Gå til innhold

Hvordan tine gjærbakst?

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Er sånn middels flink med gjærbakst, men ganske dårlig til å tine opp! Det blir alltid noen boller eller rundstykker som blir blaute og ekle. Venter med å fryse ned til bakverket er godt nedkjølt, men likkavæl blir det sånn.

Gi meg noen gode tinetips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du lar de vel ikke ligge innelukket i plastposer mens de tiner, vel?? Da blir det skikkelig bløtt! Det må ha luft.

Ellers er det lurt å varme det litt i ovnen før man setter tennene i....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Pleier å sette rundstykker/boller på stekebrett og så inn i kald ovn som jeg setter på 100 grader. Lar det stå til "lyset slukker" - da pleier bakverket å være både tint og godt... Du må nesten prøve deg frem, men som noen nevnte her: Du MÅ ta det ut av posene det er fryst i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Nå har jeg lært noe, ja. Skal ta ut baksten av plastposen neste gang. Vet jo at det blir best når det får tint i ovnen, men står nå foran en større bolleoperasjon på jobben. Må tine opp hundreogfemti boller, har noen tips til hvordan jeg skal gjøre det? De må da bli tørre hvis de skal ligge natten over uten pose? har ikke kapasitet til å ta alle i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips til når du skal tine gjærbakst:

Ha en ildfast skål med vann i nederst i ovnen da får du i tillegg den sprø overflaten. Dette er også fint å gjøre når du har noen dager gammel loff som du vil "freshe" opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...