maritha Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Jeg har brukt Cerazette (minipille) i litt over et halvt år, og lysten forsvant fullstendig så jeg sluttet med den. Tidligere brukte jeg p-sprøyta, men der forsvant både mensen og lysten totalt, så det er også uaktuelt. Trionetta brukte jeg for mange år tilbake, og den la jeg på meg av. Er det noen som har funnet det ultimate prevensjonsmiddelet som lar en beholde lysten samtidig som at man ikke legger på seg? Er pessar + sæddrepende middel fortsatt aktuelt i disse pille-dager, eller er det for komplisert når man er i fast forhold? Argh!
finkel Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Kobberspiral fungerer, og er hormonfri! Jeg har hørt at man omtrent ikke kan få tak i pessar lengre, ikke så mange som kan å tilpasse pessaret. Det sa min gynekolog iallefall, mer om det vet jeg dessverre ikke.
Gjest dalieo Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 Følger med i denne tråden, for har samme problem
finkel Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Jeg har nettopp satt inn kobberspiral, da jeg ønsket hormonfri prevensjon. Prøvde først med temping og eggløsningstester, men synes det ble litt tungvint og ikke trygt nok. Spurte gynekologoen om hva kun kunne tilby av ikke-hormonell prevensjon, og det var kondom, pessar (svært lite brukt), temping/måling (kun for de med svært regelmessige perioder), hoppe av i svingen (fy-fy), kobberspiral og avholdenhet..
Gjest pessar bruker Skrevet 27. mars 2010 #5 Skrevet 27. mars 2010 Jeg bruker pessar. Det produseres fremdeles, og kan kjøpes av en norsk produsent, men det er det å finne riktig størrelse, ikke alle leger kan det i disse hormondagene. Dessuten er det umulig å få tak i sæddrepende krem i Norge, må bestilles fra utlandet. Jeg er fornøyd med den, tar litt av spontaniteten bort, på lik linje med kondom, men er lett å sette inn, og kjenner lite til den. Blir jo vant til det med tiden også. Samt at når det er det eneste en tåler, så finner man seg i de små ulempene... Har også prøvd kobber spiral men tålte ikke den. Samme gjelder hormoner. S
maritha Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2010 Har også prøvd kobber spiral men tålte ikke den. Samme gjelder hormoner. S Var du allergisk mot kobberet? Kobberspiral høres jo egentlig litt skummelt ut, men jeg vet at moren min har brukt kobberspiral i mange år nå. Men jeg har ikke hatt barn (er bare 23), og jeg har fått med meg at leger vegrer seg for å sette inn spiral hos unge, barnløse, kvinner. Uten at jeg vet hvorfor! Også var det det med smerte. :/ Men er det ikke slik at et annet p-pille/minipille-merke kanskje virker for meg, uten at jeg blir aseksuell? Det er ihvertfall det jeg har lest; at man må gå gjennom en trial-and-error-prosess med pillene for å finne en man trives med. Men hormonfritt frister jo utrolig. Samboeren og jeg vurderer å hoppe av i svingen + sæddrepende midler, men sistnevnte er jo ikke å få kjøpt lenger! Argh. Skal forhøre meg med legen om spiral og andre muligheter når jeg skal dit om en to ukers tid.
Gjest pessar bruker Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Var du allergisk mot kobberet? Kobberspiral høres jo egentlig litt skummelt ut, men jeg vet at moren min har brukt kobberspiral i mange år nå. Men jeg har ikke hatt barn (er bare 23), og jeg har fått med meg at leger vegrer seg for å sette inn spiral hos unge, barnløse, kvinner. Uten at jeg vet hvorfor! Også var det det med smerte. :/ Men er det ikke slik at et annet p-pille/minipille-merke kanskje virker for meg, uten at jeg blir aseksuell? Det er ihvertfall det jeg har lest; at man må gå gjennom en trial-and-error-prosess med pillene for å finne en man trives med. Men hormonfritt frister jo utrolig. Samboeren og jeg vurderer å hoppe av i svingen + sæddrepende midler, men sistnevnte er jo ikke å få kjøpt lenger! Argh. Skal forhøre meg med legen om spiral og andre muligheter når jeg skal dit om en to ukers tid. Ingen allergi så vidt jeg vet. Men kroppen min likte ikke fremmedlegemet. Jeg fikk lange menstrasjoner av den (men ikke smerter), så tok den ut igjen etter noen år... Fikk da beskjed om at pessar var eneste lønsingen igjen for min del. Jeg hadde født da jeg satt inn spiralen, men hadde nok fått det uansett, da jeg ikke kan bruke hormoner.
Gjest Coarvi Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Men er det ikke slik at et annet p-pille/minipille-merke kanskje virker for meg, uten at jeg blir aseksuell? Det er ihvertfall det jeg har lest; at man må gå gjennom en trial-and-error-prosess med pillene for å finne en man trives med. Men hormonfritt frister jo utrolig. Det stemmer det, men det er dessverre slik at veldig mange reagerer på hormoner uansett hvilken form de kommer i. Men du kan jo prøve å gi p-ringen et forsøk? Det skal være mindre hormoner i den enn i piller, og du får ikke doser med hormoner, men en jevn tilførsel, som kanskje hjelper på noen. Jeg begynte selv på den for to måneder siden, er litt tidlig ennå å si om bivirkningene holder seg unna, men det er jo verdt et forsøk. Virker som om flere tåler den enn p-piller hvertfall. Hvis ikke det funker synes jeg du kan prøve å få tak i en lege som kan tilpasse pessar. De skal finnes, det er bare ikke så mange av dem. Kremen du trenger får du vel lett tak i via Internett regner jeg med. Forstår problemet ditt, det er veldig få gode alternativer der ute for oss som ikke liker hormoner. Kobberspiral funker jo sikkert, men det virker jo som om de fleste får kraftigere og vondere blødninger av den, og det vil jeg ikke ha mer av. Jeg har hørt at de nå har blitt mer liberale på å gi kobberspiral til unge kvinner som ikke har født ennå, fordi det visstnok finnes flere typer/størrelser å velge i nå, og dermed er lettere å tilpasse. Om det stemmer vet jeg ikke...
maritha Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Uff nei, langtidsvirkende hormoner holder jeg meg pent unna med tanke på hvordan jeg reagerte på p-sprøyten. Jeg brukte den jo bare i seks måneder, men var aseksuell i et år og fikk ikke mensen tilbake før to-tre år etter at jeg sluttet. Da var det jubel i heimen! Legen min anbefalte heller ikke slike preparater. Det virker jo litt slitsomt å måtte bestille fra internett når jeg tross alt er samboer. Jeg ser for meg at en slik tube forsvinner i løpet av en måned. Jeg har aldri i mitt liv hatt menssmerter, på det verste har jeg hatt noen små kramper som går over, ei har jeg hatt problemer med blødninger (maks fire dager, hvor en tampong dekker dagsbehovet) -- så det kan jo hende at jeg får tilnærmet "normal" mensblødning og smerter av kobberspiral? Ikke vet jeg. Men jeg må si det frister å prøve kobberspiral nå. Men godt mulig vil legen min at jeg skal prøve ut en annen type minipille og kanskje noen p-piller før jeg bestemmer meg for kobberspiral. Forresten, hvordan gjør man det når man skal sette den inn? Leste at den skal settes inn under eller like etter mensen, men det er jo vanskelig å få time hos gynekolog på så kort varsel, er det ikke? Syklusen min er helt ødelagt takket være Cerazette, jeg blør cirka hele tiden nå, men heldigvis ikke mye. Så jeg kan ikke akkurat forutsi neste mens. PS. Lysten har kommet tilbake etter at jeg sluttet med Cerazette, men det dreper lysten litt å være bekymret for at noen gode svømmere henger med på "pre-cummet". Gulp. Kondom er så utrolig uaktuelt; det blir tørt og det lugger og er bare fælt. Endret 28. mars 2010 av maritha
Fanteria Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 Må nevne Nuvaring. Denne herligheten har gjort at blødningene nesten er borte, opplever ekstremt sjeldent at humøret svinger, ikke menssmerter og IKKE mindre sexlyst!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 P-ring funket ikke for meg... Fikk voldsomme hummørsvigninger, og om det ikke påvirket lysten direkte, så var det iallefall inndirekte ;)Ble anbefalt den fordi jeg reagerte på alle andre hormon preperater Nå bruker vi kondom.....
Fanteria Skrevet 28. mars 2010 #12 Skrevet 28. mars 2010 Det er jo i bunn og grunn sånn at alle reagerer ulikt. Kjedelig for deg at du ikke fant prevasjon som din kropp ikke reagerte på. :/ Har selv vært gjennom en liten runde før jeg til slutt fant noe som fungerte for meg. Så TS, det er vel bare å teste :/
Gjest wahaj Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 Må nevne Nuvaring. Denne herligheten har gjort at blødningene nesten er borte, opplever ekstremt sjeldent at humøret svinger, ikke menssmerter og IKKE mindre sexlyst! Enig!
finkel Skrevet 28. mars 2010 #14 Skrevet 28. mars 2010 Jeg satte inne kobberspiral nå, og har aldri født. Fikk den vanlige størrelsen, altså ikke den mini. Den er vanskeligere å få tak i (må be apoteket bestille opp), så jeg prøvde med den største. Dersom jeg får store menssmerter og plager etterhvert så kommer jeg til å bytte til den som er mindre og beregnet på de som ikke har født. Gynekologen sa at grunnen til at man før ikke ville sette spiral på de som ikke har født, var for at selve innsettelsen ville være hakket for smertefull. Jeg fikk bedøvelse som hjalp litt, så synes det var helt overkommelig. Det går så fort å sette at smerten glemmer man etterpå
finkel Skrevet 28. mars 2010 #15 Skrevet 28. mars 2010 Forresten, hvordan gjør man det når man skal sette den inn? Leste at den skal settes inn under eller like etter mensen, men det er jo vanskelig å få time hos gynekolog på så kort varsel, er det ikke? Syklusen min er helt ødelagt takket være Cerazette, jeg blør cirka hele tiden nå, men heldigvis ikke mye. Så jeg kan ikke akkurat forutsi neste mens. De vil helst at man setter den under eller rett etter mens, spesielt for de som ikke har født. Da er livmorhalsen litt åpnere. Men om du blør hele tiden er det jo lett å få en time! Jeg kan iallefall anbefale å bli hormonfri, det er så deilig å slippe hormonene!
maritha Skrevet 5. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 5. april 2010 Nå har jeg (heldigvis) sluttet å blø, men jeg aner jo ikke når neste mens blir! Skal til legen i morgen, er spent på hva han har å si. :D Har lest om Nuvaring også, og den er jo akkurat som alle andre hormonpreparater; noen får ingen bivirkninger mens andre blir helt ødelagt.
maritha Skrevet 6. april 2010 Forfatter #17 Skrevet 6. april 2010 Jeg fant ut at alle typer p-piller påvirker et medikament som jeg må bruke (lamictal, epilepsimedisin)! De øker metabolismen av lamictal med 50%, og det er jo helt uaktuelt for min del, og for legen min. Legen min ville at jeg skulle prøve flere p-piller, og glemte helt dette med lamictal. Men farmarsøyten på apoteket oppdaget det da jeg skulle hente resepten på Loette. Legen min ordner time for meg hos gynekolog, så da blir det kobberspiral på meg også hurra!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #18 Skrevet 6. april 2010 Virker det ikke omvendt også? Altså at lamicitalen tar knekken på hormonprevensjon? Sterilisering kan og være et alternativ å se på, selv om det er noe mer omfattende.
Gjest Alabama Skrevet 6. april 2010 #19 Skrevet 6. april 2010 Kobberspiral fungerer, og er hormonfri! Jeg synes også det fungerte kjempefint. Fikk satt den samtidlig som jeg tok abort, så kjente ikke at det var vondt. Da var jeg 21 år gammel og hadde ikke født, så de er litt mer liberale på det nå. Tok den ut etter tre år fordi jeg ikke lenger hadde kjærste. Hadde kanskje litt lengre mens og litt mer smerter, men digg med prevensjon man slipper å tenke på! Den sitter bare der liksom.. P-ring funket ikke for meg... Fikk voldsomme hummørsvigninger, og om det ikke påvirket lysten direkte, så var det iallefall inndirekte ;)Ble anbefalt den fordi jeg reagerte på alle andre hormon preperater Nå bruker vi kondom..... Jeg har samme erfaringer! Funket ikke for meg heller, fikk mindre sexlyst og brukte lang tid på å bli ordentlig våt. Kjipt!
finkel Skrevet 7. april 2010 #20 Skrevet 7. april 2010 Legen min ordner time for meg hos gynekolog, så da blir det kobberspiral på meg også hurra! Så bra. Fortell oss gjerne hvordan det gikk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå