Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Hei Lurer på om noen av dere som er i blandingsforhold og hatt diskusjonen om omskjæring av gutten hva gjorde dere? Har dere angret i etterkant? Hvis gutten nå er så stor at han har ytret meninger om dette har disse vært positive eller negative for valget deres??? Vi har et blandingsforhold, der mannen ønsker omskjæring, vi er enige om det meste ellers, men jeg sliter litt med valget... Aller mest er jeg redd for at gutten når han blir stor skal være sint for valget som ble tatt... Hvis vi går for omskjæring på en eventuell gutt (prøver å forbrede meg for å kunne gjøre et best mulig valg om det blir aktuelt) skal dette selvfølgelig gjøres kun av en lege som jeg har godkjent (i forhold til, prosedyrer renslighet og smertebehandling...) Ønsker helst svar fra de som selv har vært borte i dette og har egne erfaringer... (Vet mange sikkert har sterke meninger rundt omskjæring...)
Gjest Glør Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Dette er ett permanent inngrep av kosmetisk/religiøs art, og bør derfor være opp til gutten selv, når han blir voksen. Omskjærer dere, og han finner ut at han ikke vil når han blir voksen så er fortsatt forhuden hans borte for alltid. Og hvis dere ikke omskjærer, og han finner ut at han vil når han blir voksen, er det en smal sak å gjøre inngrepet da. Så jeg synes dette bør si seg selv, dersom man er redd for å angre, siden det bare er ved å omskjære man skaper en situasjon som ikke kan endres i etterkant. Ellers er det rundt 10% som får komplikasjoner etter omskjæring gjort av leger, dette er en av grunnene til at dette bør være ett valg man gjør selv, etter at man er blitt myndig, siden det innebærer en viss risikovurdering.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 Er gift med en mann som hører til et trosamfunn der de fleste guttebarn blir omskåret, men jeg har hele tiden vært klar på at mine sønner skal få velge selv når de blir gamle nok = myndige. Akkurat som det sies i innlegget over. Mannen min er heldigvis helt enig, så det har ikke vært noe vi har diskutert mye. Jeg hadde rett og slett ikke fått barn med ham uten at det hadde vært helt klart at vi var enige om dette på forhånd. Mannen min er selv omskåret, og trives forsåvidt med det, men han kjenner jo ikke til noe annet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Mannen er amerikansk, og der er det ganske vanlig å omskjæres, uavhengig av religion...av en eller annen grunn tror de det er mer hygienisk. Noe det ikke er. Forhuden er der av en grunn, og den er mer eller mindre selvrensende, selv om det er vanlig å trekke litt fra og vaske lett. På babyer skal det ikke gjøres. Jeg forklarte at det ikke var vanlig i Norge, og i allefall ikke etter at jeg så en dokumentar om omskjæring. Det var hevdet at omskjæring ikke var vondt eller ille for barnet, fordi et omskjært barn hylte av smerte ganske kort tid før de roet ned og sovnet. Men fakta var grusomt nok at de ikke roet ned og sovnet, men at de faktisk gikk inn i sjokk-tilstand pga smertene. Så nei takk! Det var helt greit for mannen å ikke omskjære gutten vår.
superplomme Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Hei Jeg var i et blandingsforhold for noen år siden, og forholdet resulterte i 2 barn, ei jente og en gutt. Gutten ble omskåret. Jeg var i begynnelsen av 20-årene da det ble utført, og visste vel ikke bedre... Det var voldsomt viktig for far at det ble utført, og jeg var såkalt "åpen for andre kulturer", derfor følte jeg at jeg "måtte". Inngrepet skjedde på Volvat, under narkose, og gutten var ca 2 år på det tidspunktet. Legene lovte meg at jeg skulle få være ved siden av sengen hans når han våknet, men de glemte det, og jeg hørte den såre gråten hans langt nedover korridoren. Da hadde han allerede våknet og var redd og forvirret, stakkar. Jeg måtte selv finne fram til oppvåkningen, der han lå. Var ikke imponert over rutinene til legene. Dette var som sagt på Volvat i 2000. Inngrepet kostet 5500 den gangen. Tissemannen hans hovnet etterpå opp til å bli på størrelse med en golfball, og var helt blå. Legen kom tilogmed hjem til oss for å se på det, og hun hadde aldri sett en så voldsom hevelse før etter en omskjæring. Legen var norsk og kvinne, hun gjorde dette ca en gang i uka. Jeg gråt mange av mine modige tårer i anger og fortvilelse den gangen, ja....... Det tok vel kanskje sånn ca 2-3 dager før hevelsen gikk tilbake. Jeg orket ikke stresse ham med bleier og sånt, og lot ham derfor gå uten, og gikk heller etter ham med vaskefilla. Legene påsto det ikke kom til å være noe problem med bleier etterpå, men det var tydelig ubehagelig for ham. Jeg angret rett og slett som ei bikkje, og var sikker på at jeg hadde ødelagt ham for livet. Så for meg impotens, sterilitet og alle mulige fryktelige konsekvenser. Den lille, gode gutten min.... Huffameg. Dere trenger ikke anklage meg for å ha påført ham ubehag, for det har jeg fint klart selv.. Nå er han snart 13 år, og har det fint. Han har ikke opplevd noe negativt i senere tid i forbindelse med dette etter det jeg vet. Han er frisk og fin, og penisfunksjonen hans er helt som den skal. Det har vi fått bevist nå som han nærmer seg tenårene..... Etter det jeg har forstått er dette inngrepet verre jo eldre de er. Helst bør det visst utføres mens de er nyfødte. Min gutt var muligens litt for gammel, og derfor ble det en del ubehag for ham. Skal det skje når de er myndige er det smertefullt i forbindelse med nattlige ereksjoner og slikt. Har jeg hørt. Jeg vet jo ikke. Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for. Bare spør dersom du skulle lure på noe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Da kan dere bare tenke dere smertene til babyer som blir omskjært hjemme i stua i en såkalt "bris" av en jødisk "mohel", ofte uten noe som helst form for bedøvelse. Der snakker vi smerte-helvete.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 TS her: selv tenkt at om det skal skje, skal det skje når han er spebarn eller etter at han er gammel nok til å velge selv... Min mann ble selv omskåret når han var ca 6 år og sier han husker det men, ikke forbinder det med smerte... Vet ikke helt hva jeg tror om det, men min unge skal i hvertfall ikke være i alder som øker sjansen for legeskrekk om vi går for omskjæring. Min mann ønsker omskjæring og jeg ser betydningen av dette for han, men han er inneforstått med at det kanskje ikke kommer til å skje... (Klarte å si i starten okei, omskjære gutten er ikke så farlig. Vi er enige om at ungen selv skal bestemme relgion..) men har i etterkant tenkt mer over hva jeg mener selv er riktig for mitt barn, og har vel en mistanke om at når vi faktisk får dilemmaet, at jeg kommer til å verne om ungen og at ingen får kutte eller gjøre noe annet med mitt barn uten at det er høyst nødvendig... Tenker derfor at det er greit å finne ut mest mulig om valget og konsekvensene det kan ha på forhånd...
Thomasine Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 Har familie som følger disse omskjæringsregelene etter religiøs overbevisning. Dvs den forrige generasjonen gjorde...min generasjon ønsker egentlig ikke følge den. De føler seg presset av den forrige generasjonen, og følgelig håper alle at de får jenter! Så slipper de problemstillingen. Selv har jeg 3 gutter, og det var aldri et tema en gang for meg. Mine gutter er som vi skapte dem...
Yoshi Skrevet 27. mars 2010 #9 Skrevet 27. mars 2010 Mannen er amerikansk, og der er det ganske vanlig å omskjæres, uavhengig av religion...av en eller annen grunn tror de det er mer hygienisk. Noe det ikke er. Forhuden er der av en grunn, og den er mer eller mindre selvrensende, selv om det er vanlig å trekke litt fra og vaske lett. På babyer skal det ikke gjøres. Jeg forklarte at det ikke var vanlig i Norge, og i allefall ikke etter at jeg så en dokumentar om omskjæring. Det var hevdet at omskjæring ikke var vondt eller ille for barnet, fordi et omskjært barn hylte av smerte ganske kort tid før de roet ned og sovnet. Men fakta var grusomt nok at de ikke roet ned og sovnet, men at de faktisk gikk inn i sjokk-tilstand pga smertene. Så nei takk! Det var helt greit for mannen å ikke omskjære gutten vår. Jeg har sett den samme dokumentaren og jeg ble helt forferdet over at en slik form for barnemishandling foregår i USA og mange andre land. Får jeg helt vondt i magen hver gang jeg hører omskjæring. Også helt unødvendig. Stakkars små. Ikke glem at omskjæring ble "oppfunnet" for å hindre gutter i å masturbere. Forhuden er der som sagt for en grunn og det tar litt tid før huden under er "herdet". Forestiller meg at det vil være store ubehag for små babyer lenge under tissing og bleiebruk før huden blir herdet. Etter det vil følsomheten være sterkt redusert.
Concertina Skrevet 27. mars 2010 #10 Skrevet 27. mars 2010 (endret) Da kan dere bare tenke dere smertene til babyer som blir omskjært hjemme i stua i en såkalt "bris" av en jødisk "mohel", ofte uten noe som helst form for bedøvelse. Der snakker vi smerte-helvete. Vel, det brukes ikke bedøvelse ved omskjæring av nyfødte i USA heller... Her kan man se hele episoden med Penn & Teller om omskjæring: http://www.bigvidpro.com/?v=6FORYjaIYyg7MRRqsOqb_Q (obs! Sterkesterke scener!) Endret 27. mars 2010 av Concertina
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #11 Skrevet 27. mars 2010 Skal det skje når de er myndige er det smertefullt i forbindelse med nattlige ereksjoner og slikt. Har jeg hørt. Jeg vet jo ikke. Ereksjoner har de helt fra de ligger i magen, så det er ille nok for babyer også. Poenget er at som myndige får de velge selv om de synes det er "nødvendig" eller ikke. Jeg synes det er helt utrolig at kroppsmodifikasjoner i alle former som ikke er medisinsk betinget er lovlig i Norge. Helt tragisk, rett og slett.
Thomasine Skrevet 27. mars 2010 #12 Skrevet 27. mars 2010 Ikke glem at omskjæring ble "oppfunnet" for å hindre gutter i å masturbere. Hmmm...lurer på hvor du har hørt/lest/lært dette? Har jeg aldri hørt om... Hadde vært interessant å vite. Ellers kan man lese om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Mannlig_omskj%C3%A6ring
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #13 Skrevet 27. mars 2010 Omskjæring gjør at huden ytterst på penis blir tykkere, og dermed vil omskjærte menn føle mindre ved samleie enn menn som har forhud. Jeg synes dette er et valg de selv bør få ta i voksen alder, det er egentlig litt makabert at voksne mennesker synes det er greit å skjære i barns kjønnsorganer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #14 Skrevet 27. mars 2010 Vel, det brukes ikke bedøvelse ved omskjæring av nyfødte i USA heller... Det der er ikke noe annet enn ren løgn. Jeg nekter å tro på noe slikt intil noen kan komme med vanntette bevis. Er så mye uvitenhet og tul når det kommer omskjæring at jeg gidder ikke en gang å diskutere dette...igjen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #15 Skrevet 27. mars 2010 Det hadde vært så fint om folk kunne sette seg inn i ting i stedenfor den vanlige "jeg har hørt" eller "jeg skjenner en som kjenner en som kjenner som døde". Er selv omskåret og onanerer som, bare det. Aldri hatt et problem. Ja, det skjer jo feil, slik med alle opperasjoner, men er ikke ofte. Og skjer det på et rent ordentlig sykehus så skal det gå bra for de fleste. Er ikke store ingrepet akkurat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #16 Skrevet 27. mars 2010 Nei, er ikke store inngrepet, men hvorfor skal vi ha rett til å fjerne kroppsdeler eller deler av kroppsdeler på ungene våre? Hadde det vært greit om jeg ville operere ørene på ungene mine så de fikk alveører?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #17 Skrevet 27. mars 2010 Det her går for min del på ingenting annet enn det faktum at det gjør noe så inni gamperæva vondt å bli omskjært! Viser til dokumentaren hvor man fant at babyene gikk inn i sjokk-tilstand over smertene! Hvis kroppen utsettes for så mye smerte at eneste måten å takle de på er å gå i sjokk, vel da sier det seg selv at jeg utsetter ikke ungen min som jeg elsker over alt på jord for noe sånt.
ViljaH Skrevet 27. mars 2010 #18 Skrevet 27. mars 2010 Min mann er omskjært og vi har diskutert litt frem og tilbake om vi skulle omskjære om vi fikk gutt. Lenge var jeg for, men så sluttet jeg å bry meg - er ikke viktig for meg om jentene gutten min skal ligge med finner penisen hans delikat eller ikke Hvis vi ikke omskjærer, så blir han eneste gutt i farens familie som ikke er omskjært, men samtidig er vi helt sikre på at ikke noe galt skjer under operasjonen + vi utsetter ham ikke for noe (unødvendig?) smerte. Det ansvaret og smerten kan han få evt. påføre seg selv i fremtiden. Når vi så fikk barn, var ikke jeg opptatt av å ta opp temaet til diskusjon, og det var heller ikke mannen, så derfor ble han ikke omskjært. Tror mannen, til tross for at han er meget fornøyd og glad for at han selv er omskjært, rett og slett fikk litt problemer med å argumentere FOR å sette en kniv mot den bittelille tissen til sin elskede lille hjelpeløse nyfødte sønn :rødme: Beskyttelsestrangen slo inn for fullt, og hvis han hadde blitt omskjært og pappaen hadde hørt gutten skrike og ha det vondt, tror jeg pappaen hadde grått sine modige tårer like lenge som gutten hadde vondt...
Gjest gjest Skrevet 28. mars 2010 #19 Skrevet 28. mars 2010 Jeg syns det er rart at de omskjæres av religiøse årsaker. Gud har skapt mannen i sitt bilde, heter det i bibelen? og så vil de som er så religiøse endre på det som Gud har skapt. Jeg skjønner ikke tankegangen. Er de ikke fornøyd med det Gud har skapt? Jeg syns at de kan få bestemme dette selv når de blir voksne. Litt rar sammenlikning men, det er forbudt å kutte av halen på hunder f.eks. rottweilere og pudler som man gjorde før, men det er lov til å kutte av forhuden til barn........
Gjest Iah Skrevet 28. mars 2010 #20 Skrevet 28. mars 2010 Omskjæring av barn uten at det foreligger medisinske grunner for det er rett og slett et overgrep. Det er en selvfølge at det er penisens eier som skal bestemme over egen forhud når han er gammel nok til det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå