Gå til innhold

Forelskelse og kjærlighet

Steinar40

Anbefalte innlegg

Det spørs da på hva du mener med at forelskelsen varer.

Etter hva jeg har forstått så har undersøkelser vist at selve forelskelsen typisk varer oppi mot 6 måneder.

Empiriske undersøkelser i sammfunnsvitenskap er ikke 100% troverdige, det er som for mange variabler til å lage en teori utifra undersøkelser som kan anses som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Empiriske undersøkelser i sammfunnsvitenskap er ikke 100% troverdige, det er som for mange variabler til å lage en teori utifra undersøkelser som kan anses som fakta.

Det finnes ingen undersøkelser på noe område som vil være 100% troverdige.

Dessuten finnes det alltid masse unntak begge veier.

Men ser man på en normalfordeling av befolkningen, så vil jeg anta at rundt 6 måneder ikke er helt feil. My guess is as good as yours ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen undersøkelser på noe område som vil være 100% troverdige.

Dessuten finnes det alltid masse unntak begge veier.

Men ser man på en normalfordeling av befolkningen, så vil jeg anta at rundt 6 måneder ikke er helt feil. My guess is as good as yours ;)

På normalbefolkningen, nei. Det er jeg enig i.

Det vil uansett si at det dermed også finnes mennesker som er unntaket: Mennesker som dermed opplever forelskelse over lengre tid enn normalen. Dog forelskelse kan nok også bli vurdert og definert individuellt også.

Min rekord er syv år.

På den andre siden av unntaket finnes det også mennesker som aldri blir forelsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På normalbefolkningen, nei. Det er jeg enig i.

Det vil uansett si at det dermed også finnes mennesker som er unntaket: Mennesker som dermed opplever forelskelse over lengre tid enn normalen. Dog forelskelse kan nok også bli vurdert og definert individuellt også.

Min rekord er syv år.

På den andre siden av unntaket finnes det også mennesker som aldri blir forelsket.

Vel, jeg skal selvfølgelig ikke påstå at du lyver, men jeg tror i hvert fall at du og jeg definerer forelskelsen relativt ulikt når du mener du har vært forelsket i 7 år.

Jeg har ikke tenkt å bli forelsket før jeg treffer den rette dama, og da må personlighet og praktiske forutsetninger ligge til rette først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt å kunne bestemme seg for å bli forelsket..

Ja, ikke sant.

Det har bare med den mentale innstillingen å gjøre. Dvs at man holder en bevisst mental avstand inntil man har blitt bedre kjente.

Men om kvinner kan klare noe slikt aner jeg ikke, da jeg altså er mann selv.

Og det betyr ikke at man kan bli forelsket i hvem som helst.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Man kan bli forelsket i hvem som helst, men man kan velge hvorvidt man vil gjøre noe med følelsene.

Er man forelsket i noen som gjengjelder følelsene, og som man elsker, kan "kile i magen forelskelsen" vare livet ut. Jeg kjenner flere som har det sånn. Ikke hele tiden, det sier seg selv, livet har mange hverdager, men forelskelsen går ikke alltid bort.

Om man rasjonaliserer følelser er man enten redd for å ha følelser, eller man har aldri opplevd dem.

Man kan ikke styre hvem man faller for, men man kan styre om man ønsker å inngå i en relasjon med dette menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli forelsket i hvem som helst, men man kan velge hvorvidt man vil gjøre noe med følelsene.

Er man forelsket i noen som gjengjelder følelsene, og som man elsker, kan "kile i magen forelskelsen" vare livet ut. Jeg kjenner flere som har det sånn. Ikke hele tiden, det sier seg selv, livet har mange hverdager, men forelskelsen går ikke alltid bort.

Om man rasjonaliserer følelser er man enten redd for å ha følelser, eller man har aldri opplevd dem.

Man kan ikke styre hvem man faller for, men man kan styre om man ønsker å inngå i en relasjon med dette menneske.

Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig.

Altså, det man ikke kan styre selv, det er hva man blir attrahert av. Det vil da typisk dreie seg om det andre menneskets utseende og/eller personlighet.

Derimot kan man velge om man skal la seg attrahere av dette mennesket, og det gjør man da mentalt. Dvs holder en viss avstand. Jeg tror egentlig alle kan klare dette hvis man er seg det bevisst (med unntak av tenåringer).

Et typisk eksempel der de fleste gjør dette mer eller mindre automatisk, vil være når man får vite at et menneske er opptatt (i forhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

men man kan fortssatt bli forelsket i noen som er i et forhold, men man kan la være å følge de følelsene. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man kan fortssatt bli forelsket i noen som er i et forhold, men man kan la være å følge de følelsene. Rett og slett.

Ja, det kan lett skje hvis man ikke setter opp en slik mental sperre med en gang. Og spesielt hvis det går litt tid før man finner ut at den andre er i et forhold. Da blir det fort mye verre.

Det er jo dette som er problemet med forelskelsen, at den sunne fornuften går rett ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Så poenget mitt er at man kan ikke styre hvem man blir forelsket i, men hva man gjør med følelsene, det kan man styre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så poenget mitt er at man kan ikke styre hvem man blir forelsket i, men hva man gjør med følelsene, det kan man styre

Ja og nei.

Har man først blitt forelsket, så er det veldig vanskelig å styre følelsene, nettopp fordi at fornuften er borte.

Derfor er det mye bedre å sørge for (mentalt) at man ikke blir forelsket. Altså holde avstand. Som man typisk gjør når noen er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Dersom du tror at man kan styre følelser, så beklager jeg å si at du nok aldri har vært skikkelig forelsket. Man kan ikke rasjonalisere følelser. Å bli forelsket i en som er opptatt er fullt mulig, når man vet at han er opptatt, eller at man ikke passer sammen, så kan man bestemme hva man gjør med følelsene.

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å diskutere når du har bestemt deg for at du sitter på alles sannhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tror at man kan styre følelser, så beklager jeg å si at du nok aldri har vært skikkelig forelsket. Man kan ikke rasjonalisere følelser. Å bli forelsket i en som er opptatt er fullt mulig, når man vet at han er opptatt, eller at man ikke passer sammen, så kan man bestemme hva man gjør med følelsene.

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å diskutere når du har bestemt deg for at du sitter på alles sannhet?

Jeg skriver bare hvordan jeg ser på det. Og jeg skrev også at man ikke kan styre følelsene når man først har blitt forelsket. Det gjelder dessverre for meg også :(

Det jeg derimot påstår er at man faktisk kan unngå å bli forelsket i utgangspunktet.

Ved å holde en viss avstand. Jeg VET at jeg kan klare det. Om du kan det, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Hvorfor skal man holde seg unna andre mennesker for å unngå følelser?

Jeg vet at jeg kan kontrollere mine handlinger selv om jeg er forelsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man holde seg unna andre mennesker for å unngå følelser?

Fordi det ikke er fornuftig. Det er ikke fornuftig å bli forelsket i en person der personlighet og de praktiske forhold ikke ligger til rette. Da ender det bare i tårer og tenners gnissel.

Jeg vet at jeg kan kontrollere mine handlinger selv om jeg er forelsket.

Bare til en viss grad. Sunn fornuft har da minimalt å si. Og det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Nei Steinar, det vet du ikke. Du kjenner ikke meg, du vet ikke hvem jeg har vært forelsket i og hva jeg har gjort med de følelsene.

Og jeg snakker ikke bare for meg selv her.

Jeg vet også at de fleste sosiale mennesker liker å være sammen med andre og ikke holder seg unna folk fordi de kanskje kan bli forelska og da går det galt.Vi kkan ikke mure oss inne og unngå andre og plutselig en dag treffe den rette, vi må leve i verden og omgås mennesker av begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Steinar, det vet du ikke. Du kjenner ikke meg, du vet ikke hvem jeg har vært forelsket i og hva jeg har gjort med de følelsene.

Og jeg snakker ikke bare for meg selv her.

Jeg vet også at de fleste sosiale mennesker liker å være sammen med andre og ikke holder seg unna folk fordi de kanskje kan bli forelska og da går det galt.Vi kkan ikke mure oss inne og unngå andre og plutselig en dag treffe den rette, vi må leve i verden og omgås mennesker av begge kjønn.

Neida, men det jeg altså har sagt, er ikke at man ikke kan prate med andre mennesker.

Jeg sier bare at man mentalt sett skal sørge for at man ikke blir forelsket i feil person.

Dette er fullt mulig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men det jeg altså har sagt, er ikke at man ikke kan prate med andre mennesker.

Jeg sier bare at man mentalt sett skal sørge for at man ikke blir forelsket i feil person.

Dette er fullt mulig å gjøre.

Eller undertrykke eventuelle følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...