Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Coarvi
Skrevet

Hei, jeg likte dette svaret også, - meget godt. Et lys er tilbake i tunnellen! ;) MEN, siden du påstår det ikke ér så mye økonomi i markedsføringsstudiet, hvorfor sier de andre som har tatt markedsføringsbachleor på BI at det er mye matematikk? ( I tillegg til de som har tatt økonomi og administrasjon, som klart mener det samme? )

Og hva mener du egentlig med dette: ''Jeg ville aldri vurdert en markedsføringsbachelor med mindre, den blir enda mindre anvendelig etter min mening. '' Var litt uklart. :)

Dessuten, er det mange andre jeg kjenner som mener det samme som deg, Louie. Ikke særlig mye matte i markedsføringslinja på BI. Heldigivs. Tenker å måtte endre om på planene mine denne uken, nemlig å reise til Nydalen i morgen :)

Og hvilke yrker kan markedsførere egentlig få, siden denne linjen ikke hár så mye mattematikk i seg?

Og enda et spørsmål til: Hva mente KG-brukeren med ''KAM'er''' ?

KAM - Key Account Manager. I mange tilfeller et fancy ord for en slags telefonselger. Søker du på det her inne får du opp noen tråder om emnet, en KAM kan være mer enn telefonselger nemlig...

''Jeg ville aldri vurdert en markedsføringsbachelor med mindre, den blir enda mindre anvendelig etter min mening. '' tolket jeg som at hun mente at hun aldri ville vurdert å tatt en markedsføringsutdannelse med enda mindre økonomi enn hun hadde, da hun mente det var for lite i forhold til hva hun har bruk for nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første året på BI er så og si likt for alle studieretninger. Så det er bare å søke seg inn på det du vil, så kan du evt bytte over på en annen bachelorgrad i løpet av det første året.

Skrevet

Og markedsføringsstudentene har ikke matte som et fag!

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye matematikk det er i den nye bachelorreformen. Egentlig trur jeg ikke det er noe, og det var heller ikke noe før. I markedsføringsbachelorgraden får du det absolutte minimumsnivået av forståelse for bedriftsøkonomi etter min mening. Det hjelper lite å forstå seg på de prosesser som skaper inntekter hvis du ikke forstår deg på det økonomiske rammeverket rundt. Jeg trur ikke markedshøyskolen gir deg stor nok innsikt i helheten.

"tolket jeg som at hun mente at hun aldri ville vurdert å tatt en markedsføringsutdannelse med enda mindre økonomi enn hun hadde, da hun mente det var for lite i forhold til hva hun har bruk for nå." - Han, og ja. :) En liten skriveleif der, jeg ville aldri vurdert en markedsføringsgrad med mindre økonomi. Jeg tenker faktisk at jeg må ta mer for å være konkurransedyktig i arbeidsmarkedet.

KAM er faktisk en strålende stilling dersom den ikke blir missbrukt, ref Coarvi som nevner telefonselger og lignende. Dersom du har få og store kunder innenfor bedriftsmarkedet snakker vi relasjonsmarkedsføring, KAM, og det er noe helt annet enn masseoppsøkende markedsføring, telefonselgeri. KAM handler om veldig, veldig store summer og tette relasjoner med kundene/samarbeidspartnerne. Sjansen for å jobbe med reklame etter en BI-bachelor er veldig liten, det er et særdeles vanskelig arbeidsmarked å få innpass på med mindre du har helt spesielle evner.

Green Lady har et godt poeng, du kan gå førsteåret på BI og hoppe til stort sett alle studieretninger på BI etterpå. Dersom du mot formodning takler økonomi kan du hoppe til Øk.ad., liker du organisasjonsfaget spesielt godt kan du hoppe til organisasjon og ledelse. Personlig trivdes jeg VELDIG godt på BI, også utdanningsmessig, men jeg skulle nok ønske jeg hoppet til Øk.ad. eller noe annet.

Skrevet

Hei Holaboy.

Jeg går selv markedsføringsstudiet på Markedshøyskolen. Jeg er veldig fornøyd med både skolen og studiet. Jeg vurderte selv både BI og Markedshøyskolen, men en venninne av meg som selv gikk på MH anbefalte meg å begynne på Markedshøyskolen.

Jeg kom utenbys fra og satt stor pris på at Markedshøyskolen var en litt mindre skole der jeg raskt ville bli kjent med folk og føle meg til rette. Dessuten har jeg aldri vært spesielt glad i for mye regning, men interesser meg mer for markedskommunikasjon, merkebygging, organisasjonspsykologi, relasjonsbygging og lignende fag.Dette er fagområder markedshøyskolen har stort fokus på. Markedshøyskolen er mer rettet mot markedet, og har derfor mindre økonomi en BI som står for bedrifts økonomisk institutt.

For å være en god markedsaktør må man selvsagt ha økonomisk forståelse og vi har både bedriftsøkonomi, økonomi og samfunn og statistikk, men hovedfokuset settes på forbrukeren og hvordan man kan påvirke og kommunisere med markedet.

Vi har mye casearbeid og jobber med realistiske problemstillinger fra næringslivet. Min gruppe har blant annet løst oppgaver for Netcom, Falck og Steen og Strøm. Dette gir stor forståelse for hva man faktisk jobber med der ute, men ikke minst fortrinn når man skal ut på arbeidsmarkedet. Alle jeg kjenner som har gått ut fra MH har fått spennende jobber etter studiene. To av venninnene mine som gikk ut i fjor jobber nå tett på Idar Volvik i hans nye mobilsatsning Ludo.

Jeg ville absolutt valgt Markedshøyskolen igjen!

Lykke til med valget ditt:)

Skrevet

Markedshøyskolen er mer rettet mot markedet, og har derfor mindre økonomi en BI som står for bedrifts økonomisk institutt.

Hvordan vil du begrunne at markedshøyskolen er mer rettet mot markedet, og hva nøyaktig legger du i det?

En liten digresjon er at BI ble stiftet som Bedriftsøkonomisk institutt, senere forkortet til BI. Merkevarenavnet BI er beholdt, men jeg trur egentlig det opprinnelige bedriftsøkonomiske instituttet har lite til felles med dagens BI - som har en bred merkantil satsning.

Til TS. Forresten, det ja, BI har en veldig bred merkantil satsning med mange studenter og fagressurser på flere områder. Derfor kan BI tilby en enorm kompetanse på de forskjellige områdene i fagplanen, for eksempel organisasjonsteori, organisasjonspsykologi, markedsføring, bedriftsøkonomi, markedskommunikasjon, B2B, forbrukeradferd, markedsrett, forretningsrett, strategi, forretningsjournalistikk og så videre. :jepp:

Skrevet

Hva er egentlig forskjellene mellom studiene ''markedsføring'' og ''internasjonal markedsføring?''

Skrevet

På internasjonal markedsføring utveksler du på tredjeåret, du kan blant annet dra til Berkley i California og Shanghai om jeg ikke husker feil.

Skrevet

På internasjonal markedsføring utveksler du på tredjeåret, du kan blant annet dra til Berkley i California og Shanghai om jeg ikke husker feil.

Men det går altså an å ta internasjonal markedsføring kun det tredje året, eller ? For søknaden jeg så på, gjaldt jo for det første året mitt , fra etter sommeren, og da står internasjonal markedsføring óg markedsføring som 2 av mange retninger.

Hva er lurest for meg å ta egentlig? (Vet at det går an å bytte seinere, om ønskelig, men vil helst vite hva som regnes å være det ''enkle'' og samtidig det fornuftigste å velge, og hvorfor. :-) Markedsføring eller internasjonal markedsføring?

Skrevet

Hvis du vil på utveksling bør du nok ta internasjonal, hvis ikke bør du ta vanlig markedsføring. Såvidt jeg husker er 7 av 8 fag på førsteåret lik på samtlige studieretninger så det er faktisk kjempeenkelt å bytte seinere. Det du da gjør er å ta det ene faget som et av valgfagene på seinere år.

... Vet ikke helt om det svarte på spørsmålet ditt? :popcorn:

Skrevet

Første året på BI er så og si likt for alle studieretninger. Så det er bare å søke seg inn på det du vil, så kan du evt bytte over på en annen bachelorgrad i løpet av det første året.

Men da risikerer jeg vel ikke å ta ekstra eksamen pga byttingen siden det foregår innenfor det 1 året, ikke sant?

Skrevet

Men da risikerer jeg vel ikke å ta ekstra eksamen pga byttingen siden det foregår innenfor det 1 året, ikke sant?

Det kommer helt an på hva du bytter til. Bytter du til markedskommunikasjon, internasjonal markedsføring eller resieliv, trenger du ikke ta opp et ekstra fag (var sånn da jeg gikk første året, da hadde vi alle forelesningene sammen).

Men om du bytter over mot økonomi, finans, journalistikk, juss, mm, så har de hatt ett eller to fag som en markedsføringsstudent ikke har hatt. Da må du ta opp det/de fagene.

En kamerat av meg byttet over til øk.ad. Han manglet da bed.øk 2. Vi hadde hatt forbrukeratferd i stedet for.

Skrevet

Du trenger nok ikke ta ekstra eksamen. På bachelorgraden er det 180 studiepoeng totalt og X antall av dette er valgfag under BIs nye bachelorreform. På BI er det nå tre kategorier fag:

1. Basisfag, fag som er likt for samtlige programmer (studieretninger).

2. Programfag, fag som er spesielle og obligatoriske på det programmet du har valgt, for eksempel markedsføring.

3. Valgfag - der du kan velge og vrake blant en stor andel av BI sine fag.

Førsteåret består av 52,5 studiepoeng basisfag, altså fag som alle har, og 7,5 studiepoeng programfag trur jeg. Dersom du bytter studie etter første året trenger du ikke "ta opp fag", du bare velger programfaget fra første året til studiet (programmet, for eksempel markedsføring) du skulle starte på som valgfag i andreåret. Altså du tar det som 7,5 studiepoeng av de totalt 60 på andreåret. Jeg er ganske sikker på at det fungerer sånn, men for sikkerhetsskyld bør du spørre en studieveileder på BI. Jeg er ikke BI-ansatt til tross for at det kanskje virker sånn.

Muligens litt komplisert, ga det mening for deg? :klemmer:

Skrevet

Det kommer helt an på hva du bytter til. Bytter du til markedskommunikasjon, internasjonal markedsføring eller resieliv, trenger du ikke ta opp et ekstra fag (var sånn da jeg gikk første året, da hadde vi alle forelesningene sammen).

Men om du bytter over mot økonomi, finans, journalistikk, juss, mm, så har de hatt ett eller to fag som en markedsføringsstudent ikke har hatt. Da må du ta opp det/de fagene.

En kamerat av meg byttet over til øk.ad. Han manglet da bed.øk 2. Vi hadde hatt forbrukeratferd i stedet for.

Er dette i den nye bachelormodellen? Hele studiet er revidert nå, så med mindre han gikk førsteåret i år er det 99 % sannsynlig annerledes.

Skrevet

Er dette i den nye bachelormodellen? Hele studiet er revidert nå, så med mindre han gikk førsteåret i år er det 99 % sannsynlig annerledes.

Godt poeng! Er jo fire år siden jeg gikk første året. Tenkte ikke at ting kanskje har forandret seg (til det bedre?)

Skrevet

Hehe, ja det skjønner jeg godt. Det er litt for spesielt interesserte å følge med på sånt, men studiet har forandret seg veldig mye til det gode. Blant annet har dem fire fag i semesteret i stedet for fem, og det er lagt opp til at samtlige studieretninger skal kunne utveksle et semester samt at studentene må jobbe mer jevnt i hele semesteret. Studentene har også mer valgfrihet i forhold til valgfag. Skulle jeg startet nå ville jeg gått økonomi og administrasjon og heller matet på med markedsføringsvalgfag.

Skrevet (endret)

Hvis du vil på utveksling bør du nok ta internasjonal, hvis ikke bør du ta vanlig markedsføring. Såvidt jeg husker er 7 av 8 fag på førsteåret lik på samtlige studieretninger så det er faktisk kjempeenkelt å bytte seinere. Det du da gjør er å ta det ene faget som et av valgfagene på seinere år.

... Vet ikke helt om det svarte på spørsmålet ditt? :popcorn:

Takk for at du er så kjapp med svar i kveld også! Kjempefint :-) :-) Jo, du har forstått spørsmålet mitt helt riktig. Jeg så tilbake til nettsiden www.bi.no der det stod at hele 3 året gjennomføres i utlandet, noe jeg ikke helt kan tenke meg at jeg gjør. Men hvem vet? ;)

Likevel, tror jeg det tryggeste kan være å ta vanlig markedsføring, ja. Og deretter se an hva jeg eventuelt velger å bytte til seinere :).

Kun en ting som forvirrer meg litt akkurat nå, og det er når jeg er inne på den elektroniske søknaden, åpner jeg en boks hvor det står alle retningene man kan søke på, for det første året. Dessuten, er jo 1 året lik på undervisning på alle studieretningene! Så da er det, akkurat som dere sier, å bare velge noe jeg vil ha ''her og nå'' og det er ''markedsføring'', så søker jeg på det.

- Men hvordan er ''PR'' i forhold til ''markedsføring'' ?

Endret av Holahoy
Skrevet

AHA, ok! :)

Skrevet

Jeg er lynkjapp. Sitter å leser til eksamen og da er KG mer morsomt!

Vet ikke om jeg forstod. Det programfaget i markedsføring du har tatt på førsteåret avlegger du eksamen i, ikke sant. På andreåret kan du ta programfaget til for eksempel PR som valgfag. Valgfagene er obligatorisk del av utdanningen uansett. Altså, om du bytter til PR tar du bare programfaget til PR førsteåret som valgfag på andreåret. Du må uansett ta et eller annet valgfag. Det blir litt som om at du startet på PR og nå har programfaget i markedsføring som valgfag.

Men, du bør forhøre deg med en studieveileder. Personlig ville jeg ikke byttet til et snevrere studie enn markedsføring som for eksempel PR og reiseliv, det trur jeg gir mindre jobbmuligheter. Da ville jeg heller tatt PR eller reiselivfag som valgfag og skrevet i en eventuell jobbsøknad at jeg har fokusert på disse fagene innenfor markedsføringsgraden min.

Skrevet

AHA, ok! :)

Nei, nei. Green Lady snakker om studiet som det var før, ikke som det er nå etter bachelorreformen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...