Gå til innhold

Hva har du å bidra med i et parforhold?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Men det er jo helt greit at det ikke ville gitt DEG noe, og at du ikke ønsker noe avstandsforhold, for all del. Men hva gjør det vanskelig å forstå at det finnes folk som er annerledes en deg? både kvinner og menn, som ser etter noe mer en praktiske gjøremål, og som får noe ut av sin partner selv når hun/han ikke kan vaske gulvet ditt eller skifte dekk på bilen.

Det er alltid vanskelig å forstå andre - det gjelder for absolutt alle. Vi lever i vår egen lille verden.

Men jeg både vet og kan godt innse at veldig mange er mer eller mindre ulike meg. I dette tilfellet tror jeg imidlertid at min innstilling er regelen, mens ditt syn i sammenhengen er unntaket.

De fleste par ønsker å ha praktiske fordeler av hverandre. Helt normalt det. Og med praktiske fordeler mener jeg da også kos, kjærlighet, vennskap og fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Ja selvsagt, jeg burde jo skjønne at du kjenner meg bedre en jeg kjenner meg selv. Dumme meg, men jeg er jo bare flau over virkeligheten.. .

du tror du vet så mye om norske kvinner, og du tror faktisk på selv at norske kvinner kan settes i bås, bare fordi de er norske og kvinner... vel, er du lik alle andre norske menn? Jeg har livslang erfaring med norske menn som løgnere og svikefulle, er du en løgner og svikefull? Skal jeg bruke din logikk, så trenger jeg egentlig ikke å spør deg, men bare fortelle deg at du ER en løgner og ett svikefullt menneske det ikke går an å ha tillit til, du vil bare ikke innrømme det for det blir for pinlig.

Som gruppe vil jeg påstå at både norske menn og kvinner er tapere i den store sammenhengen. Materielle verdier styrer alt, og lojalitet er et fremmedord. Slik sett så er jeg nok i perioder løgnaktig og svikefull. Spørsmålet er mot hvem. (Svaret er meg selv). Uansett så har en vel blitt mer likegyldig med årene. Rett og slett på grunn av det jeg skrev tidligere i tråden, da jeg svarte på trådens essensielle spørsmål. Nemlig hva jeg har å bidra med i et parforhold. La meg gjenta. Alt hun noen gang vil trenge, men aldri hva hun vil ha.

Samtalepartner, stødig mental bauta, kjærlighet, respekt, mental sparringpartner, lidenskap, troskap, lek, latter, utholdenhet, målbevissthet med mer.

Det jeg mangler er penger og eget sted å bo. (Nei, jeg har INGEN betalingsanmerkninger eller gjeld på annet enn studier og bil).

Dette satt opp mot hverandre og jeg, og mine like, blir alt for lette for norske kvinner.

Forøvrig så er din reaksjon en av to. Enten blir kvinner indignert, eller så latterliggjør de budbringeren. Dette bare bekrefter det jeg allerede vet, nemlig at evnen til å stille spørsmålet "Hvorfor sier han/menn slike ting? Hva ligger bak, og hva skjedde?" Og så lenge denne evnen mangler, mangler også evnen til selvinnsikt og selkritikk. Da står vi igjen med at kvinner aldri vil se sine negative trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva gutter?

Det er som kvinne ikke mulig å si noe rett uansett hva man kommer med, dere har allerede bestemt dere for at vi ikke er bra nok for dere, og siden dere ikke evner å stå ved akkurat det, så legger dere ansvaret over på kvinnen.

ja brutal mann, jeg blir indignert over din bedrevitenhet, din overbevisning på at du vet så godt hva norske kvinner vil ha. Det er nesten så jeg ikke tror på verken deg eller steinar40,for ja steinar, jeg skal si meg enig i at det er vanskelig å forstå noen som er SÅ annerledes, eller ihvertfall fremstår så annerledes.

og jeg er fullstendig klar over at ved å trekke meg fra det jeg opplever som å dunke hodet i veggen, vil bli tolket negativt for alle norske kvinner!! Sorry jenter for den.

Dere kan si hva dere vil, det er jo i bunn og grunn kun dere det går utover, deres sneversynthet på kvinner og hva en kvinne må inneha eller ønske. Det er på en måte selvoppfyllende også brutal mann, du blokkerer fullstendig ut at kvinner kan være slik du skriver du ønsker de skal være, så ved å fornekte det, så hindrer du også deg selv i å noensinne se kvinner som er annerledes en hva du har erfart. Jeg håper faktisk du en vakker dag faller pladask for ei som river ned dine vonde opplevelser med kvinner, for det høres trist dersom du faktisk er mer glad i kvinner en andre, og likevel har ett så bittert syn på dem, takket være dårlige erfaringer.

lykke til gutta boys, en vakker dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva gutter?

Det er som kvinne ikke mulig å si noe rett uansett hva man kommer med, dere har allerede bestemt dere for at vi ikke er bra nok for dere, og siden dere ikke evner å stå ved akkurat det, så legger dere ansvaret over på kvinnen.

Jeg mener alltid at jeg har rett inntil det motsatte er bevist. Det spiller i den sammenheng ingen rolle om den andre er kvinne eller mann. Jeg har altså mine egne meninger, men det betyr ikke at andre ikke kan være gode nok av den grunn. Mine meninger er ikke avhengig av andre. Ikke før man skal danne et par. Og da er det åpenbart en fordel å ikke være altfor ulike. Men det gjelder for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Vet dere hva gutter?

Det er vel mer at undertegnede er så langt fra god nok for en norsk kvinne som en kan komme? Jeg takker gladelig ja til en norsk kvinne jeg. Det er bare det at jeg skys jo som pesten av enhver kvinne. Da hjelper det lite hva jeg både kan og vil bidra med i et forhold så lenge de viktige materielle tingene mangler.

ja brutal mann, jeg blir indignert over din bedrevitenhet, din overbevisning på at du vet så godt hva norske kvinner vil ha.

Jeg etterlyser ennå en kvinne som kan motbevise alle mine tidligere opplevelser. Men jeg veies alltid for lett.

Det er nesten så jeg ikke tror på verken deg eller steinar40,

:klø: Her falt jeg av...

for ja steinar, jeg skal si meg enig i at det er vanskelig å forstå noen som er SÅ annerledes, eller ihvertfall fremstår så annerledes.

og jeg er fullstendig klar over at ved å trekke meg fra det jeg opplever som å dunke hodet i veggen, vil bli tolket negativt for alle norske kvinner!! Sorry jenter for den.

Nei tvert i mot. Jeg forstår deg. Vil bare skyte inn at om en IRL kvinne skal klare å å endre mitt syn på norske kvinner så må hun vre betydelig mer utholdende enn som så. (Dette er IKKE kritikk til deg!)

Dere kan si hva dere vil, det er jo i bunn og grunn kun dere det går utover, deres sneversynthet på kvinner og hva en kvinne må inneha eller ønske. Det er på en måte selvoppfyllende også brutal mann, du blokkerer fullstendig ut at kvinner kan være slik du skriver du ønsker de skal være, så ved å fornekte det, så hindrer du også deg selv i å noensinne se kvinner som er annerledes en hva du har erfart.

Ja og nei. Det er en høy mur vedkommende kvinne skal klatre over. Men det er ikke umulig.

Jeg håper faktisk du en vakker dag faller pladask for ei som river ned dine vonde opplevelser med kvinner, for det høres trist dersom du faktisk er mer glad i kvinner en andre, og likevel har ett så bittert syn på dem, takket være dårlige erfaringer.

Bittert og bittert. Føles mer oppgitt og på grensen til likegyldig. Har vel etter hvert "skremt" noen kvinner med "whatever" holdning.

lykke til gutta boys, en vakker dag. :)

Tja... mannen med ljåen kommer nok lenge før den vakre dagen :cool:

Dog, jeg er jo snurt for å ha blitt totalt ignorert i forhold til å få stående applaus for alt jeg kan og ønsker å tilføre i et forhold :cool: Som tross alt er trådens tema!

Så, er det nok? Jeg har stilt spørsmålet før og stiller det igjen. Mann, deltidspappa, har kun gjeld på bil og studie, men leier leilighet. Er det NOEN her inne som hadde datet en slik fyr om de hadde visst dette på forhånd? I følge responsen på nettdatingsidene, der jeg er ærlig om dette, er svaret er rungende nei! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at om en IRL kvinne skal klare å å endre mitt syn på norske kvinner så må hun vre betydelig mer utholdende enn som så. (Dette er IKKE kritikk til deg!)

Ja og nei. Det er en høy mur vedkommende kvinne skal klatre over. Men det er ikke umulig.

for at du skal møte en kvinne som VIL være utholdende og som VIL klatre over en nesten umulig høy mur, så må du faktisk gi NOE selv også.

Så, er det nok? Jeg har stilt spørsmålet før og stiller det igjen. Mann, deltidspappa, har kun gjeld på bil og studie, men leier leilighet. Er det NOEN her inne som hadde datet en slik fyr om de hadde visst dette på forhånd? I følge responsen på nettdatingsidene, der jeg er ærlig om dette, er svaret er rungende nei! :cool:

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å date en mann eller blitt kjent med en mann jeg følte var interessant, selv om jeg i forkant visste at han var deltidspappa, kun bil og studielån og leide leilighet. Så lenge han har økonomien under kontroll så har ikke slike ting noe å si!

Jeg har hoppet av nettdatingsidene for lenge siden og kjenner flere som ikke føler det er en god måte å møte folk på, responsen blir ikke slik en skulle ønske.

Det som derimot hadde vært ett hinder i mitt møte med en mann som er slik du fremstiller deg selv, er at jeg ikke hadde vært villig til å måtte renvaske meg før jeg fikk en sjanse, bare fordi jeg er norsk kvinne. DET ville gjort deg uinteressant. Det er nemlig ikke slik at jeg har levd i sus og dus med mannfolk som har vært skikkelige hele livet mitt, det ER ikke slik at kvinner ikke har dårlige erfaringer med menn også. Men til tross for at f.eks jeg har hatt min dose dårlige erfaringer med menn, så gjør jeg mitt ytterste for å ikke la det gå utover en mann jeg møter etterpå. Det er ikke HANS skyld at jeg har møtt drittsekker, på lik linje som at det ikke er en ny kvinne sin skyld at du har møtt drittkjærringer. Og jeg tror mange kvinner ikke vil være villige til å bære skylden og renvaske seg bare fordi du ikke er villig til å gi folk en ny sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde ikke latt meg stoppe av at du er deltidspappa og "bare" leier leilighet Brutalmann. Men er nok litt for ung for deg.

Men det å hoppe over gjerder for din oppmerksomhet og hengivenhet hadde det hvert verre med. Men jeg forventer heller ikke at du skal hoppe gjerder for min skyld.

Holdninger om at alle kvinner er på en bestemt måte på bakgrunn av oppførsel fra en eller flere kvinner er heller ikke direkte turn-on. Du har jo en rolle i samlivet ditt med disse kvinnene også. Evnen til selvinnsikt, refleksjon og nyansering er attråverdige egenskaper hos en menn (og kvinner)!

Et lite spørsmål: når du dater en person på hvilken tidspunkt kommer økonomispørsmålet opp?

I min erfaring er ikke dette noe som kommer opp før ganske sent (om i det hele tatt) i prosessen, og jeg har på det tidspunktet gjort med opp en menig om personen. Ikke at det er noe jeg tilegger noen betydning i utgangspunktet - men kansje det blir viktigere jo nærmere etableringsfasen en kommer? Men uansett tenker jeg at det er noe som kommer opp etter at du er blitt forelsket eller har funnet om du har romantisk kjemi med den andre personen. Kan vanskelig se at det at en leier istedet for å eie er ett vektig nok argument til å bryte med en person du ellers stortrives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Glemte å signere over - mvh Anne.

Støtter forøvrig Alines som på en fin måte formulerer det jeg prøver å formidle med å hoppe over gjerder for andre personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elijah

Hva jeg har å bidra med i et forhold:

- Stabil (etter hvert også veldig god, jeg er student og jobber ikke fullt for tida) økonomi

- Fantastisk familie og slekt som jeg har et nært og personlig forhold til

- Matlagingskills som går utover Fjordland og ferdigfabrikata

- Gode venner

- Sunne hobbyer/interesser (heller en dag på fjellet enn en kveld på fylla), samt gode venner

- Stor sexlyst ;)

- Evne til selvinnsikt (etter noen år hos psykolog får man det)

- Gjennomføringsevne og stabilitet (hvis jeg faller noen, gir jeg ikke opp ved første motstandsvei)

- Tradisjonelt verdisyn

Det er vel det jeg kommer på akkurat nå. ;)

Marry me! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

@ Aline og Anonyme Anne

Om en slår en hund fra den er valp til den blir voksen. Hvor lang tid tar det før den stoler på noen igjen? Hvor mye arbeid er en villig til å legge ned for å få hunden mentalt på sporet igjen? Hunden har jo ennå mye å by på som kjæledyr. Muligens også som nyttedyr i form av skredsøk o.l.? Men skal en bruke tid på dyret?

Jeg stemmer for avliving.

Ergo, jeg er nok enig i at ingen skal hoppe over gjerder for noen. Men igjen, mange menn vil aldri bli de fantastiske partnerene de kunne blitt på grunn av dette.

@ Anonyme Anne

Syntes gjerdene dine var geniale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på mennesker og dyr.

mennesker er utstyrt med evnen til å tenke utover bare erfaring og instinkt, dette gjør at selv om vi har opplevd mye vondt, så gir vi ikke opp.

Mennesket kan ta valg, mennesket kan søke informasjon for å lære det de ikke ser eller forstår, vi kan velge å la oss styre av våre erfaringer eller ikke. Noen velger å la seg styre, la det styre, noen velger det ikke.

Jeg sier ikke at det er enkelt å trosse det man har av erfaringer, jeg synes også det er kjempeskummelt å skulle tørre å slippe noen inn, tørre stole på at en jeg møter ikke bare lyver og egentlig ikke synes jeg er bra nok, men ikke fader om jeg har tenkt å slutte å gå på av den grunn.

Det er forøvrig også en av tingene jeg kan bidra med i ett forhold, tillitt til det motsatte er bevist. Om det er vanskelig til tider, helt klart! Men JEG ønsker tillit, da må jeg også gi. Og jeg er hellig overbevist om at man må gi for å få, man må satse for å vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Om en slår en hund fra den er valp til den blir voksen. Hvor lang tid tar det før den stoler på noen igjen? Hvor mye arbeid er en villig til å legge ned for å få hunden mentalt på sporet igjen? Hunden har jo ennå mye å by på som kjæledyr. Muligens også som nyttedyr i form av skredsøk o.l.? Men skal en bruke tid på dyret?

Om hunden bare sitter i et hjørne og slikker sine sår og vender alt raseri utover så har man ikke spesielt lyst å ta den med hjem i hvert fall.

Nå er du heldigvis ikke en bikkje, så i stedet for å velte deg i offerrollen til det kjedsommelige og reflektere over alt som er galt med alle andre så kan du kanskje reflektere litt over deg selv.

Vi har alle vært ute en vinternatt og reist oss igjen, faktisk kanskje innsett feil hos oss selv og vokst (og nå snakker jeg ikke om "feil" som at vi har for lite penger). Nå er det godt mulig du er et gjennomført fantastisk menneske som bare har blitt forfulgt av ulykke som i den reneste Dickens-roman, men det er likevel ingen unnskyldning for å tviholde på et skakkjørt syn på kvinner.

Når folk her gang på gang forteller at noen (evt mange!) kvinner er annerledes enn det du hevder du har vært ute for, uten noen spesiell agenda for å påstå det, så bør du kanskje begynne å revurdere dogmene du tviholder på.

Forøvrig - og dette gjelder både brutal mann og Steinar - så undergraver dere deres egne insinuasjoner om at kvinner mangler fornuft/selvinnsikt/reflekterende evne/mot til å innrømme feil når dere selv demonstrerer en slik enorm stahet og trangsynthet. Det gjør det jo veldig nærliggende for oss lesere å anta at deres opplevelser av det andre kjønn har vært og alltid vil være farget av et bestemt kvinnesyn og tolket innen disse snevre rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Brutal mann jeg føler med deg og forstår at du ikke har hatt et helt enkelt kjærlighetsliv (uten at jeg kjenner noen detaljer). Men du er ikke alene om dette! Men hvem har sagt at livet skal være enkelt? Vi gjør alle så godt vi kan, men vi er bare mennesker. Ingen kan garantere deg et samliv fritt for smerte.

Veien til et velykket samliv starter med deg selv. For meg virker det som mange av dine holdninger mot kvinner bygger på en iboende usikkerhet i deg selv. Og at du spiller en rolle du tror kvinner vil ha, istedet for å være deg selv. Jeg er fast i troen at en må være lykkelig på egenhånd før en kan bli lykkelig sammen med noen. Lykkelig er den som ikke sørger over hva han mangler, men gleder seg over hva han har!

Og det er selvfølgelig mye enklere å overbevise seg at en er blitt avvist fordi en ikke eier sitt eget hjem, enn at det skal være noe "feil" med deg som person. Avvisning er hardt, brutalt og hjerteskjærende. Det første instinktet er å aldri sette seg i en situasjon hvor en er sårbar igjen. Og det er selvfølgelig en vei å gå. Men en kan også velge å la fortid være fortid og prøve igjen..og igjen..og igjen. Og for hver gang lærer en litt mer om seg selv og hva som egentlig er viktige egenskaper i en potensiell livpartner.

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig - og dette gjelder både brutal mann og Steinar - så undergraver dere deres egne insinuasjoner om at kvinner mangler fornuft/selvinnsikt/reflekterende evne/mot til å innrømme feil når dere selv demonstrerer en slik enorm stahet og trangsynthet. Det gjør det jo veldig nærliggende for oss lesere å anta at deres opplevelser av det andre kjønn har vært og alltid vil være farget av et bestemt kvinnesyn og tolket innen disse snevre rammer.

Jeg har ikke noe som helst problem med å forstå at alle kvinner er ulike, og at det garantert finnes mange individer som har fornuft/selvinnsikt/reflekterende evne/mot til å innrømme feil etc.

Problemet er bare at man ikke vet dette på forhånd. Og det har dessverre vist seg at de med alvorlige personlige problemer overhodet ikke klarer å innse det selv. Da blir det ekstremt vanskelig for andre å få et korrekt bilde av situasjonen.

Dannelse av parforhold blir altså fort uhyre komplisert. Man skal ha den rette kjemien sammen OG ikke være altfor ulike som personligheter OG alt det praktiske i verden skal ligge til rette. Slike individer vokser ikke på trær i mitt tilfelle tydeligvis.

Dessuten liker jeg veldig dårlig den vanlige strategien med å bare prøve og feile. Det er intet annet enn bortkastet tid som jeg ser det. Altså, jo mer jeg vet om henne og hva hun vil bidra med i mitt liv, desto mindre risiko for å mislykkes og kaste bort tiden. Mener selvfølgelig ikke at hun skal være perfekt, men det må være flere fordeler enn ulemper (for meg). Sånn ser jeg det. Alle burde tenke sånn, tenker jeg ;)

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på mennesker og dyr.

mennesker er utstyrt med evnen til å tenke utover bare erfaring og instinkt, dette gjør at selv om vi har opplevd mye vondt, så gir vi ikke opp.

Forsåvidt, men når motgangen blir for stor, og problemene for store, da gir man faktisk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva mener du selv - hva er dine styrker og svakheter på området?

Jeg er i et forhold, og det jeg bidrar med er blant annet: kjærlighet, ærlighet, lojalitet, trofasthet, administrasjon av husholdningen, renhold, matlaging, oppdragelse av barn, humor, sang og dans (jeg synger og danser når jeg gjør husarbeid, fordi husarbeid er så kjedelig).

Ellers er jeg trøstende når mannen har hatt en tung dag, og leken når dagene er lettere.

Jeg er den evige optimist, og har alltid en klokketro på at alt ordner seg når vi sliter i motbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsåvidt, men når motgangen blir for stor, og problemene for store, da gir man faktisk opp.

Den som gir opp, har tapt. Vinner blir kun den som aldri gir opp, uansett motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i et forhold, og det jeg bidrar med er blant annet: kjærlighet, ærlighet, lojalitet, trofasthet, administrasjon av husholdningen, renhold, matlaging, oppdragelse av barn, humor, sang og dans (jeg synger og danser når jeg gjør husarbeid, fordi husarbeid er så kjedelig).

Ellers er jeg trøstende når mannen har hatt en tung dag, og leken når dagene er lettere.

Jeg er den evige optimist, og har alltid en klokketro på at alt ordner seg når vi sliter i motbakke.

Heldig han da, men du glemte visst å nevne dine svakheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som gir opp, har tapt. Vinner blir kun den som aldri gir opp, uansett motgang.

Noen ganger har man faktisk tapt, ja. Og da er det bedre å heller innse det, og prøve å finne på noe mer fornuftig med livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Heldig han da, men du glemte visst å nevne dine svakheter ;)

Hvilke svakheter? :ler:

Ikke krangler jeg, ikke har jeg PMS, jeg er som sagt optimistisk, og har galgenhumor...

Etter mange år i sammen med samme mann, har jeg ingen svakheter i forholdet.

Vi fokuserer på våre sterke sider, og vi bidrar med våre "styrker", ikke våre svakheter.

Han har sine sterke sider som han bidrar med.

Men hvis jeg må nevne noen svakheter, må det være min fysiske styrke, bilen og snømåking uten snøfreser.

Jeg har ikke kunnskap til å fikse bilen, og jeg har ikke fysisk styrke nok til å måke snø manuelt eller løfte tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...