Gå til innhold

Datteren min, mensen ?

Fremhevede innlegg

Gjest Julie
Skrevet

Datteren min fyller 13 år i juli. Selv fikk jeg min menstruasjon som 14 åring ( men jeg er født i januar ). Jeg skulle på badet å hente noe, da jeg plutselig så henne i dusjen. Hun hadde mye hår og bruker strl b-cup på brystene. Men hun er bare 150 lav, selv er jeg 160 i voksen alder. Burde jeg begynne å kjøpe bind, har sett at det har minket, men har tenkt at det er pga. Mye utflod !! Hva skal jeg gjøre? Hva gjorde dere ved deres datters første mens ? Hva brukte hun av tamponger og bind ? Blødde de mye i starten? Dere kan godt skrive om deres erfaringer og opplevelser også !!

Videoannonse
Annonse
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Spør henne om hun har mensen, det er ikke noe å være flau over. Om noen av dere synes det er ubehagelig, er det like greit å få katta ut av sekken med det samme. Du vet vel selv hvordan det er å ha mensen og hva som trengs, skjønner ikke at det skal være noe du trenger råd for her. Jeg mistenker at dette er et tulleinnlegg...

Endret av Airi Chikako
Gjest navnelapp
Skrevet

Det er jo berre å spørje henne? Har dokke ikkje snakka om desse tinga før? Då er det på tide. Fortell henne kvar du har bind og tampongar, sei at ho må seie frå kva ho vil bruke så kan du kjøpe det til henne osv.. Eg huskar mor mi var så ukomfortabel med dette, det førte til at eg dreiv og rota med dopapir fordi eg ikkje ville seie noko. Berre tull, så eg sverga på at slik skulle vår datter ikkje få det. Vi snakkar åpent og fritt om dette, og ho har det ho treng, og seier frå viss det er noko ho manglar eller noko anna ho vil prøve.

Gjest Julie
Skrevet

Dette er nok ikke et tulleinnlegg nei.. Men jeg tror samtidig ikke at hun har fått det ! Ser liksom aldri blodflekker på klær osv.. Og nei, jeg har aldri snakket med henne om mensen. Men vekta hennes viser bare 42 og skal den ikke vær 48 før man får mensen?

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Så begynn å snakke med henne om sånne ting! Det er så viktig å være åpen rundt det. Tror ikke det er noen fasit på hvor undervektig (av mangel på bedre ord) man må være for å ikke få mensen. Uansett. Spør henne. Har hun det ikke så vil hun føle at det er lettere å fortelle om det når hun får det hvis dere allerede diskuterer sånne ting.

Gjest navnelapp
Skrevet

Hæ? Det finst jo damer som aldri kjem over 48 kg som får barn? Kvar har du den regelen frå? Du skal vel ikkje vente med å snakke med henne til du ser blodflekkar?

Gjest Julie
Skrevet

Jamen, jeg mistet mestruasjonen min for snart 12 år siden.. Satte inn hormonspiral etter fødslen. Hun blir utrolig flau bare jeg sier ordet pubertet. Men skal på "bind og tampong" shopping i morgen :) så skal vi ha den store diskusjonen etterpå, hehe :) men hvilke merker er 'in' nå til dags? Henger jo ikke helt med :o)

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp bind, og la henne være i fred når det gjelder mens. Har du ikke opparbeidet et åpent forhold til henne før så blir det feil å presse det frem nå.

Men, begynn å lirke inn prevensjons og sexpraten jo før jo bedre.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp inn 3-4 ulike merker "til deg selv". Se hva som forsvinner fortest, og fyll på. Eller gi henne noe mer lommepenger og la henne ordne opp selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er nok ikke et tulleinnlegg nei.. Men jeg tror samtidig ikke at hun har fått det ! Ser liksom aldri blodflekker på klær osv.. Og nei, jeg har aldri snakket med henne om mensen. Men vekta hennes viser bare 42 og skal den ikke vær 48 før man får mensen?

Er en grunn til at man har bind, nemlig å prøve å unngå blodflekker her og der. Det at du aldri har snakket med henne om dette er litt ille, flaks at mensen hennes kommer nå, men den kunnet faktisk kommet for flere år siden. Hvor i alle dager har du den "regelen" fra, og hvorfor tenker du på vekt uavhengig av høyde? Om hun hadde vært 170 og veid 42 kilo hadde det vært bekymringverdig, men en 13-åring på 150 som veier 42 kilo er da greit.

Gjest Julie
Skrevet

Vi har et veldig bra forhold, snakker om nesten alt :) så tror hu kommer til å bli litt stolt også :)

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig bra forhold, og åpent forhold om kropp og dens endringer behøver ikke være det samme ;)

Gjest Julie
Skrevet

Tror jeg kjøper inn : 2 pakker libresse (tynn og tykk) 2 pakker always (vinger og uten) 1 pakke o.b (mini) og en pakke tampax med innføringshylse ;) hva synes dere om det ??

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som en helt grei mix :) Litt i tvil om tamponger er lurt med mindre du kan være brennsikker på at hun er nøye på hygiene og å bytte ofte, selv om de kan være nyttige i endel sammenhenger. Gjerne en pakke nattbind også. Jeg har alltid kun brukt det, men jeg har inntrykk av at det er litt uvanlig.

Gjest Julie
Skrevet

Nattbind, selvfølgelig !! Jeg brukte kun det da jeg hadde menstruasjon :P så slenger på en pakke med det også. Men har ikke inntrykk at det er så populært å gå i på skolen? Lett synlig eller? :P

Skrevet

Er dette serioest eller?

Gjest Kathrine
Skrevet

Er dette serioest eller?

Selvfølgelig er det serriøst.. Dette er ikke det første innlegget jeg ser om slike temaer :P

Skrevet

En ting som er viktig er å snakke med henne. Hun vet sikkert alt som er å vite om mensen gjennom skolen, men det er også viktig for hun å høre det fra deg. Si at det er helt normalt, du kjøper inn det hun trenger, og om hun lurer på noe kan hun spør deg om hva som helst.

Kjøp inn bind i første omgang, tamponger blir brukt lite den første tiden. Det kommer som oftest sterk utflod den første tiden så bruk sterk beskyttelse mot det, og den kommer også fort uregelmessig. Pass på at hun vet det, og at hun har med bind så hun kan bytte når som helst.

Skrevet

Kjøp med en pakke med truseinnlegg også da, så skulle dere være sikret mot det meste.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jamen, jeg mistet mestruasjonen min for snart 12 år siden.. Satte inn hormonspiral etter fødslen. Hun blir utrolig flau bare jeg sier ordet pubertet. Men skal på "bind og tampong" shopping i morgen :) så skal vi ha den store diskusjonen etterpå, hehe :) men hvilke merker er 'in' nå til dags? Henger jo ikke helt med :o)

Sjølv om ho blir flau så treng ikkje du bli det. :-) Det gjer ingenting om det blir ein monolog første gongen dokke har denne samtalen. Når du har snakka med henne om det, og fortalt korleis du tenker om det, korleis det var for deg og kva du vil kjøpe til henne, så veit ho at det er ok å snakke om ved eit seinare høve. Jenta mi var også dødsflau første gongen vi snakka om dette, men etter kvart falt det seg heilt naturleg fordi ho forsto at det var urpoblematisk for meg.

Og BTW, eg har også snakka med broren hennar om det, og at han ikkje skal erte eller le dersom det kjem opp. Det har gått fint, men eg veit at viss eg ikkje hadde sagt det kunne han ha komt opp med dette på dei mest upassande tidspunkt berre for å erte henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...