Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det å ha felles økonomi med samboeren sin?

Har du? Hvor lenge har dere vært sammen?

Selvom den ene parten tjener mer, er det like vanlig da?

Kun av nysgjerrighet :) :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har ordnet oss to felles kontoer, en til betaling av lån og en til "husholdingsutgifter". Hver måned setter vi inn et avtalt beløp til hver av disse kontoene. Min samboer betaler inn litt mer enn meg siden han tjener mer.

Skrevet

Husker en tråd med "kvinnelogikk" skrevet av menn. Et av innleggene var ca. slik: Min lønn; mine penger - hans lønn; våre penger.

Med andre ord fellesøkonomi ;)

Skrevet

Vi setter inn et fast beløp hver på felleskontoen hver måned, og denne brukes til å betale alle felles faste utgifter som lån, strøm osv. Vi passer også på at vi alltid har en god buffer på denne kontoen slik at vi sjelden behøver å ta noe av våre "egne" penger til større innkjøp som vaskemaskin eller oppussing.

Vi har ingen felleskonto med kort, så mat og denslags prøver vi å betale omtrent annenhver gang. Tror det går ganske opp i opp, hvis han har kjøpt dyr mat den ene uken passer jeg på at jeg betaler innkjøpene den neste uken, osv.

Det at vi tjener temmelig nøyaktig like mye gjør det jo ekstra enkelt for oss. Det er bare å dele alt 50-50. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt litt problemer på dette området i og med at når vi flyttet sammen så hadde han fast jobb og jeg studerte og jobbet ved siden av. Men nå har han mistet jobben, jeg har sluttet på skolen og jobber så mye jeg kan (3 jobber i 2 mnd, har nå kuttet ned til 2) for å holde hodene våre over vannet. Fellesøkonomien vår fungerer dårlig om du i det hele tatt kan kalle det det. Den som har penger betaler mat, men jeg tar meg av strøm, internett og mye av husleia. Så rettferdig er det IKKE... Håper å komme litt ovenpå snart. Deprimerende å ikke få brukt mine egne penger til noe jeg vil ha, eller spare..

Skrevet

Synes dette er vanskelig selv, men tror den beste løsningen er å ha en felleskonto, som man setter inn like mye på hver mnd :)

Skrevet

Har hatt 100% felles økonomi i et tidligere forhold og det fungerte forsåvidt, men kommer ikke til å gjøre det igjen.

Jeg synes det beste er å betale inn 50-50 på en felles konto som dekker alle felles utgifter. Hvis det er store inntektsforskjeller kan det være rettferdig med en prosentvis innbetaling til felleskontoen. Pengene man sitter igjen med etter at man har betalt sin del til fellesskapet er begge fri til å bruke som de ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er naturlig med felles økonomi. Velger man å dele livet sammen, så gjør man det. Verken mer eller mindre.

Skrevet (endret)

Jeg mener det er naturlig med felles økonomi. Velger man å dele livet sammen, så gjør man det. Verken mer eller mindre.

Det er vel litt for enkelt sagt. Kanskje har den ene parten økonomiske problemer, dårlig økonomisk styring, svært forskjellige meninger om hva han eller hun vil bruke penger på ... Det finnes mange grunner til å ha delt økonomi. Det betyr ikke at man ikke ønsker å dele livet med partneren.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet

For meg personlig er det å ikke dele pengene mine med partneren min utenkelig. Men jeg forstår at andre tenker annerledes, selv om jeg må innrømme at jeg synes det er merkelig.

Skrevet

Det er vel litt for enkelt sagt. Kanskje har den ene parten økonomiske problemer, dårlig økonomisk styring, svært forskjellige meninger om hva han eller hun vil bruke penger på ... Det finnes mange grunner til å ha delt økonomi. Det betyr ikke at man ikke ønsker å dele livet med partneren.

Vel, mitt svar var på prinsipielt/generelt grunnlag, og ikke alle eventuelle særtilfeller tatt i betraktning. Noen mener det er forskjell på "mine og dine" penger uansett, og der er altså ikke jeg.

Skrevet

Det dröjer länge innan jag skaffar gemensam ekonomi med någon.. Jag och min sambo delar på hushållskostnader, mat och gemensamma nöjen så bra vi kan, vi kör väl "varannan gång" kan man väl säga. Jag vill ha min lön, punkt. Tjänar jag mer än honom så går jag ju inte och viftar med sedlar i ansiktet på honom, jag betalar väl lite mer de månaderna och räknar med att han gör samma sak när han får lite extra pengar. Jag tror att gemensam ekonomi kan ställa till det alltför mycket och väntar gärna ett par år. Vi har varit tillsammans i mer än två år nu och båda är i 20-åren (lite tidigt att börja tänka på sådant kanske?). :)

Skrevet

Hvor vanlig er det å ha felles økonomi med samboeren sin?

Har du? Hvor lenge har dere vært sammen?

Selvom den ene parten tjener mer, er det like vanlig da?

Kun av nysgjerrighet :) :)

Hvor vanlig det er, vet jeg ikke. Jeg tror at det er mer vanlig å ha felles økonomi med den første mannen/samboeren enn med de etterfølgende. Når man starter opp første gang, starter man opp sånn noenlunde likt, og man "bygger" livet sammen på en måte. Senere, ved neste korsvei, har man noen flere erfaringer, enda flere egne kroner - og man har lyst å fortsette å beholde sin andel. Derfor tror jeg at når man er eldre, vil man i større grad ha separat økonomi.

Jeg og mannen har separat økonomi, vi har vært sammen i 2 1/2 år nå - tjener ulikt.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en felles "forbrukskonto" med visakort som brukes til mat og liknende, og en regningskonto. Vi betaler inn like mye begge to (og tjener også ca like mye). Resten av pengene våre bruker vi som vi vil :)

Jeg tror ikke det ville funket for oss å hatt felles økonomi, har jeg lyst til å kjøpe meg et par dyre sko eller en ny laptop vil jeg gjøre det uten å tenke på at jeg bruker av "hans" penger, og tror samboeren føler det på samme måten.

Marabou skriver over her at felles økonomi er mer naturlig fordi man har valgt å "dele livet sammen". Men jeg har ikke valgt å dele det, jeg har valgt å leve det sammen med ham. Livet mitt er fortsatt mitt eget. :)

Vi har forøvrig vært sammen i rundt 2 år.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen 3,5 år, og har ikke fellesøkonomi. Vi er i starten av 20-årene, og dette er første samboerskap for oss begge.

Store, faste regninger som husleie og strøm betaler vi 50/50, enten at vi betaler annenhver gang, eller en betaler og får igjen halvparten av den andre. Vi har hver vår bil som vi betaler for av egen lomme (fyller litt bensin på den andres bil om vi har lånt den en del, men jeg betaler mine egne reparasjoner, årsavgift og forsikring, og han sine). Når det gjelder annet, som mat, kino, kafé o.l., betaler vi i hytt og pine slik at det forhåpentlig går opp i opp.

Hovedårsaken til at vi ikke har fellesøkonomi er at vi har forskjellig syn på økonomi. Han bruker opp pengene sine på småting i hverdagen, jeg sparer på småtingene og bruker heller penger på feriereiser, samt sparer til å betale tilbake studielån/kjøpe hus/kjøpe skikkelig bil o.l. Jeg ville irritert meg grønn om han skulle kunne brukt opp pengene jeg sparer til å kjøpe godterier og dra på byen...

Skrevet

Vi har vært samboere i over fire år, og har separat økonomi, noe som fungerer fint for oss. Jeg kunne ikke tenke meg at en annen person skal være med på å bestemme hva jeg skal bruke pengene jeg har tjent på. Det hadde ganske sikkert vært noe annerledes dersom vi hadde hatt barn.

• Liker 1
Skrevet

Vi har heller ikke felles økonomi og synes denne tråden var et gledelig syn :)

Vi betaler inn en fast sum hver måned og hvis det kommer store regninger deler vi de i to (strøm og internett).

Jeg liker å ha kontroll på hvor mye det er igjen på kontoen i løpet av måneden og jeg vil heller ikke krangle med samboeren på hvordan han velger å bruke pengene hans. Jeg vet at vi ville kranglet mye mer hadde det vært våre penger. Vi har et ganske forskjellig syn på økonomi, og da er separat økonomi den beste løsningen for oss nå. Kanskje det endrer seg etterhvert :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange svar!

Jeg også mener at det er best å sette inn penger på en felleskonto som man betaler regningene fra. Da har vi også våre "egne" penger, som vi kan bruke på hva vi vil.

Enig med det som ble skrevet over her, man skal leve sammen, men det er jo fortsatt mitt liv ;)

Skrevet

Vel, mitt svar var på prinsipielt/generelt grunnlag, og ikke alle eventuelle særtilfeller tatt i betraktning. Noen mener det er forskjell på "mine og dine" penger uansett, og der er altså ikke jeg.

Jeg er helt enig med deg. Har man valgt å leve sammen, må da pengene være felles også - mener jeg (vi).

Nå er jeg student på heltid etter mange år i jobb, mens han jobber 120 %. Med to unger, blir det ikke all verdens av overskudd. Skal da han kunne kjøpe masse til seg selv, mens jeg ikke har råd til det? Dette er et felles valg fra vår side, og da bruker vi av begges penger til utgifter, og når de er betalt, står resten igjen til litt sparing og litt forbruk - for oss alle.

Den dagen jeg er i full jobb igjen, vil det jo fungere på samme måten, men da kan jeg bidra til at alle potter blir litt større. Så enkelt er det for OSS. Vi har ikke dine, mine og våre penger.

Men enhver får gjøre som det passer for seg og sin samboer! ;)

Skrevet

Tenker at hadde jeg hatt barn med han, så hadde det vært mer aktuellt med felles økonomi. Vi har barn fra tidligere begge to, og skal ikke ha fler.

Dere som har felles økonomi, har dere barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...