Gå til innhold

Beholde eller fjerne under visse omstendigheter ?

mystic_

Anbefalte innlegg

Ja, nå ble det mange innlegg på meg her. Men dette engasjerer jammen. En eller annen var forundret over middelaldersk holdning hos moderne kvinner? Hva er middelaldersk og hva er moderne i forhold til synet på hva som er et verdig liv? I middelalderen var det ulovlig og synd å ta abort, men du vet vel at det ikke handlet om menneskeliv men at det handlet om sexuell moral? I den tiden skulle man heller ikke ha sex før ekteskap, man skulle ikke ha mer enn en partner hele livet og man skulle selvfølgelig ikke ta abort fordi at uønsket svangerskap som kom av utroskap eller sex utenfor ekteskap skulle ikke eksistere.

I dag handler det om vi tenker fosteret som et liv eller ikke. Jeg er enig i at de verste abortmotstandere er forferdelige og nok kan gjøre masse vondt med en stakkar som har valgt å ta abort. Jeg er glad jeg ikke var 18 i den tiden vi satt på nettet og mottok all denne informasjonen, det hadde nok tatt futtet utav meg mange av de tingene folk tillater seg å skrive slike steder som dette.,

Men likevel syns jeg faktisk vi bør ha respekt for også et foster. Vi var også slik en gang, dersom min mor hadde tenkt at jeg ikke var noe liv da jeg var 4 uker foster ville jeg ikke vært her i dag. Slik er det bare. Mye av det handler vel kanskje om hva vi ser i mennesket. Jeg personlig tror at et foster har en identitet og en sjel, uansett om den ikke er levedyktig. Nyfødte barn er ikke heller levedyktige uten noen til å ta seg av dem, jeg syns likevel de er veldig mye verdt og har større menneskelig verdi enn de fleste andre mennesker.

Helt sant at det er opp til hver enkelt og avgjøre hva som er riktig for vedkommende. Men jeg må likevel reagere når penger og tidspunkt og hvor sæden kommer fra skal avgjøre om det er greit å ta abort eller ikke. Det bør etter mitt syn være litt andre ting som spiller inn. Dersom en mor må utsette skolegangen et par år så koster det henne faktisk ikke noe, hun må huske at hun faktisk får et barn for å utsette skolen litt. Og dersom det er helt utenkelig og virkelig forferdelig umulig å gjøre bør hun faktisk ikke ha sex da. Kjøp en dildo, det er mye billigere enn å få barn dersom det er pengene det står på.

Sorry, men jeg mener det faktisk. Syns holdningene som kommer frem er umodne, overfladiske og egoistiske jeg.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atmi: :dulte:

Og det må da være rom for personlige meninger her?

Selv om jeg syns abort er GALT som beskrevet i dette innlegget for MIN del, betyr da ikke at jeg går rundt og prakker på andre mine meninger!

De som vil ta abort, får gjøre det og leve med det, så får jeg la vær. Og ja, jeg HAR vært i situasjonen som beskrevet i hovedinnlegget.

Jeg ville under ingen omstendigheter valgt å ta abort. Jeg mener ethvert liv bør få sjansen.

Det gjøres FEIL i medisinen. Det aborteres friske fostre der legene har sagt det var noe galt.

Jeg ser på celleklumpen som liv, som en sjel, som har potensiale.

Om dere andre ikke gjøre det, så respekterer jeg det. Vi gjør alle våre egne valg, heldigvis. Og det må da være lov å synes at andres valg er gale i forhold til ens egne verdisyn?

På samme måte som dere syns jeg tar feil pga mitt synspunkt på abort?

Det må da vel være lov å ikke være konforme i en abortdebatt også, uten at man skal kalle hverandre det ene og det andre?

Og Mae, får du kick av sånne diskusjoner? Jeg mener, siden du påstår at du aldri kan få barn, er det derfor du må nedverdige de som faktisk kan få barn og mener at man bør bære frem det barnet man har pøka på seg?

Igjen og igjen og igjen.

Du som roper høyt om respekt, nå må du faen meg se og gi litt tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort diskusjoner kan sette sinne i kok hos mange ja. :wink: Er mange som har høy moral om når det er forsvarlig å ta abort. Jeg er jaggu glad vi har selvbestemt abort. Da er det JEG som tar valget. Om jeg av ulike årsaker synest jeg ikke kunne tatt meg av et barn, så er det alltid noen som ville vært uenig i det.

Det at en bør bruke prevensjon dersom en ikke ønsker barn er jo for de fleste en selvfølge, men det hender jo at det "skjærer" seg.

Mange snakker om å beholde barnet om å "ta ansvar" og å "være voksen". Abort er jo et valg, og jeg synest ikke nødvendigvis en er umoden og barnslig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at jeg har godt over gjennomsnittlig kjennskap til embryologi (fosterutvikling), som følge av tidligere medisinstudier. Det jeg lærte der endret på ingen måte holdningen min til abort.

Jeg spurte deg ikke om din holdning til abort, jeg spurte deg om du har sett et foster i uke 12? Jeg spurte deg om du har sett et foster i uke 20? Hvis ikke så kan jeg fortelle deg at man har overhode ikke følelsen av å forholde seg til et embryo, det er et barn.

Hvis du ikke vil skrive det, så kan jeg gjerne gjøre det.

Embryoets utvikling regelrett eksploderer mellom uke 10 og 18 - jeg understreker uke 10 - som ligger godt innenfor abortgrensen, hvor man ikke trenger gode grunner for å ta abort. Nye hjerneceller og nye forbindelser skapes i rasende fart inni hodet. Nå legges grunnlaget for den ideelle utviklingen ut fra det arvestoffet han er tildelt.

Rundt 14 uker kan fosteret åpne og lukke hendene - altså de har fått hender og fingre.

Ved 18 uker lager fosteret sugebevegelser med munnen- det har hender, fingre, begynner å utvikle hjerne og prøver praktisk talt på pustebevegelser.

Rundt uke 19 kan mor kjenne liv, og ørene begynner å bli ferdige. Fosteret begynner å reagere på lyd utenfra, Jeg å få minne om at vi fortsatt befinner oss innenfor abortgrensen - vel må abortnemden inn, men vi kan fortsatt ta abort hvis barnet lider av Downs eller er et resultat av en voldtekt (morens liv og helsesekken)

I Japan har et foster blitt reddet i en alder av 21,6 og lever fortsatt. Det er halvannen uke etter du i Norge kan få abort pga Downs.

Jeg sier ikke i dette innlegget noe om jeg er for eller imot abort - det jeg reagerer på er dindefinisjon av et foster opp til uke 20 som et embroy - og (indirekte) : vi trenger ikke å føle at vi tar liv. Det er no forbanna sludder. Greit nok, man må gjerne være for abort, men vi får jaggu meg også ta innover oss at vi tar liv.

La oss se 10 år frem i tid - vi skal ikke se bort fra at grensene har møtt hverandre og vi måtte forholde oss til at 20 uker gamle barn blir abortert i ene rommet, mens det i andre rommet blir satt all mulig ressurser på å REDDE et like gammelt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atmi: :dulte:

Og det må da være rom for personlige meninger her?

Selv om jeg syns abort er GALT som beskrevet i dette innlegget for MIN del, betyr da ikke at jeg går rundt og prakker på andre mine meninger!

De som vil ta abort, får gjøre det og leve med det, så får jeg la vær. Og ja, jeg HAR vært i situasjonen som beskrevet i hovedinnlegget.

Jeg ville under ingen omstendigheter valgt å ta abort. Jeg mener ethvert liv bør få sjansen.

Det gjøres FEIL i medisinen. Det aborteres friske fostre der legene har sagt det var noe galt.

Jeg ser på celleklumpen som liv, som en sjel, som har potensiale.

Om dere andre ikke gjøre det, så respekterer jeg det. Vi gjør alle våre egne valg, heldigvis. Og det må da være lov å synes at andres valg er gale i forhold til ens egne verdisyn?

På samme måte som dere syns jeg tar feil pga mitt synspunkt på abort?

Det må da vel være lov å ikke være konforme i en abortdebatt også, uten at man skal kalle hverandre det ene og det andre?

Og Mae, får du kick av sånne diskusjoner? Jeg mener, siden du påstår at du aldri kan få barn, er det derfor du må nedverdige de som faktisk kan få barn og mener at man bør bære frem det barnet man har pøka på seg?

Igjen og igjen og igjen.

Du som roper høyt om respekt, nå må du faen meg se og gi litt tilbake!

Veldig enig - selvfølgelig skal det være rom for personlige meninger. MEN - personlige meninger innebærer vel ikke utsagn som "middelaldersk holdning" og denslags? :) Det er slik jeg blir provosert av ja!!! Men - stikker ikke så dypt. Skal ikke si at noen er barnslige mer... :oops: Men - ikke si slike provoserende ting dere andre heller da? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er et embryo kun et potensiale til liv.

Det er fullstendig ute av stand til å leve utenfor moren, slik at det faktisk kun er en del av morens kropp. Man kan selvfølgelig si at en nyfødt er fullstendig avhengig av moren den også, men en nyfødt kan, i motsetning til et embryo, overleve en time borte fra moren, og kan dessuten tas vare på av andre.

ENIG!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakset fra Helse Midt-Norge:

"embryo, med., fosteranlegget i tiden fra det befruktede egget er noen få dager gammelt og består av ca. 100 celler, til utgangen av åttende svangerskapsuke. Deretter kalles fosteranlegget foster fram til fødselen"

Altså et embryo kalles embryo kun til utgangen av uke åtte, deretter defineres det som foster. Rart ikke Helena med sin medisinske utdannelse vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men jeg reagerer faktisk kraftig på at folk klarer prestere å si at de tar abort fordi de ikke kjenner faren eller de har ikke økonomi til det. Vet dere at da syns jeg faktisk ikke dere bør ha sex med denne faren, og økonomi er bare ikke noen unnskyldning her. Med mindre du er 12 da - da kan jeg forstå det, men da er det verken far eller økonomi som er den egentlige grunnen.

Jeg er ikke total motstander av abort heller, men ærlig talt, man bør ha en litt mer nyansert holdning til verdien av et menneskeliv. Sorry, men det syns jeg. Lukk igjen hullet heller dersom det er slik dere tenker, - sett det på spissen da, det er så viktig for meg å ha løs sex at jeg faktisk velger å drepe mitt eget barn fremfor å være foruten?? er det virkelig slik dere tenker? Nei, det tror jeg ikke. Dere har nok bare ikke tenkt det på den måten før.

Atmi

Blir provosert av innlegge ditt,at du kan sitte og be folk lukke igjen hulle sitt,osv,forde de velger og ta abort,siden økonomien og ting rundt forholdet ikke fungerer.. :evil: Det er snakk om hva som er til det beste for BARNET,og ingen andre..

For mitt vedkommende så var det faktisk slik at jeg hadde ikke økonomi til å greie meg selv en gang,å da få ett barn til var helt uaktuelt..flere faktorer,men var en av grunnene...Jeg ble gravid m p piller i tillegg... :(

Var slett ingen lett avgjørelse å ta,men man skal da ta hensyn til fosteret/ufødet barn,er ikke det,det som er viktigst da?? Ville alldri i min villeste fantasi fått ett barn til verden hvor det bare e elendighet,å alldri ville ha fått ett godt og verdig liv!!!

Eller er det bare jeg som er på villspor her?!?!

Trodde og mente at det var ALT til det BESTE for det ufødte BARN som skulle komme i første rekke her...

Vel det var nok en gang mine meninger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmmmmmmm.............

Må si at jeg blir veeeeeldig forvirret av å lese denne tråden.

Jeg har alltid vært mot abort for min egen del, men for fri abort før 12 uke.

Jeg hadde ikke tatt abort, jeg var stolt av det. Det var det eneste med meg å være stolt av. Inntil for 2 uker siden.............

Jeg var 8 uker på vei..........

Det er jeg ikke lenger........

Gråt og bar meg i en mnd før jeg fikk komme inn på sykehuset. Hva skulle jeg gjøre???? Frem og tilbake, for og imot. Tenkte på det vakre som foregikk inni meg, fortrengte det, hatet det og elsket det.

Jeg er alene med min datter, var sammen med hennes far i ett år før jeg ble gravid. Han fortsatte med sitt ville liv. I dag er han rusmisbruker og har ingenting med vår datter å gjøre. Faren til dette barnet hadde heller ikke blitt involvert, og det ønsket jeg ikke for ett til av mine barn.

Spørsmålene fra min datter er mange, og det er det som er det vanskelige med å være aleneforsørger for min del.

Jeg har levd mitt liv uten en far, så jeg vet hva min datter kommer til å slite med.........

Jeg må bruke mine krefter på henne, det fortjener hun.

Har jeg gjort det rette? Jeg vet ikke, og jeg kommer aldri til å få vite.

Kommer jeg noengang til å tilgi meg selv?

Hadde det blitt gutt eller jente?

Brune eller blå øyne?

Ingen plass er tryggere enn i mors liv heter det.

Det kommer ann på hvem moren er.

Mitt barn er borte, og jeg kan ikke gjøre noe med det lenger.

Det var jo jeg som valgte det bort. Hvor er det nå????

Unnskyld, vær så snill å tilgi meg, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at det er et bittelite menneske som blir fjernet når man tar abort. Har faktisk tatt en abort selv for et par mnd. siden.

Men jeg syns det er bra at folk finner ut at de kanskje ikke burde sette et barn til verden i den situasjonen de er i, enn at nok en trist skjebne blir skapt.

Det er, etter min mening, ikke alle som burde vært foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert av innlegge ditt,at du kan sitte og be folk lukke igjen hulle sitt,osv,forde de velger og ta abort,siden økonomien og ting rundt forholdet ikke fungerer.. :evil: Det er snakk om hva som er til det beste for BARNET,og ingen andre..

For mitt vedkommende så var det faktisk slik at jeg hadde ikke økonomi til å greie meg selv en gang,å da få ett barn til var helt uaktuelt..flere faktorer,men var en av grunnene...Jeg ble gravid m p piller i tillegg... :(

Var slett ingen lett avgjørelse å ta,men man skal da ta hensyn til fosteret/ufødet barn,er ikke det,det som er viktigst da?? Ville alldri i min villeste fantasi fått ett barn til verden hvor det bare e elendighet,å alldri ville ha fått ett godt og verdig liv!!!

Eller er det bare jeg som er på villspor her?!?!

Trodde og mente at det var ALT til det BESTE for det ufødte BARN som skulle komme i første rekke her...

Vel det var nok en gang mine meninger......

Det beste for barnet? Hvordan i all verden går det ann å si at det beste for noen som helst er å ikke få lov å eksistere?

et barn er ikke dømt til et elendig liv selv om det ikke passer så godt i timeplanen. Og du - jeg har og vært gravid på p-piller, jeg har også tatt abort. Men mine begrunnelser for å gjøre dette handlet absolutt ikke om at det passet dårlig eller jeg ikke hadde råd, det var faktisk ikke innom tankene mine på den tiden. Der var andre grunner som lå bak, og jeg syns faktisk jeg kan si at dersom man syns det er så enkelt så har jeg ikke respekt for det. Jeg ser en mye større verdi enn det i et menneskeliv, det kan ikke måles i tid eller penger, det er på et annet nivå. Samtidig har jeg ikke noe problemer med folk som har tatt abort, jeg har full forståelse for det - MEN ikke hvis begrunnelsen er penger, far eller tid. Faktisk tror jeg heller ikke at det forekommer særlig ofte - tror det blir sagt, men tror faktisk ikke at mange er kyniske nok til å gjøre det. Der er nok mer som ligger bak tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopsjon er en fin ting.

Personlig ville jeg heller bært frem et barn og gitt det gode foreldre, enn å ta livet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet er jeg for abort i dette tilfellet - jeg vil respektere at folk tar det valget. Man skal ikke bruke abort som en prevansjonsmetode - men hvis man faktisk ikke har planer om å få barn , ikke føler seg klar for det av div. grunner - og man benytter seg av en lovlig rett til å ta abort så kan INGEN fordømme det.

Nå er det lett å si hva man hadde villet gjort i dette tenkte tilfellet - sitter man i det selv så er det mye verre. Hvis man da ender på det valget å ta abort så stoler jeg på at det er en voksen avgjørelse om at det er beste løsningen å ikke la det bli til et liv.

Tror dette er nesten umulig å gi noe korrekt svar på hva som er riktig og ikke. Tror det er veldig avhengig av hva man synes omman har vært oppe i en situasjon hvor man måtte vurdere det valget selv feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmm.............

Må si at jeg blir veeeeeldig forvirret av å lese denne tråden.

Jeg har alltid vært mot abort for min egen del, men for fri abort før 12 uke.

Jeg hadde ikke tatt abort, jeg var stolt av det. Det var det eneste med meg å være stolt av. Inntil for 2 uker siden.............

Jeg var 8 uker på vei..........

Det er jeg ikke lenger........

Gråt og bar meg i en mnd før jeg fikk komme inn på sykehuset. Hva skulle jeg gjøre???? Frem og tilbake, for og imot. Tenkte på det vakre som foregikk inni meg, fortrengte det, hatet det og elsket det.

Jeg er alene med min datter, var sammen med hennes far i ett år før jeg ble gravid. Han fortsatte med sitt ville liv. I dag er han rusmisbruker og har ingenting med vår datter å gjøre. Faren til dette barnet hadde heller ikke blitt involvert, og det ønsket jeg ikke for ett til av mine barn.

Spørsmålene fra min datter er mange, og det er det som er det vanskelige med å være aleneforsørger for min del.

Jeg har levd mitt liv uten en far, så jeg vet hva min datter kommer til å slite med.........

Jeg må bruke mine krefter på henne, det fortjener hun.

Har jeg gjort det rette? Jeg vet ikke, og jeg kommer aldri til å få vite.

Kommer jeg noengang til å tilgi meg selv?

Hadde det blitt gutt eller jente?

Brune eller blå øyne?

Ingen plass er tryggere enn i mors liv heter det.

Det kommer ann på hvem moren er.

Mitt barn er borte, og jeg kan ikke gjøre noe med det lenger.

Det var jo jeg som valgte det bort. Hvor er det nå????

Unnskyld, vær så snill å tilgi meg, noen?

Jeg tror at du har gjort det som er helt riktig jeg, og det tror jeg du innerst inne vet selv og :)

Virkelig

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig håper jeg aldri kommer i en situasjon hvor jeg ser abort som beste løsning. Jeg er for fri abort, men det skal pokker så mye til før jeg selv benytter meg av tilbudet.

Jeg ble gravid som 16-åring, og fra jeg visste det selv følte jeg at jeg bar på et barn, ikke en "celleklump". Det eneste rette for meg var å bære det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Personlig håper jeg aldri kommer i en situasjon hvor jeg ser abort som beste løsning. Jeg er for fri abort' date=' men det skal pokker så mye til før jeg [i']selv benytter meg av tilbudet.

Jeg ble gravid som 16-åring, og fra jeg visste det selv følte jeg at jeg bar på et barn, ikke en "celleklump". Det eneste rette for meg var å bære det frem.

Poenget er vel at man ikke har noen rett til å påføres sitt syn på andre - og fordømme andre for å gjøre noe de selv ikke hadde villet gjort - da fordi det å ta abort faktisk er en lovbestemt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at man ikke har noen rett til å påføres sitt syn på andre - og fordømme andre for å gjøre noe de selv ikke hadde villet gjort - da fordi det å ta abort faktisk er en lovbestemt rett.

Jøss, jeg trodde virkelig jeg ved hjelp av diverse uthevinger i teksten fikk frem at dette var min mening om hva jeg ønsker for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg trodde virkelig jeg ved hjelp av diverse uthevinger i teksten fikk frem at dette var min mening om hva jeg ønsker for meg..

Og mitt innlegg var aldeles ikke ment som noen kritikk av deg og ditt innlegg - jeg bare spant videre på det du skrev der. Noen velrettede spark til andre innlegg her var det nok heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...