Gå til innhold

Beholde eller fjerne under visse omstendigheter ?

mystic_

Anbefalte innlegg

Har vært i eksakt samme situsjon som "lille my" beskrev i det øverste svaret! :o

Men forskjellen er at jeg fortsatt ikke har kommet over aborten, det er idag 15 år, 5 måneder og to dager siden.......

Tårene kommer fortsatt hvis jeg tenker på det. Har aldri tilgitt meg selv for det.

Ta ikke bort et barn av bekvemmelighets årsaker!

Ta en titt på bilder av et ti uker gammelt foster før du bestemmer deg! Barnet har øyne, fingre, tær, ører, ja alt. Det er ikke en celleklump akkurat.

Hadde jeg fått sett det bildet den gangen, før det var for sent, ville jeg ha hatt et barn til idag.

Gjort er gjort og spist er spist, men du sier noe veldig klokt som jeg er helt enig med deg i.

Ved å diskutere dette spørsmålet øker vi bevissthetsnivået vårt, vi tilegner oss nye kunnskaper - og dette kan være med på å endre verdiene vi har, dernest også påvirke de valg vi tar i fremtiden.

I min ringe verden har jeg ikke noe behov for å kjempe mot fri abort, men jeg tror at etiske diskusjoner, diskusjoner om de verdigrunnlag vi har, diskusjoner rundt menneskeverd - alt dette KAN være med på å få ned aborttallene.

Og det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fy: nå kommer jeg med pekefingeren igjen :wink:

Det var vel et vannvittig dårlig og usakelig dokument.

Jeg skjønner at du mener det er en mennskerett og diskutere selvbestem abort og jeg er ening hvis man klarte og holde det unna det personlige plan , men det er så godt som umulig , derfor mener jeg at det er latterlig og sammenligne apartheid og abort

Dårlig dokumentert? Det var et spørsmål :)

Jeg sammenligner ikke abort og apartheid - det ser du hvis du leser det jeg skrev i parantes - der sto det UTEN SAMMENLIGNING FORØVRIG. Du forsto ikke poenget mitt - kanskje du ikke ville, og det er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser du har fått debatten din, fru Z. den forrige ble jo litt for sivilisert for mange kranglefanter.

Såvidt jeg har forstått er aborttallene på vei ned (med mindre man ser på angrepille som abort); og det er da noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helena

Det er riktig, ikke alle tar abort i uke 12. Noen tar i uke 6, mens andre tar i uke 20 (hvis barnet har Downs eller mor har definert årsaken til graviditeten som voldtekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser du har fått debatten din, fru Z. den forrige ble jo litt for sivilisert for mange kranglefanter.

Såvidt jeg har forstått er aborttallene på vei ned (med mindre man ser på angrepille som abort); og det er da noe...

Den forrige debatten var meget god, det har du helt rett i. Men nå må jeg løpe *poff* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dårlig dokumentert? Det var et spørsmål :)

Jeg sammenligner ikke abort og apartheid - det ser du hvis du leser det jeg skrev i parantes - der sto det UTEN SAMMENLIGNING FORØVRIG. Du forsto ikke poenget mitt - kanskje du ikke ville, og det er dumt.

Naturligvis skulle det være argumentert :oops: :D .

Jeg forstår poenget ditt og har ingenting med at jeg ikke vil forstå, er bare veldig uenig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at abort oppimot uke 20 er ingen abort som vi ellers tenker på det. Fosteret er blitt stort, og må derfor fødes...

*nervøs Donperdo som selv har arvelige defekter i familien...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I åttende svangerskapsuke er fosteret bare 6 uker gammelt.

Selv om det er lov å ta abort inntil 12(10) svangerskapsuke betyr ikke det at alt som fjernes er mer enn 8 uker gammelt og derfor et foster, gjør det vel?

Det var ingen direkte sammenheng mellom de to avsnittene.

Innlegget var et svar på Zirines innlegg der hun snakket om skille mellom embryo/foster i 8.svangerskapsuke.

Det er fri abort fram til 12 uke, da er fosteret 10 uker gammelt, fordi klinikere regner første dag i siste mens som første svangerskapsdag, dvs 2 uker før eggløsning.

Men alle tar ikke abort i 12 uke, det kan jo også gjøres mens det er et embryo.

Nei, kanskje du har rett i det. Men jeg trodde faktisk ikke de tok abort før niende uke på grunn av livmorveggen er for tynn da. Og da er der faktisk kkun 3 uker å gjøre det på. Hvis dette stemmer (og jeg vet at slik var det i hvert fall for en del år siden), da er det ganske naturlig tankegang at temmelig stor andel av abortene skjer i 11 og 12 uke...

Likevel tenker jeg vel at jeg ikke skal pirke på det da. Hadde bare lyst å nevne det. Egentlig (slik jeg ser det) er ikke ukene så viktige. Det er et liv uansett, og dersom det er grunnlag for å ta abort syns jeg det skal respekteres uansett. Jeg reagerer vel mest på når det blir slik at penger eller tidspunkt eller at man ikke kjenner far godt nok skal være grunnlag for en abort. Faktisk tror jeg ikke at der er mange som tar abort på et slikt grunnlag, virkelig ikke. Jeg tror det ligger mer bak, og at de fleste har andre ting som gjør at de gjør dette, selv om de kanskje kan bruke uttrykk som tidspunkt og farskap som grunn - det er naturlig at man i en valgprosess drar inn alle negative sider, og da er det også naturlig at disse tingene blir nevnt.

Grunnen til at jeg er litt krass her i forhold til dette er vel heller fordi jeg automatisk reagerer når slikt blir skrevet på et sted som dette. Jeg vet at det ikke nødvendigvis er noe jeg bør eller skal gjøre, men nå reagerer jeg likevel, så gjør jeg det. Jeg tenker nemlig som så at her inne kan vi regne med at der sitter mange 13, 14, 15, 16, 17 åringer og leser. De syns kanskje at noe av det vi prater om her er kult og voksent og stilig. Og når vi da skriver innlegg om at deter greit å ta abort når det ikke passer inn i timeplanen, da sier vi til dem at det er slik det er. Dette mener jeg gir dem et helt feil bilde. Jeg tror også at mennesker som eventuelt velger å ta abort på slikt grunnlag også er de menneskene som får størst problemer med det etterpå, fordi de angrer når det går litt tid og de får tenkt seg om. Og det er trist, og dumt og ikke noe vi trenger oppfordre folk til å gjøre.

Får vel en del svar på dette om at jeg ikke er moralens vokter og slikt. Og det er sant, jeg er ikke moralens vokter, og det er ikke min oppgave i det hele tatt. Men hvis vi skal være sånn noenlunde ansvarlige her inne syns jeg kanskje vi kunne tenkt litt over slike ting og hvordan det høres ut for dem som leser. Vi har et visst ansvar, og faktisk syns jeg vi skal tenke litt over det. Slike steder som dette blir det skrevet mye som ikke er gjennomtenkt, og det kan skje med alle når vi blir engasjert, derfor kan vi godt stoppe oss selv når det blir tydelig - syns jeg.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trodde faktisk ikke de tok abort før niende uke på grunn av livmorveggen er for tynn da. Og da er der faktisk kkun 3 uker å gjøre det på. Hvis dette stemmer (og jeg vet at slik var det i hvert fall for en del år siden), da er det ganske naturlig tankegang at temmelig stor andel av abortene skjer i 11 og 12 uke...

Viser til statistikk - de fleste abortes utføres før uke 11.

http://www.ssb.no/emner/03/01/20/abort/tab...3-07-29-07.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, Atmi, du sier at vi har ett visst ansvar. Jada, men da bør det gå begge veier, for her inne er det sikkert tenåringer som har tatt abort og, hvordan føler de seg i forhold til dine uttalelser?

Sier ikke at du ikke kan uttale deg, men bare ikke kom her å si at vi har ett visst ansvar overfor en viss type gruppe mennesker som er inne på disse sidene. Hva med alle de andre type grupper mennesker som er her inne. Skal vi bare ta hensyn til en type???????

Det argumentet ditt synes nå jeg ble for tynt....

Abort kan bli utført på vanlig måte før uke ni. Det vet jeg med sikkerhet da en venninne tok i uke 8, en utskrapning.

I tillegg kan en utføre medisinsk abort, men det er bare før uke 9. Det fungerer nesten som en spontanabort.

Vil bare nevne at jeg ikke er tilhenger av abort, syns det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom mine uttalelser handler om at jeg respekterer og er for selvbestemt abort men at jeg ikke syns det er greit eller lurt å ta abort på et tynt grunnlag, syns jeg faktisk ikke mine uttalelser er forferdelig farlige. faktisk er det slik at dersom noen i ettertid vil oppleve at de angrer på det dem har gjort, da vil de angre uansett om jeg er uenig i deres verdigrunnlag eller ikke. Men de som ikke allerede har tatt abort på et for tynt grunnlag vil heller ikke bli oppfordret til å gjøre det.

Det er ikke akkurat så jeg kommer med blodige dukker og fantasier om å brenne i helvete som også skjer i slike debatter. Uenighet syns jeg må være lovlig å uttrykke, men å oppfordre til lettvinte løsninger som mest sannsynlig vil føre til store negative konsekvenser i ettertid syns jeg er mye verre.

Jeg kjenner ikke ett eneste menneske som har taklet ettervirkningene av abort med mindre de hadde et bevisst og godt grunnlag for valget de tok. Derfor tror jeg faktisk at de aller fleste trenger et fast holdepunkt, en skikkelig grunn for det de gjør, da går det å leve med det i ettertid. Folk som har fått panikk og tatt abort i all hast for at foreldre ikke skal vite om det eller de av andre grunner ikke taklet presset der og da - får stort sett en del press på seg noen år senere for å kunne unnskylde sitt valg den gang det ble tatt. Det er lite å gjøre med i ettertid og da er det man må kunne stole på seg selv og at valget var riktig selv om man ikke helt vet hvorfor det egentlig ble gjort. Men - man trenger ikke derfor oppfordre flere til å gjøre det-. For det er ikke lurt å gjøre, slik er det bare. Å ta abort er blandt de store avgjørelsene i livet - det vil nemlig være med deg hele livet. Det er absolutt å foretrekke at dette valget er nøye gjennomtenkt slik at du vet hva du gjør og slipper et sjokk 5 år senere når det går opp for deg hva du har gjort.

Tro meg, jeg vet hva jeg prater om. Har selv tatt abort og hatt skikkelig godt grunnlag og vet at jeg ville gjort det samme en gang til. MEN - likevel har jeg jevnlige tankestunder der jeg må fortelle meg selv hvorfor jeg gjorde det. Dette er ikke for at jeg er mer følsom enn andre, det er fordi det er en naturlig prosess som vil skje med alle som gjør slike ting.

Jeg tror ikke noen har vondt av å lese det jeg skriver, for det er nemlig ærlig - men dette med lettvindte løsninger er ikke like ærlig. Det er ikke slik at man bare kan fjerne det så er det ute av verden. en abort er noe du bærer med deg hele livet - og det er poenget og det som er viktig her.

Angående dette med uke 9 - det er bare slik jeg vet det var før. Ting endrer seg og det er ikke sikkert det er slik i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Har vært i eksakt samme situsjon som "lille my" beskrev i det øverste svaret! :o

Men forskjellen er at jeg fortsatt ikke har kommet over aborten, det er idag 15 år, 5 måneder og to dager siden.......

Tårene kommer fortsatt hvis jeg tenker på det. Har aldri tilgitt meg selv for det.

Ta ikke bort et barn av bekvemmelighets årsaker!

Ta en titt på bilder av et ti uker gammelt foster før du bestemmer deg! Barnet har øyne, fingre, tær, ører, ja alt. Det er ikke en celleklump akkurat.

Hadde jeg fått sett det bildet den gangen, før det var for sent, ville jeg ha hatt et barn til idag.

Vet akkurat hvordan du har det....blir trist selv av å tenke på det...at jeg nå kunne ha hatt en datter eller sønn på 3 mnd... :cry: men prøver besvist å ikke tenke på det eller snakke så mye om det,for vet hvor deppa jeg blir..Vet at det ikke kommer no godt ut av det desverre:(

Skjønner deg innmari godt.Å håper det går bra med deg og ønsker deg lykke til videre i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tok abort for et par mnd. siden og har ikke hatt noen problemer i ettertid. Tro det eller ei. Men så har jeg aldri vært så veldig opptatt av barn heller da.

Mine grunner for å ta abort gikk helst på det økonomiske, uten at jeg vil utdype det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet akkurat hvordan du har det....blir trist selv av å tenke på det...at jeg nå kunne ha hatt en datter eller sønn på 3 mnd... :cry: men prøver besvist å ikke tenke på det eller snakke så mye om det,for vet hvor deppa jeg blir..Vet at det ikke kommer no godt ut av det desverre:(

Skjønner deg innmari godt.Å håper det går bra med deg og ønsker deg lykke til videre i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok , da er vi uenige :blunke:

Men det jeg mener burde være obligatorisk er rådgiving før man gjør det. Såvidt jeg vet nå kan man bare 'bestille' en abort uten noe dikkedarier.

Vi fikk tilbud om å snakke med en sosionom før vi fikk bestille noen time.Å det er jeg enig i at det bør være obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmf...siste gjest var meg av en eller annen grunn.

Selvom jeg tar lett på det å ta abort må andre gjerne mene noe helt annet. Så lenge de ikke prøver å tvinge meningene sine på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil egentlig IKKE ta abort.

Dersom man ikke selv tar valget om å ville ta abort, så gjør man det ikke. Det kan få alvorlige psykiske konsekvenser.

:o

Er det for sent, så er man gravid, men: "har man først sex, så får man være beredt på å bli foreldre 9 mnd etterpå også".

:-?

Jeg tok selv fremkalt abort (utskrapning) som nesten 17-åring. Vi diskuterte det alvorlig, jeg og barnefaren, men ingen (!) andre fikk vite noe som helst. Jeg har ingen problemer med dette i dag, og har aldri hatt psykiske problemer med denne aborten. Men jeg ville, jeg var forberedt og jeg hadde støtte av min daværende kjære. Det eneste er at jeg håper at den operasjonen ikke er grunnen til at jeg har mistet mine 2 ønskede graviditeter i første trimester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmf...siste gjest var meg av en eller annen grunn.

Selvom jeg tar lett på det å ta abort må andre gjerne mene noe helt annet. Så lenge de ikke prøver å tvinge meningene sine på meg.

Joda, og det er jo helt opp til deg hva du legger i dette. Men selv om andre syns du bruker en holdning som kanskje ikke er særlig konstruktiv - for det første fordi det virker respektløst overfor menneskeliv og for det andre fordi det kan få konsekvenser for deg selv på et senere tidspunkt - selv om folk mener det så er det ikke å tvinge meningene våre/sine på deg. Se det heller som et velment råd da. Vi lærer stadig noe nytt og får ny innsikt når vi diskuterer og hører andres synspunkt. Det hender også til tider at vi opplever å plutselig se en helt annen side som vi faktisk kjenner vi er enige i når det kommer til stykket. Det skjer i hvert fall med meg noen ganger.

Jeg er vel ei gammal kjerring. Men jeg er mest bekymret for ungdommer som får panikk og gjør dette uten å tenke seg særlig om. Det tror jeg kan få følger senere. For dem som er bevisste sine valg og vet hva de gjør tror jeg det er mindre problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...