Gå til innhold

Til dere som HAR lappen KUN på automat gir!

Lille85

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Må bare få ut en ting..

Dere som har lappen på manuell, kan gire manuelt..

Det er ikke sikkert dere klarer å kjøre en automat bil slik den skal kjøres! :ler:

Bare så det er sagt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare få ut en ting..

Det er ikke sikkert dere klarer å kjøre en automat bil slik den skal kjøres! :ler:

Hvordan skal en automatbil kjøres?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Må bare få ut en ting..

Eh? Det er da virkelig ikke vanskelig å kjøre bil med automatgir, selv om man er vandt til manuelt gir. Største problemet er at det begynner å klø veldig i clutchfoten når man nærmer seg kryss, men dette er noe som går raskt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er at det begynner å klø veldig i clutchfoten når man nærmer seg kryss, men dette er noe som går raskt over.

:jepp:!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke uvanlig å grille bremsene i lange nedoverbakker fordi de ikke behersker motorbremsing med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er de som ligger i motbakker som er sånn passe bratte slik at automaten blir liggende og gire mellom 3. og 4. gir, evt, 4. og 5. Det er noen av dem også, og det litt irriterende å sitte på med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker å ta lappen og vurderer å ta kunn for automat :)

Jeg har øvelseskjørt med foreldre o.l på begge deler, og jeg er MYE mer komfortabel med automatgir.

De negative sidene er jo at du har litt færre muligheter når det kommer til å kjøpe bil da. Man må jo rett og slett bare kjøpe automatgir. Og har man litt trang økonomi, så kjøper en da gjerne bruktbil. På litt eldre biler så kan det fort skje at automatgirkassa ryker, og det er DYRT å fikse (dette _Vet_ jeg ikke selv, men har fått det prentet inn av pappa endel ganger, etter at sambo kjøpte seg en 10 år gammel bil med automatgir.), mens den manuelle girkassa visstnok skal holde lengre (eller så var det noe med at det er billigere å bytte).

Er det noen som vet om det er prisforskjeller på lappen med automatgir og lappen med manuell forresten? Eller er det akkurat det samme?

Halloen!

Eg har øvelseskjørt med automatgir..og nå har eg lappen :D , prisene stiger litt, og det er dyrere å kjøre med automatgir på kjøreskole da, på min skole kostet 600 kr per 45 minutter, og for å leie bilen til oppkjøring kostet det 2100 kr....har ikke peiling på hva manuell gir koster, men øv på det du er komfortabel med...eg skjønner meg ikke på alle disse folka som slakter automatgir...

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er du det, for giring er mer komplisert og krever mer enn automat. De fleste er ukomfortable med giring til å begynne med, det krever trening. Hvorfor skal man velge minste motstands vei bare for å unngå den samme type trening og øvelse som alle andre som har tatt lappen har gjort?

Nå er du altfor "utopisk" ...ja i en perfekt verden så burde alle stå på og få sin vilje...og "dreams come true"-opplegget. Men hvor lenge orker man egentlig å holde på og øvelseskjøre? Selfølgelig tar man den letteste veien når man har holdt på i flere år, og er drittlei..og trenger bilen etterhvert...det er ikke spørsmål om. Jada det er valgmuligheter med manuell gir og bla bla..men Gud automatgir er likeverdig...oppkjøringen er ikke særlig lettere for automatgir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jada det er valgmuligheter med manuell gir og bla bla..men Gud automatgir er likeverdig...oppkjøringen er ikke særlig lettere for automatgir!

Hvis det er ikke er lettere med automat, hvorfor vil du da velge å ta et sertifikat som innskrenker mulighetene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du altfor "utopisk" ...ja i en perfekt verden så burde alle stå på og få sin vilje...og "dreams come true"-opplegget. Men hvor lenge orker man egentlig å holde på og øvelseskjøre? Selfølgelig tar man den letteste veien når man har holdt på i flere år, og er drittlei..og trenger bilen etterhvert...det er ikke spørsmål om. Jada det er valgmuligheter med manuell gir og bla bla..men Gud automatgir er likeverdig...oppkjøringen er ikke særlig lettere for automatgir!

Hvis du ikke har mestret giring etter flere års øvelseskjøring bør du kanskje vurdere om du i det hele tatt skal kjøre bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ikke er lettere med automat, hvorfor vil du da velge å ta et sertifikat som innskrenker mulighetene dine?

Selve oppkjøringen er ikke lettere, men ja du slipper å gire..og eg tok det, fordi eg har ikke muligheten for å øvelseskjøre hjemme og var drittlei å prøve etter 4 år, måtte bare bli ferdig med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har mestret giring etter flere års øvelseskjøring bør du kanskje vurdere om du i det hele tatt skal kjøre bil..

Eg har IKKE prøvd manuell gir i flere år.....etter flere timer ga eg opp og gikk over på automat..og takk for det..du virker så hyggelig når du hinter at eg ikke er oppegående nok til å kjøre bil!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...
AnonymBruker

Dere som mener at automat bare er tull, og at det aldri vil erstatte manuell, 95 % av alle biler i dag har automat gir.

Anonymkode: 2cde4...a37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har kun førekort på automat. Det var den mest praktiske løsningen for meg på tidspunktet (hadde ingen manuell bil hjemme). Har jeg angrer på det? Nei. Har jeg noen sinne kommet i en situasjon hvor jeg er tvunget til å kjøre manuell? Nei. Gjør det som er best for deg 😊ønsker du automat så hadde jeg ikke orket å forholde meg til «hvis om atte, dersom atte»-type senario. Ikke veldig sannsynlig at du ender opp på et gudsforlatt sted hvor den eneste måte  å komme seg hjem på var å kjøre manuell bil. Har du interesse generelt for bil, veteraner o.l vil jo saken følgelig stille seg annerledes. 

Anonymkode: 05067...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får mark av å kjøre fossilbiler (de er så trege og bråkete) så kan ikke si at automatlappen har vært noe problem.

Anonymkode: 71c77...a8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vaske opp for hånd når man har oppvaskmaskin? 
Nå har jeg lappen på manuell da, men sist jeg kjørte manuell var på oppkjøringa.

Anonymkode: 0b06e...613

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen jobber kan faktisk kreve vanlig klasse b.

Så når du først tar lappen, så ta den skikkelig! Automatlappen er for kløner.

Anonymkode: cabd5...5f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er denne tråden 10 år gammel, og mye har forandret seg siden 2010.

Det er flere el-biler og automatbiler nå enn i 2010.

EU har nå satt automat som standard for nye førerkort fra 2021 (tror jeg det var), og Norge følge garantert etter ganske snart.

Har ikke opplevd noen problemer med automatlappem.

Anonymkode: 4e204...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.6.2020 den 2.12, AnonymBruker skrev:

Dere som mener at automat bare er tull, og at det aldri vil erstatte manuell, 95 % av alle biler i dag har automat gir.

Anonymkode: 2cde4...a37

Jeg mener ikke automat er tull, men jeg foretrekker manuell i svært mange situasjoner. Det er litt for mange settinger der automatgiret begrenser handlingsrommet mitt kjøreteknisk. 

Nå er det ganske stor forskjell mellom de ulike automatgirene også, og det som er mest populært fortiden, ER tull. Ja, CVT kasser er energieffektive, men det er absolutt eneste positive med dem. 

Men jeg tror jeg ender på DSG kasse neste gang, altså automatisk manuell. 

Anonymkode: a070e...ffd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen jobber kan faktisk kreve vanlig klasse b.

Så når du først tar lappen, så ta den skikkelig! Automatlappen er for kløner.

Anonymkode: cabd5...5f4

Jeg bruker bil i jobben hver eneste dag, og har aldri savnet «vanlig» førerkort. Holder fint med automatlappen.

Anonymkode: 0c25e...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...