Gå til innhold

Potte/do-trening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte å starte ein tråd der ein kan kome med tips og råd ang. potte/do-trening. Me har som smått starta å sette snart 2-åringen på do og er ute etter gode tips :) I fyrste omgang av målet å få han til å begynne å bæsje på do (lei av å skifte bæsjebleier... :sjenert: ). Håper på å få han dagtørr til hausten kanskje?

Korleis gjorde de det når ungen dykkar starta med potte/do-trening? Kor gamal var han/ho? Kor ofte satt de han/ho på potte/do? Kva gjorde de viss ungen ikkje ville sitte der? Kor lang tid tok det før det begynte å kome noko når han/ho satt der? Kor lang tid tok det før ungen var tørr på dagtid?

Håpar på mange svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med å bytte morgenammingen med lese bok på potta-kos da småtten var halvannet år. (Bare for å venne til at potta var OK å sitte på.)

Det endte i at han gjorde fra seg litt i potta om morgenen. (Så vi slapp en bæsjebleie.)

Tisse i potte på morgenen ble etter hvert litt fast rutine.

Etter ganske god tid, med mye krangling om å ta på bleier, så endte vi med å tilby truse istedenfor bleie hjemme. Da var gutten to år.

Vi belønnet litt med klistremerker for å gjøre fra seg i potta, og det var veldig stas i en periode.

Og etter bare ett par måneder, så var han dagtørr hjemme. Og en mnd senere var han også dagtørr i barnehagen.

(Jeg måtte bli med han på potta i barnehagen en gang jeg var der, for å gjøre den ufarlig. Men da løsnet det.)

Vi hadde en periode der han ikke ville bæsje i potta. (Og heller ikke i trusa) så han ba om bleie og bæsjet i den.

Prøvde å lokke litt med klistremerker, men det som endte med å bli slutten på dette, var diare... Det ville han ikke ha i bleie...

Ellers har vi hatt både doring og potte og det meste. Doringen var en grei overgang til do fra potte, men ting har blitt brukt veldig parallellt når han først ville slutte med bleie.

Det gikk fort over til å tisse rett på do også, når han begynte på stor avdeling i barnehagen.

Vet ikke om det er så mye råd i dette. Vi lot ungen styre dette mest selv, og tilrettela vel mer for at ting ikke skulle føles vanskelig eller farlig.

Gjest FryFryd
Skrevet

Her sluttet ungene med bleie når de var mellom 2-3 år gamle, alle hadde sluttet helt med bleie før 3 års dagen sin.

Vi startet med at de begynte å bruke do (doring).

Vi fant ut det det var bedre å begynne med doen fra første stund, i forhold til at ungene også må på do når de er borte. Ikke alle steder de har potte.

Vi bestemte at nå begynner vi, det var aldri noe problem med noen av ungene. Det kom stort sett alltid noe når de satt på do. Som oftest er det et "system" på når de skal på do, og hva som kommer.

Vi spurte noen ganger om ungen måtte på do (en ser det veldig godt) og så kom de å sa fra selv.

Ungene brukte nok bleie frem til 3 års alderen natterstid. Men der ser en bedre når ungene er klare, når bleiene er tørre om morgenen.

Vi begynte om sommeren, lettere med mindre klær :)

Skrevet

Takk for svar :)

Her er dessverre poden veldig sta på at han vil bæsje åleine... Kvar gong han skal bæsje gjømmer han seg bort. Viss eg setter han på do når eg ser det er saker på gong, gjer han ikkje noko på do, men ventar til etterpå og sniker seg vekk og bæsjer i bleia. Veit ikkje korleis eg skal gjere det, kan vel ikkje la han sitte åleine på do heller? :klø:

Og når han seier han ikkje vil, skal eg berre la han få det som han vil då? Vil jo ikkje tvinge han og lage dotreninga til noko fælt og vanskeleg...

Gjest FruFryd
Skrevet

Takk for svar :)

Her er dessverre poden veldig sta på at han vil bæsje åleine... Kvar gong han skal bæsje gjømmer han seg bort. Viss eg setter han på do når eg ser det er saker på gong, gjer han ikkje noko på do, men ventar til etterpå og sniker seg vekk og bæsjer i bleia. Veit ikkje korleis eg skal gjere det, kan vel ikkje la han sitte åleine på do heller? :klø:

Og når han seier han ikkje vil, skal eg berre la han få det som han vil då? Vil jo ikkje tvinge han og lage dotreninga til noko fælt og vanskeleg...

Hvorfor kan han ikke sitte alene? Om han bruker doring på doen, har han en liten stol å ha føttene på? La han få med en bok/blad/leke, la døren stå litt åpen, og be ha rope når han er ferdig. En del unger vil være alene når de er på do, kanskje ikke så rart :)

Når han sier han ikke vil, så vil han ikke. Unger klarer å holde seg lenge, noe som kan resultere i en vond sirkel.

Jeg er for "lett overtaling..." en egen leke til å ha på do, et blad som han har liggende på badet.

Skrevet

Leste om en metode som visstnok er ganske populær og skulle funke ganske raskt på mange barn...tror det gikk ut på at man skulle "ringe" til ungens favoritt "karakter", Postman Pat, Nemo, ja you name it, og fortelle at nå var h*n blitt stor gutt/jente og skulle begynne å gå på do. Så skulle man ringe på nytt og fortelle hvor flink h*n hadde vært etter vellyket do-tur....funket visst fjell?

Skrevet

Hvorfor kan han ikke sitte alene? Om han bruker doring på doen, har han en liten stol å ha føttene på? La han få med en bok/blad/leke, la døren stå litt åpen, og be ha rope når han er ferdig. En del unger vil være alene når de er på do, kanskje ikke så rart :)

Når han sier han ikke vil, så vil han ikke. Unger klarer å holde seg lenge, noe som kan resultere i en vond sirkel.

Jeg er for "lett overtaling..." en egen leke til å ha på do, et blad som han har liggende på badet.

Ja, er einig med deg i at ein ikkje skal tvinge. Eg vil jo gjere dosituasjonen til noko positivt. Eg driver og med litt lett overtaling, han må som oftast ha med ei lita leke eller noko.

Nei, det er ikkje så rart han vil sitte åleine. Er berre redd han prøver å hoppe ned frå doen sjølv eller noko viss han sitter åleine... Eller gjer frå seg på utsida... Syns for øvrig det kan vere litt vanskeleg å få satt ungen riktig på ringen, slik at tissen treffer nedi :forvirret:

Gjest FruFryd
Skrevet

Ja det blir ofte litt søl, ikke bare til å begynne med, bare vent til gutten skal være "stor gutt" og stå å tisse :fnise: Når jeg tenker etter går det veldig lang tid før de slutter å søle...

Om jeg ikke husker feil, så måtte guttene her trykke tissen litt ned, ellers så havnet alt utenfor. Det var en slags kant på setet, men det passet ikke godt nok for å unngå søl.

Vi hadde avtale om at ungene ropte når de var ferdige og skulle ned att, selv om de ikke hadde gjort noe. Men de prøvde helt sikkert å gå ned alene også :)

Skrevet

Me får nok regne med litt søl ja ;)

Må trykke tissen litt nedi ja, evnt sette han langt bak på setet (men då føler eg at rumpa kjem for langt bak igjen)... Ikkje lett ;) Syns heller ikkje den kanten passar bra nok. Kanskje me skulle hatt eit anna sete. Dette er berre eit billig-sete. Nokon som har merker å anbefale?

I kveld satt han lenge på do! Eg las for han, og då var det veldig greit å sitte der :) Spurte om han var ferdig etter 5-10 min, men nei, han var ikkje det :fnise: Satt nok på do i alle fall 10 min. Kom ikkje noko, men han var i alle fall heilt med på å sitte på do :)

Gjest Gjest
Skrevet

Me får nok regne med litt søl ja ;)

Må trykke tissen litt nedi ja, evnt sette han langt bak på setet (men då føler eg at rumpa kjem for langt bak igjen)... Ikkje lett ;) Syns heller ikkje den kanten passar bra nok. Kanskje me skulle hatt eit anna sete. Dette er berre eit billig-sete. Nokon som har merker å anbefale?

I kveld satt han lenge på do! Eg las for han, og då var det veldig greit å sitte der :) Spurte om han var ferdig etter 5-10 min, men nei, han var ikkje det :fnise: Satt nok på do i alle fall 10 min. Kom ikkje noko, men han var i alle fall heilt med på å sitte på do :)

Vi bruker ring fra Biltema og den er veldig god. Poden har aldri tisset utenfor og den blir ikke tilklint med bæsj bak heller.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere som bruker doring...

Vil ikke det bare skape problemer i forhold til å gå på do andre steder enn hjemme, hvor man ikke har doring?

Skrevet

Vil ikke det bare skape problemer i forhold til å gå på do andre steder enn hjemme, hvor man ikke har doring?

Ungene her hadde aldri problem med å gå på do uten doring. Det var en av grunnene at vi ikke brukte potte. De fleste har en do, ikke alle har potte :)

Vi tok det som en selvfølge at ungene skulle bruke den vanlige doen når vi var borte, utedo når det var det (hytteturer osv)

Vi spurte aldri ungene om de ville bruke doen der vi var, var de nødt på do, så følgte vi de på do. "her er det ikke doring, så da må vi bruke doen uten" Det var aldri noe problem med det.

Første gangene så støttet vi/holdt i ungene. Til de lærte å sitte på rette måten, og holde seg fast selv. Utroligt hvor fort ungene lærer om de får lov :)

Skrevet

Vi bruker ring fra Biltema og den er veldig god. Poden har aldri tisset utenfor og den blir ikke tilklint med bæsj bak heller.

Me har den, me og.

Vel det problemet blir jo det same uansett om ein brukar potte eller doring? :vetikke:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vel det problemet blir jo det same uansett om ein brukar potte eller doring? :vetikke:

Men det problemet har man jo ikke om man ikke bruker en slik overhode..

Potte syns jeg er bare ekkelt og uhygenisk, så det kommer ikke inn imitt hus ;)

Skrevet

Men det problemet har man jo ikke om man ikke bruker en slik overhode..

Potte syns jeg er bare ekkelt og uhygenisk, så det kommer ikke inn imitt hus ;)

Meiner du å berre sette ungen på do utan doring frå dag ein? :klø:

Skrevet

Meiner du å berre sette ungen på do utan doring frå dag ein? :klø:

Sikkert noen som gjør det også. Men jeg syns det kan bli litt tungvint. Greit å vite at ungen sitter "sikkert" når han er hjemme på do. Og doring er ett av de "hjelpemidlene" jeg syns er veldig praktisk :)

Ungene her syntes ikke at det var skummelt å gå på do andre steder, selv om de ikke hadde doring. Ser for meg at det kunne blitt litt vanskeligere om de var vant til å bruke potte. Da hadde det kanskje vært skummelt å måtte bruke vanlig do.

Skrevet

Sikkert noen som gjør det også. Men jeg syns det kan bli litt tungvint. Greit å vite at ungen sitter "sikkert" når han er hjemme på do. Og doring er ett av de "hjelpemidlene" jeg syns er veldig praktisk :)

Ungene her syntes ikke at det var skummelt å gå på do andre steder, selv om de ikke hadde doring. Ser for meg at det kunne blitt litt vanskeligere om de var vant til å bruke potte. Da hadde det kanskje vært skummelt å måtte bruke vanlig do.

Er slik eg og tenkjer :)

Gjest nilla
Skrevet

Hvilken doring har dere? Er jo så mange å velge i, i alle prisklasser.

Skrevet

Vi kjøpte en doring for 10kr på et loppemarked. Og den ble tatt med litt på besøk til nær familie i starten, og på ferie når vi reiste. (Norgesferie) Året før hadde vi med potte. Men den var jo da kun i bruk til morgenrutinen, så den trengtes ikke på besøk.

Vi hadde ingen problemer med at enkelte steder ikke hadde doring. Eneste var at vi måtte holde ungen mens han var på do. Og det er jo litt kjedelig i lengden.

Etter hvert kuttet han ut doringen helt selv, og går på do uten også hjemme.

For oss var det et innbilt problem i vårt hode at det skulle være vanskelig med overgangen fra potte til doring, og fra doring til do uten ring.

For ungen var dette helt uproblematisk.

Men å sette en ettåring rett på do med stort hull, og lese en bok, det hadde jeg ikke turt. Da var det trygt og greit med potte.

(Og potte er da ikke uhygienisk. Man vasker den jo godt for hver bruk. Sikkert langt bedre enn man vasker doen...)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en doring for 10kr på et loppemarked.

Brukt doring? :hakeslepp: Ikke til min unge ihvertfall! YUCK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...