Gå til innhold

Sliter med å holde det ryddig...


superplomme

Anbefalte innlegg

Jeg fatter ikke hvordan andre klarer å ha det ryddig HELE tiden..

Er det noe galt med meg? Har permisjon for tiden, men det er ALLTID rotete hjemme hos oss. Skal snart ut i jobb, og hvordan skal det da bli?

Det ser ikke ut i måneskinn, og det gjelder alle rom. Jeg blir helt matt av å se på det, men jeg bare klarer ikke å gjøre noe med det.

Til og med kamerater av ungene har kommentert det, og det syns jeg er SKIKKELIG flaut og ille.... :sjenert:

Har alle det strøkent hjemme hos seg? Er det bare oss som ikke klarer dette. Vi er to voksne, men føler oss så slitne og utpumpa på kveldene og orker bare ikke ta tak i det.

Hva er hemmeligheten deres, alle dere som er ordensmennesker? Har dere noen tips/forslag? Er det sånn at dere går og rydder hele tiden?

Kan noen av dere komme og hoste på meg, sånn at noe smitter over....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faste rutiner er alfa omega!

Som f.eks. at ungen må sette inn i oppvaskmaskinen etter seg etc.

hvis det er småting og diverse papirer som roter, så bruk oppbevaringsbokser.

Kommer jo an på hva det er du føler som roter til hjemmet og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips å komme med, ville bare si at du er ikke alene :)

Hjemme hos oss blir det rotete omtrent med en gang vi har ryddet, det ligger konstant et eller annet på gulvet, oppvask på kjøkkenbenken etc, og det føles som om støvdottene løper å gjemmer seg når vi tar fram støvsugeren, bare for å komme frem igjen en time senere ;) Og vi er bare to voksne, ingen unger...

Litt av problemet vårt tror jeg er at vi rett og slett har for mye ting på for lite plass, det er mye lettere å rydde på plass ting hvis skapene ikke allerede er fulle. Når man må leke tetris hver gang man rydder er det fort gjort å la ting ligge og tenke at man skal ta det "senere". Men vet ikke om det er situasjonen hjemme hos dere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint og høre at man IKKE er aleine:P

Vi har en haug med katter,hunder,fugler og chinchilla så det påvirker jo litt støv og sånt da. :P

Vi er vel 3 voksne ca, morsan (psykisk sjuk:P) broren min( husarbeid er ikke jobben min) og meg da som prøver! og jeg blir sliten av det!!!! og jeg går hjemme heeele tiden nå for en periode, og trodde jeg skulle bli flinkere, og når jeg føler gulvet har blitt reinere så er det liksom det samma med en gang når man har satt seg:P. og her jeg bor er det ei dame som har hengt opp lapp på butikken om å gjøre husarbeid- 100 kr timen!!!:) men eneste som hindrer meg er dårlig engelsk. hehe!! fy det frister:D

men når det man er aleine med å gjøre omtrent allt så blir det vell sånn.

men om barna dine er gamle nok/store nok så kan du jo sette dem inn i små jobber, som å gå ut med søppla,rydde etter seg når dem har brukt lekene sine, og ha ansvar for å holde romma sine ryddie:- ) og evt invistere i noen kasser, bokser?. og det du kan gjøre er å ha en heeel dag for rydding!! og kaste søppel og ting dere ikke bruker, for det hjelper jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan andre klarer å ha det ryddig HELE tiden..

Er det noe galt med meg? Har permisjon for tiden, men det er ALLTID rotete hjemme hos oss. Skal snart ut i jobb, og hvordan skal det da bli?

Det ser ikke ut i måneskinn, og det gjelder alle rom. Jeg blir helt matt av å se på det, men jeg bare klarer ikke å gjøre noe med det.

Til og med kamerater av ungene har kommentert det, og det syns jeg er SKIKKELIG flaut og ille.... :sjenert:

Har alle det strøkent hjemme hos seg? Er det bare oss som ikke klarer dette. Vi er to voksne, men føler oss så slitne og utpumpa på kveldene og orker bare ikke ta tak i det.

Hva er hemmeligheten deres, alle dere som er ordensmennesker? Har dere noen tips/forslag? Er det sånn at dere går og rydder hele tiden?

Kan noen av dere komme og hoste på meg, sånn at noe smitter over....?

Lag en liste over hva som må gjøres. Deretter prøver du å fordele oppgavene på ukedager, feks mandager vasker/rydder du klær, tirsdager rydder du på kjøkkenet, onsdager stuen etc. Og så må du innføre klare regler for de andre i familien, slik at de setter ting på plass igjen når de har brukt noe og at de rydder etter seg. En annen regel kan være at de ikke får lov til å ha leker inne i stuen, dermed blir du kvitt en mengde rot på no time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, to barn, to hunder og to katter. Alle sørger vel for støv og skitt, mens rotet er det vel vi tobente som må ta skylda for...

Det hender vel at det blir liggende noe på feil plass, men i hovedsak har vi tre regler:

1: Generell regel: Når man er ferdig med en ting (uansett hva det er: tallerken, skopussesaker, hagesaks, trådsnelle), så skal det legges på plass igjen med en gang.

2: Etter middag ryddes kjøkkenet, og oppvaskmaskinen settes i gang.

3: Før vi legger oss, bruker vi 10-15 minutter på rydde det som måtte være av smårot rundt omkring, inkludert tepper og puter i sofaen, inneskoene til ungene som kanskje ligger slengt, post som ligger åpnet på bordet, osv. Da ryddes det også ut av oppvaskmaskinen, og det som måtte være etter kveldsmaten, ryddes inn i maskinen.

Disse tre enkle reglene har gjort at huset vårt nok fremstår som forholdsvis ryddig til enhver tid. Når det allerede ER ryddig, er støvsuging og vasking forholdsvis raskt unnagjort, når det trengs. Støvsuger vel hver / annenhver dag, og vasker en gang i uka. Do / bad tas oftere. Ungene har ansvar for sine egne rom. Disse ryddes i snitt en gang i uka, og vaskes ved behov (les: når jeg ikke lenger orker å se på at de gror ned, og beordrer ungene til å vaske... De er 8 og 10 år gamle.)

Endret av Modic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet tips er å jevnlig (et par ganger i året) ta full opprydning i skap og skuffer. Gamle leker, klær og diverse andre ting kastes eller gis bort til Fretex/loppemarked.

Da slipper man å ha så mye i skapene at man må leke tetris hver gang som det så fint ble sakt tidligere i tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

* Ha lite dilldall og nips. Nips roter noe helt sinnsykt!

* Rutiner, som nevnt over. Ta oppvasken rett etter middag, flytt søppel, ferdigleste aviser, ferdiggbrukte glass, tomme godteriposer osv direkte fra bord og over til søppeldunken. Ergo med en gang etter at du har brukt det!

* Ikke rydd om kvelden! Da lever du i rotet hele ettermiddagen og blir sliten av det..

Jeg har lagt min overflaterydding inn hver morgen. Står opp litt tidligere og flytter bruksgjenstander fra der de brukes (stuebordet) til der de hører hjemme(kjøkkenet). Når du kommer hjem er det ryddig på overflaten, og du blir ikke sliten av å se på det.

* Ta en storrydding av huset en gang hver uke, og en storkasting/sortering av huset to ganger i året.

Vi har det ikke alltid spesielt ryddig vi heller, altså, men dette hjelper oss å leve i kaoset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker som trinn for trinn tar en med igjennom hvordan gjøre både ditt og datt i heimen, har vært veldig inspirerende for meg i alle fall. Tidvis har det blitt mere ryddig også, hehe...

Legg ikke listen for høyt i starten. Å ta litt av gangen, hver dag, gjør en forskjell.

http://www.nettbiblioteket.no/tema/tema_2005/rent.html

Evt. om man skal ta seg råd og få hjelp utenfra som en kriseløsning...

http://citymaid.no/

Ellers er det vel bare å innse at noen av oss har for mye på for liten plass. Plassen er konstant, tingene kan reduseres...i teorien i alle fall. Lykke til. :)

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rydd med en gang du ser det er i ferd med å bli rotete og hold det ryddig. Alle har hver sine plikter gjerne på rullering, og må rydde etter seg hvis man har rotet og på rommet sitt. Kjæresten min har blitt en reser på rydding og han var elendig før :) Så ja det nytter men man må ta seg sammen.

ps: hvis man ikke har nok hyller eller ting å legge tingene blir det uansett rotete, viktig med systemer hvor alt har sin plass. (Esker, hyller, skuffer osv.)

Endret av Jinta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: hvis man ikke har nok hyller eller ting å legge tingene blir det uansett rotete, viktig med systemer hvor alt har sin plass. (Esker, hyller, skuffer osv.)

Signerer denne. Jeg har det også rotete (men for tiden i stadig bedring). Har aldri vært noe ekstremt ordensmenneske, men da jeg hadde en depresjonsperiode for noen år siden så begynte ting virkelig å flyte for jeg hadde ikke tiltak til å gjøre mer enn det mest nødvendige (dvs. holde det noenlunde rent).

har jeg tiltak ;) og har bestemt meg for at denne våren skal jeg vaske ned og rydde hele leiligheta og så skal jeg holde det slik vha. tipsene som allerede er gitt lenger opp i tråden (rydde unna med det samme, sette inn i oppvaskmaskin, ta ut av samme når kopper er tørre osv. )

Sliter med lagringsplass pga. manglende innendørsbod så jeg har nettopp investert i et billig garderobeskap fra IKEA for å ha i gangen. Vips så er stumtjeneren lettet for mange jakker, og veskene som endte på gulvet har fått egen hylle. Skal også avsted og få kjøpt noen billige plastkasser som kan settes oppå skap. Der kan jeg ha ting som bare sesongvis er i bruk slik at ikke de fyller opp sparsommelig skapplass. (Og selvsagt kaster jeg systematisk "overflødige" ting i generalopprydningen. Bare kjøkkenet alene fylte en søppelsekk (hva skal man med ørti mikrobølgesikre plastfat når alle andre fat og tallerkener tåler mikroen?) .

Oppskrift:

1. Generalopprydning: rydde, kaste og vaske

2. Rydde på plass ting etterhvert så det ikke begynner å flyte

3. Rengjøring etter behov. Jeg er alene så en gang i uka holder normalt, men har jeg det travelt så deler jeg det opp i flere økter. Støvsuging tirsdag, støvtørring torsdag og tørrmopping/vasking av gulv fredag. Da tar det ca. 10-30 minutter pr. økt (liten leilighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

dersom andre kommenterer det - og spesielt venner til barna, så ville jeg brukt endel energi på å forsøke å få inn et system.

som mange sier, kast/gi bort alt unødig. skaff barnevakt til ungene en søndag eller to, og gå gjennom ALT. det som ikke er brukt på over to år kaster eller gis bort.

dersom dere har råd til å investere i bedre oppbevaringsløsninger så ville jeg gjort dette.

ta en kikk på ikeas forslag til løsninger, og forsøk om dere kan ha nytte av dette.

spesielt for barn er praktiske oppbevaringløsninger i deres høyde viktig. det skal være lett å rydde selv for de minste - og ikke minst et absolutt kriterie.

husker godt fra jeg var ung når vi måtte vente på ei venninne som måtte vaske badet før hun fikk lov å tråkke utfor døra. de hadde det selvsagt alltid rent og ryddig, fordi barna måtte delta i plikter.

gjorde de ikke det fikk de hverken gå ut med venner eller få andre goder.

det tar tid å få inn slike rutiner, og man må få alle medlemmene i husholdningen til å følge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hvordan andre klarer å ha det ryddig HELE tiden..

Er det noe galt med meg? Har permisjon for tiden, men det er ALLTID rotete hjemme hos oss. Skal snart ut i jobb, og hvordan skal det da bli?

Det ser ikke ut i måneskinn, og det gjelder alle rom. Jeg blir helt matt av å se på det, men jeg bare klarer ikke å gjøre noe med det.

Til og med kamerater av ungene har kommentert det, og det syns jeg er SKIKKELIG flaut og ille.... :sjenert:

Har alle det strøkent hjemme hos seg? Er det bare oss som ikke klarer dette. Vi er to voksne, men føler oss så slitne og utpumpa på kveldene og orker bare ikke ta tak i det.

Hva er hemmeligheten deres, alle dere som er ordensmennesker? Har dere noen tips/forslag? Er det sånn at dere går og rydder hele tiden?

Kan noen av dere komme og hoste på meg, sånn at noe smitter over....?

Dette kommer av at dere er, og har vært, slappe. Det er sannheten om du liker det eller ikke.

Oppskriften nå er å ta et skippertak sammen med samboeren din for å "komme i gang" med et ryddigere liv.

Ikke ta alt på en gang. Det blir for mye. Ta ett rom om gangen (feks ett rom pr uke) til huset er ryddig. Tøm rommet 100% - legg bare inn igjen (i system) det som skal inn. Kast resten.

Deretter (for å slippe skippertakene) må du gidde å rydde underveis. Det tar ikke lang tid. 15-30 min hver dag har alle tid til. Bruk 30 minutter mindre på Kvinneguiden eller Facebook, så skal du se det gjør underverker.

Dermed kan dere, i alle år fremover, slappe av i godstolen hver kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...