Gå til innhold

Hvor gode er de billige madrassene fra Ikea?


Amica

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med de billigste rammemadrassene fra Ikea (90x200)?

Har fryktelig lyst på nye madrasser, men det er så som så med finansene.

Er det like greit å beholde de gamle skummadrassene, eller vil et par nye rammemadrasser (hard type) forbedre sovestandaren?

Hadde vært hyggelig å høre om noen sover godt på 1000-kroners madrasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi synes de vi har er gode, men de er ikke de billigste (Sultan?). De billigste hender det man dunker nedi bånn hvis man setter seg ned osv. Absolutt verd å prøve ut, og MYE bedre enn skumgummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte to vanlige fjærmadrasser fra Ikea for noen få år siden, og de ble fort dårlige, men det kan godt hende at rammemadrassene er bedre.

Jeg tror også at om du er lett, så kan de holde bedre enn for meg og min mann som er tunge begge to.. :roll:

Mens jeg bodde hjemme hos mine foreldre, hadde jeg en billig rammemadrass fra Sengetøylageret, og den har holdt seg helt fin. Den er fryktelig hard, men med en tjukk overmadrass, så er den kjempedeilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en IKEA ramme madrass (hard) med den tykkeste overmadrassen.

(Sultan). Synes at den er kjempegod å ligge i og den har holdt lenge.

Desverre er sengen litt for smal, så vi har donert den til gjesterommet.

Men madrassene er absolutt brukbare og mye bedre enn skumgummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter et halvt år så må du kjøpe nye.

Så fint at de har ti års garanti da... :roll:

Du kan faktisk bytte madrassen hele det første året hvis du vil ha en annen fasthet enn den du først valgte (om jeg forsto den svenske unge mannen korrekt).

Takk for hjelpen!

Fint å høre at også andre mener den harde er best. I følge planen på varehuset burde jeg veie noe slikt som 80 kilo for å trenge den, men jeg har en følelse av at de andre er alt for myke (selv om jeg veier langt fra 80).

Har ikke lyst til "å sove på en sky" som de så pent omtaler det i katalogen... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også halvhard et eller annet fra IKEA. Ligget på dem i tre år nå, og er strålende fornøyde.

Det er sengemadrasser, ikke ramme madrasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også madrasser, rammemadrass av en rimelig type, fra IKA, og sover utmerket godt åp dem nå et år senere. Ja, de har garanti i 10 år, og kan byttes i løpet av et år om du bare har lyst på en annen fasthetsgrad, så.. om du synes du må kjøpe ny etter et halvt åt, ja så bytt den da vel. Våre holder utmerket i langt emr enn et halvt år, og vi sover godt. Men, vi har sånn der "tre madrasser oppåhverandre" vi da. Den øverste er av tynneste sort, og de andre er av rimelige sorter, og... jeg sover kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Sultan rammemadrass (hard, 120 cm bred) med middels (mot tynn) overmadrass i 1991. Brukte den daglig i mange år. Kjøpte Svane kontinentalmadrass i 1999, som bare har ødelagt ryggen min. (Gubben mener imidlertid at den er helt topp!!)

Men den "gode gamle" Ikea madrassen står nå på gjesterommet. Og vi får mye skryt av overnattende gjester. Den er veldig god, og er ikke blitt nedsunket i det hele tatt (I motsetning til Svanemadrassen).

Så jeg anbefaler virkelig Sultan rammemadrass fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Sultan rammemadrass (hard, 120 cm bred) med middels (mot tynn) overmadrass  

Hvordan er denne å sove på med den tynneste overmadrassen tror du?

Vi får jo høre over alt at man "må" ha tykkeste overmadrass når man har hardeste seng.

Personlig har jeg litt angst for de overmadrassene etter å ha betalt i dyre dommer for en svær en av medium tykkelse fra Ikea, og endt opp med å foretrekke å ligge rett på skumgummimadrassen :hoho: Jeg takler ikke følelsen av at madrassen omsluttet kroppen når man sover, det blir for mykt og varmt.

(Vet at de tykkeste er hardere, men liker ikke tanken på å bruke masse penge på noe jeg hadde klart meg bedre uten...)

Det var jo også oppmuntrende at du syntes Ikea holdt bedre enn Svane da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALLE madrassene til IKEA heter Sultan.

De har to typer rammemadrasser

Skymning og Gryning.

Skymning er den billigste rammmadrassen og har bare simple bonellfjærer.

Gryning har bonellfjærer i bunn og pocketfjærer over.

Når det gjelder fjærer i madrasser er altså bonellfjærer de simpleste, LFK-fjærer er neste hakk og pocketfjærer eller posefjærer er det beste. Ulike produsenter har også såkalte soneinndeling av fjærene i madrassene.

IKEA har 3 typer overmadrasser:

3 cm tykk Skyar

5 cm tykk Moln

7 cm tykk Himmel

Men alt dette og mere til finner du i IKEA-katalogen eller på www.ikea.no

Jeg ville ha valgt Gryning rammemadrass eller Norrsken vanlig madrass siden disse er de eneste fra IKEA som har pocketfjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg HAR Ikeakatalog :lol: ...og jeg er ofte på varehuset.

Jeg VET at jeg får bedre madrasser hvis jeg betaler mer.

Men det jeg streng tatt lurte på var jo

* hva jeg fikk for pengene om jeg gikk for den billige løsningen

* hvordan folk synes det er å sove på disse madrassene (for å ligge å glo i taket på Ikea med sko og fulle klær i en fem minutters tid, ikke forteller meg det jeg trenger å vite om liggekomfort...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er denne å sove på med den tynneste overmadrassen tror du?

Vi får jo høre over alt at man "må" ha tykkeste overmadrass når man har hardeste seng.

Personlig har jeg litt angst for de overmadrassene etter å ha betalt i dyre dommer for en svær en av medium tykkelse fra Ikea, og endt opp med å foretrekke å ligge rett på skumgummimadrassen :hoho: Jeg takler ikke følelsen av at madrassen omsluttet kroppen når man sover, det blir for mykt og varmt.

(Vet at de tykkeste er hardere, men liker ikke tanken på å bruke masse penge på noe jeg hadde klart meg bedre uten...)

Det var jo også oppmuntrende at du syntes Ikea holdt bedre enn Svane da... :lol:

Vi har harde madrasser og den tynneste overmadrassen, og det går utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*låner tråden litt*

Noen som har norrsken? Har tenkt å kjøpe fra ikea, sparer sykt mye penger i forhold til skeidar el.! Regner det som trygt da dere mener den billigste madrassen er god :D Noen som mener noe annet?

*ferdig lånt*

Med mindre jeg har en helt spesiell ikea-katalog har madrassene 12 års garanti :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Fredagsbarn! :D

Men hadde ikke dere 3 madrasser oppå hverandre? (Kontinental?)

Blir ikke det litt annerledes enn å bare ha rammemadrass og overmadrass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...