Gå til innhold

Datteren min, mensen ?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mensen hadde vi snakket om lenge før hun fikk den. Kjøpte også den lille mensboka samt at hun var medlem av Libresseklubben. Jeg kjøpte ob og bind til henne. Sa at hun måtte prøve ut hva hun trivdes med.

I tillegg så gikk vi på restaurant og feiret at hun hadde blitt kvinne ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør jenta rett ut om hun har fått mensen, da du har sett at det har minket litt i bindene dine. Å gå rundt grøten vil bare gjøre ting verre, "riv plasteret av" og bli ferdig med det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med datteren din om dette, og hvis hun blir så flau at du ikke ser vitsen i å prate med henne, så finn en bok eller hefte fra helsesøster/gynekologen og gi det til henne slik at hun kan lese om mensen, sex og prevensjon ihvertfall. Du kan jo ikke forvente at hun finner ut av alt selv!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk mensen da hun var 11 år, det samme fikk jeg. Siden det er ganske tidlig å få det som 11-åring så har jeg alltid vært åpen om mensen og at hun kunne få den tidlig. Og om bind, tamponger osv. Så da hun fikk den så var det helt naturlig for henne å fortelle meg om det.

Gjest stine
Skrevet

Herregud, for en mor du er! :O

Skriver innlegg om hva du skal gjøre om datteren din har mensen??

Tror jeg ville droppet tamponger i begynnelsen. Siden hun mest sannsynelig er jomfru (det vet du kanskje ikke, siden det virker som at forholdet deres er dårlig) så vil hun jo ta hinna si med en tampong og det er kanskje ikke så svært? Dessuten er hun bare 13 og tamponger tørker ut skjeden lett.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Kan godt hende hun har fått mensen.

Selv fikk jeg det da jeg var 12 år. Vokste 10 cm etter at jeg hadde fått den fram til jeg var ferdig utvokst.

Hun trenger ikke veie 48 kg for å få mensen. Hvis hun bare er 150 cm er ikke 42 kg SÅ lite.

Skrevet

Da jeg fikk mensen, gikk jeg i skapet og fant tamponger med en ENESTE gang. Jeg sa det ikke til min mor før noen dager etterpå, og stotret da frem noe ala "ehh, jeg tror kanskje jeg har fått mensen?"

Men kjøp inn litt bind og litt tamponger du, gjerne sånne "tangabind" også, om datteren din bruker det! Jeg har aldri i mitt liv brukt bind, utenom slike tangabind når jeg sov for å slippe at noe rant ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg fikk mensen da jeg var 10, hadde ikke hatt noen samtaler med mamma om det og begynte å blø verre på skolen... kom hjem med store flekker på buksa...

Best å få den samtalen unnagjort så fort som mulig, så slipper hun iallefall DEN flauheten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hun blir utrolig flau bare jeg sier ordet pubertet.

Men ikke når du spionerer på henne i dusjen og skriver innlegg om det på kg? Jaja.

Gjest Mahareth
Skrevet

Mensen er da ikke spesielt flaut. Det som kanskje kan være det viktigste er at du er åpen med henne, og ikke legger skjul på noe. Og om du har hatt sterke blødninger synes jeg at du er seint ute. Tenk deg å få mensen for første gang og det "bare pøser ut" med blod. Da hadde det vært bra om du hadde advart henne litt.

Gjest Julie
Skrevet

Jeg spurte henne ut rett og direkte når vi var alene hjemme idag. Hun svarte ja og lo litt, fordi hun hadde faktisk fått den for 1 uke siden :P og jeg beklaga at jeg ikke hadde tatt det opp. Men hu sa at hu bare var glad, fordi hu viste egentlig alt som var å vite :) så jeg plasserte alle bindene i skapet og ga hun beskjed om at alt lå der :) kjøpe 9 pakker bind og en pakke mini tamponger :) takk for stor hjelp til alle ! Og bare fortsett å skriv erfaringer, opplevelser osv :-) var litt intressant å lese om noen har opplevd like ting, og hva som skjer mest :P

Skrevet

Så bra at du tok det opp :)

Jeg var kjempeflau når jeg fikk mensen, rett og slett fordi mamma ikke hadde snakket med meg om det. Hun og min eldre søster har alltid hatt et bedre forhold så de pratet om sånt, mens jeg og broren min liksom ikke skulle vite om det(har alltid vært veldig oppmerksom på ting, så jeg plukket det opp alikevel). Så når jeg fikk det, så var det rett og slett bare å løpe ut til mamma, si at jeg hadde fått mensen og trengte penger til bind, snappet til meg en 100lapp og løp igjen. Hihi :gjeiper:

Skrevet

Så fint at dere har snakket om det ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville droppet tamponger i begynnelsen. Siden hun mest sannsynelig er jomfru (det vet du kanskje ikke, siden det virker som at forholdet deres er dårlig) så vil hun jo ta hinna si med en tampong og det er kanskje ikke så svært? Dessuten er hun bare 13 og tamponger tørker ut skjeden lett.

......virkelig? Gi nå stakkars jenta en tampong.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mamma og jeg snakket nesten ikke om sånne ting, og jeg var kjempe redd for å fortelle henne at jeg hadde fått mensen (var 15år). Da jeg sa det "jeg har fått mensen", sa hun "har du hatt det lenge, eller fått det nå?". Men jeg visste alltid hvor bindene osv var i huset, for det hadde hun jo fortalt meg, og de var jo i skapet på badet. Dagen etter fikk jeg en rød rose, med et kort hvor det sto "mamma er glad i deg". Koselig, men jeg syntes det var flaut.

Kjøp blå og gul o.b, og noen libresse-bind (f.eks de rosa og nattbind). Og fortell henne at hun må si i fra hva/om du skal kjøpe til henne:)

Skrevet

Mensen er da ikke spesielt flaut. Det som kanskje kan være det viktigste er at du er åpen med henne, og ikke legger skjul på noe. Og om du har hatt sterke blødninger synes jeg at du er seint ute. Tenk deg å få mensen for første gang og det "bare pøser ut" med blod. Da hadde det vært bra om du hadde advart henne litt.

Fikk bare veldig lyst til å legge til en ting den første gangen jeg fikk mensen pøste det bare ut. Blødde veldig mye.

Helsesøstra på skolen hadde sagt at det alltid kom lite blod første dagen en fikk mensen! Ja og jeg stolte jo på henne og det gikk igjennom som bare fy lys bukse på ungdomskolen ganske ny skole! Trenger jeg og si at det var grusomt flaut byttet faktisk ungdomskole pga dette og.

Det er jo viktig at din datter er forberedt og har med bind ecs på skolen det er jo ikke alle som får første mensturasjon om natta slik som flere tror..

Gjest Oppgitt
Skrevet

For et tullete innlegg! Hva har høyde og vekt å gjøre med mensen??

Dette kan ikke være skrevet av en voksen person og langt i fra en mor!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Herregud, vet du ikke hva høyde og vekt har med mensen å gjøre ?

Høyde : fordi når du har fått mensen er du på en måte ferdig utviklet, og det er mange som kun vokser rundt 2-10 cm etter første menstruasjon. Det kommer jo an på hvor høy mor og far er, men i hovedsak ikke så mye nei.. Kansje moren vil vite hvor høy datteren blir !

Vekt : fordi kroppen må inneholde en viss fettprosent greie for å få mensen..

man kan liksom ikke være 12 kilo med mensen vettu :) så det går litt på vekt også..

Skrevet

Mamma fikset en bindpakke og mensbok til meg leeenge før jeg fikk mensen. Veldig greit egentlig. Hun bare fylte på med bind og tamponger i skapet, og fylte på etterhvert med det som forsvant, så vi snakket egentlig ikke så mye om det..

Gjest Anonym
Skrevet

Kjøp gjerne en pakke freeshell ( med servietter ) jeg bare elsker de !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...