Gå til innhold

Hvis du tok en innbruddstyv på fersken?

Skvaldersjura

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika

Vet egentlig ikke helt. Rasjonelt sett så burde jeg vel låst meg inn på et trygt rom og ringt politiet. Men jeg har en tendens til å reagere med enormt sinne når jeg får sjokk, løp etter en veskenapper som var dobbelt så stor som meg en gang og røsket tilbake veska og skjelte han ut. Alt bare på adrenalinet fra blindt raseri. Jeg hadde nok blitt livredd men sikkert reagert med å brøle "HVA I HELV*** ER DET DU HOLDER PÅ MED?!". Mulig sånt funker også, de jeg kjenner som har ferska tyver har opplevd at de løper for livet eller tisser på seg. Tyvene tar jo en risiko og er redde de og, og har nok lite lyst til å sloss med, voldta eller drepe den de stjeler hos. Rasjonelt sett så bør de jo bare drite i TVen og stikke.

Men jeg er en fysisk svak kvinne som bor alene så jeg burde nok ikke yppe meg, i tilfelle tyven faktisk også er voldelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet egentlig ikke helt. Rasjonelt sett så burde jeg vel låst meg inn på et trygt rom og ringt politiet. Men jeg har en tendens til å reagere med enormt sinne når jeg får sjokk, løp etter en veskenapper som var dobbelt så stor som meg en gang og røsket tilbake veska og skjelte han ut. Alt bare på adrenalinet fra blindt raseri. Jeg hadde nok blitt livredd men sikkert reagert med å brøle "HVA I HELV*** ER DET DU HOLDER PÅ MED?!". Mulig sånt funker også, de jeg kjenner som har ferska tyver har opplevd at de løper for livet eller tisser på seg. Tyvene tar jo en risiko og er redde de og, og har nok lite lyst til å sloss med, voldta eller drepe den de stjeler hos. Rasjonelt sett så bør de jo bare drite i TVen og stikke.

Men jeg er en fysisk svak kvinne som bor alene så jeg burde nok ikke yppe meg, i tilfelle tyven faktisk også er voldelig.

haha det kunne vært meg som hadde skrevet det der,bortsett fra singel da.Og at jeg har ei bikkje som mest sansynlig hadde satt seg på tyven slik at pelsen kunne sikkle,sleike og røyte på vedkommende.Pelsen elsker alle uansett og har IQ som en kvart banan. Men trur tyven ville bedt om nåde og at jeg ringer snuten.

Men har temperament som til tider ikke er helt under kontroll.Kommer langt på falske baller og adrenalin. :sjenert:

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg ville ligget med han.

Ja, vestlige kvinner har jo en (åndssvak) dragning mot "bad boys", så det forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg hadde først blitt stiv av skrekk, så hadde jeg sannsynligvis tisset på meg. Jeg hadde i hvert fall ikke oppført meg aggressivt, man vet aldri om de har kniv på seg eller om de har psykiske lidelser. Ruspåvirket kan de også være. Og gudene vet om de har en hel gjeng med seg, som venter rundt hjørnet. Nei, huff, jeg håper jeg aldri opplever det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

For mange år tilbake ble noen jeg kjente drept av en innbruddstyv, så dette har jeg tenkt en del på.

Har vært på selvforsvarskurs og lært litt om dette, og hvordan man skal reagere i slike situasjone.

Der fikk jeg høre at de aller fleste tror de ville ha konfrontert tyven eller angrepet, men et veldig lite fåtall hadde faktisk gjort det. Uansett så er det en dum ting å gjøre.

Hadde jeg havnet i den situasjonen hadde jeg nok kommet meg ut av huset så fort som mulig og ringt politiet. Mulig jeg hadde holdt et øye med huset, men mest sansynlig hadde jeg nok kommet meg langt, langt bor.t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører lyder fra stua, og står opp og finner en fremmed der, som er i ferd med å stjele flatskjermen din. Hva ville du i realiteten foretatt deg?

Helst ville jeg ha skutt vedkommende, men nu bor jeg ikke i USA, og jeg er ikke villig til å ofre flere år i fengsel for å gi vedkommende som fortjent, så jeg hadde vel endt med å ringe politiet, for deretter å oppholde han/henne inntil de kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på selvforsvarskurs og lært litt om dette, og hvordan man skal reagere i slike situasjone.

Der fikk jeg høre at de aller fleste tror de ville ha konfrontert tyven eller angrepet, men et veldig lite fåtall hadde faktisk gjort det. Uansett så er det en dum ting å gjøre.

Ikke sant? Jeg har ledd meg gjennom tråden så langt, litt komisk med alle disse menneskene som skal fortelle hvor tøffe de er, når de aller fleste av dem faktisk ville løpt og gjemt seg mens de tissa på seg av skrekk, dersom de havna i situasjonen. :fnise:

Å hente fram våpen ol er veldig dumt, siden det lett kan bli brukt mot en. Risikoen er stor for at en innbruddstyv uansett er mer trent og forberedt på nærkamp enn en søvning og skrekkslagen person.

Og uansett er en tv og ett steroanlegg en liten pris å betale for å komme helskinnet fra en slik situasjon, med noen som mest sannsynlig er rusa og kanskje bevæpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? Jeg har ledd meg gjennom tråden så langt, litt komisk med alle disse menneskene som skal fortelle hvor tøffe de er, når de aller fleste av dem faktisk ville løpt og gjemt seg mens de tissa på seg av skrekk, dersom de havna i situasjonen. :fnise:

Nu har jeg vært i meget pressete situasjoner før, så jeg vet hvordan jeg reagerer i slike situasjoner; og det er med aggresivitet. Riktignok var det ikke en tyv den gangen, men derimot en høyst uvelkommen mann som "plutselig" var på gjesterommet vårt(jeg var gift den gangen, og mannen min og jeg hadde besøk av niesen hans(som bodde like i nærheten) i helgen, og vi hørte, helt uten forvarsel, plutselig skriking fra gjesterommet), hvilket resulterte i at jeg fant frem revolveret jeg hadde liggende(jeg er pistolskytter), og løp inn på rommet. Der fant jeg en ukjent mann(som jeg siden fant ut at hun kjente, og som ikke akkurat var vennlig innstilt overfor henne)sammen med henne, hvilket resulterte i at jeg ringte politiet umiddelbart.

Jeg tviler ikke på at mange faktisk bare ville løpt og gjemt seg dersom de oppdaget en tyv, men jeg klarer ikke å anse det som annet enn vanvittig feigt. Å skade tyven vil kunne bli brukt mot en(ja, så på trynet er norsk justispolitikk), men det er da heller langt ifra nødvendig for å oppholde en innbruddstyv inntil politiet kommer. De blir mer enn vettskremte nok av synet av et våpen likevel, så å gjøre vedkommende noe, vil være totalt overflødig i de fleste tilfeller(og er det ikke det, vil situasjonen stort sett bli ansett som såpass presset at huseieren ikke får så mye som et forelegg for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Godt å le litt på en varm sommerdag.

Nå har det seg slik at jeg har blitt ranet - hele 4 ganger - og jeg var i tillegg hjemme hver gang. Har ikke hatt noe problem med å kjeppjage dem ut igjen med et balltre i hånden, ene gangen fikk jeg samboer til å gjøre det mens jeg knipset bilde av personen for å ha bilde på gjerningsmannen.

Så her i huset er det ingen som løper å gjemmer seg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ringt politiet og kommet meg ut av huset så fort som mulig uten å bli oppdaget. Pissredd hadde jeg også blitt,for man vet aldri hva slags menneske dette kan være. Så jeg er pingle :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rasjonelt sett burde man vel kanskje kommet seg i sikkerhet, og fått ringt etter hjelp. Realistisk sett derimot, tror jeg at jeg hadde blitt såpass rasende om noen hadde brutt seg inn i mitt hjem og stjålet mine eiendeler, at jeg hadde gått løs på dem med noe hardt. Har f.eks. et skikkelig balltre (av stål) i gangen. Kanskje ikke så lurt, men jeg tror ikke jeg hadde klart å kontrollere sinnet min i en sånn situasjon.

Hadde det derimot vært en helt bunt av dem med kniver/våpen, blir det naturligvis en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Du hører lyder fra stua, og står opp og finner en fremmed der, som er i ferd med å stjele flatskjermen din. Hva ville du i realiteten foretatt deg?

Etter å ha hatt et innbrudd en gang og blitt fly hoppende forbanna over det så tror jeg at én eventuell idiot som hadde prøvd seg på noe sånt, ikke ville hatt en sjanse. Selv om jeg ikke er så stor kan jeg bli jævla sint, og da bør man helst ikke være i nærheten av meg. Jeg har "bare" et balltre og to sverd, men kunne sikkert gjort noe skade. Hvilket idioten hadde hatt godt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg endelig hatt et påskudd til å ta ut all frustrasjonen og raseriet mitt en dritt som hadde fortjent det! Å invalidisere kriminelt pakk er sikkert nesten like deilig som sex!!

Støtter den, jeg hadde koset meg, smilt bredt og klikket. Hadde sikkert endt opp mer skadet selv, men tenkt, jippi, endelig kan jeg få ut all frustrasjon uten å være redd for å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri gått ut for å se hva det var, har ikke nøkkel i låsen på soverommet, jeg hadde nok heller hoppet ut vinduet for å unngå konfrontasjon, og ringt politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har f.eks. et skikkelig balltre (av stål) i gangen.

I gangen?

Det gjør nok nytten sin bedre dersom du har det i nærheten av der du oppholder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Har dere som sier dere har slagvåpen liggende tenkt på at hvis tyven får vristet det fra deg så har du en sint kriminell med slagvåpen i mot deg? Det er slettes ikke sikkert det er noe trygt for dere å romstere rundt med kjevler og brekkjern.

Dessuten kan innbruddstyver være veldig uforutsigbare og fullstendig desperate. De fleste vil stikke av hvis de merker at de er oppdaget, men det har man jo ingen garanti for.

Så, for å svare på spørsmålet: Jeg ville ha holdt hodet lavt eller forlatt huset dersom det var mulig og ringt politiet ved første anledning. Inboet kan forsikringa få betale, jeg gidder ikke å utsette meg selv for noe for å tøffe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...