Gå til innhold

Vegetarianere... Dere tar feil!


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Gjest Adina Madeleine

*kremt*

Respekt? Hvem er dere? Tidligere keisere fra den fortapte by i kina? Kan ikke se annet enn vanlig folkeskikk i mine overstående innlegg. Og jeg mente i hvert fall ikke noe negativt med det. Hvilket etterlater meg med bare en konklusjon... du er usikker.

De som tar seg nær av ting som ikke er rettet mot dem, ser som regel hva de forventer å se. Det kan komme av vanskelig hverdag, dårlig selvtillit osv osv. Men leter man (mer eller mindre ubevisst) etter ting som kan tolkes som angrep mot en, så vil man alltid klare å finne dem.

Men det gjør dem ikke alltid "sann" for det. :wink:

:o

Skal si du vet mye om meg uten å ha truffet meg....

Det sier seg selv at jeg ikke orker å diskutere mer når du henfaller til et slikt argumentasjonsmessig lavmål. Jeg kan ikke se at det du skriver har den minste relevans for det vi diskuterte.

Adina M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er problemet med desse tallene er at "produksjons-dyr" spiser også store mengder korn ol. Kornet tar rett å slett en "omvei" via dyret, istedet for av vi spiser det selv. (1 kg kjøtt = ca 3-10 kg korn, varierer fra art, alder ved slakt, osv)

Enig med deg gjest, derfor klarer jeg ikke å ta linken i hovedinnlegget seriøst. Dessuten spiser jo vi "kjøttetere" kornprodukter også, så de dyrene som dør iforbindelse med melproduksjon dør jo pga oss også.

Jeg er ikke vegetarianer, har flere venner som er eller har vært det og har ALDRI fått dårlig samvittighet eller følt at vegetarianere har sett ned på meg fordi jeg spiser kjøtt.

Jeg har en søster som av helsemessige årsaker prøvde å kutte ut rødt kjøtt, men hun ble så "tynt" pga det at hun til slutt ga opp. Når dine matvaner blir tatt opp på hvert eneste familiemiddag, alle stiller spørsmål og ingen legger til rette for det (feks invitere henne til middag og servere kjøttboller) er det lett å gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
de som bare spiser grønnskaker som barn har lettere for å få bl.a dysleksi..

fordi hjernen trenger animalsk fett for å utvikles normalt

Feil, hjernen trenger omega-3 for å utvikles normalt, vår beste kilde er linfrøolje ol, men den som det er mest reklamert for er desverre fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeeeeel

man blir faktisk smartere av å spiste animalsk fett..

menneskene gikk fra å være aper til å være mennesker pga at de bynte åspise kjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du vet mye om meg uten å ha truffet meg....

"De som tar seg nær av ting som ikke er rettet mot dem, ser som regel hva de forventer å se. Det kan komme av vanskelig hverdag, dårlig selvtillit osv osv. Men leter man (mer eller mindre ubevisst) etter ting som kan tolkes som angrep mot en, så vil man alltid klare å finne dem."

Dette er simpel psykologi. Og noe jeg mener du kan falle under ettersom du tok alt jeg sa som et angrep og begynte å snakke om (for å sitere deg) idiotiske "påstander"

Vil da håpe og anta at det er mer å vite om deg enn dette.

Så jeg sier på ingen måte at jeg vet mye om deg.

Jeg kan ikke se at det du skriver har den minste relevans for det vi diskuterte.

Det kan jeg forstå. I det første innlegget mitt var du alt for opptatt å tolke angrep, at du gikk vel glipp av det jeg faktis skrev.

Alt jeg sa i det første innlegget er fakta, og jeg la til og med til " (ikkeno' vondt ment med det siste)" bare for å understreke at det ikke var et angrep.

Det var et simpelt innlegg med noen fakta og noen enkle spørsmål.

Men bare for å gjøre det enklere så legger jeg inn den første posten min under det du leser nå, sånn at det kommer tydeligere fram.

Hvorfor har du valgt å være vegitarianer, GreenSky? Er det bare pga janteloven? Spiser du fisk? Melkeprodukter? Egg? Er det fordi dyrene er dine venner, og du kan leve på vann og kjeks? (ikkeno' vondt ment med det siste)

Jeg spiser alt jeg får servert. Hvorfor? Fordi det er mat og jeg er sulten.

Spise kjøtt/fisk/egg er et innstingt. Og la være er et valg.

Der for er det mye mer interisangt å vite hvorfor folk lar være.

Hvorfor har du valgt å være vegitarianer, GreenSky? (ærlig spm)

Er det bare pga janteloven? (ærlig spm. hun nevnte jo selv janteloven lengere oppe.)

Spiser du fisk? (ærlig spm)

Melkeprodukter? (ærlig spm)

Egg? (ærlig spm)

Er det fordi dyrene er dine venner, og du kan leve på vann og kjeks? (er fargerike spm lov?)

Jeg la også til "(ikkeno' vondt ment med det siste)" som nevnt ovenfor.

Spise kjøtt/fisk/egg er et innstingt. Og la være er et valg. (fakta)

Derfor er det mye mer interisangt å vite hvorfor folk lar være (god nok grunn til å stille spm?)

Alle innlegg fra begge sider etter dette har vært "off-topic".

Bare for ordens skyld vil jeg siterer deg en gang til og påpeke at dette; "Jeg kan ikke se at det du skriver har den minste relevans for det vi diskuterte - gjelder vel mer deg enn det gjør meg. Eneste du har skrevet av relevans var "Spis hva dere vil, så spiser vi hva vi vil" - Resten har vært om hvor mye "idiotiske "påstander"" (som du selv sa) det var. Og hvor mye vegitarianerer må forsvare seg.

Jeg drikker alkohol, og blir selv møtt med mange spm om hvorfor jeg ikke drikker. Men jeg tar det aldri som angrep, eller at jeg må forsvare meg.

Til slutt vil jeg bare poengtere, selv om det er "bleeding obvious", at jeg har ingenting i mot folk som ikke spiser kjøtt. Det er bare interisangt å vite hvorfor i.o.m. at grunnene kan være forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere skal diskutere diskusjonsteknikker med hverandre, så vær så snill å gjøre det i en anne tråd.

Det er også endel munnhuggeri her, som er utrivelig, og jeg ber dere holde dere til saken. Personlige ting får dere diskutere et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er forskjell på apers/urmenneskers utvikling og det "ferdigutviklede" mennskets behov.

Grunnen til at utviklingen til mennesket gikk fortere etter forbruket av animalske produkter har med at tiden som ble brukt for å skaffe mat ble mindre, og det ble lengre tid til utdanning og kultur, det har ingenting med kostholdet i seg selv å gjøre. I dag er det like raskt å fremstille/skaffe nok vegetabilsk mat som animalsk, dermed er gevinsten ved å spise animalsk mat 0.

Kosthold og IQ har en viss sammenheng, og det som teller mest er omega-3 fett og visse mineraler/vitaminer osv, et godt sammensatt kosthold med linfrøolje, nøtter, frø og gjerne et tilskudd av tang/spirulina er god hjerneføde for store og små ;)

For de som lurer på hva min IQ er så er den målt til å ligge mellom 125-130 poeng (landsgjennomsnittet er ca 100), målingene er gjordt på blandt annet MENSA, har vært vegan fra før fødsel (min mor var vegan 10 år før jeg ble født, og er det ennå), mine 2 barn har også noe høyere IQ enn "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: du som åpenbart mener du vet mye om kosthold, mener DU det er mer usunt og spise animalske produkter?

Jeg har alltid lært at det sunneste er og spise "litt av alt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser kjøtt, mest for fosterets skyld nå, var veggis i 6 år før jeg ble gravid og følte at kroppen MÅTTE ha kjøtt. rar følelse som jeg ikke kunne ignorere.

vel, jeg har faktisk litt dårlig samvittighet fordi jeg spiser kjøtt. ikke fordi dyrene dør, for jeg syns faktisk det er naturlig å spise kjøtt, men måten det blir gjort på. jakt er naturlig, å drepe dyret humant og benytte hele dyret.

slakterier, med dyr på samlebånd, der alt overskuddet blir kastet, er derimot ikke naturlig, men avskyelig. dette er den vanligste grunnen til at folk er vegetarianere (de som er det pga dyrenes velferd). dyr blir rett og slett behandlet som varer uten følelser.

men noe alternativ har jeg jo ikke, alle kan jo ikke akkurat løpe rundt med rifle i skogen heller.... jeg ville bare nevne det.

Iset 30+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, han blir så doven og så lat og får så vondt i magen. Jeg trodde da at det var barnelærdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Først og fremst: Linken som startet innlegget anser jeg ikke som seriøs. Jeg sier ikke at det ikke er sant, det som står der. Men jeg jobber som frilans-journalist, og jeg ville aldri brukt den som kilde i noen artikkel. Det ser ut som en eller annen hjemmesnekra side laget av en fjortis. Men nok om det.

Det var noen som lurte på hvorfor jeg er veganer. *sukk* OK, jeg må vel sannsynligvis fortsette å forklare dette så lenge jeg er veganer. :murvegg:

Jeg var vegetarianer i 12 år, fra jeg var 8 til 20 år gammel. De siste fem årene har jeg vært veganer. Dvs. at jeg ikke spiser kjøtt, fisk, fjærkre, meieriprodukter eller egg.

Jeg ser ikke noe etisk problem med å spise meieriprodukter (annet enn at det kanskje ikke er så sundt?) og ville ha gjort det, hadde det ikke vært for at jeg er allergisk mot laktose. Jeg ser heller ikke noe problem med å spise egg, så lenge der kommer fra frittgåene høns som har spist vegetabilsk for.

Jeg har ikke spist kjøtt på... 17 år. Har smakt vegetar-burgere med kjøttsmak o.l men liker ikke smaken. Tror en "dreper" smaksløkkene etterhvert...

Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er at jeg strengt tatt ikke ser at dette er nødvendig. Jeg har satt meg grundig inn i hva jeg trenger for å få et balansert kosthold, og jeg er kjernesunn! :) Jeg forstår naturens gang om å drepe for å få mat (jepp, satt på spissen, men) men så lenge det er mulig å ta et valg, og en ikke trenger å spise kjøtt, hvorfor gjøre det? Skulle jeg noensinne komme i en ekstemsituasjon og måtte spise kjøtt for å oveleve ville jeg seff gjort det. :P Men sånn som tingene er nå, ønsker jeg ikke at et dyr skal bøte med livet for at jeg skal bli mett. For å si det litt brutalt.

Jeg ønsker ikke å overføre min filosofi over på andre, veggis eller ei, jeg driter da i det. Det eneste jeg ønsker å sette pekefingeren på er det helsemessige aspeket. Mer grønnsaker, spise tang, mindre rødt kjøtt. Da ville vi også blitt i stand til å brødfø langt flere mennesker. Det er mange som sulter i denne akk så harde, brutale verden... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp (viste ikke  :roll:)

Lærte på skolen (den gang da - i kosthold og ernering) at det het "ano-vekta-etellerannet-etellerannet". Kommer bare ikke på hele reggla.  

:digge:

Ovo-lakto heter det, hvis jeg husker rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...