Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger noen med erfaringer her inntl vi kommer oss til tannlegen for å berolige ei stakkars mor!

Frøken uheldig har ramlet og slått ansiktet i en sten. Ene fortanna (ny-tann selvfølgelig..) er slått et par mm oppi gommen. Den andre er normal. Men slått den også... Ikke noe særlig løs. Var på legevakt, men lite de kunne gjøre, annet enn å sy sammen et stort kutt hun hadde.

Hun har endel vondt såklart, men gir henne paracet mot smertene og hun sov godt i natt.

Noen som har erfaring med at dette går bra......(mor sov IKKE godt i natt..)

Her jeg bor er det desverre ikke standby tannlegevakt, men det er en som har åpent noen få timer hver dag. Så skal ringe han når han åpner, også tar jeg også kontakt med min private tannlege på tirsdag når han åpner igjen etter påske.

Fy fader altså! En ting er å kutte seg og brekke ei arm, men det er så mye verre når det gjelder tenner!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy fader altså! En ting er å kutte seg og brekke ei arm, men det er så mye verre når det gjelder tenner!!!

Du synes det ja. På tide å komme seg tilbake til virkeligheten!

Skrevet

Du synes det ja. På tide å komme seg tilbake til virkeligheten!

Ja, jeg mener faktisk det. Og det er min mening, så jeg lever nok i virkeligheten du! Det var heller ikke spydige kommentarer jeg var ute etter, men folk som har opplevd dette selv der det har gått bra.

Ei arm kan gipses, et kutt kan syes, men ødelagte nye tenner hos et barn kan ikke erstattes!! Størstebarnet mitt knakk armen i slalombakken for noen år siden...og vet du, den ble gipset og helt fin etterpå!!

Skrevet

Ja, jeg mener faktisk det. Og det er min mening, så jeg lever nok i virkeligheten du! Det var heller ikke spydige kommentarer jeg var ute etter, men folk som har opplevd dette selv der det har gått bra.

Ei arm kan gipses, et kutt kan syes, men ødelagte nye tenner hos et barn kan ikke erstattes!! Størstebarnet mitt knakk armen i slalombakken for noen år siden...og vet du, den ble gipset og helt fin etterpå!!

Jeg har selv slått ut tenner i barndommen, og vet du, det gikk helt fint. Tannlegen ordnet det, noe som knapt tok 10 min.

Skrevet

Mest sannsynlig går det bra. Jeg slo løs noen fortenner da jeg var barn (ca 12 år). De var helt løse så jeg fikk dem "gipset" fast. De grodde fast igjen og sitter der den dag i dag, selv om to av dem måtte rotfylles. (Slaget hadde skadet nerven inne i tanna.)

Så jo ikke spesielt lekker ut mens jeg gikk med "gipsen" på (en slags skinne av noe rosa stoff som holdt tennene fast i rett posisjon) og det var skummelt å rotfylle, men bortsett fra det gikk det helt fint.

Men det er sikkert lurt med et tannlegebesøk etter påske så dere kan få tatt røntgen av tennene - særlig den som er "dyttet opp" (forsto jeg det rett?).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei bekymret mor :klem:

Ikke bry deg noe om gallen Berentsen velter ut av seg. At han hadde et ti minutters problem kvalifiserer ikke til å ha hatt tannproblemer.

Jeg slo ut tennene mine da jeg var liten, og det tok SYV ÅR å fikse opp i skadene. Ikke spesielt kult.

Nevøen min slo tennene sånn som du beskriver for et års tid siden, heldigvis melketenner. De stod helt skjevt, og ble etterhvert blå (sånn som mine ble før de døde og måtte trekkes), men så gikk det over av seg selv! Nå er tennene hans helt fine igjen! :tommelsmil:

Så det kan gå begge veier :)

Med det sagt, ville jeg ikke ventet med å ta med meg tulla til tannlegevakten.

Jeg er selv frøken uheldig, og jeg er enig med deg. Verre med tennene enn med en arm eller et bein.

Lykke til :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det går bra. De er så flinke med slike ting. :)

For vår del tok det lang tid på grunn av rotfylling av to fortenner, kombinert med ekstrem tannlegeskrekk, men etter x antall tannlegebesøk er det greit nå. :)

Skrevet

Takk for beroligende svar!

Ja, tannlegevakta åpner nå kl 12, så jeg skal ringe de. Ei tann er helt løs, men det er ei melketann. De andre sitter fast, er snakk og de to foran oppi, og den ene nedi. Alle er nye tenner. Den ene er slått litt oppi kjeven, sånn at du kan se forskjellen. Den er også litt løs, men ikke så mye. Hun er bare 6 år, og har til nå ikke tannlegeskrekk iallefall, håper hun slipper greit unna.

Største barnet fikk ei dør på skolen rett i ansiktet for endel år tilbake. Slo ikke tanna oppi sånn som minsteknerten har gjort, men den slo seg helt skjev. Den ble heldigvis bra av seg selv, og ingen ødelagte nerver. Men dette med minstefrøkena var et hardt fall da...

Vurderer nesten ishockeyhjelm med tannbeskyttelse i nærmeste fremtid...(og for de som tror jeg mener alvor og vil skrive kjipe kommentarer om at barn må få utfolde seg; det med ishockeyhjelm var en spøk;-))

Skrevet (endret)

Ikke bry deg noe om gallen Berentsen velter ut av seg. At han hadde et ti minutters problem kvalifiserer ikke til å ha hatt tannproblemer.

Galle?

Jeg synes at det er grunn til bekymring når en mor mener at det å brekke en arm ikke er like ille som å slå ut noen tenner. Det å brekke en arm kan i mange tilfeller føre til en rekke komplikasjoner, og kan i verste fall føre til kroniske plager resten av livet.

At min tannlege brukte knappe 10 min på å få dem inn igjen, betyr ikke at jeg ikke måtte bruke diverse remedier for å bli fin i tanngarden igjen.

Endret av Berentsens
  • Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Galle?

Jeg synes at det er grunn til bekymring når en mor mener at det å brekke en arm ikke er like ille som å slå ut noen tenner. Det å brekke en arm kan i mange tilfeller føre til en rekke komplikasjoner, og kan i verste fall føre til kroniske plager resten av livet.

At min tannlege brukte knappe 10 min på å få dem inn igjen, beyr ikke at jeg ikke måtte bruke diverse remedier for å bli fin i tanngarden igjen.

Det har noe med måten man velger å formulere seg på.

Skrevet

Det har noe med måten man velger å formulere seg på.

Og TS formulerte seg på en noe snodig måte i hennes første innlegg.

Man bør ikke gå rundt å tro at f.eks. det å knekke en arm er barnemat og pytt pytt, mens det å slå ut tenner er verdens undergang.

Skrevet

Strengt tatt er vel verken knekte armer eller mørbanka tanngard verdens undergang, men man blir jo bekymret når det skjer. Og man har vel litt mer "forhold" til at arm- og beinbrudd stort sett går bra, mens tenner er litt mer uoversiktlig.

Skrevet

Nettopp, takk til siste innlegg!!

Var jo ikke akkurat sånn at jeg jublet høyt da størstebarnet hadde beinbrudd! Såklart det var vondt og jeg var engstelig!

Men; jeg synes det er verre med tenner ja, og det står jeg fast ved. Hver gang noen av barna har ramlet og slått seg ille, så er det allltid munn og tenner jeg sjekker først, for så å konsentrere meg om resten av kroppen.

Og til den brukeren som synes jeg har snodige formuleringer, deg om det. Jeg har ALDRI, gjentar for sikkerhets skyld ALDRI, skrevet at utslåtte tenner er verdens undergang og beinbrudd er pytt, pytt barnemat. Forstått? Hvis du bare skal komme med oppgulp og kvervulering fordi du ikke har empati til å sette deg inn i en foreldres bekymring over et hardt fall og usikkerhet over skadeomfanget, så kan du heller hoppe inn i en annen tråd og kvervulere der.

Skrevet

Min datter slo ut ei tann, brakk ei tann og fikk noen løse tenner da hun var 11 år. Hun var heldig for hun hadde regulering, hvis ikke hadde det gått mye verre.

Den tanna som ble slått ut, hang fortsatt i reguleringen så tannlegen satte den på plass. Den måtte etter en stund rotflylles. På den tanna som knakk ble den biten som var borte erstattet med plastikk. Tennene hennes ble like fine som nye. Tannlegen mente at dette gikk så bra siden det bare var tennene det gikk utover, for de er det ingen fare med å erstatte. Han mente faktisk at det hadde vært verre hvis hun hadde brekt en arm eller et bein for da har man ingen garanti for at det blir helt bra. Jeg som var rimelig hysterisk ble veldig beroliget at dette. Jeg trodde at det verste som kunne skje var at det skjedde noe med tennene, det har jeg hverfall alltid hørt.

Dattera mi er 18 år nå så hun skal snart erstatte plasikkdelen med porselen så da blir det nok enda bedre :)

• Liker 1
Skrevet

Helen; bra de gikk bra med dattera di da:-) Jeg vet det finnes kompliserte beinbrudd, jeg har bare vært borti enkle..

Skrevet

Helen; bra de gikk bra med dattera di da:-) Jeg vet det finnes kompliserte beinbrudd, jeg har bare vært borti enkle..

Det har gått helt fint med henne :) Tennene er veldig fine, men nå begynner plasten å bli en tanke missfarget (bare hun som ser det) så hun gleder seg til å få på porselen. Siden hun gjør dette før hun blir 19 år slipper vi å betale noe.

Skrevet

Det er jo ikke alle steder som har tannlegevakt. Så man kan jo risikere å måtte kjøre 2-3 timer for å komme til et sted med tannlegevakt. I min hjemkommune er det fx ikke noen tannlege tilgjengelig i påska. Jeg har faktisk inntrykk av at det er lettere å få hjelp ved beinbrudd/armbrudd selv om man da også må på sykehus.

Skrevet

LukaFrost; samme problemet her! Vi var på sykehus i går kveld, ventet endel timer på kiugisk vakt. De har ingen avtale med tannleger på sykehuset! Helt tilfeldig at jeg så annonse i den lokale avisen at en privat tannlege har vakt to timer daglig i påska... Tror det er første gang jeg har sett det!

Uansett, hun var til tannlegen idag, og håper det går bra. Ene tanna var slått inn og litt bak, så den må ha ro. Pusse med Q-tips og flytende føde de nærmeste dagene. Skal ta kontakt med vår private tannlege første virkedag etter påske. Røntgenbildet viste at nerven har et godt hulrom og er enda ikke skadd, men det er litt for tidlig å vise enda. Hakket som er slått av trenger ei fylling, men det var heldigvis ikke så stort.

Så det blir ny kontrolltime neste uke, og deretter om to uker.

Og jeg er glad for at kuttene er innvendig i kinnene, for da gror det veldig kjapt!!

Puster litt lettet ut nå, og vil senke skuldrene helt hvis det viser seg at nervene ikke er skadet!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

bekalger men det virker som du er mer nøye på utsende enn det andre...

herregud!

Skrevet

Til siste bruker;

Nei, jeg er ikke mere nøye på utseende.... Men jeg er bekymret for at jenta mi skal få langvarige tannproblemer langt oppi voksen alder! Skjønner du virkelig ikke det? Ei jeg kjenner skadet tennene sine da hun gikk på barneskolen. Idag er hun 35 år og har fortsatt plager med noen av de tennene. Bl.a har hun bro langs hele siden oppe i øvermunnen.

Det jeg skrev med at jeg er glad kuttene var på innsiden av kinnet er pga sår gror så utrolig fort i munnhulen, legene bruker nesten aldri å sy inne i munnen, fordi det heles veldig fort av seg selv.

Hun er blå og gul i hele ansiktet nå, men ja; jeg er glad for at det store kuttet var innvendig og ikke utvendig, for da gror det superraskt, og hun slapp å sy der:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...