Gå til innhold

Forstoppelse


Gjest Mini

Anbefalte innlegg

I snart 10 måneder har jeg vært plaget av forstoppelse. Det siste halvåret har toalettbesøkene variert mellom hver 7, og opptil hver 18 dag (som regel ca. hver 10 dag).

Smertene har på sitt værste vært nærmest uutholdelige, og har resultert i flere timer i sengen da jeg ikke klarer å gå på grunn av magen.

Jeg ble nylig (for et par uker siden) innlagt på sykehuset i en uke, hvor de til slutt klarte å tømme tarmen etter over 10 forsøk. Obstipasjon av 3 grad, var forklaringen jeg fikk av sykehuset, og verken jeg eller legene kunne forstå at det var mulig å gå med obstipasjon så lenge. Magen var full opp til halsen, og innholdet var hardt som stein.

Det var en gledens dag da jeg fikk dra hjem fra sykehuset tom i magen, for første gang på 9 mnd. Tykktarmen var også sjekket via colonoskopi, og var helt fin. Legene sa jeg kom til å få en ny livskvalitet, men gleden skulle ikke få vare lenge da jeg gikk rett i samme baner da jeg kom hjem.

Jeg har prøvd utallige forskjellige medisiner, avføringsmidler og såkalte "kjerringråd" (svisker, linfrø..), men ingenting hjelper.

Magen er like gale som før, og tar alt min energi.

Neste steg blir homeopat, og evt. ernæringspsykolog.

Noen som opplever/har opplevd det samme? Eller som vet noe som kan hjelpe?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest redstar

Hei, nei dette hørtes ikke behagelig ut.

Prøvd å legge om kosthold samt prøvd aktivia?

Det hjalp meg veldig, skulle egentli til ernæringspsykolog, men legen anbefalte å legge om kosthold og samt prøve aktivia og det hjalp meg:) etter lang tid med plager i magen, rare lyder og luft(var så plaget at jeg ikke fikk sove en gang) er jeg endelig frisk, kommer litt innnimellom men da er det bare å ta en aktivia, vet at den virker for mange(enten etter 2 uker eller med en gang) har ikke hørt at det ikke har hjulpet for noen.

Håper noe av dette kansje hjelper, masse lykke til, og god helg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forstoppelse av forskjellige grunner. Det beste har faksisk vært å ta en kopp kaffi. Har du prøvd det? Jeg drikker ikke kaffi til daglig så derfor har det hjulpet hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Jeg har hatt forstoppelse av forskjellige grunner. Det beste har faksisk vært å ta en kopp kaffi. Har du prøvd det? Jeg drikker ikke kaffi til daglig så derfor har det hjulpet hos meg.

Ja, det glemte jeg også ognevne, jeg drikker kaffe, men ikk ehver dag men når jeg gjør det; så har det også en effekt på magen kan du si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har prøvd alt fra activia daglig i flere uker, fullkorn, fiberbrød osv til produkter fra helsekost. Også laktulose var noe jeg brukte daglig i 2 måneder.

Kaffe er noe jeg har svært vanskelig for å få ned, men får prøve å gi det en ny sjanse (nok en gang, hehe).

Da det kommer til kosthold har jeg prøvd det meste. Ført dagbok over matvanene, og kuttet ut forskjellige matvarer i visse perioder. F.eks uker med mest mulig melkeprodukter, andre uker uten brød osv. Har også kuttet kraftig ned på godteri og fastfood, som har vært en stor del av kostholdet tidligere uten problemer.

Kan også si at jeg aldri har vært plaget med magen før (verken forstoppelse eller diare), heller ikke da jeg har reist mye til utland. Sommeren 2008 startet mageprobleme for første gang, men ble ikke konstante før sommeren 2009.

Som du nevner, har også jeg hatt, og har fortsatt problemer med søvn, da jeg magesmerter kan holde meg våken i opptil 2 timer på natten. Heller ikke da klarer jeg å bevege meg (føles som om det blir stukket kniver rett i magen, samtidlig som den blåser seg opp, og presser imot), og det resulterer i at hele kroppen skjelver konstant, og blir gjennomvåt (av svette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med forstoppelse av og til, og har brukt Visiblin med stor suksess. Det er en form for skall til et frø som man blander ut med vann eller melk eller yoghurt, og dette tar enten opp væske i magen eller "smører" magen og tarmene. Får kjøpt det på apoteket.

Håper det ordner seg for deg, for dette hørtes ikke godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krem; Takk for svar! Visiblin skal testes, har også fått tips om NDS probiotika. Noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du irritabel tykktarm? I så fall er visst ikke uløselige fibre (fullkorn) så bra. Jeg har dette, og jeg har merket at hvis jeg får fibre fra hovedsaklig frukt og havregryn, som begge er kilder til løselige fibre (løser seg opp i tarmen), og endel fra grønnsaker (ikke bønner!), har jeg mye mindre forstoppelse.

I tillegg må jeg drikke masse vann, spise minst 5 om dagen og lite grovt. Baker brød med fint hvetemel og havregryn og linfrø f.eks.

Bestill konsultasjon hos en gastromedisiner (jeg var på Aker sykehus, men nå er det vel snart slutt på dét). Dersom du har irritabel tykktarm, er det svært mye prøving og feiling involvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kutt ut hvetemel og melkeprodukter i en periode og se om det kan hjelpe.

*Fibertilskudd kan stoppe magen aldeles dersom du ikke drikker nok væske.

*Tilskudd av fettsyrer kan virke løsende på magen.

*Ris og banan kan virke stoppende på magen på noen personer, så begrens eller kutt ut i en periode.

Ellers kan du jo prøve rådet som gis til barn med forstoppelse; maltekstrakt. Dosering for små barn er en teskje til dagen, men du må prøve deg fram med høyere dose. 1 ss kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...