Gjest imli Skrevet 22. mars 2010 #21 Del Skrevet 22. mars 2010 Eller så kan du føde normalt, for så å knipe i vei etterpå. Går fint, det også.... Jaja, uansett tror jeg det BESTE er at du dropper barn. Det er nemlig babyene og mangelen på nattesøvn og overskudd som tar knekken på sex-livet, ikke "slarkete" underliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #22 Del Skrevet 22. mars 2010 Høres ikke moden nok ut til å få barn enda etter min mening. Du høres ut som du vil ha en "hollywood" fødsel der alle bestiller keisersnitt....du får ikke bare bestillt det her altså! Men om du vil ha det sånn, hvorfor ikke bestille deg samtidig en "lavia plasti" altså der dem klipper og syr leppene smalere(for de vokser under graviditeten) og samtidig kan sy deg så stram du vil være Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjah Skrevet 22. mars 2010 #23 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg mener å ha hørt at ved keisersnitt så er det veldig vanlig at magemusklene blir noe strukket, andre igjen også ødelagt. Dette resulterer i en dvask 'hengemage' som ikke er så lett å gjøre noe med. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Jeg velger heller å føde normalt og bruke tid på knipeøvelser. Dette med virkelig slarkete underliv er nok bare de aller verste skrekkhistoriene, tenker jeg. Forresten har jeg hørt om flere kvinner som får et bedre sexliv etter en fødsel. Kvinner som aldri før har hatt G-punktorgasmer har større sjanse for å få dette nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 22. mars 2010 #24 Del Skrevet 22. mars 2010 Du kan fint bli vid i underlivet med KS også, for det er også svangerskapet som gir et slarkete underliv, pga trykket. Det samme med hengepupper. Jeg har hatt KS og jeg var helt uforbredt på de grusomme smertene i etterkant. De varte i flere uker! Jeg kan skrive under på LilleMy28 skriver. Men det jeg "irriterer" meg over er alle de damene som har født normalt som skal fortelle hvor grusomt KS er. Alle negative ting skal skrikes ut! Jeg har to barn som har kommet til med KS og begge er helt fine uten noen mèn. Ikke ble de ammet heller, men det er en annen diskusjon. Men jeg anbefaller ikke KS, og det er langtfra noen lettvint løsning, det er en operasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 22. mars 2010 #25 Del Skrevet 22. mars 2010 Noen får slarkete underliv, noen ikke. Noen får sprettmagen tilbake etter kort tid, noen sliter lenge med hengemage. Noen får hengepupper av amming, noen merker nesten ikke noen forskjell på puppene etter amming. Noen får strekkmerker, andre ikke. Noen får et BEDRE sexliv etter fødsel, andre ikke. MEN de aller aller fleste får sunne herlige babyer! Og det er DET som teller, ikke frykten for at man kosmetisk sett ikke skal være den samme etter fødsel! Både KS og vaginal fødsel har sine fordeler og ulemper, men alt i alt er vaginal fødsel det beste for alle parter. Må si meg enig i at denne holdningen at man skal "kreve" KS fordi man ikke vil strekke på underlivet sitt, det er rett og slett barnslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurboLotte Skrevet 22. mars 2010 #26 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg tror virkelig ikke dette er noe problem. Når vedkommende blir gravid ( om hun ikke er det allerede? ) og det er samtaler med jordmor, så får de henne på rett kjøl igjen. Det er ingen som bare kan "bestille" keisersnitt. ( Har jobbet lege nok i helsevesenet til å kunne uttale meg. ) Jeg har selv født to barn vaginalt. Første gangen synes jeg var så fælt at jeg bannet meg på jeg ville ha KS med en eventuell nr to. Det tok meg 8 år før jeg turde prøve igjen. Jeg gråt mine bitre tårer hos både lege og jordmor. Men ingen trøst å få. Natulige måten er den beste måten, desverre. Men det gikk veldig greit. -Merkelig nok gjør det det. Tips: Hvis du føder sidelengs, noe ala stabilt sideleie, så er sannsynligheten for å revne mye mindre. Hvordan man blir etterpå uansett hva man gjør, er delvis genetisk, delvis kosthold og hvordan man holder seg i form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #27 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Høres ikke ut som om du er moden nok til å få barn, keisersnitt eller ikke.. Hvorfor det? Ser du ikke at det er en fordel å begrunne ytringene sine når du først skriver noe i tråder? Må bare si meg enig med Vinnie her altså.. Det er fordi det finnes så mange som TS her i landet, at det blir så vanskelig for dem som faktisk behøver keisersnitt å få det innvilget. Noen må tydeligvis alltid velge enkleste utvei! At du er litt slarkete i underlivet den første tiden etter fødsel er din minste bekymring, det kan jeg garantere deg - sexlysten er uansett ikke akkurat på topp, og du har en baby som krever deg 24-7. Hvis du bare gidder å bruke tid på knipeøvelser blir de fleste minst så trange som før igjen også. Takk, for den... jeg vet nå at dette faktisk ER den enkleste utvei. (har ikke sett på det på den måten). Nå har du/dere hengt dere veldig opp i underlivet mitt, forståelig nok, men jeg er og meget redd, og det ligger hjerte/karsykdom i familien min, som gjør meg enda reddere. jeg er redd saksa, redd for å revne, redd for å miste pusten og pulsen når jeg føder, og redd for et slarkete underliv. Men at det er nok til å si at jeg ikke burde få barn...? Det blir jo så dumt. ungen er jo noe annet enn selve fødselen. Spiller vel ingen rolle hvor den kommer ut mtp hvor glad man blir i barna sine uansett. Jeg tviler sterkt på at de som virkelig trenger kesiersnitt lider hvis f.eks jeg hadde fått det. Mener dere virkelig at leger og jordmødre er så inkompetente? Og hvorfor er min fobi noe man skal ta lettere på enn en annen sykdom? Snakk om innlevningsevne... Endret 22. mars 2010 av Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #28 Del Skrevet 22. mars 2010 Høres ikke moden nok ut til å få barn enda etter min mening. Du høres ut som du vil ha en "hollywood" fødsel der alle bestiller keisersnitt....du får ikke bare bestillt det her altså! Men om du vil ha det sånn, hvorfor ikke bestille deg samtidig en "lavia plasti" altså der dem klipper og syr leppene smalere(for de vokser under graviditeten) og samtidig kan sy deg så stram du vil være Hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #29 Del Skrevet 22. mars 2010 Interessant lesning. Jeg ville i utg.punktet også ha keisersnitt, men for det første synes jeg det er å klusse litt med naturen, for det andre kan det oppstå mange komplikasjoner ved keisersnitt (det kan det selvsagt med vanlig fødsel også), som virker langt verre enn de man ellers kan få. Jeg syns vel på en måte at det er dumt av deg å lure deg til et keisersnitt når de har gode grunner for å gi dette kun til de som trenger det. Men er ikke mine grunner gode nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #30 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg tror virkelig ikke dette er noe problem. Når vedkommende blir gravid ( om hun ikke er det allerede? ) og det er samtaler med jordmor, så får de henne på rett kjøl igjen. Det er ingen som bare kan "bestille" keisersnitt. ( Har jobbet lege nok i helsevesenet til å kunne uttale meg. ) Jeg har selv født to barn vaginalt. Første gangen synes jeg var så fælt at jeg bannet meg på jeg ville ha KS med en eventuell nr to. Det tok meg 8 år før jeg turde prøve igjen. Jeg gråt mine bitre tårer hos både lege og jordmor. Men ingen trøst å få. Natulige måten er den beste måten, desverre. Men det gikk veldig greit. -Merkelig nok gjør det det. Tips: Hvis du føder sidelengs, noe ala stabilt sideleie, så er sannsynligheten for å revne mye mindre. Hvordan man blir etterpå uansett hva man gjør, er delvis genetisk, delvis kosthold og hvordan man holder seg i form. Gode råd! *øver på å legge seg sidelengs* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #31 Del Skrevet 22. mars 2010 Det gjør jeg også! Fødte vaginalt og bekkenbeina gled fra hverandre og resaulterte i at jeg ikke klarte å gå på måneder. Satt lenket til rullestol i flere måneder, og det var helt grusomt!!!! Allikevel, tross en helt forferdelig fødsel, depresjoner og smerte i ettertid så vil ingen akseptere at jeg vil velge keisersnitt neste gang jeg skal føde. Som forøvrig er et ikke-tema akkurat nå, går til psykolog for å bearbeide følelsene rundt fødsel... JA til keisersnitt sier jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #32 Del Skrevet 22. mars 2010 Så superdvask mage og flust av strekkmerker er helt greit da eller??? Og amming er vel et ikketema formoder jeg! Må bare si at jeg av holdningen din! Har jeg sagt det er greit? Så barnslig du er forresten... Tok du ikke fobien min med i betraktning, når du svarte ditt så ugjennomtenkte svar? Amming = ikke tema? Eh på seg selv kjenner man jaggu meg andre. Jeg lar da ikke kosten til ungen gå før puppestellet mitt. Nå har det seg sånn at de trolig ikke klipper opp brystene mine heller. Tviler dog på at jeg får strekkmerker, men jeg syns det blir en fillesak i forhold til revning, klipping, og fobier. Synd å si det, men du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #33 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Det gjør jeg også! Fødte vaginalt og bekkenbeina gled fra hverandre og resaulterte i at jeg ikke klarte å gå på måneder. Satt lenket til rullestol i flere måneder, og det var helt grusomt!!!! Allikevel, tross en helt forferdelig fødsel, depresjoner og smerte i ettertid så vil ingen akseptere at jeg vil velge keisersnitt neste gang jeg skal føde. Som forøvrig er et ikke-tema akkurat nå, går til psykolog for å bearbeide følelsene rundt fødsel... JA til keisersnitt sier jeg! Unnskyld meg, men du er ikke klar for et nytt barn assa *tygger tyggis* Bare så du vet det. Jeg var ironisk og etterlignet de andre som svarte meg her i tråden. Lykke til neste gang. Håper du får keisersnitt! Endret 22. mars 2010 av Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #34 Del Skrevet 22. mars 2010 Om du har en hjertefeil vil det da virkelig være bedre med en vaginal fødse, enn en operasjon. Tror det kan være greit å undersøke fakta før man bestemmer seg... Og hvorfor tviler du på at du får strekkmerker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 22. mars 2010 #35 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg kommer nok ikke til å ta et standpunkt til om jeg vil ha KS eller vanlig fødsel før jeg faktisk skal ha barn, og sånn som jeg ser det er å velge mellom to onder :gjeiper: Vil du risikere å revne nedentil og bli slapp som en klut, eller å gå med et arr tvers over buken resten av livet? Risiko og komplikasjoner er nok litt fifty fifty, selv om "de med peiling" som heier på vanlig forløsning vil si at KS er KJEMPEFARLIG, om omvendt. Jeg og mine to søsken er alle tatt med KS, ingen komplikasjoner. Dvask mage og strekkmerker får man jo uansett (dog, det er enkelte individer som slipper unna dette ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 22. mars 2010 #36 Del Skrevet 22. mars 2010 Mine venninner som har fått barn har grodd fint sammen igjen og ingen av dem er noe "videre" enn de var før; skjeden er tilbake til det normale. Min mor har heller ikke noe annerledes fysikk etter å ha født barn, verken der eller andre steder på kroppen (unntatt at puppene hennes har blitt større, tror ikke hun opplever det som en uting). Mye av denne redselen rundt å føde vaginalt er nettopp redsel. Kroppene våre et laget for å kunne bære fram mange barn, så det sier seg selv at endringene der nede ikke er katastrofale. Litt annerledes blir det kanskje, men man utvides når man føder og går tilbake igjen etterpå. Man blir kanskje ikke helt lik, men man utvikles hele livet uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 22. mars 2010 #37 Del Skrevet 22. mars 2010 Forøvrig: Pronto betyr vel "med en gang" eller "omgående" - du vil altså ta keisersnitt med en gang du blir gravid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 22. mars 2010 #38 Del Skrevet 22. mars 2010 TS: Jeg sier bare lykke til med argumentasjonen imot en del av folka her. 99% av de her ikke er anti-keisernsitt folk, og skjønner ikke at enkelte faktisk ikke har lyst til å føde. Og de klarer bare ikke å respektere at andre ikke har de samme meningene som dem når det kommer til temaet fødsel. Og når det gjelder det å få innvilget keisersnitt, så får du bare stå på ditt den dagen du skulle bli gravid. Det finnes sykehus som har som policy at de ikke tvinger en kvinne til vaginal fødsel (Riksen + et til). Skulle ikke dette gå, så er det faktisk ikke så lang vei over til England. Eller så får du satse på at morkaka ligger foran eller at barnet ligger i tverrleie. Jeg kan ikke akkurat si jeg ser frem til den dagen jeg blir gravid. Alt annet enn keisersnitt et uaktuelt, og jeg kan ikke akkurat si jeg ser frem til den kampen det antageligvis kommer til å bli å få det innvilget. Får ha god kontroll sånn at jeg får søkt plass på Riksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 22. mars 2010 #39 Del Skrevet 22. mars 2010 TS: Jeg sier bare lykke til med argumentasjonen imot en del av folka her. 99% av de her ikke er anti-keisernsitt folk, og skjønner ikke at enkelte faktisk ikke har lyst til å føde. Og de klarer bare ikke å respektere at andre ikke har de samme meningene som dem når det kommer til temaet fødsel. Og når det gjelder det å få innvilget keisersnitt, så får du bare stå på ditt den dagen du skulle bli gravid. Det finnes sykehus som har som policy at de ikke tvinger en kvinne til vaginal fødsel (Riksen + et til). Skulle ikke dette gå, så er det faktisk ikke så lang vei over til England. Eller så får du satse på at morkaka ligger foran eller at barnet ligger i tverrleie. Jeg kan ikke akkurat si jeg ser frem til den dagen jeg blir gravid. Alt annet enn keisersnitt et uaktuelt, og jeg kan ikke akkurat si jeg ser frem til den kampen det antageligvis kommer til å bli å få det innvilget. Får ha god kontroll sånn at jeg får søkt plass på Riksen. Det er vel ikke så mange som har veldig lyst til å føde, men det er noe man må igjennom når man er gravid. Jeg er helt for keisersnitt ved legitime grunner (også psykologiske, f.eks. fødselsangst), men å kreve keisersnitt fordi man ikke vil bli "slarkete i underlivet" synes jeg virkelig ikke en legitim grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 22. mars 2010 #40 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg synes heller ikke at redsel for slarkete underliv er noen god grunn for å få innvilget KS. Da jeg lå på barselavdelingen, fikk vi undervisning av fysioterapeuten som var tilknyttet føden/barsel-avedlingen. Hun viste oss en modell av kvinners bekkenmusklatur, og forklarte oss om knipeøvelser, og demonstrerte hvilke stillinger som er best for å gjøre knipeøvelser. På det lille "kurset" var det også kvinner som hadde hatt KS. Fysioterapeuten fortalte at i løpet av svangerskapet blir bekkenmuskulaturen veldig belastet. Bekkenmuskulaturen er jo de musklene som enkelt sagt holder alle innvollene oppe, og hindrer at de kommer ned gjennom bekkenet (grøss). Under svangerskapet blir jo disse mye belastet pga den ekstra vekten av barnet/livmoren/forstervannet, og når hodet fester seg, blir de enda mer tøyd. Dette er noe som alle gravide må igjennom, og er hovedsaken til at noen får problemer med bekkenmuskulaturen etterpå. Omtrent like mange av de som har hatt KS som av de som har født vanlig, opplever å få problemer med bekkenmuskulaturen i ettertid. Derfor er det akkurat like viktig at kvinner som har hatt KS gjør knipeøvelser som andre fødende, for å unngå inkontinens, prolapser og andre uhumskheter. Hun fortalte også at noen tror at slapp bekkenmuskulatur er en fordel når man skal føde, for da vil jo babyen skli lettere igjennom, men dette stemmer ikke. Sterke muskler er mer tøyelige enn utrente muskler, og trekker seg bedre sammen etter å ha blitt tøyd. Dessuten er en sterk bekkenmuskulatur med på å drive babyen nedover, og gjør fødselen mindre anstrengende. Derfor er det en fordel å gjøre knipeøvelser i svangerskapet, da kan man unngå mange problemer både under fødselen og i tiden etterpå. og TS: du sier at du er redd for saksa og for klipping... : hvordan tror du magen din blir åpnet ved KS? Trolldom? Tenkt på det? Snittet på magen er vel omtrent 15-20 cm langt (rett meg, dere som har hatt KS), mens et klipp i underlivet pleier å være 1-2 cm. Når det gjelder smerter ved klipping/revning, så må jeg si at jeg ikke kjente NOE som helst av det. Jeg revnet litt, og hadde ikke visst det hvis ikke jordmor hadde sagt det etterpå. Kjente heller ingenting av stingene eller sårene etterpå, merket bare at stingene plutselig en dag hadde falt ut av seg selv. Men joda, mørbanket var jeg, absolutt, i et par-tre dager. Jeg kan skrive under på at sexlivet ikke er det samme nå som før jeg fikk barn. Men det har absolutt ingenting med fødselen eller underlivsproblemer å gjøre. Det har med nattevåk, søvnmangeel, amming, hormoner og totalt endret fokus å gjøre. Sexlivet er ikke så sprudlende når man har en nyfødt, uansett hvordan det skjedde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå