Gå til innhold

Vegetarianere... Dere tar feil!


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hver gang jeg forteller folk at jeg er veganer - og har vært det siden jeg var 8 år gammel - reagerer folk med å komme i forsvarstilling, eller hva jeg skal kalle det. Enda jeg ikke har noe som helst ønske om å "omvende" folk folk til å bli veganere/vegetarianene. - Kanskje det egentlig, innerst inne skyldes dårlig samvittighet? Eller at folk føler et slags "slemmhets-kompleks" når de snakker med vegetarianere? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det egentlig' date=' innerst inne skyldes dårlig samvittighet? Eller at folk føler et slags "slemmhets-kompleks" når de snakker med vegetarianere? Ikke vet jeg...[/quote']

Eller kanskje er det nettopp slike utsagn som gjør folk noget skeptiske til vegetarianere......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Nilma, ER det en slik skepsis ute og går da?

Personlig er jeg lei av at folk skal gjøre så mye ut av hva jeg spiser. Jeg driter da langt i hva andre spiser, bortsett fra helsefaktoren: Jeg tror det kunne vært lurt å spise mindre rødt kjøtt og mer fisk og grønnsaker, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skepsis var kanskje ikke et godt ord, men du sier jo selv du møter reaksjoner når du forteller at du er vegetarianer. Det jeg mente var at jeg tror folk blir provoserte av (enkelte!) vegetarianeres holdninger, av typen: Vi er så prektige og flinke, dere som spiser kjøtt er så slemme osv. Jeg føler det er slike holdninger som ligger til grunn når du antyder "dårlig samvittighet" og "slemhets-komplekser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel... Det er jo det jeg sier. Jeg ser ikke noe poeng i å overføre mine "holdinger" over på andre. Likevel reagerer folk flest negativt når jeg forteller at jeg er veganer. Hvorfor? Jeg begynner ærlig talt å bli lei av det. Jeg har gjort meg et par tanker om hvorfor:

Janteloven - du må for all del ikke være anderledes enn andre....?

Eller: Sitat fra deg: "Jeg føler det er slike holdninger som ligger til grunn når du antyder "dårlig samvittighet" og "slemhets-komplekser"."

Dette var kun løse tanker fra meg, som jeg aldri har satt på papiret før nå. Har aldri før antyda noe slikt ovenfor andre når de spør hvorfor jeg er veganer. Jeg bare lurer på om dette er grunnen til at folk kommer i forsvarsstilling med en gang jeg nevner jeg er det...?

Er bare så lei av å liksom måtte unnskylde meg og forklare hvorfor jeg er veganer til gud vet hvor mange mennesker. Treffer jeg et nytt menneske sier jeg da ikke: Næææ? Spiser du.... kjøtt??? Hvorfor det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men kjære dere da, hvis dere leser innlegget mitt, ser dere at jeg har gjort et poeng av at enkelte vegetarianere har slike "prektige" holdninger, jeg mente ikke at Green Sky nødvendigvis har det.

Det var med andre ord et forsøk på å forklare hvorfor noen mennesker stiller seg skeptiske til vegetarianere - ikke et forsøk på å hetse vegetarianere.

Personlig spiser jeg hva jeg vil, og så legger jeg meg ikke borti hva andre spiser, enten det er biff eller tofu. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlegget var ment egentlig mot de som er vegetarianere fordi de ikke vil "drepe de stakkars dyra"

Når man spiser en tofu-burger så er man også med og drepe dyr..

Så det blir da feil av de og dømme oss som gleder seg til julemiddagen.

*les linken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med vegetarianere. De går rundt og tror de redder de dyrene, men maten deres skal de spise.. :ler:

(dette var altså humoristisk sagt. Mener ikke å se ned på noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var det på tide med det gyldene spørsmålet.

Hvorfor har du valgt å være vegitarianer, GreenSky? Er det bare pga janteloven? Spiser du fisk? Melkeprodukter? Egg? Er det fordi dyrene er dine venner, og du kan leve på vann og kjeks? (ikkeno' vondt ment med det siste)

Jeg spiser alt jeg får servert. Hvorfor? Fordi det er mat og jeg er sulten.

Spise kjøtt/fisk/egg er et innstingt. Og la være er et valg.

Der for er det mye mer interisangt å vite hvorfor folk lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine
Og da var det på tide med det gyldene spørsmålet.  

Hvorfor har du valgt å være vegitarianer, GreenSky? Er det bare pga janteloven? Spiser du fisk? Melkeprodukter? Egg? Er det fordi dyrene er dine venner, og du kan leve på vann og kjeks? (ikkeno' vondt ment med det siste)

Jeg spiser alt jeg får servert. Hvorfor? Fordi det er mat og jeg er sulten.

Spise kjøtt/fisk/egg er et innstingt. Og la være er et valg.

Der for er det mye mer interisangt å vite hvorfor folk lar være.

Here we go again.... :roll: En oppramsing av idiotiske "påstander".

Hvorfor skulle vegetarianere behøve å stå til rette for noe som helst? Jeg blir så utrolig lei dette. Det er sant som Greensky sier at vi hele tiden må forsvare oss og forklare. At folk blir utrolig på hugget bare man sier at man er vegatarianer.

Spis hva dere vil, så spiser vi hva vi vil.

Adina M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsvar dere? Hva i all verdens navn er det du snakker om? Jeg angriper da på ingen måte GreenSky når jeg (på en ærlig måte) spørr hvorfor.

Er dere virkelig såpass usikkre, at dere vil at hva som helst som et angrep?

Det finnes mange forskjellige vegitarianere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine
Forsvar dere? Hva i all verdens navn er det du snakker om? Jeg angriper da på ingen måte GreenSky når jeg (på en ærlig måte) spørr hvorfor.  

Er dere virkelig såpass usikkre, at dere vil at hva som helst som et angrep?

Det finnes mange forskjellige vegitarianere.

Tonen i innlegget ditt kan tolkes dithen.

Man skal være uhyre forsiktig å bruke begrepet "usikker".

Takk for at du lærte meg noe som jeg selvfølgelig ikke visste etter etter å ha vært vegetarianer i mange år ("det finnes mange forskjellige vegitarianere")

Hvis du vil at spørsmålene dine skal bli tatt på alvor, må du stille dem med respekt.

Adina M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er mye enklere å si "Nei takk, jeg spiser ikke kjøtt" når man er på besøk, heller enn å si "Jeg liker ikke det der". Det er faktisk mye kjøtt jeg rett og slett ikke liker, og derfor ikke ønsker å spise. Men nei, da er man uhøflig. Å ikke spise kjøtt, det er greit. Hvorfor er egentlig "Nei takk, jeg spiser ikke hval" så uhøflig? Gleder det noen om jeg tvinger i meg den ekle hvalbiffen?

Jeg synes det er helt greit med vegetarianere og veganere. Det eneste ankepunket er at manger restauranter ikke tar dem seriøst, og ikke lager ordentlig mat til dem. Man kan ikke leve på kinakål alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

må du stille dem med respekt.  

*kremt*

Respekt? Hvem er dere? Tidligere keisere fra den fortapte by i kina? Kan ikke se annet enn vanlig folkeskikk i mine overstående innlegg. Og jeg mente i hvert fall ikke noe negativt med det. Hvilket etterlater meg med bare en konklusjon... du er usikker.

De som tar seg nær av ting som ikke er rettet mot dem, ser som regel hva de forventer å se. Det kan komme av vanskelig hverdag, dårlig selvtillit osv osv. Men leter man (mer eller mindre ubevisst) etter ting som kan tolkes som angrep mot en, så vil man alltid klare å finne dem.

Men det gjør dem ikke alltid "sann" for det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og da var det på tide med det gyldene spørsmålet.  

Hvorfor har du valgt å være vegitarianer, GreenSky?  Spiser du fisk? Melkeprodukter? Egg?

Ville bare nevne at GreenSky skrev at hun er veganer, ikke vegetarianer. Veganere spiser ingen animalske produkter, altså ikke egg, melk, fisk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp (viste ikke :roll:)

Lærte på skolen (den gang da - i kosthold og ernering) at det het "ano-vekta-etellerannet-etellerannet". Kommer bare ikke på hele reggla.

:digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som er problemet med desse tallene er at "produksjons-dyr" spiser også store mengder korn ol. Kornet tar rett å slett en "omvei" via dyret, istedet for av vi spiser det selv. (1 kg kjøtt = ca 3-10 kg korn, varierer fra art, alder ved slakt, osv)

(For ordens skyld: Jeg er vegan og spiser i hovedsak norsk mat, spiser svært små mengder (tipper på ca 1 kg TVP pr år) soya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...