Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kort innpå, gutt fjorten bedt i bursdag. Som viser seg å være overnattingsgreie over en garasje med foreldrene til fjortisberta i nabohuset... Jeg sa nei. Hentes kl 22. Punkt slut.

Så ringer telefonen for en liten time siden, fjortisberta (som jeg aldri har sett eller snakket med) spør tyggegummislafsende om at siden de hadde det så gøy om ikke han kunne få lov å overnatte...

Jeg sa kort og godt at det ikke er tema for diskusjon og i alle fall ikke med vennene hans!

Ville du latt din fjortis være med på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis foreldrene har kontroll/øye med ungene så ser jeg ikke problemet.

Vi hadde da overnattingsfester på den alderen vi også. Skjedde ikke noe galt da :)

Gjest Pharmadilla
Skrevet

Jeg synes dette virker riktig så uskyldig ut, jeg... Du må så klart vurdere det ut fra hvem som kommer til å være der, og hva slags miljø folka tilhører. Men i utgangspunktet hadde jeg ikke hatt noe problem men å la fjortenåreingen være med på dette, om det var min unge.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg aner ikke hvem foreldrene er, aldri møtt eller snakket med dem. Så om de har kontroll på noe som foregår på andre siden av gårdsplassen vet jeg ikke. Vet ikke noe om miljø, det er ungdom fra samme skole, det er alt jeg vet. Stor skole i by. Gutter og jenter samlet til overnattingsfest uten voksne.. Er dere seriøse på at dette er uskyldig morro??

Gjest Pharmadilla
Skrevet

Ring foreldrene først da, og hør hvilket nivå av kontroll de har tenkt å ha, og hva slags fester datteren pleier å arrangere :)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke foreldrene og vet ikke hvem de er, jeg tror ikke fjortisen min har den fjerneste anelse om hva de heter heller faktisk. Så ringe bli litt vanskelig. Dessuten har jeg ikke automatisk tillit til villt fremmede uansett om de forteller at de har kontroll. Ville de fortalt noe annet..? Og ettersom datteren er freidig nok til å ringe meg på det viset så tenker jeg mitt.

Endret av MissStiles
Gjest Gjest
Skrevet

Går de i 8 eller 9 klasse?

Kan du ringe foreldrene hennes for å mer informasjon om denne festen?

Kan du stikke innom med tannbørste og sovepose? (Da får du sett hvordan formen er).

Det er ikke så lett å vite hvor grensene skal gå. Men om 3-4 år er han myndig og kan reise jorda rundt alene om han vil. Jeg tror det er et bra sted å starte. Forutsatt at foreldrene hennes er hjemme og de ikke drikker alkohol. Det betyr også utrolig mye å være en del av vennegjengen. Man kan lett falle utenfor hvis man har svært strenge foreldre. Synes du skal være glad for at du har en selvstendig og glad gutt med gode venner.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Hva er det du egentlig tror skjer på overnattelsesfester bare fordi det er jenter og gutter tilstede? De gjør neppe noe de ikkje kan gjøre til vanlig om de vil det.

Endret av MissStiles
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det alkohol og annet stoff inn i bildet er svaret klart nei. Uten om det så hadde jeg sagt ja.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Han går i 9 klasse nå og er bråmoden på mange måter men ganske mye barn på en del andre vis. De blander klassetrinn når de omgåes, så noen er nok antakelig nærmere 16 år og.

Ja jeg synes dette er vanskelig faktisk. I fjor ble en av jentene gravid på skoleballet! De stakk av, drakk seg fulle og hele pakka. Så streng.. jeg vet søren ikke jeg.

Jeg har lest på foreldre/ungdom på Doktor online og funnet at flere nekter overnattinger for 16åringer! Og at innetidene er omkring 22-23 for de på 14-15. Det er vanskelig å si noe om "miljø" som flere gjerne trekker frem. For i en stor by vanker tenåringene gjerne i mange forskjellige kretser, de har venner som de møter på trening, andre de møter hjemme privat, og andre igjen fra andre skoler i området. Man greier ikke å ha noe oversikt over hva slags miljø det er snakk om. Annet enn godt blanda drops med svært varierende familiebakgrunn.

Mange lever paralelle liv med sine familier, foreldrene slipper dem fullstendig fri og tar seg et glass vin selv. Jeg synes ikke noe om det.

Endret av MissStiles
Gjest Rosemor
Skrevet

For meg hadde ikke dette vært greit.

Barna mine kan godt ligge over hos venner, men da kjenner jeg foreldrene.

Vi har også en avtale om at hvis barna skal ligge over hos hverandre, skal vi ha snakket med foreldrene først.

Vennenes foreldre og vi, har også blitt enige om at barna ikke skal overnatte hos hverandre i forbindelse med fest.

De skal kjøres dit, og hentes til et gitt klokkeslett.

Vi i foreldregruppen bytter på å kjøre og hente.

Skrevet

Du burde iallefall ringe og snakke med foreldrene først, og høre hvordan opplegget er. Dernest ville jeg ha utstyrt poden med mobil.

Skrevet

Du burde iallefall ringe og snakke med foreldrene først, og høre hvordan opplegget er. Dernest ville jeg ha utstyrt poden med mobil.

De aller fleste fjortenåringer har vel mobil nå om dagen?? Eller??

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort egentlig, men jeg tror ikke jeg ville gitt etter for overnattingen, men kanskje strekt meg til å la han være en times tid lengre der?

Gjest Tenåringsmamma
Skrevet

Slike forespørsler som kommer seint på kvelden sier jeg alltid nei til. Overnatting skal være avtalt på forhånd, og jeg skal ha snakket med foreldrene på forhånd og fått bekreftet at de er hjemme. I tillegg vil jeg gjerne vite hvem de er, men det har hendt seg at jeg også har snakket med "ukjente" foreldre. Dealen er at jeg skal ha kommunisert med dem først.

Fikk en slik spontan telefon fre 14-åringen sist kveld, hun var på bynatt med 700 andre konfirmanter og hadde truffet ei som tidligere gikk i klassen. Jeg begynner ikke å ringe foreldrene hennes kl. 24....... Så svaret ble nei....

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde anelse om hvem foreldrene var, hadde jeg sagt nei. Syns også sånt bør planlegges bedre enn at ei tilfeldig venninne ringer og maser på den måten.

Virker nokså freidig av henne å gjøre det, enig i den.

Men jeg hadde kanskje hentet ham litt senere, i tolv-ett-tiden, bare sånn at han hadde fått med seg litt mer av festen.

Skrevet

Kort innpå, gutt fjorten bedt i bursdag. Som viser seg å være overnattingsgreie over en garasje med foreldrene til fjortisberta i nabohuset... Jeg sa nei. Hentes kl 22. Punkt slut.

Så ringer telefonen for en liten time siden, fjortisberta (som jeg aldri har sett eller snakket med) spør tyggegummislafsende om at siden de hadde det så gøy om ikke han kunne få lov å overnatte...

Jeg sa kort og godt at det ikke er tema for diskusjon og i alle fall ikke med vennene hans!

Ville du latt din fjortis være med på dette?

Verken jeg eller broren min hadde hatt en sjanse i havet til å bli med på noe sånt, og takk for det...

Kjipt i tenårene, men når man blir litt eldre, ser man ting med andre øyne, og innser at det som virket overbeskyttende og latterlig, egentlig handler om helt andre ting. Jeg hadde et par venninner som fikk lov til alt mulig, som jeg selvfølgelig var supermisunnelig på. De begynte å teste alt fra alkohol til sex en stund før oss andre, og det er da fullt mulig å ha sex på sånne sammenkomster. Vil man, så vil man. Man kan stikke ut (til et skjult sted), gjøre det i en krok. Seriøst, jeg vet om mange som har hatt sex på fester, der de har låst seg inne på et rom i samme hus, tror ikke det at det er folk i nærheten er nok til å stoppe noen, akkurat...

Som gjest sier er det dessuten forskjell på å overnatte hos nære venner, og mer perifere, som denne jenta høres ut til å være. Jeg kommer ikke til å la mine barn gjøre det jeg, heller.

Skrevet

Hadde jeg kjent foreldrene ville jeg snakket med dem og vurdert det, ellers kommer ikke min sønn til å få lov til å overnatte hos perifere folk som jeg ikke vet noe om når han er fjorten!

Jeg hadde kanskje strukket meg til klokka 23, men det vet jeg ikke sikkert før han er eldre, vanskelig å vite sånt med en 6- åring:)

Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

MissStiles, mod

Gjest Gjest
Skrevet

Vårt barn ble invitert på akuratt det sammen, i samme setting (over en garasje med foreldrene i huset) Både gutter og jenter blandet. Men de er ikke 14 år men litt yngre.

Var sjokkert over at foreldrene tillot dette. De har jo null kontroll på hva som blir gjort/presset etc untatt de få gangene de evt stikker innom.

Vet det er flere som var invitert som ikke møtte opp.

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

Verken jeg eller broren min hadde hatt en sjanse i havet til å bli med på noe sånt, og takk for det...

Kjipt i tenårene, men når man blir litt eldre, ser man ting med andre øyne, og innser at det som virket overbeskyttende og latterlig, egentlig handler om helt andre ting. Jeg hadde et par venninner som fikk lov til alt mulig, som jeg selvfølgelig var supermisunnelig på. De begynte å teste alt fra alkohol til sex en stund før oss andre, og det er da fullt mulig å ha sex på sånne sammenkomster. Vil man, så vil man. Man kan stikke ut (til et skjult sted), gjøre det i en krok. Seriøst, jeg vet om mange som har hatt sex på fester, der de har låst seg inne på et rom i samme hus, tror ikke det at det er folk i nærheten er nok til å stoppe noen, akkurat...

Som gjest sier er det dessuten forskjell på å overnatte hos nære venner, og mer perifere, som denne jenta høres ut til å være. Jeg kommer ikke til å la mine barn gjøre det jeg, heller.

signerer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...