Gå til innhold

dere må hjelpe meg


^me^

Anbefalte innlegg

ok, here it goes..

jeg har nå vært sammen med min kjære i 8 år nå.

vi var bare 15 og 16 år gamle da vi ble sammen. Vi flyttet sammen da jeg var 17 og da var det selvfølgelig mye nytt som skulle læres og gjøres.

vi har alltid hatt et spesielt problem, husarbeid.

jeg har aldri vært noe flink og prioritere og gjør ting slik at det alltid ser fint ut i huset, jeg er flink med skippertak og har problemer med og ha rutiner i husarbeid, det har vært mange krangler, mye grining og fra og til om han orker dette lenger,han har hatt mye tolmodighet med meg og gir meg nye tjangser hver gang. jeg har i perioder tatt meg sammen men etter en stund har det sklidd ut igjen..

i går hadde vi igjen en alvorlig diskusjon, jeg hadde lagt mere til at i det siste har han vært fryktelig følelseskald og irritert. han forklarte at tolmodigheten nå er slutt, han vet ikke om han orker flere samtaler om dette emnet..han følte rett og slett ikke at han orket dette lenger.

han er jomfru som stjernetegn og liker og ha det ryddig (hvem liker ikke det). han jobber 100% og som regel overtid og har ikke så mye overskudd til og rydde og slik når han kommer hjem, så det blir automatisk meg som jobber 60% som tar meg av husarbeid,handling og matlaging.

jeg er så lei av disse kranglene og så sint på meg selv som aldri kan holde rutiner..

vi har også veldig lyst på barn men i og med at vi har dette problemet har vi ikke gjort dette fordi at vi vet at det ikke blir mindre og gjøre i huset når vi får et barn og at rutiner er spesielt viktig da.

så da tenkte jeg: kanskje dere andre jenter kan hjelpe meg med hvordan jeg kan ta meg selv sammen med rutiner som er lett og holde for og forbedre mitt forhold? jeg elsker han kjempe mye og vil ikke miste han, hva kan jeg gjøre?

ps: han har ikke støv på hjernen, han vil bare ha rutiner i orden så huset ikke ser ut som et horehus til en hver tid, utenom når jeg har tatt mine skippertak.

vi har også 4 husdyr som gjør sin del av at gulvene ikke ser bra ut etter et par dager uten støvsuging.

hvordan holder dere huset ok til en hver tid?

hvordan bli en flink husmor?

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver gang du skal gå fra ett rom til et annet, og ser at det er noe du kan ta med deg, så gjør det. Står det for eksempel en kaffekopp på stuebordet, og du skal på kjøkkenet likevel, så ta den med og sett den til oppvask.

Jeg har vokst opp i et ufattelig rotete hus, og har måttet lære meg alt slikt selv. Det hjelper å slutte å tenke at husarbeid er så j... pes at du ikke orker å sette fjernkontrollen til TV på plass en gang. Visse ting må man bare slutte å tenke på som rydding, blant annet det at ting skal dit de kom fra. Det er jo ikke rydding, det er jo bare der det bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn i det små, ikke forvent at det skal være strøkent hver dag. Her er rutinene hos oss.

Kjøp en korg (type kurv til å ha nyvaska klær i) med gode håndtak. Hver ettermidag tar jeg denne med på tur fra rom til rom. Du legger oppi alt som ikke hører til i rommet du er i, bærer videre til nestse rom der du legger ut det som hører til der, og legger det som ikke hører til der oppi korga.

Hver gang du går fra spisebord/stuebord fyller du henda med tomme glass/tallerkner og annet som skal til kjøkkenet.

Hver gang man spiser skal alt settes rett inn i oppvaskmaskinen - aldri skitten oppvask på benken. Oppvaskmaskinen settes på hver ettermiddag etter middag, og ryddes rett før leggetid.

En gang i uka - ta en grundig runde med støvsuger og støvklut. Kjøp i tillegg en handstøvsuger (elsker elektrolux sin) som står fremme. Denne er det lett å ta over med daglig - peis, der dyrene oppholder seg og kjøkken er steder som bør tas hver dag.

En annen dag - vask bad. En gang i måneden gjøres dette ekstra grundig, det vil si at også vegger og skap tas.

Kjøkken "vedlikeholdes" løpende. Her skal det aldri være skitt eller rot. Det synes jeg er utrolig uhygienisk.

Jeg har bare en roteskuff i hele huset. Ellers har alt sin faste plass. Ta rom for rom - bruk tid på å organisere. Det er så utrolig mye lettere å ha det ryddig og rent når man har orden også inni skap og skuffer.

Kast, kast, kast... tenk over hvor mye du har stående fremme som egentlig er unødvendig, som man aldri bruker, og som bare tar plass og gir inntrykk av rot. Her går til og med sengetrekk, håndklær og kjøkkenglass som skjeldent er i bruk i søpla. Klesskapene gjennomgår vi to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp skippertakene og begynn med å ta litt hver dag. Et kvarters rydding hver dag gjør undervrker, og man slippper å rydde i timesvis før det er mulig å dra over med støvsugeren og moppen.

Sørg for at alle ting har en fast plass. Rydd skap for skap, skuffe for skuffe. Hiv med hard hånd alt som er " kjekt å ha". For du får ikke bruk for det.

Få kopper og kar rett inn i oppvaskmaskinen, kjøkkenbanken skal kunne tørkes over uten å måtte rydde først.

Klær er enten rene og i skapet, eller skitne og i skittentøyskurv. Ikke halvrene og på gulvet....;-)

Vaks et gulv eller ett rom hver dag. Det tar fem minutter å dra over et gulv. La det være i tre uker, og du må ned på kne for å skure, og det tar mye lengre tid. Kjøp inn kluter i en farge som hører til på badet. Tørk over speil og servant ofte!

Cluet er litt hver dag istedenfor skippertak. Husarbeid må gjøres, og det vises bare når det ikke blir gjort. Ett kvarter hver dag er overkommelig, og mye mere levelig enn å måtte bruke en helg på å grave fram huset.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven

Har egentlig ingen råd når det kommer til husarbeid, for eg liker det ikkje sjøl.

Gjelder bare å ta litt hver dag, ein eller to ting f.eks. Sett opp "ukeplan". Kanskje lettere å gjøre ting når du har ein plan hengende på veggen så du ser nøyaktig hva du skal gjøre de forskjellige dagene..

((Om det BARE er du som gjør husarbeid så er det egentlig på tide at samboeren din tar ett tak også? Siden det er han som irriterer seg mest over at det er rotete? Med mindre økonomien deres er ekstremt trang så må det vel være mulig å kutte ned litt på overtiden så han kan hjelpe til også. Han er vel med på å lage rot han også?

Eg er arbeidsledig sjøl, sambo jobber 80%, det betyr ikkje at EG skal stå for alt av husarbeid av den grunn. Han roter verre enn meg nemlig, og eg har ikkje tenkt å dulle og dalle med han og rydde opp etter han. Er ikkje mora hans heller. Han tar sin del av arbeidet ellers blir det bråk.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

neida, han hjelper gjerne til han og det nevte han også i samtalen vi hadde i går at hvis jeg følte jeg trengte hjelp med noe så var det bare tl og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Hjelper han til? Jøss, det var da voldsomt generøst av et medlem av husholdningen. Kan dere bli enige om en fordeling da? Her hos oss har oppvaskmaskina på kjøkkenet vært hans og klesmaskina vært mi så lenge vi har bodd sammen. Det betyr ikke at jeg aldri rydder på kjøkkenet eller at han aldri tar i klærne, men vi har likevel hvert vårt hovedområde.

Ellers så synes jeg ideen om å rydde litt hver dag er god. Det kan du også gjøre nå, som et miniskippertak. Sett av et kvarter til hvert rom, og bruk stoppeklokke. Hvis du så gjør dette litt nå og litt da så vil det gradvis bli ryddigere uten at du må slite deg helt ut. Dette er for meg en genial måte å rydde på, f.eks. når jeg skal rydde i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- rydd alltid opp etter du har holdt på med noe. Har dere spist, så rydd opp alt sammen.

- Rydd litt hver kveld, aldri legg deg uten å ha ryddet opp først. Det er så mye bedre å våkne opp til et ryddig hus!

- ha en fast vaskedag for gulv.

- vask klær gjennom hele uken. Og rydd bort ferdig tørre klær med en gang, ikke bare legg de på sengen eller vaskerommet.

- kjøp små og store bokser/kurver som du kan legge alle små ting som ikke kan ha noe fast plass.

- ha gjerne et rote skap der du kan legge alt du ikke aner hvor du kan plassere, men som du allikvel trenger. Men husk å gå igjennom det med gjevne mellomrom, så det ikke hoper seg opp med skrot der.

- lag lister over alt du skal gjøre hver dag. Når du har utført det ene punktet streker du over. Det er kjempe godt å se at lista blir mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Annika_*

Hjemme hos oss har vi det samme problemet, bare at det er omvendt her, det er jeg som liker å ha det rent og pent rundt meg, og han som ikke er like ivrig.. Nå studerer jeg kun på deltid, så da er det helt greit at mestparten, om ikke 95% ca, faller på meg..

Jeg kan faktisk kose meg over å gjøre husarbeid innimellom, og jeg liker å finne nye løsninger/organisere ting & tang :sjenert:

Hvor er hovedproblemet hos dere?

Er det kjøkkenet der det blir laget mat + skitne kopper og kar,

eller er det badet med skittent do/dusj, rot, sminkesaker og klær som flyter? Bor dere i leilighet/hus og har dere bod/kvist evt. der ting som ikkde brukes så ofte kan stues bort?

Et tips som flere har nevnt er å finne faste plasser til alle ting,

så vet dere begge hvor alt befinner seg til enhver tid, om dere følger opp, da. F.eks har vi en skuff i bordet til fjernkontroller, 1 skuff i en skjenk til ladere, pc-kabler ++ 1 skuff i tv-bordet til dvd'er, hver sin roteskuff, 1 skuff i kjøkkenet til verktøy, lyspærer ++ 1 skuff til kluter/kjøkkenhåndklær, 1 skuff til brødposer, folie, bakepapir, isbitposer ++ O.S.V

Er det noe dere har som dere ikke trenger/ikke bruker, kvitt dere med det! Vask klær når dere har nok til en maskin av farget/hvitt/30-40/60 grader,- ikke vent til dere har samlet opp nok til 6 fulle maskiner. Kjøp en kurv/balje til å ha rene/tørre klær i, og til å samle opp/frakte rot el. skittentøy fra rom til rom etterhvert som dere går rundt på en rydderunde.

På kjøkkenet synes jeg det er ekstra viktig å ha det ordentlig, fordi jeg liker at det er rent når jeg skal lage mat og fordi det er ganske ekkelt når det ser grisete ut. Dessuten er det ikke noe særlig å måtte rydde FØR man skal lage seg mat, i tillegg til etterpå.. eller når man må kriserydde i hui og hast pga uventet besøk av svigers evt. Det geniale med oppvaskmaskin er ikke bare at den rengjør koppene for deg, men at den skjuler de skitne koppene/ karene for deg.

Ellers er det lurt å ta for seg rom for rom om du har tenkt å organisere/finne riktig plass til riktig ting, der du går gjennom alle skap/skuffer og finner ut hva som passer hvor, og hva du ikke lenger vil ha evt. I denne forbindelse er det lurt å ha esker/kurver til å plassere ting i, slik at småtteri samles istedet for å flyte løst i hyller. Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven
neida, han hjelper gjerne til han og det nevte han også i samtalen vi hadde i går at hvis jeg følte jeg trengte hjelp med noe så var det bare tl og spør.

Skulle trodd han kunne hjelpt til uten at du måtte spørre om det da siden han veit du sliter litt med dette.. Du får be han hjelpe til da, det er lettere å gjøre husarbeid om man er to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ville jeg ha hatt en holdningsendring. Man er to stykker i et forhold og da er det to stykker som skal jobbe med husholdningen.

Jeg ville ha begynt med egne oppgaver. Her har vi løst det slikt at vi tar hver vår klesvask (+ vi deler fellesvask) og vi tar oppvasken annenhver gang. Rydding og slikt blir det litt verre, men det er som regel jeg som roter, og da er det jo jeg som burde rydde.

Men at du skal være ansvarlig for at det er rent og pent hjemme? Det hadde ikke jeg godtatt. Jeg ville bedd samboeren min om å vise meg i to uker hvordan han vil ha det hjemme så jeg hadde et eksempel å følge etter (altså be han gjennomføre det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at han kan "hjelpe til". Er det liksom en selvfølge at husarbeid skal være ditt hovedansvar? Hvis han liker husarbeid, så kan vel han gjøre det, og så kan du gjøre noe annet som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er rart dere reagerer på at TS sitter med hovedvekten av husarbeidet. Når han jobber omtrent dobbelt så mye, kan vel hun bidra litt ekstra hjemme, han bidrar jo med ekstra penger?

Ellers kommet mye gode tips her i tråden, det viktigste tror jeg er å lage en plan, slik at du vet hva du skal gjøre hver dag. Mange surrer bort mye tid på å finne ut hvor de skal begynne, og hvor mye man skal gjøre, så hvis du allerede vet dette på forhånd er det lettere å starte. Og rydd litt hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at han kan "hjelpe til". Er det liksom en selvfølge at husarbeid skal være ditt hovedansvar? Hvis han liker husarbeid, så kan vel han gjøre det, og så kan du gjøre noe annet som trengs.

problemet er at det er litt urettferdig når jeg er hjemme hele dagen 2x i uken og han jobber fra 8-18 hver eneste dag...

ellers takker jeg for mange gode svar her:) jeg har blitt medlem av flylady og har bedt sambo om og kjøpe med seg en perm slik at jeg kan lage en rutineplan (som finnes på flylady) og virkelig satt sjela i dette, dette skal jeg klare nå!dette burde ikke være så j... vanskelig! :kjefte:

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at det er litt urettferdig når jeg er hjemme hele dagen 2x i uken og han jobber fra 8-18 hver eneste dag...

ellers takker jeg for mange gode svar her:) jeg har blitt medlem av flylady og har bedt sambo om og kjøpe med seg en perm slik at jeg kan lage en rutineplan (som finnes på flylady) og virkelig satt sjela i dette, dette skal jeg klare nå!dette burde ikke være så j... vanskelig! :kjefte:

Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare ikke ta deg vann over hodet! Du trenger ikke innføre ALLE tipsene fra oss på én gang, ta f.eks. ett nytt tips hver uke, slik at du får innarbeidet én og én rutine. Hvis ikke, mister man fort oversikten - og mister man oversikten virker det mye bedre å sette seg ned i sofaen.

Men planlegging er alltid bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han sier at han "hjelper deg" dersom du ber om hjelp, er det åpenbart at han anser alt husarbeid som ditt ansvarsområde. Siden vi faktisk lever i 2010 nå burde det være innlysende at det IKKE kun er kvinnens ansvar å sørge for at husarbeidet blir gjort. Det er like mye hans ansvar som ditt, og siden han tydeligvis har høyere standard enn deg på dette området er det på høy tid du forlanger at han gjør SIN DEL av husarbeidet.

Dere er et par, dere skal hjelpe hverandre, dere skal bidra like mye, og dere er like ansvarlige begge to for at det er hyggelig hjemme hos dere!

Dersom du føler deg komfortabel med å påta deg mer husarbeid enn han, så er det selvsagt ingenting i veien for at du gjør dette, men slik jeg ser det har kjæresten din et holdningsproblem. Han KREVER at husarbeidet er ditt domene, og synes vel selv at dersom han selv bidrar til noe slikt skal det kun betraktes som en ekstra bonus fordi han er så snill at han gjør noe som egentlig er din jobb. Slik skal det ikke være. Han skal ikke ta det som en selvfølge at du gjør alt.

Når det er sagt burde DU også ta deg kraftig sammen hva rutiner angår. Latskap er en dårlig vane som sitter godt, men den kan brytes. Spørsmålet er vel om du ønsker det nok? Dersom det ser så ille ut hjemme hos dere at det går på forholdet løs burde dette motivere både deg og han til å finne en løsning.

Ønsker du innerst inne å fortsette dette forholdet?

Og for guds skyld, IKKE få barn enda! Når dere ikke engang klarer å håndtere vanlige husarbeidsoppgaver på en voksen måte er dere langt fra klare til å få barn. Dere høres relativt umodne ut begge to, og for et evt barns skyld bør dere vente noen år.

(Og hva i alle dager har stjernetegnet hans med noe som helst å gjøre? :klø: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at det er litt urettferdig når jeg er hjemme hele dagen 2x i uken og han jobber fra 8-18 hver eneste dag...

ellers takker jeg for mange gode svar her:) jeg har blitt medlem av flylady og har bedt sambo om og kjøpe med seg en perm slik at jeg kan lage en rutineplan (som finnes på flylady) og virkelig satt sjela i dette, dette skal jeg klare nå!dette burde ikke være så j... vanskelig! :kjefte:

Kanskje du kunne begynt å jobbe fullt og han gått ned i stilling så han kunne ta hovedansvaret for ryddinga? Hvis det er så viktig for ham at det er rent og ryddig. Ellers kjenner jeg mange som jobber fullt (både menn og kvinner, alene, samboere og med og uten barn) som orker husarbeid likevel.

Å lære seg gode rutiner selv er heller ikke dumt altså, men det er kanskje litt viktig at den som er nøyest og kanskje egentlig flinkest gjør sin del og tar initiativ til å lære den andre gode vaner. Noe annet om dere har en ukesplan e.l og du ikke gjør det som er dine plikter, mens han gjør sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå opp i stillingsprosent og ansett en renholder som kommer og tar hovedrengjøring hver 14 dag. Lag et grundig system som hjelper med å holde orden, f.eks lettvinte oppbevaringssystemer for alt fra post til aviser, blader, klær og sko ++, og lett tilgjengelig og lettbetjent rengjøringsutstyr. Og prøv å begrens mengden av ting og tang som flyter rundt og gjør det vanskelig å gjøre rent. Kast, og vær selektiv med hva som kjøpes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...