Gå til innhold

Når jeg blir gravid, tar jeg keisersnitt - pronto!

Snasen

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Ja, det er ikke rart at keisersnitt er er ulovlig/problemer å få her i landet. Nordmenn har jo fordommer mot det også :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forøvrig: Pronto betyr vel "med en gang" eller "omgående" - du vil altså ta keisersnitt med en gang du blir gravid? :fnise:

hehe.. artig den. burde selvsagt skrevet, "når jeg skal føde". :ler:

gjeeesp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at ved keisersnitt så er det veldig vanlig at magemusklene blir noe strukket, andre igjen også ødelagt. Dette resulterer i en dvask 'hengemage' som ikke er så lett å gjøre noe med. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Dette kan jeg avkrefte:-) Det er graviditeten og den store magen som strekker magemusklene, ikke keisersnittet. Du kan trene magen like fin igjen etter ks som vaginal fødsel, du må bare vente litt lenger med å trene da alt må gro først. Jeg har forøvrig tatt ks og det er derfor jeg vet dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange som har veldig lyst til å føde, men det er noe man må igjennom når man er gravid. Jeg er helt for keisersnitt ved legitime grunner (også psykologiske, f.eks. fødselsangst), men å kreve keisersnitt fordi man ikke vil bli "slarkete i underlivet" synes jeg virkelig ikke en legitim grunn.

Men kjære vene, har du ikke fått med deg at jeg også er redd for selve fødselen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en hjertefeil vil det da virkelig være bedre med en vaginal fødse, enn en operasjon. Tror det kan være greit å undersøke fakta før man bestemmer seg...

Og hvorfor tviler du på at du får strekkmerker?

Hvorfor er det bedre med en vaginal fødsel da?

Jeg vet absolutt ikke om KS er bedre enn vaginalt mtp hjertefeil (hvis jeg har en da), men tenkte at mtp pressing, stress og alt adrenalinet, så ville hjertet bli meget belastet. Men, på en annen side så vil jo narkosen, eller bedøvelsen heller ikke være bra for hjertet.

Når det er sagt, så er jeg mest redd for å bli redd for hjertet mitt under en fødsel. Redd det stopper der og da.

Har googlet litt om KS, og det later ikke til at narkose er vanlig, men heller bruken av smertelindring.

Grunnen til at jeg ikke tror jeg får strekkmerker er fordi jeg så godt som aldri har hatt en eneste en, min mor har ingen, kvinnene på fars side har ingen, osv.

Jeg synes heller ikke at redsel for slarkete underliv er noen god grunn for å få innvilget KS.

Da jeg lå på barselavdelingen, fikk vi undervisning av fysioterapeuten som var tilknyttet føden/barsel-avedlingen. Hun viste oss en modell av kvinners bekkenmusklatur, og forklarte oss om knipeøvelser, og demonstrerte hvilke stillinger som er best for å gjøre knipeøvelser. På det lille "kurset" var det også kvinner som hadde hatt KS. Fysioterapeuten fortalte at i løpet av svangerskapet blir bekkenmuskulaturen veldig belastet. Bekkenmuskulaturen er jo de musklene som enkelt sagt holder alle innvollene oppe, og hindrer at de kommer ned gjennom bekkenet (grøss). Under svangerskapet blir jo disse mye belastet pga den ekstra vekten av barnet/livmoren/forstervannet, og når hodet fester seg, blir de enda mer tøyd. Dette er noe som alle gravide må igjennom, og er hovedsaken til at noen får problemer med bekkenmuskulaturen etterpå. Omtrent like mange av de som har hatt KS som av de som har født vanlig, opplever å få problemer med bekkenmuskulaturen i ettertid. Derfor er det akkurat like viktig at kvinner som har hatt KS gjør knipeøvelser som andre fødende, for å unngå inkontinens, prolapser og andre uhumskheter.

Jeg kan skrive under på at sexlivet ikke er det samme nå som før jeg fikk barn. Men det har absolutt ingenting med fødselen eller underlivsproblemer å gjøre. Det har med nattevåk, søvnmangeel, amming, hormoner og totalt endret fokus å gjøre. Sexlivet er ikke så sprudlende når man har en nyfødt, uansett hvordan det skjedde.

Hvordan kan du vite at sexlivet er det samme som før, når du sier at du uansett ikke har rukket å ha noe særlig sex uansett? :gjeiper:

Og det er ikke knipeøvelsene det står på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du ikke vil klippes.. Hva tror du de gjør med magen din under keisersnitt?

Men det er i magen, ikke i underlivet. :roll:

og snittet syns jo så vidt, på de jeg har sett som har tatt KS....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Du sier du ikke vil klippes.. Hva tror du de gjør med magen din under keisersnitt?

Hvis jeg tolker TS rett, så er det plasseringen av klippet (at det kommer i underlivet i det hele tatt) som er avgjørende, ikke tanken på å få et sår.

Dessuten så er det vesentlig mer sensitive deler som får kjenne saksa, enn magen som får kjenne skalpellen. Jeg skal være helt ærlig at jeg tar heller et langt sår på magen enn et par sting i underlivet. Så det der er et dårlig argument.

Og hva er egentlig problemet med KG folk og keisersnitt? Er det så vanskelig å svelge at noen ikke vil føde og at de heller ikke vil la seg omvende til fordel for den skremselspropagandaen som enkelte her inne bedriver?(Siktet ikke til deg, Liv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite at sexlivet er det samme som før, når du sier at du uansett ikke har rukket å ha noe særlig sex uansett? :gjeiper:

Og det er ikke knipeøvelsene det står på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Mamma hadde katastrofesnitt meg meg for 21 år siden, og hun ble sydd innvendig etterpå. Man kan ikke se at hun har hatt et keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, har du ikke fått med deg at jeg også er redd for selve fødselen???

Javel, har du reell fødselsangst (er det det du mener med å være redd?), og ikke får bearbeidet den, så er det fullt forståelig om du får og tar KS. Det er noe helt annet enn "slarkete underliv", som du åpnet tråden med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Javel, har du reell fødselsangst (er det det du mener med å være redd?), og ikke får bearbeidet den, så er det fullt forståelig om du får og tar KS. Det er noe helt annet enn "slarkete underliv", som du åpnet tråden med.

Netopp! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, lagde du denne tråden bare for å provosere? Du måtte da være klar over hva slags reaksjoner som ville komme?

Og forresten, hvorfor i ¤%&/() skriver du alltid med rødt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si meg, lagde du denne tråden bare for å provosere? Du måtte da være klar over hva slags reaksjoner som ville komme?

Og forresten, hvorfor i ¤%&/() skriver du alltid med rødt??

sikkert søker oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Grunnen til at jeg ikke tror jeg får strekkmerker er fordi jeg så godt som aldri har hatt en eneste en, min mor har ingen, kvinnene på fars side har ingen, osv.

Nå skal det sies at min mor gikk igjennom 2 svangerskap, hvor av et var med tvillinger. Hun har ikke et eneste strekkmerke på kroppen. Trodde så inderlig at jeg ikke kom til å få det heller.

Jeg ser dessverre ut som et kart etter svangerskap nummer 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om keisersnittet påvirker magemusklene eller ikke, kommer helt anpå hvordan de gjør snittet. Planlagte snitt går som regel bra uten at de må flytte på eller dele muskler, mens hastesnitt kan man risikere at musklene deles/flyttes på, og dette vil synes i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Det ligger til familien min at vi har hjerteproblemer.

Jeg kan jo bare foreslå for jordmor og legene at jeg er livredd fødselen vil få hjertet mitt til å stoppe? :lur:

Og med dette mener du at folk skal ta deg og "angsten" din seriøst?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du åpner med et argument at du vil ha KS pga slarkete underliv, men så sier lenger ned at

"Hmm... Det ligger til familien min at vi har hjerteproblemer.

Jeg kan jo bare foreslå for jordmor og legene at jeg er livredd fødselen vil få hjertet mitt til å stoppe?"

Seriøst så tror jeg ikke du får KS om du snakker om slarkete underliv som argument......sterke fødselsangst blir vurdert, og legene tar vare på deg om du HAR et hjerteproblem såklart....men måten du snakker her og svarer folk på viser oss nok ikke mye modenhet rundt å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt sexliv har blitt mye bedre etter vaginal fødsel. Underlivet har uten tvil endret seg til det bedre.

Hvis noen er så vide og slappe som du skal ha det til, vil jeg tro de har slurvet kraftig med knipeøvelsene.

Skriver under på denne. Jeg har født fire barn vaginalt, og er stram så det holder i mengdevis, og har er MYE bedre sexliv. Det som overrasker meg, er hvor mye mer følsom jeg er der nede. Om det skyldes de vaginale fødslene vet jeg ikke, men forskjellen er såpass markant at sex før og etter barn er to vidt forskjellige ting. Og jepp, jeg får vaginale orgasmer nå. :jepp:

Grunnen til at jeg ikke tror jeg får strekkmerker er fordi jeg så godt som aldri har hatt en eneste en

Men du har vel ikke hatt barn enda? Du bør ikke stole for mye på at du slipper unna, men om du er heldig har du fått de rette genene. Jeg har en venninne med ett barn, og hun har masse strekkmerker på bryst, lår og mage. Jeg har noen få i korsryggen.

La deg ikke lure til å tro at et KS vil utgjøre den helt store forskjellen i sexlivet ditt. Og for all del - om du virkelig har fødselsangst får du sikkert KS. Men om du har andre grunner til å ville unngå en vaginal fødsel vil du bli gjennomskuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både enig og uenig i ting du sier, men jeg skal ikke gå inn på det nå. Har du tatt en titt på The Shape of a Mother? Her kan du se mange mager før og etter både vaginale fødsler og keisersnitt. Noen keisernitt synes knapt andre har godt synlige arr lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...