Angelface Skrevet 14. september 2003 #1 Del Skrevet 14. september 2003 Hei...Jeg lurer bare på om en ting... Barnets navn...regner med å få hundkjeft bare for å ha nevnte noe om det,men...får ta sjansen på det.... Jeg er litt usikker på barnets fulle navn... Da tenker jeg på barnefarens etternavn i det hele... Er det veldig galt av meg om jeg ikke bruker hans navn også?? Og har jeg kanskje ikke noe valg og må ha hans også??? Er utruli forvirret... Har i utgangspunktet ikke noen spesiell grunn for å skulle utelukke hans navn,men...jeg vet ikke...vil ikke ha det der... Han skal treffe barnet han som alle andre,men...jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.... Jeg er rett og slett bare redd... er i utgangspunktet redd for at han skal prøve å ta fra meg barnet...og tror det kan være derfor at jeg ikke vil ha hans navn inne i bilde..for å gjøre en slik handling til å bli vanskeligere for han.. om du skjønner..... :-? Huff...nei dette ble bare rot...kanskje noen der ute er/har vært i samme situasjon og forstår hva jeg prøver å si...eller ikke si... og kanskje får litt vett uttur dette...kanskje til og med kan gi meg et lite råd eller to... nei.. ja... klæm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. september 2003 #2 Del Skrevet 14. september 2003 Hvis du har foreldreansvaret for barnet alene kan du gi ungen hvilket som helst navn du måtte ønske. Dersom far har delt foreldreansvar skal han skrive under på navnevalget før det sendes til folkeregisteret. Vær oppmerksom på at ditt navnevalg har absolutt null betydning dersom far ved en eventuell senere anledning skulle ønske å skape problemer eller ha kontakt med barnet sitt. Ingen domstol i verden vil vektlegge barnets navn i en sånn sak. Vær også klar over at det skilles her mellom foreldrerett og foreldreansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. september 2003 #3 Del Skrevet 14. september 2003 ....og en stor klem til deg fra meg, som var i nøyaktig samme situasjon for mange år siden. :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 14. september 2003 #4 Del Skrevet 14. september 2003 Du er alene om å få barnet? Da skriver du selv under på hva barnet skal hete. Trenger ikke ha hans navn med i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 14. september 2003 #5 Del Skrevet 14. september 2003 Jeg er litt usikker på barnets fulle navn... Da tenker jeg på barnefarens etternavn i det hele... Er det veldig galt av meg om jeg ikke bruker hans navn også?? Og har jeg kanskje ikke noe valg og må ha hans også??? Hva mener barnets far om dette her da? Dersom jeg hadde vært i samme situasjon som deg så hadde det kun vært dersom faren ikke ønsket kontakt med barnet jeg hadde vurdert å ikke gi barnet farens navn. Jeg er rett og slett bare redd... er i utgangspunktet redd for at han skal prøve å ta fra meg barnet...og tror det kan være derfor at jeg ikke vil ha hans navn inne i bilde..for å gjøre en slik handling til å bli vanskeligere for han.. om du skjønner..... :-? Siden du skriver at faren skal ha kontakt med barnet, så antar jeg han er "godt skikket" som far? Og da synest jeg det kun er ut fra egoistiske grunner du vurderer det. En far er jo like mye far som mor er mor? Jeg er rett og slett bare redd... er i utgangspunktet redd for at han skal prøve å ta fra meg barnet...og tror det kan være derfor at jeg ikke vil ha hans navn inne i bilde..for å gjøre en slik handling til å bli vanskeligere for han.. om du skjønner..... Selv om jeg ikke har barn, så kan jeg forstå du tenker og vurderer som du gjør, riktignok utifra fra et egoistisk synspunkt. Selv om du er mor til barnet, så er det jo ikke bare ditt? Nei, jeg synest det er ikke riktig det du vurderer. Jeg har en bror som har en sønn, og forholdet til mor ble slutt etter noen år. Jeg har sittet sammen med min bror når han hulket av redsel for fordi moren har kommet med "trusler" om at "kanskje hun flytter". Og det er et ganske godt stykke unna. Men dette har heldigvis det ordnet seg for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelface Skrevet 14. september 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 14. september 2003 ja,jeg vet det kan høres egoistisk ut.....er fullstendig klar over det... og han vil sikkert være en flott far og alt slik... jeg er bare redd han..... Han har allerede tatt fra meg såppas mye her i byen...Alle vennene "våre" mener jeg må være ei j*** %*&/(¤%& som har gjort det slutt med han etter at jeg ble gravid...de mener jeg burde holdt sammen med han pga ungen...jeg mener heller at vi må være venner...eller i verste fall gode bekjente slik at barnet får det best...men de ser ikke det på samme måte... Jeg vet han kan kontrollere mange her i byen til å si mye rart... er bare redd han skal stikke av med barnet èn dag... Er livredd.... Tror ikke han ville gjort noe slik,men vet ikke noe for sikkert...han skal hele tiden vite hva jeg gjør og blir fra seg om jeg ikke har svart på en melding innen to minutter... han så for seg alderdommen sin med meg....men jeg så bare ikke samme fremtiden...ingen fremtid overhodet til slutt... Vil ikke at noe skal skje!!!!!!! Er "bare" tre mnd på vei,men allerede livredd for fremtiden for ungen... Har mareritt hver natt...takler ikke dette....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. september 2003 #7 Del Skrevet 14. september 2003 Er "bare" tre mnd på vei,men allerede livredd for fremtiden for ungen... Har mareritt hver natt...takler ikke dette....... Kankjs du skulle søke deg plass på et mødrehjem? dette er en veldig bra plass..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 14. september 2003 #8 Del Skrevet 14. september 2003 Mange barn har bare ett etternavn. Og det kan vel like gjerne være mors som fars? Ingen som protesterer når barn får fars slektsnavn, men hvis en mor ønsker kun sitt navn, så kommer reaksjonene! Synes du skal velge ditt navn om du vil det. Men er du i rimelig grei dialog med far, så kanskje dere kan bli enige? Ellers så er det faktisk sånn her landet at om man ikke sender inn melding om navn innen 6 mndr (?), så får barnet automatisk mors eternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelface Skrevet 15. september 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 15. september 2003 Mødrehjem?? Nei...har flyttet hjem til foreldrene mine så... blir nok her en stund nå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 15. september 2003 #10 Del Skrevet 15. september 2003 Angelface: har dere vært gift? Om ikke, så skjønner jeg ikke hva du bekymrer deg for., Du får barnet, du sender inn navnelapp, barnet får navnet du bestemmer. Ta nå det valget du vil. Det er jo helteit at et barn som ikke noensinne har bodd sammen med begge foreldrene, skal ha begges navn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ????? Skrevet 15. september 2003 #11 Del Skrevet 15. september 2003 Det er jo helteit at et barn som ikke noensinne har bodd sammen med begge foreldrene, skal ha begges navn! Sånne holdninger gjør meg vettskremt. Barnet har da en far selv om mor har valgt å bo alene med barnet, og da kan ikke jeg forstå hvorfor ikke barnet også kan ha farens etternavn. Nå må vi kvinner snart slutte å se på barna som vår eiendom alene. Dere hadde aldri vært i stand til å få dette barnet om det ikke var for faren, ikke glem det, det skal to til for å lage barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 15. september 2003 #12 Del Skrevet 15. september 2003 Jada, jada: så kan en far som får omsorgen fra barent fra fødsel, kun ha sitt navn også. Det er idiotisk med hundre etternavn i utg.pkt. syns jeg. Hva når barnet engang får søsken, skal barne da ha ulike etternavn kun fordi det er såååå synd på far/mor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har vært der Skrevet 15. september 2003 #13 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg forstår deg kjempegodt jeg, har vært i samme situasjon selv. nå endte det opp med at min datter heller ikke har noe kontakt med faren, men det visste jeg jo ikke når jeg gikk gravid. Jeg tenkte masse på dette, vurderte fram og tilbake, og tenkte mange av de samme tankene som deg. Jeg valgte at barnet skulle ha bare mitt navn. Og det var en lettelse når den beslutningen var tatt. Hun kunne jo teoretisk hatt hans og jeg vet veldig godt at hun var like mye hans som min. Men så er det ett men. Jeg ville ikke at hun skulle ha hans. Så enkelt og greit var det og det var pga mye vondt som var skjedd den tiden vi var sammen og etter bruddet. Jeg følte meg tryggest når jeg visste hun bare het mitt navn. Jeg fikk skjemaet og fylte det ut, sendte det inn og nevnte det aldri enkelt og greit. Jeg treger ikke på den avgjørelsen nå i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. september 2003 #14 Del Skrevet 15. september 2003 Hvis du er seriøst redd for at faren skal stikke av med barnet, eller gjøre noe annet bare for å plage dere bør du ikke la ham få delt foreldreansvar. Når du er alene ved fødselen vil du automatisk få foreldreansvaret alene, men det kan jo være at han vil ha deg til å skrive under på delt f.ansvar - ikke gjør det hvis du er redd for hva han vil finne på! Når det gjelder navn, så kan jeg jo si hvordan jeg har gjort det. Min datter har farens navn som mellomnavn, men dette brukes aldri (står bare på passet hennes). Jeg valgte å la henne få mellomnavnet på bakgrunn av egne erfaring. Jeg hadde en slags "identitetskrise" i 14-årsalderen, hvor jeg savnet veldig en tilknytning til faren min. I denne perioden brukte jeg navnet hans som mellomnavn, og det ga meg "et eller annet" selv om faren min fortsatt var like fraværende. Gjør det du synes er riktig, men hvis du er alene fra fødselen av synes jeg det blir litt rart om barnet får bare farens navn i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelface Skrevet 16. september 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 16. september 2003 Må bare takke for alle svarene og rådene jeg har fått..de har hjulpet meg veldig... tror jeg går for kun mitt navn jeg....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå