke at selv om man blir misbrukt så blir man pedofil. herregud!
Gjest MikeWaters Skrevet 12. april 2010 #16 Skrevet 12. april 2010 Nei, men både arv og miljø påvirker adferden vår. Vanligvis er det ikke spesifikke adferdsmønstre som er arvelige, men de ubevisste tilbøyelighetene eller disposisjonene som ligger til grunn for disse.
Gjest Adam Skrevet 12. april 2010 #17 Skrevet 12. april 2010 Presisering: dere setter alle likhetstegn mellom pedofili og overgriper. Det er slettes ikke riktig. Mange pedofile har velutviklede bremser og begår aldri overgrep.
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. april 2010 #18 Skrevet 13. april 2010 Nei, men både arv og miljø påvirker adferden vår. Vanligvis er det ikke spesifikke adferdsmønstre som er arvelige, men de ubevisste tilbøyelighetene eller disposisjonene som ligger til grunn for disse. Ja adferden til å bli en overgriper ja! Men ikke til å bli pedofil. Det er en legning og ikke noe som kommer av miljøpåvirkning. En pedofil har følelser og sexuell tiltrekning til barn, noe en overgriper slettes ikke trenger å ha..
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. april 2010 #19 Skrevet 13. april 2010 Ganske uenig der. I innlegget ditt fremstår peodfile som om de ikke har noe VALG, og at det er en hjernefeil som utvikles uten at de har noe kontroll. Men grunnen til at de fleste pedofile velger BARN, er fordi det behovet må bli mettet, og de velger derfor noen sårbare som har vanskeligere for å stå imot. Det er et bevisst valg at pedofile går etter barn, da de er sexavhengige og bruker barn fordi barn er LETTERE. Nei selvsagt VELGER de ikke selv å bli pedofile?? Det er jo noe som ingen vil være! Men de velger selv om de vil forgripe seg eller leve i det skjulte med legningen sin. Mange pedofile fogriper seg ikke, selv om de får følelser og sexuelle tenning av barn
Gjest MikeWaters Skrevet 13. april 2010 #20 Skrevet 13. april 2010 Men ikke til å bli pedofil. Det er en legning og ikke noe som kommer av miljøpåvirkning. Jaja, så vår legning styres 100% av vår arv? Jeg regner med at du har vitenskapelig belegg for å si dette? Man kan fødes med visse disposisjoner eller ubeviste tilbøyeligheter i en eller annen retning, men det er ikke alene nok til å avgjøre hvordan du ender opp som menneske.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå