Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kort fortalt, er jeg:

• Interessert i markedsføring og ledelse
  • Uinteressert i for mye økonomi og regnskap

Jeg har besøkt MH flere ganger enn jeg fikk besøkt BI (Skal besøke BI et par ganger nå til uka, siden søknadsfristen for skolevalg er 15 april)

Hovedforskjellene er at MH er mer ''menneske-psykologisk'' rettet mens BI er mer økonomisk rettet. Slik til og med MH har forklart på forelesningen, innrømmer de at de for det meste ikke er økonomisk rettet i det hele tatt. De fokuserer mer på å kommunisere med mennesker,- vite hvordan de tenker osv for å kunne <<kommunisere riktig>> for å tjene penger på det.

BI derimot,har <<penger, penger og penger>> som hovedfokus. Sier seg selv hva som skal til for å tjene mest mulig! ;)

Problemet nå er at jeg er liker begge deler. Har så lyst til å begynne på BI men er samtidig redd for at studieretningen ''markedsføring'' har for mye økonomi i seg. Er rett og slett litt svak på akkurat dette området. Men hvis det er mye bruk av Exel, er det ikke noe problem.

I tillegg ønsker jeg å vite hvor mange timers matteundervisning det er på markedsføring på BI i forhold til MH. (Markedshøyskolen Campus i Oslo)

Takker for all nyttig informasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner informasjon om hvilke fag de ulike retningene har på hjemmesiden til BI :)

Mener å huske vi ikke hadde matematikk (men jeg hadde det fra før), men det er en hel del andre matematiske fag som makroøkonomi, statistikk, metode, finans og økonomi. Markedsføring baserer seg mye på økonomi, da hovedgrunnen bak er å finne ut hvordan, hvor og når man skal markedsføre produkter for å tjene penger på de.

Lykke til med valget.

Skrevet

Jeg ble ferdig med min bachelor i markedsføring i fjor. Jeg gikk på BI.

Første året har du bed.øk, makroøkonomi og statistikk. Noe regning må påberegnes, men det er langt ifra kompliserte greier. Jeg fikk C i alle fag, og jeg er ikke spesielt sterk i typiske tallfag.

Andre året har du mikroøkonomi og metode & dataanalyse. Noe regning må påberegnes i mikro, mens i metode jobber vi mer med analysering av data i et dataprogram (SPSS). Heller ingen kompliserte greier.

Tredje året varierer, kommer an på hvilken spesialisering du velger.

Jeg synes det er greit at BI har sånne "introduksjonskurs" i økomoiske fag. (du lærer kun helt det grunnleggende). En markedsfører er nødt til å kunne lese et regnskap og se trender i samfunnet. En markedsfører som ikke kan noe om økonomi, er ikke verdt noe. En annen fordel med BI er at du får en meget bred kompetanse. Vi har hatt fag som spenner seg fra økonomi, forbrukeratferd, markedskommunikasjon, organisasjonspsykologi til kulturelle forskjeller mellom lamd, internasjonal markedsføring og strategi. Siste året kan du velge mellom flere spesialiseringer. Husker ikke alle, men alt står ¨på bi.no.

Skrevet (endret)

Hva går de økonomiske fagene ut på, altså hva gjør dere, og hva lærer dere? Hvordan bruker dere matematikken i praktisk markedsføring?

Og hva synes du om markedsføringsstudiet du fullførte ifjor? Hva har du slitt minst og mest med, og hvilken jobb har du fått nå?

Forresten: Er man virkelig opptil 200 elever per klasserom, i markedsføring på BI?

Endret av Holahoy
Gjest Coarvi
Skrevet (endret)

Slettet innlegget mitt da jeg blandet MH med en annen skole, så da ble det jeg sa ganske feil...:)

Husk at selv om det er en del økonomifag i markedsføring, så begynner fagene med det helt grunnleggende. Så selv om du ikke kan så mye innen økonomi fra før bør hvertfall ikke det skremme deg! Og du får kanskje aldri direkte bruk for økonomifagene senere, men som noen nevner så hjelper det deg må å forstå helt elementære ting som man ikke ante hadde noe å si. Sånn som mikroøkonomi er hvertfall ganske lurt for å forstå litt av markedsmekanismene, og en god markedsfører må jo forstå hvordan et marked fungerer...:)

.

Endret av Coarvi
Skrevet

Hva går de økonomiske fagene ut på, altså hva gjør dere, og hva lærer dere? Hvordan bruker dere matematikken i praktisk markedsføring?

Og hva synes du om markedsføringsstudiet du fullførte ifjor? Hva har du slitt minst og mest med, og hvilken jobb har du fått nå?

Forresten: Er man virkelig opptil 200 elever per klasserom, i markedsføring på BI?

Når du går markedsføring har du ikke matte som et fag. Det mest kompliserte vi gjorde, var vel å finne x, altså, ligninger. Så det er ikke noe komplisert matte, men du må forstå det du driver med for å stå.

Jeg synes studiet er helt greit. Kjipt å betale så mye penger, men når det ikke er noe offentlig som tilbyr en sloik utdannelse, må det bli som det blir. Har enda ikke fått noe jobb. Veldig uheldig tidspunkt å være ferdig på, med tanke på finanskrisen. Vet om flere som sliter. Går over på master fra høsten av.

Og nei du, det er ikke 200 elever i hver klasse! Første året var vi 600, og de to siste årene var vi rundt 300 stk :)

Skrevet (endret)

Vel, markedsfører er en ganske generell utdannelse som "alle" tar. Men har du riktige kontakter og gode karakterer, så burde det ikke være umulig å få jobb. Samtidig så er det et overskudd av markedsførere, så jeg tror jeg ville ha valgt noe annet :)

Og ja, det stemmer at man i enkelte fag er over 600 stykker. Det er fordi mange av 1.årsstudentene har samme fag selvom de ikke går samme linje. Selv oppfattet jeg ikke det som noe stort problem, bortsett fra de som ikke greide å holde munn...

Det finnes offentlige alternativer til markedsfører.

Lykke til med valget ditt.

Endret av O'hara
Skrevet (endret)

Vel, markedsfører er en ganske generell utdannelse som "alle" tar. Men har du riktige kontakter og gode karakterer, så burde det ikke være umulig å få jobb. Samtidig så er det et overskudd av markedsførere, så jeg tror jeg ville ha valgt noe annet :)

Og ja, det stemmer at man i enkelte fag er over 600 stykker. Det er fordi mange av 1.årsstudentene har samme fag selvom de ikke går samme linje. Selv oppfattet jeg ikke det som noe stort problem, bortsett fra de som ikke greide å holde munn...

Det finnes offentlige alternativer til markedsfører.

Lykke til med valget ditt.

Takk, Ohara. Men rådgiveren min på skolen sier, i tillegg til Green Lady, at det ikke finnes noen offentlige alternativer til markedsføring ! :S Hvilke offentlige skoler er det du vet har markedsføring som linje?

I tillegg er det jo alltid etterspørsel etter markedsførere, er det ikke? Selv om alle eksisterende bedrifter og produsenter består av markedsførere fra før, så er det jo alltid etterspørsel etter flere..

Et spørsmål til ''Green Lady'' : Er litt overraskende at du ikke har fått jobb enda, men med tanke på finanskrisen, så er det ikke så rart.. Men hva om fra og med disse tre årene,- når jeg kanskje blir ferdig utdannet som markedsfører? Vil det da bli lettere for ''min generasjon'' å få jobb som har med markedsføring å gjøre om tre år?

Jeg må si det er overraskende å lese at det å finne ''X'' er det vanskeligste å lære.. hehe, det hørtes ok ut for algebra er jo generelt sett gøy.. Men er det virkelig det vanskeligste? :lur::)

Men takker fremdeles fra alle sammen, altså! Er meget fornøyd med gode svar, hittil. Er til fryktelig stor hjelp for ei som prøver å ta et riktig valg :)

Endret av Holahoy
Gjest Coarvi
Skrevet

I tillegg er det jo alltid etterspørsel etter markedsførere, er det ikke? Selv om alle eksisterende bedrifter og produsenter består av markedsførere fra før, så er det jo alltid etterspørsel etter flere..

Om det så alltid skulle være en etterspørsel etter markedsførere betyr det IKKE at denne etterspørselen er større enn tilbudet av markedsførere. Vet ikke hvordan ståa er nå, men for noen få år siden ble det hvertfall sagt at de fleste med markedsføringsutdannelse endte opp som selgere.

Det er dessuten ganske vanlig at folk med økonomiutdannelse havner i typiske markedsførerjobber, fordi økonomi og markedsføring går hånd i hånd.

Hvordan markedet er om tre år aner jeg ikke, sånt skifter jo plutselig, så man skal være forsiktig med å spørre forumidioter som oss om sånt... ;)

Når det er sagt så bør du jo tenke over om dette er det du virkelig har mest lyst til. Er det ingen andre studier som frister, og du har veldig lyst til dette, så må du jo bare kjøre på. Jobber er det alltids, selv om noen sliter eller ender opp som bilselgere betyr det ikke at DU gjør det. Det avhenger jo også av hvilke jobber du søker, hvilken jobberfaring du har (alle må jo begynne et sted, gjerne med en drittjobb) og ikke minst hvor god du er til å selge deg selv (altså få arb.giver til å innse at de virkelig trenger DEG med DIN utdanning selv om det kanskje ikke var det de i utgangspunktet var på jakt etter). Jeg vil nå tro at det er lettere å få jobb som markedsfører enn hvis du studerer f. eks trøndersk filmhistorie eller noe i den duren... ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finns offentlige alternativer. Her er link til markedsføringslinjen på TØH :)

Skrevet

Høyskolen i Buskerud har et masterstudium i markedsføring, men det krever en bachelor i forkant, og TØH, som nevnt, er et godt og anerkjent studiested. Trondheim er i tillegg en super studieby.

Jeg har selv gått markedsføring på BI, men fullførte min Bachelor med eksportmarkedsføring ved Høyskolen i Ålesund.

Jeg vil ikke si at det er en bedre utdanning enn BI, men den er "gratis". TØH er et godt alternativ.

Men som Coarvi sier, mange som tar markedsføringsutdanning ender opp som selgere, såfremt de ikke har gode kontakter eller svært gode karakterer. Uansett, det er ingen som kan gi deg noen garantier for at du ender opp som markedsfører til tross for utdanningen. En jobb får du, som regel, på bakgrunn av karakterer, personlighet og kjemi.

Min helt personlige mening er at markedsfører på BI er alt for mainstream, og blir ansett som en mindre attraktiv utdanning. Det er noe som "alle" tar. Ønsker du spennende jobber, ville jeg heller tatt siviløkonomstudiet, noe som kan gi deg spennnede og varierte utfordringer. Men det er mer økonomi og matematikk selvsagt, og det ønsker du jo ikke.

Ønsker deg uansett lykke til, det er ikke alltid lett å vite hva man skal velge.

Skrevet

Takk, Ohara. Men rådgiveren min på skolen sier, i tillegg til Green Lady, at det ikke finnes noen offentlige alternativer til markedsføring ! :S Hvilke offentlige skoler er det du vet har markedsføring som linje?

Et spørsmål til ''Green Lady'' : Er litt overraskende at du ikke har fått jobb enda, men med tanke på finanskrisen, så er det ikke så rart.. Men hva om fra og med disse tre årene,- når jeg kanskje blir ferdig utdannet som markedsfører? Vil det da bli lettere for ''min generasjon'' å få jobb som har med markedsføring å gjøre om tre år?

Jeg må si det er overraskende å lese at det å finne ''X'' er det vanskeligste å lære.. hehe, det hørtes ok ut for algebra er jo generelt sett gøy.. Men er det virkelig det vanskeligste? :lur::)

Men takker fremdeles fra alle sammen, altså! Er meget fornøyd med gode svar, hittil. Er til fryktelig stor hjelp for ei som prøver å ta et riktig valg :)

Nå må du ikke misforstå meg helt her ;) Faglig sett, er det vanskligste vi lærer å finne x. Resten er jo bare pluss, minus, gange og dele. Men du kommer til å jobbe med en del formler du aldri har sett maken til, hvor du må bruke to linjer for å få med alt. Og disee må pugges til eksamen. Men som sagt, alt er grunnleggende kurs, så det er ikke så komplisert i den store sammenhengen. Jeg slet i alle tallfagene, da det går mest på forståelse fremfor regnekunnskaper. Du må kunne skille modeller og formler fra hverandre, sette inn riktige tall, og noen ganger også kommentere svaret ditt. Som sagt, det går mer på forståelsen enn selve regnematerialet.

Hvordan jobbmarkedet ser ut når du er ferdig er umulig å si. Jeg skal over på master fra høsten av, og satser på at markedet har stabilisert seg innen jeg er ferdig. Om det er et smart trekk, vet jeg ikke. Men jeg får se. Noe må jeg da kunne brukes til med 5årig utdannelse :)

Skrevet (endret)

Huff, nå sitter jeg med dårlig selvfølelse angående hva jeg skal velge *tilpasset meg selv*. jeg som trodde jeg hadde bestemt meg om å bli en *markedsfører*, får nå et klarere bilde av hva markedsfører krever, hvilke jobbmuligheter man kan få osv. Må si at dette skremmer meg litt, for nå er jeg tilbake igjen til det å føle meg som: '' ??? ''.

Slettes ikke lett! Kan ikke bli lege for jeg tåler ikke å se blod i det hele tatt, + at man må være flink i r2 matte osv.

Advokat er etter min personlige mening ''tørt stoff'' , man får så vidt noe fritid med venner. Mye studie og pugging av lover osv.

Siviløkonom og slike økonomiske yrkestitler synes jeg ikke er så veldig gøy.

Jeg må ærlig si at jeg har vært kjempeflink i matematikk i alle tidligere år, bortsett fra andre halvåret av 2 og hele dette 3 klasseåret på vgs. Mistet plutselig motivasjon og interesse for faget. Ikke alltid like lett å løse oppgaver på egen hånd, og heller ikke lett å være blant dem som får god hjelp på skolen når det gjelder matte. Dessuten har man det lett for å ligge bak når man prioriterer andre litterære fag istedet. Prøvene kommer og går likefort som tiden, for å si det sånn.

Journalist.. det er vel bare skrivearbeid nesten! Og muligens være vitne til det som skjer ute, for så å skrive om det seinere... morsomt det! Men man får kanskje ikke gjort noe annet enn å bare skrive og skrive.. eller?

FORRESTEN! Hva med de andre retningene? Vi har noe som heter ''Markedsføring'', ''Reiseliv'', og ''Kreativitet og innovasjon''. Man får sannsynligvis et bredere yrkesvalg hvis man er utdanna markedsfører istedet for å gå ut fra skolen med kompetanse i reiseliv. ''Kreativitet og innovasjon'' er helt sikkert for de som allerede bestemmer seg for å starte noe for seg selv, eller hva? ;)

Så tidligere har jeg altså hatt, spesielt innenfor algebra, hatt stor fantasi, motivasjon, KREATIVITET innenfor dette, og aldri gitt meg før jeg klarte å finne svaret. Jeg har hatt det veldig gøy med algebra og geometri da jeg greide å holde det faget på samma tråd som resten. Men nå driver vi jo med derivasjon og sannsynlighet. Resten av boka fra i år er jo så tørr at jeg ikke har sett maken. Ikke noe gøy å lære fra matten i år, synes jeg!

Og når det gjelder markedsføring, tenker jeg først på reklame, kreativitet, god kommunikasjon med ansatte og kunder, reklamere, reklamere, reklamere. Enten da ved å sende reklame ut på TV ( Da altså være god med bruk av kamera, eller bare forholde seg til selve budskapet med reklamen ), radio osv.

Jeg skriver ned dette bare som en del av ''mitt tankekart'' for å forklare dere hva jeg tenker og synes. Kanskje dette kan gjøre det enklere å komme med andre yrkesforslag/studieforslag som aller helst bør være nødvendig i samfunnet.

Men hvis vi da sier ''markedsføring og ledelse'' er det vel med mest tanke på ledelse i en bedrift, og markedsføring samtidig. Økonomisk sett finne ut hvordan tjene mest, for så å ha råd til å holde bedriften ved like, og samtidig være mest produktiv. Noe mer jeg mangler? ;)

Dessuten sier dere at markedsføring er noe ''alle'' tar. I min klasse er det kun jeg og en annen jente som vurderer å ta markedsføring som studie. Har så vidt jeg kan huske aldri hørt noen bekjente si at de ønsker å bli markedsfører :)

Men dette er bare et lite tilfelle, siden klassene på BI er stappfulle av markedsfører-studenter.

Tiden nærmer seg nå for søknadsfristen, og akkurat nå er jeg usikker på hva jeg skal velge.

Jeg ønsker jo aller mest å være verdt utdanningen! At universitets-åra skal resultere i en god jobb, som er verdt all strevet. Hvilke yrker er det samfunnet trenger så mye? (Bortsett fra tannleger)

Jeg tar fremdeles imot alle råd, erfaringer og tips med en utrolig stor takk. :')

Endret av Holahoy
Skrevet

Reklame er bare en liten del av markedsføringen, en markedsfører driver ikke med reklame, generelt sett.

Når det gjelder studievalg, er det viktigere at du finner noe som passer til deg som type, noe du kan bruke dine sterke sider til, enn å finne noe som passer markedet. Markedet er i svinger konstant.

Mulig du heller skulle gått en grafisk linje om det er reklame du vil jobbe med. Kanskje å jobbe som AD eller noe lignende?

Og siviløkonom er ikke så kjedelig som du tror, de siv.økene jeg kjenner jobber med ulike prosjekter og har spennende jobber. Advokat er også morsomt, men et ganske tørt stoff for mange :)

Og uansett hva du velger, så kan du alltids eventuelt bytte etter et år. Velger du en annen retning, får du i mange tilfeller (såfremt det ikke er for stor spredning mellom retningene) godskrevet fagene fra 1.år inn i en ny retning. Mulig du må ta ett fag eller to ekstra, men det er ingen problem.

Bruk magefølelsen, det er du som kjenner deg og vet hva du kan passe til.

Lykke til!

Skrevet

TS. Jeg startet på et økonomisk-administrastivt studie for snart 2 år siden, og jeg har alltid vært den dårligste i matte. JEg valgte dette studiet fordi jeg vil jobbe med menneskene i organisasjonen, og hvordan endringer påvirker og generelt den myke vinklingen av bedrift. Jeg skal ikke jobbe med noe som helst økonomi. Jeg skjønner ikke et plukk, og jeg må gjøre samme oppgave 10 ganger for å huske hvordan jeg skal gjøre den. på VGS har jeg alltid strøket, før jeg etter 3 forsøk fikk 4 på examen, etter å ha vært heldig å få lignende oppgaver på eksamen som jeg øvde på.

Nå er jeg da snart ferdig med 2 år på bacheloren min, og jeg har brukt mye tid på matte, statistikk og finans. Ja, det blir tungt for en som er hjernedød, men det går! Men du MÅ fokusere.. Vet du at du er dårlig, så må du jobbe mer. Gå til forelesninger, alt du kan, spør andre. Statistikk synes jeg er 10 ganger lettere enn matte, og finans er mest å vite hvordan du skal få svaret.

Stå på og hvis det virkelig erdette du vil så klarer du det. Ja, kan bli vanskelig å følge med, men du MÅ jobbe.

Lykke til!

Skrevet

Personlig ville jeg vært tenkt meg om to ganger før jeg valgte markedsføringsstudie. Jeg har selv gått økonomi og administrasjon på BI, og det var langt lettere for min klasse å få seg jobb enn de på markedsføring. En markedsfører som ikke kan økonomi hadde jeg aldri turt å bruke.

Veldig mange havner som tidligere nevnt opp som selgere eller KAM'er.

Jeg er veldig fornøyd med mitt studievalg, jeg vil nok kalle det en "potetutdannelse" en økonom kan brukes til nesten alt satt litt på spissen. Jeg har jobbet som alt fra markedskonsulent i TV2, produktsjef og forretningsutvikler i et stort internasjonalt teknologiselskap.

Lykke til med valget ditt!

Skrevet

Har ikke lest svarene jeg har fått, men jeg ville definitivt gått for BI. Etter min mening, og jeg har denne bacheloren, begrenses den av at det er for lite økonomi. Jeg ville aldri vurdert en markedsføringsbachelor med mindre, den blir enda mindre anvendelig etter min mening.

Det finnes tusen andre grunner til å velge BI. BI er Norges neststørste utdanningsinstitusjon med 19.400 studenter, kun UiO er større. Fagmiljøet blant forelesere og studenter er derfor det DESIDERT største og beste i Norge. I tillegg har BI nettopp gjennomgått en bachelorreform der du får mye mer igjen for studiene, mye bedre oppfølging og så videre. Trur ikke matematikk inngår i markedsføringsbacheloren, men litt økonomi må du belage deg på. Jeg ville tatt kontakt med en studieveileder på Nydalen (om det er den BI-skolen du vurderer).

Jeg ville IKKE vurdert markedsføringshøyskolen og propagandaen deres. Hvilke jobbmuligheter har man egentlig med en slik bachelor?

Men, dette er KUN min mening. Din utdannelse er ditt ansvar og ditt valg. :)

Skrevet (endret)

Har ikke lest svarene jeg har fått, men jeg ville definitivt gått for BI. Etter min mening, og jeg har denne bacheloren, begrenses den av at det er for lite økonomi. Jeg ville aldri vurdert en markedsføringsbachelor med mindre, den blir enda mindre anvendelig etter min mening.

Det finnes tusen andre grunner til å velge BI. BI er Norges neststørste utdanningsinstitusjon med 19.400 studenter, kun UiO er større. Fagmiljøet blant forelesere og studenter er derfor det DESIDERT største og beste i Norge. I tillegg har BI nettopp gjennomgått en bachelorreform der du får mye mer igjen for studiene, mye bedre oppfølging og så videre. Trur ikke matematikk inngår i markedsføringsbacheloren, men litt økonomi må du belage deg på. Jeg ville tatt kontakt med en studieveileder på Nydalen (om det er den BI-skolen du vurderer).

Jeg ville IKKE vurdert markedsføringshøyskolen og propagandaen deres. Hvilke jobbmuligheter har man egentlig med en slik bachelor?

Men, dette er KUN min mening. Din utdannelse er ditt ansvar og ditt valg. :)

Hei, jeg likte dette svaret også, - meget godt. Et lys er tilbake i tunnellen! ;) MEN, siden du påstår det ikke ér så mye økonomi i markedsføringsstudiet, hvorfor sier de andre som har tatt markedsføringsbachleor på BI at det er mye matematikk? ( I tillegg til de som har tatt økonomi og administrasjon, som klart mener det samme? )

Og hva mener du egentlig med dette: ''Jeg ville aldri vurdert en markedsføringsbachelor med mindre, den blir enda mindre anvendelig etter min mening. '' Var litt uklart. :)

Dessuten, er det mange andre jeg kjenner som mener det samme som deg, Louie. Ikke særlig mye matte i markedsføringslinja på BI. Heldigivs. Tenker å måtte endre om på planene mine denne uken, nemlig å reise til Nydalen i morgen :)

Og hvilke yrker kan markedsførere egentlig få, siden denne linjen ikke hár så mye mattematikk i seg?

Og enda et spørsmål til: Hva mente KG-brukeren med ''KAM'er''' ?

Endret av Holahoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...