Gå til innhold

Svart arbeid


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Nå er ikke jeg den som forsvarer svart arbeid, men har selv brukt det innimellom til småting.

Nå vet ikke jeg hva Deres erfaringer er på dette området, men jeg opplever at forskjellen på svart og hvitt arbeid er helt enormt. Skulle pusse opp noen rom for ikke lenge siden, og det billigste hvite arbeidet jeg fant var likevel nesten 150 % dyrere enn svart arbeid, og på toppen av det kommer momsen til staten. I kroner ville dette utgjort over 15 000 kroner for meg.

I det tilfelle kunne jeg ikke velge hvitt for jeg hadde ikke råd til det.

Hva syntes folk om at det er så store forskjeller her. Ville det ikke vært bedre om forskjellene var mindre slik at fristelsen ikke blir så stor. Jeg mener man bør jo ha råd til å velge lovlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Personlig anser jeg det slik at jeg ikke har råd til å velge svart og spesielt ikke når det gjelder håndverkertjenester. Hvitt arbeid gir meg anledning til å klage på mangler og er innenfor loven på alle andre plan.

Svart arbeid er å snylte på samfunnet.

Og ja jeg er enig i at det er høy mva, dyre avgifter og lignende som burde vært gjort noe med. Men jeg akter ikke å gjøre noe med det ved å tilrane meg tjenester i et svart marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke svart arbeidskraft på "viktige" ting er dumt. Nå tenker jeg bygging, renovering og den slags.

Hva om det blir feil? Da står man igjen med enda større utgifter da man ikke har krav på erstatning og man da må reparere de evnt. skadene.

Utover det så har jeg ingen formening. Men liker å ha den tryggheten ved at jeg kan klage om det skjer noe feil eller noe blir skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Med de enorme forskjellene som er, kan man jo også stille seg spørsmålet om hvorfor det ikke er mer svart arbeid.

Vann og strøm bør vel gjøres hvitt sammen med bærende konstruksjoner. Når det gjelder oppgaver som bygging av lettvegger, maling, gulv, garderober, lister etc så er vel hvitt arbeid overvurdert og det er vel også her mesteparten av det svarte arbeidet foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Hva om det blir feil? Da står man igjen med enda større utgifter da man ikke har krav på erstatning og man da må reparere de evnt. skadene.

Enig, dette er vel hovedgrunnen til at jeg ikke vil vurdert svart arbeid til opppussing ol. Har sett venner brenne seg på dette, da ender de opp med å først betale for en jobb som senere viser seg å ikke holde, og så må man ofte betale en ny håndverker for å rive det gamle og gjøre hele jobben på ny. Da lever jeg heller med en litt shabby bolig til jeg har råd til å få det gjort skikkelig.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene hva man vil om norske skatter og avgifter. Men svart arbeid er uansett ulovlig, uforutsigbart og ikke så veldig lurt å benytte seg av i det hele tatt.

Enig med den over her som skriver, bedre å spare slik at man får råd til å gjøre det hvitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Svart arbeid er ikke det samme som dårlig arbeid da, og hvem har sagt at man ikke kan klage på svart arbeid?.

Håndverkere lever av fornøyde kunder, og det er da uansett om man betaler hvitt eller svar.

Syntes han ene jeg bruker sier det bra.

Er ikke noe poeng i å blande myndighetene inn i noe som angår deg og meg. Han er fornøyd, jeg er fornøyd. Dersom vi gjør det hvitt blir han og myndighetene fornøyd, og jeg misfornøyd og blakk.

jobben han gjør er jo samme enten det er faktura eller cash i lanken.

Tydeligvis mange som har god råd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis han blir alvorlig skadet ringer man etter ambulanse som kommer å henter han. Å leger spør ikke om svart arbeid. De spør om vedkommende er ansatt eller selvstendig.

Organisert svart arbeid er ikke bra og bør bekjempes.

Dersom man har en bror som er snekker så har han jo ikke lov til å gjøre jobb hjemme hos deg hvis du gir han betaling(gratis kan han jo jobbe så mye han vil), akkurat på samme måte som at det pr loven er forbudt for en søster å klippe håret til familien dersom hun får penger for det.

Litt svart arbeid er jo bare som krydder i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen spør ikke, men forsikringsselskap og trygdekontor. Hva om det er ett langvarig arbeid som er på slutten, han skader seg og blir varig arbeidsufør. Dere har ingen papirer å vise til? Skal dere la begynne med dokufalsk også?

Det ene fører med seg det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Svart arbeid er ikke det samme som dårlig arbeid da, og hvem har sagt at man ikke kan klage på svart arbeid?.

Man kan jo selvsagt klage, men uten kvitteringer osv har man ingen rettigheter dersom håndverkeren ikke godtar klagen. Og mange av polakkene som tar ting svart er jo gjerne ute av landet lenge før man rekker å oppdage eventuelle feil.

Dårlig rykte er forøvrig oppskrytt, bor man på større steder finner man alltid nye kunder, bor man på små steder vil folk stole på den de kjenner best uansett.

Jeg har forøvrig ingenting i mot svart arbeid moralsk sett, man unndrar staten penger, men det man mister i rettigheter veier stort sett opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du får broren din som er snekker til å legge parkett i hele leiligheten din. Som betaling gir du han 6000,- svart.

Han kapper av seg hånda på en sag.

Hva gjør du?

Jo han jobba hvitt.

Ergo: Ulykke er lik hvitt, svart =ingen problemer. Det er ingenting som er enten eller.

Lett å eventuelt omgåes da arbeid alltid betales etterskuddsvis.

Svart arbeid er jo alltid dokumentløst så ingen dokumenter å forfalske heller. Kun hvite kontrakter som kan forfalskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får broren din som er snekker til å legge parkett i hele leiligheten din. Som betaling gir du han 6000,- svart.

Han kapper av seg hånda på en sag.

Hva gjør du?

Jo han jobba hvitt.

Ergo: Ulykke er lik hvitt, svart =ingen problemer. Det er ingenting som er enten eller.

Lett å eventuelt omgåes da arbeid alltid betales etterskuddsvis.

Svart arbeid er jo alltid dokumentløst så ingen dokumenter å forfalske heller. Kun hvite kontrakter som kan forfalskes.

... Brodern la også varmekabler, men brukte dårlige/skadede kabler. Det ble varmgang og brann. Forsikringsselskapet etter undersøkelser krever regress og du sitter med nebbet i postkassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Nei, bruttern la kun parkett....Alt kan ikke gjøres svart heller... Varmekablene la en som hadde lov. Er enig i at strøm og vann må gjøres hvitt.

Tror nok at svart her også blir minst like bra, men pga punkter du nevner må dette dessverre gjøres hvitt.

Svart arbeid er ikke det samme som dårlig arbeid, men myndighetene liker selvfølgelig at folk tenker sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen tanker om dette jeg og da.

Det er mest risikabelt for oppdragsgiver, oppdragsgiver blir å regne som arbeidsgiver å kan risikere millionbøter og fengsel ved dødsfall/alvorlig ulykke. men tegner jo ikke arbeidsgiverforsikring på svart arbeid.

Oppragsgiver kan risikere fengsel bare ved å bli tatt for svart areid er jo en sak på det i rettsystemet nå. Den saken dreier seg om flere hundre tusen men det er nok harde straffer over hele linja.

Oppdragsgiver kan faktisk klage på svart arbeid, vedkommende kan bruke de samme klage ordningene som andre men vil jo selvfølgelig da bli straffet for bruken av svart arbeid. Har vært dommer der håndverkere har blitt dømt til å utbedre jobben og begge parter har blitt bøtelagt for svart arb.

Og oppdragsgiver blir jo da som oftest sittende igjen med jobben uten mulighet for å klage enten den er bra eller dårlig.

De som jobber svart risikerer også straff, men ikke like mye som oppdragsgiver om de ikke snylter på staten samtidig da blir det verre. De kan risikere å få sparken fra den ordentlige jobben sin og de blir ofte ikke betalt eller underbetalt.

Det er flere grunner til at hvitt arbeid virker uforholdsmessig mye dyrere bedriften betaler forsikringer biler klær verktøy administrasjon sosialt arbgiver-avg rekalasjoner markedsføring mva osv osv dette er utgifter som ikke er der ved svart arb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den som forsvarer svart arbeid, men har selv brukt det innimellom til småting.

Nå vet ikke jeg hva Deres erfaringer er på dette området, men jeg opplever at forskjellen på svart og hvitt arbeid er helt enormt. Skulle pusse opp noen rom for ikke lenge siden, og det billigste hvite arbeidet jeg fant var likevel nesten 150 % dyrere enn svart arbeid, og på toppen av det kommer momsen til staten. I kroner ville dette utgjort over 15 000 kroner for meg.

I det tilfelle kunne jeg ikke velge hvitt for jeg hadde ikke råd til det.

Hva syntes folk om at det er så store forskjeller her. Ville det ikke vært bedre om forskjellene var mindre slik at fristelsen ikke blir så stor. Jeg mener man bør jo ha råd til å velge lovlig da.

Nei, du kunne ikke valgt hvitt hvis du ikke har råd til det. Når jeg kommer i slike situasjoner, sparer jeg derfor til jeg får råd til det. Og jeg aner ikke hva det ville kostet svart, finner det uinteressant.

Og jeg vet det gjør at du kommer til å kalle meg en del navn, så får det være.

Hva jeg syns om at det er store forskjeller? Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. For hvitt arbeid skal kostnaden dekke inn moms, arbeidsgiveravgift, feriepengeavsetninger, skatt som skal dekke arbeidstakernes pensjon, sykepenger, lønnede permisjoner etc etc, arbeidsforsikringer, ansvarsforsikringer, del av faste kostnader i firmaet - som lønnen til kontorpersonellet og så videre og så videre i det uendelige. Ikke rart at det er dyrere enn om du betaler en fyr penger han putter rett i lomma.

Man har råd til å velge lovlig. Man har ikke rett til å pusse opp huset når man får en plutselig lyst til det. Man kan velge å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for ikke å snakke om at håndverkeren eller den faglærte som gjør jobben taper pensjonspoeng på hver svarte jobb h*n tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for ikke å snakke om at håndverkeren eller den faglærte som gjør jobben taper pensjonspoeng på hver svarte jobb h*n tar.

Det er jo et valg HAN tar da.... Men jeg er enig i at det er en nedside ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg kom til å ansette svart arbeid for litt siden. En skotsk fyr som ringte på døra. Grunnen til at jeg sa ja var at han kom med forslag på ting jeg har tenkt på i flere år om å fått gjort men som aldri har blitt noe av, steinlegging og male huset.. Jeg tenkte da ikke over at det var svart arbeid for han virket ganske ordentlig. Han sa han jobbet med et annet hus i gatea nedenfor og kunne starte med å rydde dagen etter, så kunne vi se hvordan det gikk, som jeg da gikk med på.

På jobben dagen etter fortalte jeg dette og fikk høre at det har blitt advart mot skotter og briter som jobber svart og at jeg måtte få skrevet en ordentlig kontrakt. Da jeg kom hjem hadde de fått gjort en del av forberedingen og han foreslo masse mer han kunne gjøre enn dagen før, for over 100 000 kr. Da vi spurte om betalingsmåte, bankkonto, kom det frem at det var svart arbeid og jeg kom i dilemmaet av at vi allerede hadde startet arbeidet men at vi ikke hadde så mye for å betale svart. Det endte med at jeg gikk med på å fulføre det første vi ble enig om. Så fikk jeg skikkelig dårlig følelse og dagen etter sa jeg at de kunne jobbe ut dagen, at vi betaler for det de har gjort og avlyser resten. De jobbet to dager.

I ettertid skulle jeg ønske jeg avlyste med en gang jeg fikk vite at det var svart. For de tok seg både dyrt betalt, var rotete og de gikk så fort frem at man verken får tid til å tenke over hva man begir seg ut på, hvordan man vil ha det eller sammenligne pris med andre og de stjal et redskap.

Det endte med tips til politiet fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for ikke å snakke om at håndverkeren eller den faglærte som gjør jobben taper pensjonspoeng på hver svarte jobb h*n tar.

Pensjonspoeng, rett på arbeisledighetstrygd, sykepenger, feriepenger m.m. Ikke en spesielt god ordning for den personen!

Benytter forøvrig ikke svart arbeid mye på grunn av lite rettigheter for reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...