Gå til innhold

Jeg MÅ ha dette teppet ut av huset!


Tonka

Anbefalte innlegg

Min kjære husbond har et stort gulvteppe som han har fått av sin mor. De har tydeligvis hatt det hjemme i mange år, og han synes det er kjempefint... Selv har jeg hatet det siden første gang jeg så det, og mener at det har ødelagt utseendet på hjemmet vårt hvert eneste sted det har ligget – det er gammelt, mørkt, har et grusomt mønster og ser ut som teppene som ligger i enhver bestemors hjem. Ethvert støvkort synes på det – jeg kan støvsuge det fire ganger om dagen og det ser fortsatt møkkete ut. Jeg kan ikke fatte og begripe hva han liker ved det, og har forsøkt på et utall vis (uten hell) å overtale ham til at vi ikke trenger det lenger…

For en måneds tid siden kom han smilende hjem med et kliss likt teppe i en annen farge. Kjempestolt. Hadde fått det av sin mor. Nå har vi altså to identiske og aldeles grusomme gulvtepper i kontrastfarger liggende i samme rom. :filer:

Prøver jeg å si noe blir han gretten som fy og forsvarer seg med at teppene har god kvalitet og er kjempefine, han kan ikke se noe galt i dem og mener at de passer langt bedre enn hva noen andre tepper ville ha gjort.

Noen gode tips til hva jeg kan spille på for å få ham til å forstå at teppene må bort? Jeg kan selvsagt benytte anledningen til å kjøre dem på fyllinga når han ikke er hjemme, men synes det er respektløst å kaste noe han tydeligvis er veldig glad i. Jeg vil heller rense dem, pakke dem pent bort og ha dem liggende til vi får bygget en ungkarshule til ham over vår fremtidige garasje. Hva kan jeg gjøre for å få ham til å forstå??

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Du kan kjøpe et par nye tepper som passer inn og er pene, og bytte ut de gamle med disse. Også sender du de gamle på rens, og sier at han får bruke de på "gutterommet" sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send dem på rens og drøy med å hente dem igjen. Kjøp deretter et par pene tepper og legg i stua. Når gubben til slutt motvillig går med på at de nye teppene er pene, så hent de gamle teppene og legg dem på loftet eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, unnskyld, men jeg må le litt. Det hadde blitt månelyst i heimen om min samboer vist seg fra en slik idiotisk side.

Jeg har det heldigvis ganske enkelt sånn sett, for hvis jeg sier at det er noe jeg absolutt ikke vil ha i heimen, sårespekterer han det. Og så finner vi alternativer sammen. Jeg får ikke engang shoppe gardiner alene, og selv pynteputer til sofaen skal han ha noe å si om.

Siden dette tydeligvis har vært en langvarig kamp, så ville jeg bare gjort kort prosess og sagt at nå har han en uke på seg til å få dem ut. Du har tydeligvis ytret din mening klart og tydelig flere ganger, så det er på tide at han skjønner at det er alvor. Hvis de ikke er borte etter den uka så hadde jeg lempet dem i en bod eller tilsvarende, og heller tatt den krangelen. Som helt sikkert kommer. Du må sikkert krangle med moren hans også, men det er jaggumeg verdt det når man får bort tepper man omtrent blir kvalm av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at tepper som vanskelig lar seg rengjøre, eller fort blir møkkete igjen, er av dårlig kvalitet.

Slik er det hvert fall med min manns ultrastygge teppe (som han også fikk av sin mor). Jeg fikk rullet teppet sammen og lagt det på loftet da vi kjøpte hund. Av praktiske og hygeniske hensyn bla bla..., han gikk hvertfall på det og vi kommer alltid til å ha hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har samme problem, bare med et uuuber stygt gardinbrett (flyttet i gammelt hus)

jeg og ALLE andre synes de er stygge og synes at en pen gardinstang hadde blitt såååå mye bedre..

MEN...han skal på død og liv ha de gardinbrettene stående..han hører ikke på noen..

de ødelegger hele stuen..menmen, har prøvd alt...ingen ting hjelper..

welcome in the club.. :kjefte:

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo "miste" en flaske rødvin (eller to) på teppet når du har jentekveld eller noe :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Hva med å senke skuldrene og slutte å irritere deg over teppet? Det er tross alt bare et gulvteppe, og mannen bør jo få bestemme noe i hjemmet han og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teppe han hadde når dere flyttet sammen kan det være vanskelig å gjøre noe med siden han virkelig liker det. Men når det gjelder det nye teppet får du bare gi beskjed om at dere skal være enige om ting som skaffes til huset!

Ihvertfall ting som påvirker husets utseende!

Du kan jo true med å male stuen i lilla eller noe sånt hvis han ikke tar hensyn til deg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han komme med nye gulvtepper, så kan du ;)

Kjøp et par nye og legg på plass, de andre ruller du sammen og legger bort uten kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjæresten min fikk nettopp et teppe av sin bestemor, som hun hadde vevet selv. Det er stripet, hårete, i alle regnbuens farger og ligner mest på en fillerye.. Passer jo kjeeempebra i den ellers så enkle leiligheten vi har.. For å si det sånn, jeg forstår problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at tepper som vanskelig lar seg rengjøre, eller fort blir møkkete igjen, er av dårlig kvalitet.

Slik er det hvert fall med min manns ultrastygge teppe (som han også fikk av sin mor). Jeg fikk rullet teppet sammen og lagt det på loftet da vi kjøpte hund. Av praktiske og hygeniske hensyn bla bla..., han gikk hvertfall på det og vi kommer alltid til å ha hund ;)

Og løsningen er; kjøp hund!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor din smak skal telle mer enn hans? Han liker det, du liker det ikke. Løsningen da er ikke å finne ut hvordan du kan bli kvitt det, men å finne et kompromiss hvor begge blir like (mis)fornøyd (;)). Jeg skjønner jo at det er problematisk og irriterende at du virkelig ikke liker dette teppet, men ærlig talt: du kan ikke drive og legge planer for hvordan du alltid kan få viljen din. Forhold handler om å gi og ta, og å finne løsninger sammen. Av og til må man bare gi seg på noe om man ikke finner noen annen løsning. Så får du heller bruke det som trumfkort senere ("jeg gikk med på å ha det teppet her, da kan du gå med på det jeg vil nå").

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd blir: velg dine slag med omhu, du kan tape store ting på å sloss om et teppe... Kompromiss er en fin ting.

Håper dere finner en bra løsning :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan dere gjør det ellers med innredning, men i utgangspunktet syns jeg at begge parter bør ha noe de skulle ha sagt om innredning. Når det er sagt, ville jeg aldri ha funnet på å dra noe inn i hjemmet, som mannen min ikke likte og omvendt. Jeg har tenkt på ting jeg kunne tenkt meg, men som jeg har lagt fra meg når mannen ikke har likt ideen. Vi har uansett en uskreven regel om at alt som dras inn her, må godkjennes av begge (kanskje litt ekstremt, siden det kan gjelde småtteri som telysestaker, men det er nå sånn vi gjør det, noe som også setter en ganske effektiv stopper for å imulskjøpe alt mulig ræl).

Det handler jo om å inngå kompromisser, og jeg ville heller foreslått å finne et teppe begge liker. Og at f.eks. at hans mening kan veie litt tyngre ved nytt teppe, så lenge det er noe du kan leve med.

Man kan si at tepper ikke er verdens viktigste sak, men jeg hadde faktisk blitt ganske sur dersom stuegulvet var dekket med tepper jeg hatet, siden de gjør mye ut av seg i et rom. Hvis han gjør dette som en demonstrasjon av at hans mening også skal telle (hvis han f.eks. føler at du bestemmer mye ellers), ville jeg heller satt meg ned og forsøkt å snakke om det. Framfor at det blir en kamp hvor man ikke snakker om noe som evt. ligger under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest loveli

Jeg hadde ikke godtatt det. Du skal også bo der, din mening er like mye verdt! Og når du HATER det, så burde han fjerne det.

Gå på nytt-teppe-jakt sammen. :)

Men det skal fint gjøres å finne fine tepper, kanskje best uten? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å senke skuldrene og slutte å irritere deg over teppet? Det er tross alt bare et gulvteppe, og mannen bør jo få bestemme noe i hjemmet han og..

Jepp vi menn må få bestemme litt også... Sett at mannen til TS begynner å fjerne ting som hun er glad i...Hun hadde vel ikke følt seg så bra da vel ? Bli enig ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor din smak skal telle mer enn hans? Han liker det, du liker det ikke. Løsningen da er ikke å finne ut hvordan du kan bli kvitt det, men å finne et kompromiss hvor begge blir like (mis)fornøyd (;)). Jeg skjønner jo at det er problematisk og irriterende at du virkelig ikke liker dette teppet, men ærlig talt: du kan ikke drive og legge planer for hvordan du alltid kan få viljen din. Forhold handler om å gi og ta, og å finne løsninger sammen. Av og til må man bare gi seg på noe om man ikke finner noen annen løsning. Så får du heller bruke det som trumfkort senere ("jeg gikk med på å ha det teppet her, da kan du gå med på det jeg vil nå").

Jeg signerer denne. Jeg kan ikke forstå hvorfor TS sin mening automatisk skal telle mer enn hennes samboers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skal vedde på at du har bestemt det aller meste av hvordan ting ellers ser ut hos dere. La nå han få beholde de stygge teppene sine. Skjønner ikke hvorfor din mening har mer å si enn hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...