Anna Lovinda Skrevet 16. september 2003 #61 Del Skrevet 16. september 2003 Her var det mange sterke historier. Abort er et ord som vekker mange følelser. Sterke følelser. Noen mener at livet begynner ved unnfangelse. Andre mener at det begynner som et potensiale til et liv; et embryo, som etter et gitt tidsramme blir et foster. Et fullverdig liv. Jeg tror det er veldig viktig å trå varsomt her. En skjebne er aldri lik en annen. For noen er det "rett" å ta abort. For andre blir det "feil". Begge valg bør etter mitt syn respekteres fullt ut. Hvorfor? Fordi vi har retten til selvbestemt abort i Norge. Så enkelt, og så vanskelig. Da denne loven tredde i kraft, ble kvinnehverdagen revolusjonert. Vi skulle slippe å la en gruppe menn avgjøre hvem som skulle få ta abort, og hvem som ikke fikk. Avgjørelsen om abort ble lagt i hver enkelt kvinnes hender. Selvbestemt abort er et tveegget sverd. På den ene siden gir det frihet. På den andre siden fanger det. Frihet til å bestemme over egen kropp - men også over noe som kan bli en egen. Man blir tildelt en gudommelig rolle. Man bestemmer over "død" og "liv". Jeg bor i Usa. For tiden pågår det en rettsak hvor en mann som står tiltalt for å ha drept en abortlege. Dette er ikke uvanlig. Flere abortleger har blitt drept. Abortklinikker er sprengt i filler. De sier de forsøker å redde liv, ved å drepe "morderne". Hva er logikken? Er et født liv mindre verdt enn et ufødt? For meg koker det hele ned til Loven om Selvbestemt Abort. Dette er vår rett og vår forbannelse. Og hver kvinne får ta sine valg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #62 Del Skrevet 16. september 2003 Gjest skrev: Jeg må bruke mine krefter på henne, det fortjener hun. Har jeg gjort det rette? Jeg vet ikke, og jeg kommer aldri til å få vite. Kommer jeg noengang til å tilgi meg selv? Hadde det blitt gutt eller jente? Brune eller blå øyne? Ingen plass er tryggere enn i mors liv heter det. Det kommer ann på hvem moren er. Mitt barn er borte, og jeg kan ikke gjøre noe med det lenger. Det var jo jeg som valgte det bort. Hvor er det nå???? Unnskyld, vær så snill å tilgi meg, noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 16. september 2003 #63 Del Skrevet 16. september 2003 I utgangspunktet er jeg for abort i dette tilfellet - jeg vil respektere at folk tar det valget. Man skal ikke bruke abort som en prevansjonsmetode - men hvis man faktisk ikke har planer om å få barn , ikke føler seg klar for det av div. grunner - og man benytter seg av en lovlig rett til å ta abort så kan INGEN fordømme det. Nå er det lett å si hva man hadde villet gjort i dette tenkte tilfellet - sitter man i det selv så er det mye verre. Hvis man da ender på det valget å ta abort så stoler jeg på at det er en voksen avgjørelse om at det er beste løsningen å ikke la det bli til et liv. Tror dette er nesten umulig å gi noe korrekt svar på hva som er riktig og ikke. Tror det er veldig avhengig av hva man synes omman har vært oppe i en situasjon hvor man måtte vurdere det valget selv feks. For meg blir dette en logisk feilslutning. Å si 1. at man ikke skal bruke abort som prevensjonsmetode, men samtidig 2. "men hvis man faktisk ikke har planer om å få barn , ikke føler seg klar for det av div. grunner - og man benytter seg av en lovlig rett til å ta abort så kan INGEN fordømme det." Er det fordi det er lovlig at det blir greit? Er det greit fordi det ikke var planlagt eller ikke føler seg klar? Hvorfor er det da ikke greit den gang det blir brukt som ren prevensjon? Denne debatten er vanskelig. Det er uhyre vanskelig å diskutere abort på et prinsipielt plan, for som Anna Lovinda sa, den blir farget av våre følelser og jeg vil legge til, av behovet for å føle at vi har valgt riktig. Men å kalle noen for middelalderske mens andre blir kalt mordere, det er å utvise særs liten respekt for ståstedet man diskuterer fra, om en karakteriserer et befruktet egg som et liv eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 16. september 2003 #64 Del Skrevet 16. september 2003 Og dere forsetter og dure frem med meninger, fordømmelsers etc. :fy: Skjønner at dette er er et sensetivt emne ,men dere må også skjønne at dette er helt individuelt- det finnes ikke noe rett eller galt, kun det som FØLES rett i din egen situasjon der og da. Man vet best selv hnvordan man skal styre sitt eget liv gjør man ikke ? Fordømmelse? Hvor? Si meg, mener du virkelig at fordi jeg og en kvinne i denne tråden har tatt abort og fordi det kanskje kan føles sårt for meg, så skal ingen få diskutere abortspørsmålet. Vet du hva, akkurat den holdningen der er en direkte fare for demokratiet. Jeg finner abortspørsmålet (og dødsstraff) usedvanlig interessant å diskutere og føler vel at det å diskutere dette spørsmålet er viktigere enn å beskytte enkeltmenneskers følelser (hvis de skulle føle seg krenket) Vi kan selv velge om vi vil følge denne diskusjonen. Mange samfunnsspørsmål har viktige aspekter i seg, vi har det i abortdiskusjonen, men også i høyeste grad når det kommer til genforskning, når det kommer til dødshjelp etc Når det kommer til abortspørsmålet så jeg lenger opp utsagnet: "jo, men nå har vi jo selvbestemt abort, det er altså ingenting å diskutere" - og det er rett og slett noe av det dummeste jeg ser. Skal vi slutte å diskutere bare fordi vi får en regel?? Det bli som om de i Sør Afrika skulle si (uten sammenligning forøvrig) Jo, men nå bestemte vi jo at vi skulle ha apartheid - dette er ikke noe å diskutere lengre. Selvsagt er det det - regler skal diskuteres, etiske spørsmål skal diskuteres om og om igjen - så den der pekefingeren Gamle Alex den kan du trekke til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 16. september 2003 #65 Del Skrevet 16. september 2003 Sakset fra Helse Midt-Norge: "embryo, med., fosteranlegget i tiden fra det befruktede egget er noen få dager gammelt og består av ca. 100 celler, til utgangen av åttende svangerskapsuke. Deretter kalles fosteranlegget foster fram til fødselen" Altså et embryo kalles embryo kun til utgangen av uke åtte, deretter defineres det som foster. Rart ikke Helena med sin medisinske utdannelse vet dette? I åttende svangerskapsuke er fosteret bare 6 uker gammelt. Selv om det er lov å ta abort inntil 12(10) svangerskapsuke betyr ikke det at alt som fjernes er mer enn 8 uker gammelt og derfor et foster, gjør det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 16. september 2003 #66 Del Skrevet 16. september 2003 Andre mener at det begynner som et potensiale til et liv; et embryo, som etter et gitt tidsramme blir et foster. Et fullverdig liv. Jeg ser heller ikke på et foster som et fullverdig liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 16. september 2003 #67 Del Skrevet 16. september 2003 For meg blir dette en logisk feilslutning. Å si 1. at man ikke skal bruke abort som prevensjonsmetode, men samtidig 2. "men hvis man faktisk ikke har planer om å få barn , ikke føler seg klar for det av div. grunner - og man benytter seg av en lovlig rett til å ta abort så kan INGEN fordømme det." Er det fordi det er lovlig at det blir greit? Er det greit fordi det ikke var planlagt eller ikke føler seg klar? Hvorfor er det da ikke greit den gang det blir brukt som ren prevensjon? Det jeg mente er at hvis man bruker prevansjon og allikevel blir gravid så er det opp til hver enkelt å bestemme om man vil beholde fosteret eller ikke. Til den ytterste grad så er det greit ja så lenge det er lovlig. Da skal ingen kunne fordømme at man gjør det. Jeg tror dog de fleste oppegående mennesker ikke tar abort uten at de har en god grunn for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 16. september 2003 #68 Del Skrevet 16. september 2003 Her er en grei, enkel oversikt over fosterutviklingen http://www.visembryo.com/baby/index.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #69 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg tror ikke at noen mennesker som har følelser bruker abort som et prevansjonsmiddel. Så kald og kynisk går det ikke ann å være om du eier følelser. De aller fleste oppegående mennesker vet at abort er ett grusomt og tungt valg, og jeg velger å tro at de som gjør det ikke har tatt den enkleste utveien, men den beste. Jeg mener det må være lov å ha meninger om temaet, men å dømme bør en være forsiktig med. Og da spesielt hvis en ikke har stått ovenfor det valget. [size=18]Det er menneskelig å feile Alle har forskjellige syn på hva en abort er. Noen syns det er grusomt og strekker seg så langt at de kaller det mord, mens andre igjen ser på det som en fjerning av potensiale til et liv. Jeg har forståelse for abort. Vi er ikke perfekte, er vi heller. Jeg ser at enkelte kommer med pekefinger og dømmer abort nedenom og hjem, går selvfølgelig ut fra at dere er perfekte og aldri har gjort noen feil. Er glad jeg ikke har måttet stå ovenfor det valget noengang, men i enkelte tilfeller kan man kalle det flaks at jeg har sluppet det. Har født to nydelige sønner til verden, og er i dag snart 40. Jeg er for gammel til å få barn nå, og vet at abort hadde blitt min utvei om jeg stod ovenfor det dilemmaet. Jeg tar selvfølgelig forhåndsregler, men man vet aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. september 2003 #70 Del Skrevet 16. september 2003 Det jeg mente er at hvis man bruker prevansjon og allikevel blir gravid så er det opp til hver enkelt å bestemme om man vil beholde fosteret eller ikke. Til den ytterste grad så er det greit ja så lenge det er lovlig. Da skal ingen kunne fordømme at man gjør det. At noe er lovlig er ikke ensbetydende med at det er riktig (noe Zirines sammenlikning med apartheidlovgivning er et godt bilde på) Jeg tror dog de fleste oppegående mennesker ikke tar abort uten at de har en god grunn for det. Oppegående mennesker blir ikke gravide uten at det er planlagt (og, NEI, jeg tror ikke prevensjonen svikter i 14-15000 tilfeller hvert år - bare for å komme det oppbrukte argumentet i forkjøpet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #71 Del Skrevet 16. september 2003 Fordømmelse? Hvor? Si meg, mener du virkelig at fordi jeg og en kvinne i denne tråden har tatt abort og fordi det kanskje kan føles sårt for meg, så skal ingen få diskutere abortspørsmålet. Vet du hva, akkurat den holdningen der er en direkte fare for demokratiet. Jeg finner abortspørsmålet (og dødsstraff) usedvanlig interessant å diskutere og føler vel at det å diskutere dette spørsmålet er viktigere enn å beskytte enkeltmenneskers følelser (hvis de skulle føle seg krenket) Vi kan selv velge om vi vil følge denne diskusjonen. Mange samfunnsspørsmål har viktige aspekter i seg, vi har det i abortdiskusjonen, men også i høyeste grad når det kommer til genforskning, når det kommer til dødshjelp etc Når det kommer til abortspørsmålet så jeg lenger opp utsagnet: "jo, men nå har vi jo selvbestemt abort, det er altså ingenting å diskutere" - og det er rett og slett noe av det dummeste jeg ser. Skal vi slutte å diskutere bare fordi vi får en regel?? Det bli som om de i Sør Afrika skulle si (uten sammenligning forøvrig) Jo, men nå bestemte vi jo at vi skulle ha apartheid - dette er ikke noe å diskutere lengre. Selvsagt er det det - regler skal diskuteres, etiske spørsmål skal diskuteres om og om igjen - så den der pekefingeren Gamle Alex den kan du trekke til deg. Nei Zirine den pekefingeren tar jeg ikke tilbake. :D Jeg synes det er feil og dømme andre for en slik privat og personlig handling. Man skal være veldig forsiktig og tr sine meninger overhodet på en som har tatt en slikt personlig og ikke minst vansklig valg. Det er en privat sak og vi vet ikke bakgrunnen eller hvilken situasjon de befinner seg i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 16. september 2003 #72 Del Skrevet 16. september 2003 At noe er lovlig er ikke ensbetydende med at det er riktig (noe Zirines sammenlikning med apartheidlovgivning er et godt bilde på) Snakker du om moralsk riktig da ? Det er såfall det eneste du kan uttale deg om - men da kun som et uttrykk for din egen mening. Igjen mener jeg at du ikke kan fordømme det noen gjør. Du kan mislike det fra ditt eget ståsted ja. Jeg påpeker igjen at jeg TROR de fleste som tar abort gjør det etter en veloverveid begrunnelse. Mener du at man skal ta bort retten man har til selvbestemt abort ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. september 2003 #73 Del Skrevet 16. september 2003 Mener du at man skal ta bort retten man har til selvbestemt abort ? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 16. september 2003 #74 Del Skrevet 16. september 2003 I åttende svangerskapsuke er fosteret bare 6 uker gammelt. Selv om det er lov å ta abort inntil 12(10) svangerskapsuke betyr ikke det at alt som fjernes er mer enn 8 uker gammelt og derfor et foster, gjør det vel? ? 12(10) = 8? Ikke at jeg forstår regnestykket ditt. Dersom du tenker at det egentlig ligger to uker etter det regnestykket legene bruker syns jeg det er litt drøyt og få det til 8. Dette på grunn av at 12 minus to uker er ti uker, ikke åtte uker. Men - forstår hva du prøver å si da, ikke meningen å kverulere på det. Likevel tenker jeg at det er ikke godt nok. Man kan ikke si sikkert når det skjedde ut fra dette regnestykket her. Dette fordi at unnfangelse kan skje når som helst, uavhengig av mens, spesielt ved bruk av piller. Litt annet dersom man regner ut fra vanlig eggløsning, men det tror jeg egentlig ikke er så veldig aktuelt i denne diskusjonen - eller, det er vel kanskje det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 16. september 2003 #75 Del Skrevet 16. september 2003 ? 12(10) = 8? Ikke at jeg forstår regnestykket ditt. Dersom du tenker at det egentlig ligger to uker etter det regnestykket legene bruker syns jeg det er litt drøyt og få det til 8. Dette på grunn av at 12 minus to uker er ti uker, ikke åtte uker. Men - forstår hva du prøver å si da, ikke meningen å kverulere på det. Likevel tenker jeg at det er ikke godt nok. Man kan ikke si sikkert når det skjedde ut fra dette regnestykket her. Dette fordi at unnfangelse kan skje når som helst, uavhengig av mens, spesielt ved bruk av piller. Litt annet dersom man regner ut fra vanlig eggløsning, men det tror jeg egentlig ikke er så veldig aktuelt i denne diskusjonen - eller, det er vel kanskje det. Det var ingen direkte sammenheng mellom de to avsnittene. Innlegget var et svar på Zirines innlegg der hun snakket om skille mellom embryo/foster i 8.svangerskapsuke. Det er fri abort fram til 12 uke, da er fosteret 10 uker gammelt, fordi klinikere regner første dag i siste mens som første svangerskapsdag, dvs 2 uker før eggløsning. Men alle tar ikke abort i 12 uke, det kan jo også gjøres mens det er et embryo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #76 Del Skrevet 16. september 2003 Har vært i eksakt samme situsjon som "lille my" beskrev i det øverste svaret! :o Men forskjellen er at jeg fortsatt ikke har kommet over aborten, det er idag 15 år, 5 måneder og to dager siden....... Tårene kommer fortsatt hvis jeg tenker på det. Har aldri tilgitt meg selv for det. Ta ikke bort et barn av bekvemmelighets årsaker! Ta en titt på bilder av et ti uker gammelt foster før du bestemmer deg! Barnet har øyne, fingre, tær, ører, ja alt. Det er ikke en celleklump akkurat. Hadde jeg fått sett det bildet den gangen, før det var for sent, ville jeg ha hatt et barn til idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 16. september 2003 #77 Del Skrevet 16. september 2003 Nei Zirine den pekefingeren tar jeg ikke tilbake. :D Jeg synes det er feil og dømme andre for en slik privat og personlig handling. Man skal være veldig forsiktig og tr sine meninger overhodet på en som har tatt en slikt personlig og ikke minst vansklig valg. Det er en privat sak og vi vet ikke bakgrunnen eller hvilken situasjon de befinner seg i. Dømme andre? Hvor er det vi dømmer andre? Jeg diskuterer abortspørsmålet, jeg har overhode ikke kommentert noens valg i denne tråden. Du kommer inn med pekefinger i denne debatten for å fortelle oss hva vi kan diskutere eller ikke - DET er en fare for demokratiet (jeg gjentar det gjerne flere ganger) Vi diskuterer til stadighet Aktiv Dødshjelp/passiv dødshjelp. Skal vi slutte med det fordi vi ikke vet hvilken situasjon de berørte befant seg i (de som i praksis har måttet tatt noen valg i forhold til dette) og fordi de kunne finne på å bli lei seg når de leste at noen mener dette er feil? Skulle vi slutte å diskutere homofili på 70 tallet fordi vi måtte da skjønne at mange måtte spy da de så to menn kysse hverandre - homofili var tross alt forbudt, hvorfor diskutere det? Å diskutere etiske spørsmål er noe vi gjør altfor lite, ikke for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 16. september 2003 #78 Del Skrevet 16. september 2003 Ja. Ok , da er vi uenige :blunke: Men det jeg mener burde være obligatorisk er rådgiving før man gjør det. Såvidt jeg vet nå kan man bare 'bestille' en abort uten noe dikkedarier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 16. september 2003 #79 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg ser heller ikke på et foster som et fullverdig liv. Ah .. ok, nå kaller du det foster - da har vi i det minste kommet noe på vei. Du ser ikke på et foster som et fullverdig liv, ok. Betyr det at du er for at man kan ta abort helt frem til fødselen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #80 Del Skrevet 16. september 2003 :fy: nå kommer jeg med pekefingeren igjen Det var vel et vannvittig dårlig og usakelig argumnet Jeg skjønner at du mener det er en mennskerett og diskutere selvbestem abort og jeg er ening hvis man klarte og holde det unna det personlige plan , men det er så godt som umulig , derfor mener jeg at det er latterlig og sammenligne apartheid og abort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå