maritha Skrevet 7. april 2010 Forfatter #21 Skrevet 7. april 2010 (endret) Virker det ikke omvendt også? Altså at lamicitalen tar knekken på hormonprevensjon? Nei, men det har vært litt forvirring rundt dette tydeligvis. P-piller øker metabolismen av lamictal med 50% (gestagen påvirker ikke, så minipiller går fint). For epileptikere og bipolare er det da fullstendig uaktuelt å bruke p-piller. :| Herregud så bra at farmasøyten var våken, noe legen min tydeligvis ikke var! Sterilisering kan og være et alternativ å se på, selv om det er noe mer omfattende. Også uaktuelt før man har fått barn! Endret 7. april 2010 av maritha
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2010 #22 Skrevet 7. april 2010 Nei, men det har vært litt forvirring rundt dette tydeligvis. P-piller øker metabolismen av lamictal med 50% (gestagen påvirker ikke, så minipiller går fint). For epileptikere og bipolare er det da fullstendig uaktuelt å bruke p-piller. :| Herregud så bra at farmasøyten var våken, noe legen min tydeligvis ikke var! Some anti-epileptic drugs (AEDs) are ‘enzyme-inducing’. Enzyme-inducing AEDs can speed up the way that your body uses the hormones that are used in some types of contraception. This can make the contraceptive less effective and could lead to an unplanned pregnancy. Ser ut til å variere fra merke til merke. Dette har aldri vært en aktuell problemstilling for min del, jeg bare husker det fra en bekjent av meg som ble gravid på hormonprevensjon. Der viste det seg at det var epilepsimedisiner som var årsaken, og legen ble meldt inn til fylkeslegen for å ikke ha informert godt nok (hun var i tidlige tenår, og dermed ikke ansett for å skulle ha ansvar for egen helse i den grad at hun skulle pugge interaksjoner) Også uaktuelt før man har fått barn! For mange, ja. For mange andre, nei Men godt du har funnet noe som sannsynligvis funker
Gjest Pharmadilla Skrevet 7. april 2010 #23 Skrevet 7. april 2010 Jeg fikk satt inn p-implantat for snart 3 år siden da jeg reagerte på alt som fantes av p-piller og slike ting.. tenkte at det var stor risiko for at jeg ikke kom til å tåle implantatet heller, men det har fungert utmerket, og er det perfekte p-preparatet for meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå