Gjest Line Marie Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Hei Har et spørsmål. Vi er naboer med noen som har sitt barn i samme klasse som mitt. Vi jobber forskjellig og de pleier å kjøre sitt barn ganske ofte til skolen. Vi derimot begynner tidlig og har ikke mulighet for dette. Disse går altså i samme klasse. Når ungene avtaler å gå sammen og moren til naboen bestemmer seg for å kjøre sitt barn til skolen, er det rimelig at mitt barn får sitte på?? Dette skjer endel ganger i løpet av en uke. Moren skal jo dit uansett liksom, vil ha litt synspunkter på dette..
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Hadde ungen min avtalt å gå sammen med et annet barn, og jeg bestemte meg for å kjøre h*n, hadde jeg selvfølgelig tatt med den andre ungen også...
leirbål Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Jeg ville spurt denne moren om ikke barnet ditt også kan få sitte på til skolen når de kjører. Det er jo ikke sikkert hun tenker på det, eller at hun er redd for å gjøre noe galt. Mange er opptatt av at barna får rørt litt på seg, og å gå til skolen gir frisk luft og bevegelse så de blir mere våkne og opplagte. Hvis hun tror dere mener dette vil hun jo ikke tilby dette selv.
Gjest Line Marie Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Jeg ville spurt denne moren om ikke barnet ditt også kan få sitte på til skolen når de kjører. Det er jo ikke sikkert hun tenker på det, eller at hun er redd for å gjøre noe galt. Mange er opptatt av at barna får rørt litt på seg, og å gå til skolen gir frisk luft og bevegelse så de blir mere våkne og opplagte. Hvis hun tror dere mener dette vil hun jo ikke tilby dette selv. De pleier å ta h*n med forholdsvis ofte, men nå føler jeg at de har fått litt nok på en måte, ikke det at de absolutt må ta mitt barn med, men når man allikevel kjører. Har opplevd i det siste at når h*n ringer på til naboen på morningen så kommer barnet ut og sier at jeg skal bli kjørt i dag jeg, hade.. Når de skal hjem av og til er det samme greiene, men vi vil jo ikke at de skal føle seg presset heller da, de har jo ingen plikt akkurat til å ta med andres unger. Dersom jeg kjører mitt barn tar jeg selvf med meg naboens barn også, dette er en selvfølge, vi snakker om barn på 8 år. For meg virker det ulogisk å la naboens barn gå hjem alene hvis jeg henter mitt barn og skal rett hjem..
Gjest Dhanu Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Jeg syns ikke du kan forvente at hun skal komme og hente barnet ditt, nei. Min datter gikk ofte sammen med ei venninne til skolen, og de dagene vi eller venninnens foreldre kjørte ringte de til hverandre og varslet. Dersom det var plass, kom den som skulle sitte på hjem til "kjørerne" litt før kjøretida slik at det ikke tok ekstra tid å hente ekstra barn. Min familie har alltid har mer enn nok med egen familielogistikk om morgenen om ikke vi skulle påta oss å hente andres barn også. Ordningen med at den som fikk sitte på kom hjem til de som kjørte i god tid for avreise, funket veldig godt. Men om noen ringte og ba meg påta meg ansvaret mer eller mindre fast, ville jeg reagert svært negativt. Ikke alltid det passer/man har plass/man har tid/man har overskudd, det bør andre ha respekt for.
Rosalie Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Det kan faktisk være at de vil ha denne stunden i bilen alene med barnet. En litt forlenget morgenstund sammen, og mulighet for å gjøre noe spontant på vei hjem fra skolen, som å stikke innom butikken eller slikt. Mange familier sliter jo med at de føler at de har for lite tid sammen uten utenforstående, mener jeg.
Gjest Line Marie Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Jeg syns ikke du kan forvente at hun skal komme og hente barnet ditt, nei. Min datter gikk ofte sammen med ei venninne til skolen, og de dagene vi eller venninnens foreldre kjørte ringte de til hverandre og varslet. Dersom det var plass, kom den som skulle sitte på hjem til "kjørerne" litt før kjøretida slik at det ikke tok ekstra tid å hente ekstra barn. Min familie har alltid har mer enn nok med egen familielogistikk om morgenen om ikke vi skulle påta oss å hente andres barn også. Ordningen med at den som fikk sitte på kom hjem til de som kjørte i god tid for avreise, funket veldig godt. Men om noen ringte og ba meg påta meg ansvaret mer eller mindre fast, ville jeg reagert svært negativt. Ikke alltid det passer/man har plass/man har tid/man har overskudd, det bør andre ha respekt for. Nei for all del, jeg forventer ikke at de skal hente mitt barn, nei da har du misforstått. Det jeg mente med at når h*n ringte på her endag så var det; jeg skal bli kjørt i dag, hade, så smalt døra igjen, så da måtte h*n gå alene, ikke noe krise egentlig, men kan tenke meg at h*n blei litt lei seg. Selvfølgelig har alle sine ting de skal gjøre på morningen, disse foreldene har begge god tid om mornigen og når de henter. Er hjemme nesten hele dagen. Når h*n nå idet siste har spurt naboens barn om h*n også kan sitte på, får h*n til svar, jeg vet ikke, du må spørre selv...så det sier seg jo selv da..
Gjest Line Marie Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Det kan faktisk være at de vil ha denne stunden i bilen alene med barnet. En litt forlenget morgenstund sammen, og mulighet for å gjøre noe spontant på vei hjem fra skolen, som å stikke innom butikken eller slikt. Mange familier sliter jo med at de føler at de har for lite tid sammen uten utenforstående, mener jeg. Enig i dette, skrev derfor at når jeg vet at jeg skal rett hjem. Selvfølgelig. Det tar forøvrig 2 min å kjøre hjem eller til skolen..
Rosalie Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 Nei for all del, jeg forventer ikke at de skal hente mitt barn, nei da har du misforstått. Det jeg mente med at når h*n ringte på her endag så var det; jeg skal bli kjørt i dag, hade, så smalt døra igjen, så da måtte h*n gå alene, ikke noe krise egentlig, men kan tenke meg at h*n blei litt lei seg. Selvfølgelig har alle sine ting de skal gjøre på morningen, disse foreldene har begge god tid om mornigen og når de henter. Er hjemme nesten hele dagen. Når h*n nå idet siste har spurt naboens barn om h*n også kan sitte på, får h*n til svar, jeg vet ikke, du må spørre selv...så det sier seg jo selv da.. Høres vel egentlig ut som om naborbarnet ikke har lyst til å tilbringe mer tid enn nødvendig med barnet ditt ut fra det du skriver her. Kjipt, men de er såpass store at de selv må få velge hvem de vil tilbringe fritiden sin med...
Gjest gjest Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Enig i dette, skrev derfor at når jeg vet at jeg skal rett hjem. Selvfølgelig. Det tar forøvrig 2 min å kjøre hjem eller til skolen.. For å spore av litt: Hvis strekningen er så kort at det er to minutters kjørevei, burde ikke ungene blitt kjørt i det hele tatt!
Nigo-san Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Vanskelig å vite noe sikkert her, men mitt første innfall er at naboen kanskje har fått litt nok av kjøring. Og ærlig talt kan jeg forstå det. "De skal jo uansett samme vei", sier du, men det er ikke dermed sagt at de synes det er ok at et annet barn tropper opp på døra flere ganger i uka og forventer å bli kjørt. Jeg kjører gjerne andres barn både hit og dit, og har ofte tatt med venner av ungene til skolen. Men jeg hadde blitt småirritert om noen tok det som en selvfølge, uansett om de mente at jeg hadde god tid og begynte sent på jobb og whatnot- ting som de strengt tatt ikke vet så mye om om. Faktisk (motsatt av Dhanu) hadde jeg foretrukket at de spurte meg rett ut, og sagt at det er vanskelig å kjøre på skolen for oss, kan Ida få sitte på noen ganger i uka? Men et barn som bare legger seg til vanen med å bli kjørt av andre, uten at det nevnes en gang, synes jeg ikke er greit. Med mindre det blir gjort gjenytelser av omtrent samme størrelse, eller det som sagt blir gjort en avtale om det.
Gjest Line Marie Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 Vanskelig å vite noe sikkert her, men mitt første innfall er at naboen kanskje har fått litt nok av kjøring. Og ærlig talt kan jeg forstå det. "De skal jo uansett samme vei", sier du, men det er ikke dermed sagt at de synes det er ok at et annet barn tropper opp på døra flere ganger i uka og forventer å bli kjørt. Jeg kjører gjerne andres barn både hit og dit, og har ofte tatt med venner av ungene til skolen. Men jeg hadde blitt småirritert om noen tok det som en selvfølge, uansett om de mente at jeg hadde god tid og begynte sent på jobb og whatnot- ting som de strengt tatt ikke vet så mye om om. Faktisk (motsatt av Dhanu) hadde jeg foretrukket at de spurte meg rett ut, og sagt at det er vanskelig å kjøre på skolen for oss, kan Ida få sitte på noen ganger i uka? Men et barn som bare legger seg til vanen med å bli kjørt av andre, uten at det nevnes en gang, synes jeg ikke er greit. Med mindre det blir gjort gjenytelser av omtrent samme størrelse, eller det som sagt blir gjort en avtale om det. Helt enig i det du skriver. De går sammen hver dag, og det er ingen selvfølge at mitt barn blir kjørt av dem, og det er ikke derfor h*n ringer på heller. De skal i hovedsak gå. Det ringes på andre veien også, bare så det er nevnt. Men dersom naboens unge ringer på til oss eller ringer pr telefon, så kan jeg ikke si at vi skal kjøre i dag, hade sees på skolen, vi bor jo vegg i vegg..og går i samme klasse.. Gjenytelser blir gjort selvfølgelig, kjøring til og fra bursdager og andre ting.
Gjest Dhanu Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Vanskelig å vite noe sikkert her, men mitt første innfall er at naboen kanskje har fått litt nok av kjøring. Og ærlig talt kan jeg forstå det. "De skal jo uansett samme vei", sier du, men det er ikke dermed sagt at de synes det er ok at et annet barn tropper opp på døra flere ganger i uka og forventer å bli kjørt. Jeg kjører gjerne andres barn både hit og dit, og har ofte tatt med venner av ungene til skolen. Men jeg hadde blitt småirritert om noen tok det som en selvfølge, uansett om de mente at jeg hadde god tid og begynte sent på jobb og whatnot- ting som de strengt tatt ikke vet så mye om om. Nettopp! Mitt poeng også! Faktisk (motsatt av Dhanu) hadde jeg foretrukket at de spurte meg rett ut, og sagt at det er vanskelig å kjøre på skolen for oss, kan Ida få sitte på noen ganger i uka? Men et barn som bare legger seg til vanen med å bli kjørt av andre, uten at det nevnes en gang, synes jeg ikke er greit. Med mindre det blir gjort gjenytelser av omtrent samme størrelse, eller det som sagt blir gjort en avtale om det. Da har jeg skrevet uklart, beklager. Jentene gikk temmelig fast til skolen sammen, dersom en av de skulle kjøres så ringte de og varslet hverandre så ikke den andre sto og ventet forgjeves. Under den samtalen fikk som regel den andre tilbud om å sitte på.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2010 #14 Skrevet 23. mars 2010 Hei Har et spørsmål. Vi er naboer med noen som har sitt barn i samme klasse som mitt. Vi jobber forskjellig og de pleier å kjøre sitt barn ganske ofte til skolen. Vi derimot begynner tidlig og har ikke mulighet for dette. Disse går altså i samme klasse. Når ungene avtaler å gå sammen og moren til naboen bestemmer seg for å kjøre sitt barn til skolen, er det rimelig at mitt barn får sitte på?? Dette skjer endel ganger i løpet av en uke. Moren skal jo dit uansett liksom, vil ha litt synspunkter på dette.. Jeg har kjørt mine unger til skolen en del, og hver eneste dag spør jeg om vi skal ta med noen. Nå er det også sånn at barna våre er i en alder der alt er flaut og foreldre bare er dumme. De ønsker derfor å unngå "dumme kommentarer fra foreldrene" og ber meg derfor altid kjøre videre. Jeg har fulgt deres ønske frem til nå, men ser at jeg kansje bør vurdere anderledes.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #15 Skrevet 23. mars 2010 Hei Har et spørsmål. Vi er naboer med noen som har sitt barn i samme klasse som mitt. Vi jobber forskjellig og de pleier å kjøre sitt barn ganske ofte til skolen. Vi derimot begynner tidlig og har ikke mulighet for dette. Disse går altså i samme klasse. Når ungene avtaler å gå sammen og moren til naboen bestemmer seg for å kjøre sitt barn til skolen, er det rimelig at mitt barn får sitte på?? Dette skjer endel ganger i løpet av en uke. Moren skal jo dit uansett liksom, vil ha litt synspunkter på dette.. Kanskje de ikke liker ditt barn. Kanskje de ønsker å tilbringe tid med bare sitt eget barn. Kanskje de rett og slett ikke tenker over at man kan tilby å sitte på. Kanskje de blir irritert over at de må kjøre nesten hver gang. Jeg blir for eksempel irritert over mennesker som forventer å få sitte på til og fra jobb, fordi jeg skal samme vei uansett. Det hadde derimot vært helt ok om vi hadde kjørt annenhver gang.
Gjest Marte Skrevet 23. mars 2010 #16 Skrevet 23. mars 2010 Enig i dette, skrev derfor at når jeg vet at jeg skal rett hjem. Selvfølgelig. Det tar forøvrig 2 min å kjøre hjem eller til skolen.. Ingen bør kjøre barn til skolen hvis det kun tar 2 min - hva er det folk tenker med?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2010 #17 Skrevet 23. mars 2010 Er det veldig mange som ikke leser trådstarters svar her? :klø: Trådstarter sier jo opptil flere ganger at hennes datter og nabojenta har en avtale om å gå sammen til skolen. Så har det hendt at datteren har ringt på, og fått beskjed om at nabojenta blir kjørt, og ikke fått tilbud om å sitte på, og derfor må gå alene til skolen. Til trådstarter: Jeg ville bedt datteren min om å avtale med noen andre å gå sammen til skolen, så kan nabojenta gå sammen med dem når hun ikke blir kjørt til skolen. Det er veldig kjedelig når en avtale blir brutt på denne måten, uten forvarsel, og at de ikke gir datteren din mulighet til å avtale med noen andre, slik at hun må gå alene.
Gjest Line Marie Skrevet 23. mars 2010 #18 Skrevet 23. mars 2010 Er det veldig mange som ikke leser trådstarters svar her? :klø: Trådstarter sier jo opptil flere ganger at hennes datter og nabojenta har en avtale om å gå sammen til skolen. Så har det hendt at datteren har ringt på, og fått beskjed om at nabojenta blir kjørt, og ikke fått tilbud om å sitte på, og derfor må gå alene til skolen. Til trådstarter: Jeg ville bedt datteren min om å avtale med noen andre å gå sammen til skolen, så kan nabojenta gå sammen med dem når hun ikke blir kjørt til skolen. Det er veldig kjedelig når en avtale blir brutt på denne måten, uten forvarsel, og at de ikke gir datteren din mulighet til å avtale med noen andre, slik at hun må gå alene. tusen takk, nettopp dette som er poenget, og ikke at jeg forventer at min datter skal bli kjørt frem og tilbake hele tiden. Har snakket med henne nå om å gå med en av de andre.. Selv om det tar 2 min å kjøre tar det en halv time for dem å gå sammen, i dag gikk hun alene på 15 min, så det er ikke så kort vei som det høres ut som, men kunne selvf vært lenger, klager ikke på veien
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #19 Skrevet 23. mars 2010 Skulle jeg kjørt mitt barn til skolen hadde det vært en selvfølge å ta med en eller 2 av vennene. Men om det er en bøling som går til skolen ville jeg nok kanskje hoppet over det. La noen sitte og noen ikke, det blir litt dumt. Men det kunne ikke falle meg inn å etterlate en 8-åring mutters alene, spesielt ikke når de i utgangspunktet hadde avtale om å gå sammen. Sånne ting som å irritere seg over at en jentunge sitter på hver gang jeg kjører min unge til skolen, det gidder jeg ikke bruke energi på. Jeg skal kjøre til skolen, da kan likegodt noen andre sitte på hvis det er plass. Hjemveien det samme, bortsett fra hvis vi ikke skal rett hjem. Skal vi ikke det sier jeg at vi dessverre ikke skal hjem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #20 Skrevet 23. mars 2010 tusen takk, nettopp dette som er poenget, og ikke at jeg forventer at min datter skal bli kjørt frem og tilbake hele tiden. Har snakket med henne nå om å gå med en av de andre.. Selv om det tar 2 min å kjøre tar det en halv time for dem å gå sammen, i dag gikk hun alene på 15 min, så det er ikke så kort vei som det høres ut som, men kunne selvf vært lenger, klager ikke på veien Er helt enig med deg i dette, og det beste er å få din datter til å avtale med noen andre å gå sammen med. Forstår meg ikke på slike folk som lar være å ta med en 8-åring i bila når barna har en avtale om å gå sammen til vanlig. Ville blitt temmelig irritert selv i en slik situasjon. Mine eldste gikk bestandig, men med min yngste datter ble kjørt endel til skolen i den alderen. Hun hadde en venninne som brukte å komme innom på vei til skolen, og hvis jeg skulle kjøre den dagen så var det da en selvfølge at jeg tilbød klassevenninen å sitte på. Skulle bare mangle, slik gjorde da både jeg og de andre foreldrene som en selvfølge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå