Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2010 #21 Skrevet 20. mars 2010 signerer Overnatting i hytt og pine uten litt kontroll av oss foreldrene vill ikkje bli aktuelt. Min snart 17 år gammle sønn må alltid fortelle hvor han er og når han kommer hjem, er han på fest får han ringe oss så kan vi hente når festen er slutt. Heldig er den ungdommen som har teite foreldre.
Kaffeavtalen Skrevet 21. mars 2010 #22 Skrevet 21. mars 2010 Heldig er den ungdommen som har teite foreldre. Jeg er så enig, men det er nok ikke min tenåring
Gjest gjest nå Skrevet 21. mars 2010 #23 Skrevet 21. mars 2010 Jeg kjenner ikke foreldrene og vet ikke hvem de er, jeg tror ikke fjortisen min har den fjerneste anelse om hva de heter heller faktisk. Så ringe bli litt vanskelig. Dessuten har jeg ikke automatisk tillit til villt fremmede uansett om de forteller at de har kontroll. Ville de fortalt noe annet..? Og ettersom datteren er freidig nok til å ringe meg på det viset så tenker jeg mitt. Jeg er av og til rundt på skoler og snakker med foreldre til 7.-10.klasse. Er sosialarbeider. Dette er et tema som ofte kommer opp. Jeg svarer da at det er helt vanlig at man ringer og spørre om det er greit at "mitt" barn overnatter. Dette er helt vanlig høflighet!Det samme svarer jeg i forhold til "fester" i kjellerene med egen inngang. Denne inngangen låses og så må ungdommen gå igjennom huset for å komme til kjellerne. Det er også normal høflighet og hilse på de som da er i huset. Vi voksne må ikke være så redde for å stille krav, og å være en del av livet til ungdomme !
Gjest streng mor Skrevet 21. mars 2010 #24 Skrevet 21. mars 2010 Jeg ville heller ikke latt 14-åringen være med på noe sånt. Ikke 16-åringen heller, for den del, men så er vår 16-åring umoden for alderen og veldig lettpåvirkelig. For at overnatting skal være greit så skal vi kjenne litt til foreldrene, det skal være voksne til stede (i samme hus/leilighet, ikke på tvers over gårdsplassen) og jeg skal ha snakket med foreldrene/de voksne først. Streng? Ja. Men så synes jeg at det er altfor mange slappe foreldre der ute som lar ungdommene styre mer eller mindre selv fra de er i 14-årsalderen. Jada, det er ikke mange år til de er 18 og kan gjøre hva de vil. Men mye kan skje på fire år. Dette er år som ungdommene trenger til å utvikle modenhet og selvstendighet. Vi øver opp våre ungdommer i selvstendighet på andre måter enn å la dem overnatte hos tilfeldige venner uten voksne til stede.
Anglofil Skrevet 21. mars 2010 #25 Skrevet 21. mars 2010 Om foreldrene er til stedet så ser jeg ikke helt problemet, med mindre de har dårlig kontroll og få eller ingen regler ift f.eks drikking osv. Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå