Gå til innhold

Når jeg blir gravid, tar jeg keisersnitt - pronto!

Snasen

Anbefalte innlegg

Gjest Vilma

Tror du må belage deg på et liv som barnløs. Det kommer aldri til å skje at man kan velge keisersnitt fremfor naturlig fødsel.

Det skal du ikke si for sikkert. De gjør det i andre land, så du skal ikke se bort i fra at Norge kommer etter.

Ikke det, vi er mange som har valgt ks framfor vaginal fødsel allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Det skal du ikke si for sikkert. De gjør det i andre land, så du skal ikke se bort i fra at Norge kommer etter.

Ikke det, vi er mange som har valgt ks framfor vaginal fødsel allerede.

Det skal skinne av eldreomsorgen og ikke være sykehuskøer før det kan innføres valgfritt keisersnitt. Vi må prioritere de syke før vi kan prioritere de friske.

Lurer på hva du brukte som begrunnelse for "valget" ditt av keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Å ville velge KS fordi man vil er kjempeegoistisk, og viser at man ikke bryr seg særlig om hva som er best for barnet. Når man velger å sette egne ego tanker først,bør man vurdere om man er moden for å få barn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Jeg har lest om flere artikler og tråder på diverse forum hvor det hyles ut om hvor forferdelig det er med keisersnitt. Kynisk, overfladisk, barnet blir skadet, risiko for mor og barn, og sånn går nå listene.

For å si det sånn:

Jeg føder ikke på normal måte. Jeg skal ha keisersnitt.

Hvorfor?

Fordi det er ikke til å legge i en skuff at man blir mer "slarkete" og vid der nede.

Man revner, blir klippet opp, og sydd igjen. No way, at noen får klippe meg der nede, og no way at mitt underliv skal bli like slapt som vaskekluten på kjøkkenbenken min.

I tillegg til det vet jeg selv at jeg er redd for å føde, men allikevel vil jeg poengtere at jeg i hovedsak tar keisersnitt pga underlivet mitt.

Hva så?

hvor mange barn er ikke født med keisersnitt, og de er helt friske og fine.

Hvor mange mødre har ikke tatt keisersnitt, og er friske og fine.

Can't blame them!

Og en vanlig fødsel kan da også være en risiko!?

Flere av mine venninner/bekjente som er mødre, har i rødvinstilstand betrodd seg med at; Joda, sexlivet blir annerledes, og ja, man blir rimelig slækk og dvask der nede...

*grøss*

:(

jeg tror ikke du kommer til å få ks på grunnlag av argumentet om at du ikke vil ha et slarkete underliv. Om du bruker argumentet fødselsangst får du større forståelse, hvis ikke er det ofte medisinske grunner de må ha for at du skal få ks. jeg og vil ha det, men tviler på at jeg kommer til å få det om jeg skal føde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe du faktisk vet hvor alvorlig keisersnitt kan være. Man hører så mye, men får ikke med seg de alvorlige detaljene. Fødsel er faktisk naturlig.Og når det gjelder underlivet så er det så enkelt som "KNIP" for pokker.

Endret av Beauté
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også valgt ks, så det er fullt mulig på noen sykehus. Vil nok si at jeg er relativt moden for barn likevel;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som trenger keisersnitt i dag av medisinske grunner, får det.

Angst blir jo betegnet som medisinsk grunn, og det er jo angst TS sliter med. Kanskje er det ikke noe å ha angst for i dine øyne, men det er jo lett for deg å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn:

Jeg føder ikke på normal måte. Jeg skal ha keisersnitt.

Hvorfor?

Fordi det er ikke til å legge i en skuff at man blir mer "slarkete" og vid der nede.

allikevel vil jeg poengtere at jeg i hovedsak tar keisersnitt pga underlivet mitt.

Jeg vet da om flere som har fått keisersnitt. "Fødselsangst" sier dem alle. Jeg ville nok heller kalt det "redd for å bli vid-angst" (kamuflert av manipulative krokodilletårer).

Angst blir jo betegnet som medisinsk grunn, og det er jo angst TS sliter med. Kanskje er det ikke noe å ha angst for i dine øyne, men det er jo lett for deg å si.

Les det hun skrev over...fødselsangst my ASS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det hun skrev over...fødselsangst my ASS!

...det er ikke lov å ha angst for underlivet?

Hvem er du til å bestemme hva som er god nok grunn til å ha angst for eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer modent å bruke hersketeknikk?

Virker som om mange her nesten misunner de med KS.

De som får, de får. Simple as that Som noen sa her, så kan man få dette på riksen, så skjønner ikke hva dere sipper sånn for.

Trolig enkelte bygdedamer som sitter her om sipper om noe de selv vil ha. Det er vel ikke de mulighetene på bygdene i forhold til i Oslo, trolig derfor? :lol:

Hva med å heller unne meg og andre med fobi ovenfor fødsel, å få KS?

Mange er sikkert redd for fødsel, men fobi og redsel er to forskjellige ting. Det er tross alt fagfolk som avgjør dette, og de færreste av dere her inne har noen form for utdannelse uansett, så spar meg. Åh... :tristbla:

Haha, nå stakk du handa rett inn i vepsebolet...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hvem er du til å bestemme hva som er god nok grunn til å ha angst for eller ikke?

Det er vel ikke verre enn at det er fødselsangst som kan være indikasjon på KS. Dessuten skal ikke TS ha barn nu, så hun kan gå i terapi for å bearbeide den angsten for å bli slapp og vid om hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst for slarkete underliv?? Nei vet du hva. Dette ødelegger for de med reell fødselangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes uttalelser om slarkete underliv og "vil ikke ha underliv som en oppvaskklut" høres ut som tegn på ekte angst? Nei, det er bare en ting å si til TS. Ta deg sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle heller født ett par barn istedet for å bli skåret opp på den måten :) Fødselen er en opplevelse som jeg ikke ville vært foruten. Gruelig vondt selfølgeli, men dog - det er glemt veldig fort. Er ikke bare bare etter ett keisersnitt heller. Har venner som både har fått blodpropp å løsning av hele greia i ettertid. Nei vi er stort sett skapt for å føde sånn er det bare :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig om at man ikke skal få KS fordi man "har angst for å få slarkete underliv".

Men må også si at KS også kan være en fantastisk opplevelse.

Jeg ville aldri vært for uten min fødsel, som ble gjennomført ved KS.

Lillegutten min fikk ligge på brystet mitt i ca 20 minutter, mens de sydde meg igjen, og jeg hadde han hos meg på overvåkninga nesten hele tiden også.

Så det kan være forskjellig fra sted til sted og person til person.

Syns det er mange her som bare kommer med skrekkhistorier ang KS, men jeg hadde iallefall en fantastisk opplevelse.

Og JA, det var vondt i dagene etterpå, men jeg var frisk som en fisk etter en ukes tid.

Må bare også få si noe annet - var vel TS selv som sa at de på bygdene var misunnelig på de so, fikk velge KS på ullevål eller riksen eller hvor det var - men jeg bor vel mer eller mindre på bygda og fikk "velge" KS uten problemer.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at dersom det er smerte en er redd for så er ikke keisersnitt mindre smertefullt egentlig. Vaginal fødsel er 2-20 timer med moderat smerte og så 30 min-5 timer med sterke smerter (jeg slapp unna med 3,5 timer). Og etterpå er en som regel i rimelig god form etter bare et par timer.

Til sammenligning er keisersnittet med spinalbedøvelse (nei, en får ikke narkose ved planlagt snitt) så og si smertefritt, men ikke nødvendigvis fritt for ubehag (kateter, kvalme etc). Men det er moderate til sterke smerter etterpå i ca. to døgn, og så er det moderate smerter i 1-2 uker.

Jeg revnet fullstendig både bakover og innvendig (total ruptur grad 4) og måtte til operasjon i narkose med førstemann. For det første kjente jeg ikke at jeg revnet, og for det andre har jeg blitt helt bra igjen (og har ikke fått noen klage fra mannen på seksuell funksjon). Men fikk beskjed fra gynekologen at når jeg er ferdig med barn kan jeg få "designerlips" på statens regning dersom jeg føler at ting ikke er helt 100%. Så revning er ikke verdens undergang, og det er liten sjanse for at det i det hele tatt skjer, mener det på landsbasis er ca. 3% sjanse. På keisersnitt er det derimot 20% sjanse for infeksjon i såret.

Dersom du søker om KS pga fødselsangst må du uansett inn til samtaler for å prøve å bearbeide fødselsangsten på de fleste fødeavdelinger. Og da er målet deres å få deg til å komme til at vaginalt er best dersom det ikke er sterke medisinske grunner til at du heller bør ha KS. Så du må være forberedt på kamp. Dessuten kan det godt være at du skifter mening den dagen du faktisk blir gravid. Selv var jeg ganske engstelig for å føde før jeg ble gravid, og så ble jeg gravid og var plutselig ikke det fnugg redd. Jeg var ganske overrasket over meg selv, og iallefall da jeg fant ut at jeg ønsket naturlig fødsel... Så til og med du kan endre mening når du faktisk er i situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valget mellom vaginal fødsel og keisersnitt med min andre. Han lå i seteleie og rumpa hadde festa seg. Etter å ha veid for og i mot valgte jeg vaginal fødsel. Legene var ikke i tvil om at det ville være det beste for oss begge så lenge jeg var vid nok i bekkenet til å klare det. Men hadde vi vært i et annet land en Norge ville aldri legen anbefalt meg dette. Jeg er selv sjeleglad for at jeg valgte som jeg gjorde. Slapp og slaskete har jeg iallefall ikke blitt :) Heller omvendt. Men det jeg vil frem til er at til og med i dette tilfellet var vaginal fødsel det beste valget.

Det er forresten en del større sjanse for fødselsdepresjon ved et keisersnitt.

Noen ganger er det mest forsvarlig med keisersnitt, men jeg tror at i alle tilfeller der en ser ut som en får en "vanlig" fødsel så er vaginal fødsel det beste.

Her i USA ville du nok fått anbefalt keisersnitt om du hadde født på en sykehus, ja. Her er fødsler big business, legene tjener mer ved et keisersnitt enn vaginal fødsel, det tar kortere til, er lettere å legge inn på en timeplas osv.

Så om TS ikke vil være i tvil om at hun vil ha KS den gangen hun skal føde: Dra til USA.

Når det er sagt er ikke legene her trent for å ta i mot barn (de færreste har vært med på det som kan kalles en "naturlig fødsel"). Det dør langt flere barn og mødre under fødsel enn f.eks. i Norge, hvor jordmødre tar seg av vaginal fødsel med lege i umiddelbar nærhet. Det finnes jordmødre i USA også, men de er som regel ikke å finne på sykehusene.

Jeg har ikke planlagt å bli gravid i nærmeste framtid, men den gangen jeg skal føde ønsker jeg å føde vaginalt dersom det er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...