Chakoya Skrevet 4. april 2010 #1 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Etter først å ha sett denne nyhetsvideoen ifra VG, ble jeg litt interessert i dette temaet og har søkt opp litt her og der, om litt av dette temaet, og avlivinging osv. Hunder blir forlatt og gasset i hjel (VGTV) Dette skjer selvfølgelig ikke bare i Japan. I North Carolina blir 250.000 avlivet årlig. Rundt 85 prosent av dyr tatt til skur i North Carolina er avlives, som beløper seg til 250.000 dyr årlig. (Engelsk tekst) I Brittain blir mellom 6-9 % henrettet årlig, viser tall fra 2007-2009, ifølge nettstedet til Dogs Trust, landets største hund velferd veldedighet. Japan's unwanted dogs face almost certain death Holdningene til dette med å ha et kjæledyr er endret på mange måter, og de forskjellige måtene står det beskrevet i teksten. Flere steder skriver aviser og dyrevernsorganisasjoner at man prøver å overtale menneskene til og til å finne en ny eier, eller velge aktiv dødshjelp på et dyresykehus, og se dem i sine egne armer. Men når dette ikke skjer må lokale myndigheter gripe inn. Dette forundrer meg ikke at mennesket er kommet til det stykke å frasi seg raskt ansvaret for det man ikke liker lenger og ønsker raskt å bli kvitt på en enkel måte. (Selv levende vesener) Hos mange i dag prissetter mange mennesker ikke det som er levende. Dette synes jeg er en skam rett og slett. Sende hundene, kattene osv inn til gassing, fremfor å prøve å skaffe fosterhjem, nye eiere, levere dem inn til dyrevernsorganisasjoner og lignende så dem får en ny sjanse. Gassing er også en fæl måte å drepe dyr på. Ikke den mest humanitære måten å gjøre det på. The fact that this is a horrific death and that these animals die in fear is well documented. When multiple animals are placed in a chamber at the same time and are gassed together, they injure themselves and each other in their terror. A crescendo of their mournful wails can be heard for up to 45 seconds. The last few moments of their lives are spent in a desperate attempt to get away from the deadly gas. After the allotted time, what is left is a pile of dead animals covered in feces and urine whose carcasses are then removed to provide space for the next batch. Jeg synes det er en trist sak at det er blitt slik, rett og slett! Men det trenger ikke å bli slik hvis man hadde tatt mer ansvar her i verden! Ta vare på dyra mener jeg!! Gi dem et verdig liv! Endret 4. april 2010 av Chakoya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 4. april 2010 #2 Del Skrevet 4. april 2010 Ja, syntes det er ganske jævlig, og det er nok en del som aldri skulle ha hatt husdyr. Likevel kan jeg faktisk se at det å unngå å avlive "overflødige" husdyr kan være vanskelig å unngå for myndighetene. Når antallet av husdyr uten eiere og som på sikt ikke greier seg selv blir stort nok vil det føre til økt smittefare, og for husdyr (som har blitt domestikert og avlært evnen til å greie seg selv i naturen) kan en naturlig og vill tilstand være en større lidelse enn avlivning i konkurransen med ville dyr, og det kan faktisk være mer humant med avlivning selv om metoden kan diskuteres. Nå snakker jeg bare om de tilfeller der det kan argumenteres for at dyrene vil lide og/eller bli så mange at smittefare kan være konsekvensen, avlivning av dyr fordi de ikke er for pene nok som det påstås i avsnittet om Japan er jeg (selvsagt) helt imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 8. april 2010 #3 Del Skrevet 8. april 2010 Bortsett fra temaet i tittelen, som ikke er så hyggelig i seg selv, kan jeg bare ikke fatte at folk skaffer seg ett kjæledyr, uten å være rimelig sikker på at man kan ta seg av det så lenge det lever (hunder og katter lever i toppen 12-15år). Er du ikke 100% sikker på at dette er noe du vil, og har tid/ressurser til, SÅ LA VÆRE! Er det så jævla vanskelig? Er det ungene som maser seg til det, sier det vel litt om ettergivenheten til foreldrene. Hvis det er så forbanna vanskelig å kunne ta deg av katten eller hunden din, er det din forbanna plikt å gi dem ett nytt hjem! Å avlive kjæledyret sitt fordi det ikke "passer lengre" å ha det, får meg til å koke! Men jeg er selvsagt enig med Capt. Obvious her; noen ganger må myndighetene rydde opp. Det som er så fortvilende er at slike situasjoner lett kunne vært unngått, om ikke folk hadde oppført seg som lallende idioter, ser på kjæledyr som nok en ting man kjøper seg, og kan kaste når man går lei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Micka Skrevet 8. april 2010 #4 Del Skrevet 8. april 2010 Ja, leste den artikkelen på vg for en stund siden. Det er helt GRUSOMT! Så du hvordan den ene hunden der lå og skalv..Det var så hjerteskjærende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2010 #5 Del Skrevet 8. april 2010 Ja, syntes det er ganske jævlig, og det er nok en del som aldri skulle ha hatt husdyr. Likevel kan jeg faktisk se at det å unngå å avlive "overflødige" husdyr kan være vanskelig å unngå for myndighetene. Når antallet av husdyr uten eiere og som på sikt ikke greier seg selv blir stort nok vil det føre til økt smittefare, og for husdyr (som har blitt domestikert og avlært evnen til å greie seg selv i naturen) kan en naturlig og vill tilstand være en større lidelse enn avlivning i konkurransen med ville dyr, og det kan faktisk være mer humant med avlivning selv om metoden kan diskuteres. Nå snakker jeg bare om de tilfeller der det kan argumenteres for at dyrene vil lide og/eller bli så mange at smittefare kan være konsekvensen, avlivning av dyr fordi de ikke er for pene nok som det påstås i avsnittet om Japan er jeg (selvsagt) helt imot. Selv om det ikke er du og jeg personlig som har gjort det er det menneskerasen som har sørget for at hunder (og andre dyr) ikke lenger evner å leve i vill tilstand. Det er også mennesker som driver oppdrett, og det er mennesker som skaffer seg hunder. Vi har ansvaret for å sørge for at hundene enten ikke forplanter seg, eller for at avkommet har et godt hjem. Alt er vårt ansvar (og faen heller så deprimerende det er at vi ikke takler det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2010 #6 Del Skrevet 8. april 2010 Etter først å ha sett denne nyhetsvideoen ifra VG, ble jeg litt interessert i dette temaet og har søkt opp litt her og der, om litt av dette temaet, og avlivinging osv. Hunder blir forlatt og gasset i hjel (VGTV) Dette skjer selvfølgelig ikke bare i Japan. I North Carolina blir 250.000 avlivet årlig. Rundt 85 prosent av dyr tatt til skur i North Carolina er avlives, som beløper seg til 250.000 dyr årlig. (Engelsk tekst) I Brittain blir mellom 6-9 % henrettet årlig, viser tall fra 2007-2009, ifølge nettstedet til Dogs Trust, landets største hund velferd veldedighet. Japan's unwanted dogs face almost certain death Holdningene til dette med å ha et kjæledyr er endret på mange måter, og de forskjellige måtene står det beskrevet i teksten. Flere steder skriver aviser og dyrevernsorganisasjoner at man prøver å overtale menneskene til og til å finne en ny eier, eller velge aktiv dødshjelp på et dyresykehus, og se dem i sine egne armer. Men når dette ikke skjer må lokale myndigheter gripe inn. Dette forundrer meg ikke at mennesket er kommet til det stykke å frasi seg raskt ansvaret for det man ikke liker lenger og ønsker raskt å bli kvitt på en enkel måte. (Selv levende vesener) Hos mange i dag prissetter mange mennesker ikke det som er levende. Dette synes jeg er en skam rett og slett. Sende hundene, kattene osv inn til gassing, fremfor å prøve å skaffe fosterhjem, nye eiere, levere dem inn til dyrevernsorganisasjoner og lignende så dem får en ny sjanse. Gassing er også en fæl måte å drepe dyr på. Ikke den mest humanitære måten å gjøre det på. The fact that this is a horrific death and that these animals die in fear is well documented. When multiple animals are placed in a chamber at the same time and are gassed together, they injure themselves and each other in their terror. A crescendo of their mournful wails can be heard for up to 45 seconds. The last few moments of their lives are spent in a desperate attempt to get away from the deadly gas. After the allotted time, what is left is a pile of dead animals covered in feces and urine whose carcasses are then removed to provide space for the next batch. Jeg synes det er en trist sak at det er blitt slik, rett og slett! Men det trenger ikke å bli slik hvis man hadde tatt mer ansvar her i verden! Ta vare på dyra mener jeg!! Gi dem et verdig liv! Enig i det du skriver, og det er fint at du tar opp disse tingene. Det er nedslående hvilken ansvarsløshet enkelte er i stand til å vise overfor hjelpeløse dyr. Her i Norge ser man også fra tid til annen denne bruk og kast-mentaliteten. Morsomt når dyret er lite og søtt, og har nyhetens interesse. Men når hverdagen kommer, da er det ikke så festlig lenger. Alle bør tenke over det ansvaret det er å anskaffe et dyr, og gi det det stellet og den omsorgen det trenger. Med tanke på avlivningsmetoder, så bør dette absolutt tas opp til vurdering. De fleste kan vel tenke seg den redselen disse dyrene kjenner mens dette pågår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
El Capitan Skrevet 8. april 2010 #7 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Hvis dette interesserer, så vil jeg gjøre oppmerksom på at dette er bare overflaten av hvordan hunder og katter blir behandlet i Asia. Dyr blir mishandlet over hele verden, men i Asia mener jeg at de tar det til et helt nytt nivå. For det første har de restauranter som serverer hunde- og kattekjøtt, så etterspørselen og behovet for kjøttet deres er til stede. I Japan, Kina og andre steder i Asia blir hunder blandt annet kokt, flådd og lemlestet levende Dette kommer av diverse asiatiske kulturer hvor disse dyrene rett og slett ikke har samme status som f. eks. i Norge. Hvis man prøver å fortelle dem at dyr burde ha rettigheter vil det lett oppfattes som kulturimperialisme fra vesten. Hvis man søker litt rundt på nettet kan man sikkert finne en del blogger og div. kilder som prøver å gjøre resten av verden oppmerksomme på dette problemet. Endret 8. april 2010 av El Capitan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 8. april 2010 #8 Del Skrevet 8. april 2010 Gassing er også en fæl måte å drepe dyr på. Ikke den mest humanitære måten å gjøre det på. Er det bra nok for mennesker er det vel bra nok for dyr og? Bortsett fra akkurat det er jeg enig i at alt for mange dyr lider unødig over hele verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 8. april 2010 #9 Del Skrevet 8. april 2010 Er det bra nok for mennesker er det vel bra nok for dyr og? Bortsett fra akkurat det er jeg enig i at alt for mange dyr lider unødig over hele verden. Mener du at det er bra for mennesker å bli gasset ihel, da? Ellers er dette selvsagt helt forferdelig. Vi er ikke spesielt flinke å behandle dyr skikkelig her i Mattilsynet-Norge, men enkelte land, f.eks. i Asia, tar det til et helt nytt forferdelig nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 8. april 2010 #10 Del Skrevet 8. april 2010 Dyr blir mishandlet over hele verden, men i Asia mener jeg at de tar det til et helt nytt nivå. For det første har de restauranter som serverer hunde- og kattekjøtt, så etterspørselen og behovet for kjøttet deres er til stede. I Japan, Kina og andre steder i Asia blir hunder blandt annet kokt, flådd og lemlestet levende Da må jeg spørre: Hadde det vært bedre om det var en gris? Eller for eksempel en and, som ble ribbet og flått levende for så å spises? Jeg er glad i dyr, og mener selvfølgelig at å flå dem og koke dem levende er grusomt. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er verre med hunder og katter enn med andre dyr. Flere typer fisk blir til og med tilbredet levende der borte som matkunst, og jeg mener slikt er like ille. Kjæledyrargumentet faller igjennom da folk også har griser, kaniner og høns som kjæledyr, selv om disse ofte brukes i mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 8. april 2010 #11 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Smerte er smerte uansett om det er dyr eller menneske. Vi har overtaket og burde gi dem langt mer rettferdighet! Jeg har ingen interesse av å høre på likegyldighet på dette punktet, vis heller hva man kan være god for! Endret 8. april 2010 av Aubrey Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 8. april 2010 #12 Del Skrevet 8. april 2010 Da må jeg spørre: Hadde det vært bedre om det var en gris? Eller for eksempel en and, som ble ribbet og flått levende for så å spises? Jeg er glad i dyr, og mener selvfølgelig at å flå dem og koke dem levende er grusomt. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er verre med hunder og katter enn med andre dyr. Flere typer fisk blir til og med tilbredet levende der borte som matkunst, og jeg mener slikt er like ille. Kjæledyrargumentet faller igjennom da folk også har griser, kaniner og høns som kjæledyr, selv om disse ofte brukes i mat. Jeg svarer jeg: Nei, selvfølgelig hadde det ikke vært bedre. Det er like ille uansett hvilket dyr det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
El Capitan Skrevet 8. april 2010 #13 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Da må jeg spørre: Hadde det vært bedre om det var en gris? Eller for eksempel en and, som ble ribbet og flått levende for så å spises? Da svarer jeg: Denne tråden handlet originalt om hunder. Jeg har selv sett video av fisk som ligger skjært opp på middagstallerken mens den fortsatt lever, og det er mildt sagt forstyrrende. Med pattedyr synes jeg selvfølgelig det er grusomt at dette skjer med dem i levende tilstand, men jeg synes det er litte grann lettere med fisk. Here we go: http://www.youtube.com/watch?v=ivstO1Nv0rY Endret 8. april 2010 av El Capitan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 8. april 2010 #14 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Da svarer jeg: Denne tråden handlet originalt om hunder. Jeg har selv sett video av fisk som ligger skjært opp på middagstallerken mens den fortsatt lever, og det er mildt sagt forstyrrende. Med pattedyr synes jeg selvfølgelig det er grusomt at dette skjer med dem i levende tilstand, men jeg synes det er litte grann lettere med fisk. Here we go: http://www.youtube.com/watch?v=ivstO1Nv0rY Nå siterte jeg deg fordi det var ditt innlegg som fikk meg til å tenke på det, men det virker ofte som om det er behandling av hunder og katter som for folk til å reagere med avsky, fremfor andre pattedyr. Jeg ville bare bringe det på bane fordi det er en tendens jeg har lagt merke til. Endret 8. april 2010 av *Numi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. april 2010 #15 Del Skrevet 8. april 2010 Orker ikke å lese artikkelene engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertha Skrevet 10. april 2010 #16 Del Skrevet 10. april 2010 OT "Belle Gunnes" svar blir for meg noe "merkelig" når jeg vet at Belle Gunnes er en av USAs værste kvinnelige seriemordere;-) Men hun var jo forsåvidt snill med grisene sine, da hun skal ha foret dem med noen av likene... http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/01/02/531090.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 12. april 2010 #17 Del Skrevet 12. april 2010 Mener du at det er bra for mennesker å bli gasset ihel, da? Absolutt ikke, overskriften slo meg bare som litt merkelig så lenge det skjer med mennesker også, og de er rangert litt høyere enn dyr i mitt univers. (jada, mennesker er strengt tatt også dyr) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå