Monica1968 Skrevet 28. mars 2010 #1 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) -Finner spor av et annet univers.. Uforklarlige kjempekrefter trekker på galaksehoper. -Astronomene kan ikke forklare fenomenet som har fått navnet Dark Flow - mørk strøm.. En mengde galaksehoper i vårt univers beveger seg i svært stor fart, og at de alle raser inn mot samme punktet med en fart på 320 millioner kilometer i timen. Samtidig finner ikke astromomene noe i Universet vi kan observere, som kan gi den gravitasjonspåvirkningen som skal til for at dette skal skje.. Dette er uforklarlig med vår viten i dag...Hva skjer egentlig der ute? Er vi på vei mot et sort hull? Eller mot et annet univers? Det kan selvsagt være betryggende å vite at det er minst 47 milliarder lysår mot endemålet for galaksehoper i vår egne univers som er over 13 milliarder lysår i omkrets. Intet objekt klarer å overtre lyshastigheten, jo raskere, jo mer energi må man ha for å oppnå og opprette hastigheten helt opptil lyshastigheten. Det vil ment at det kan være over femti milliarder år fremover i fremtiden fra nå. Men det tyder på at vår egne univers ikke er det eneste faste objektet som eksisterer, vi vet ikke hvordan det var før "Big Bang", vi vet ikke hva universet eser ut ovenfor, utover hva direkte observasjoner hadde bekreftet, at man ikke så annet enn tom rom uten lyskilder som kunne ha blitt oppfattet på Jorden. Det er likevel et spørsmål om hvordan det kan ha seg at det ikke er eldre lysbølger enn disse registerte i vår universet, slik at lyshorisonten aldri strakk seg utover grenseregionene av universets ytterkanter. Store avstander er ikke nok med å forklare det, om multiverset er uendelige gammelt med hundretall milliarder av år, ment det at det må være noe som blokkere lyset. Og der kom "mørke masse" inn i bildet, vi vet ikke hva det er, men mye tyder på at det er enorme masse som ikke lot seg registeres, som er å finne både i og utenfor universet. Om det eksisterer et multivers med utallige universer som hver for seg besto av mer enn titalls til hundretall milliarder galakser, er det langt utenfor vår egne rekkevidde, at det vil bare være mulig å undersøke dette med indirekte metoder. Om universet med Melkeveien er på vei mot et annet univers, må det være uendelige mye større enn hva man kunne fatte. Edit: Jeg glemte linken: http://www.aftenposten.no/viten/article3579076.ece Endret 28. mars 2010 av Rachel1968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 29. mars 2010 #2 Del Skrevet 29. mars 2010 Interessant dette. Prøvde meg på en bok jeg kjøpte meg om paralelle univers, var ganske fascinerende frem til et punkt der det ble litt for vanskelig å henge med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 30. mars 2010 #3 Del Skrevet 30. mars 2010 Det merkeligste fenomenet av alt er vel at vårt eget univers samtidig ekspanderer ut i fra et gitt og helt ukjent punkt, men med en stadig akselererende hastighet, faktisk! En umulighet i forhold til alle kjente naturlover, lik tusjprikker på overflaten av en ballong som blir blåst opp med en stadig voksende mengde av luft... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 30. mars 2010 #4 Del Skrevet 30. mars 2010 Det merkeligste fenomenet av alt er vel at vårt eget univers samtidig ekspanderer ut i fra et gitt og helt ukjent punkt, men med en stadig akselererende hastighet, faktisk! En umulighet i forhold til alle kjente naturlover, lik tusjprikker på overflaten av en ballong som blir blåst opp med en stadig voksende mengde av luft... Det er en vanlig feiloppfatning at universet espanderer ut i fra et bestemt punkt et eller annet sted i universet. Men det er altså feil. Det finnes ikke noe punkt som definer sentrum for ekspansjonen. Ekspansjonen er lik i alle retninger sett fra et hvilket som helst punkt. Det er heller ikke korrekt å si at den akselererende ekspansjonen er en umulighet i forhold til kjente naturlover. I så fall ville vi ikke klart å beskrive den ved å bruke disse naturlovene, noe som vi faktisk kan (med veldig stor nøyaktighet). Den generell relativitetsteorien tillater repulsiv gravitasjon, noe som er en forutsetning for akselererende ekspansjon. Det som i midlertid er et åpent spørsmål er hva som forårsaker denne ekspansjonen, altså hva den mørke energien er. Det som passer best med observasjonene per i dag viser seg å være den gode gamle kosmologiske konstanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 31. mars 2010 #5 Del Skrevet 31. mars 2010 Aftenpostens artikkel virker veldig upresis og har mange tall som bare er tull. Dermed blkir innholdet vanskelig å ta stilling til. Ikke skilles det særlig godt mellom det som er viten og det som er spekulasjoner heller. Har journalisten oversatt en populærvitenskaplig artikkel fra engelsk, og hvem har i så fall skrevet den ? At det finnes punkter i vårt eget univers med svært sterk gravitasjon er kjent. Stort sett dreier det seg om større sorte hull og de er ofte i midten av galakser. Noen steder finnes det sorte hull med en veldig sterk gravitasjon slik at hele galakser trekkes mot dem. Så vidt jeg kan se er poenget i akkurat denne artikkelen at det finnes et slikt punkt utenfor det kjente universet. Interessant, men ikke oppsiktsvekkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 6. april 2010 #6 Del Skrevet 6. april 2010 Utrolig fasinerende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 8. april 2010 #7 Del Skrevet 8. april 2010 Har journalisten oversatt en populærvitenskaplig artikkel fra engelsk, og hvem har i så fall skrevet den ? National Geographic IOP Science Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 16. april 2010 #8 Del Skrevet 16. april 2010 Det er en vanlig feiloppfatning at universet espanderer ut i fra et bestemt punkt et eller annet sted i universet. Men det er altså feil. Det finnes ikke noe punkt som definer sentrum for ekspansjonen. Ekspansjonen er lik i alle retninger sett fra et hvilket som helst punkt. Jeg er litt usikker på hva du mener her. Slik jeg har forstått det, og den oppfatningen jeg har, er at universet ekspanderer fra et utgangspunkt. Objekter som har f.eks dobbelt så stor hastighet befinner seg dobbelt så langt unna osv. Ved en slik ekspansjon så vil det jo fra et hvilket som helst obersvasjonspunkt se ut som at dette er senteret for ekspansjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 16. april 2010 #9 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg er litt usikker på hva du mener her. Slik jeg har forstått det, og den oppfatningen jeg har, er at universet ekspanderer fra et utgangspunkt. Objekter som har f.eks dobbelt så stor hastighet befinner seg dobbelt så langt unna osv. Ved en slik ekspansjon så vil det jo fra et hvilket som helst obersvasjonspunkt se ut som at dette er senteret for ekspansjonen. Det jeg mener er at det ikke finnes noe punkt i universet som kan defineres som spesielt. Alle punkter er likeverdige med tanke på hvordan ekspansjonen arter seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå