Daria Skrevet 20. desember 2017 Forfatter #17621 Skrevet 20. desember 2017 Dagens lenkesamling: On the first day of Christmas, Jane Austen gave to me... Nytt bruksområde for service-hunder Litt usikker på om pappas gamle nisse-potteskjuler stiger eller synker i verdi av at Underbara Clara har maken...?
Daria Skrevet 20. desember 2017 Forfatter #17622 Skrevet 20. desember 2017 Jeg har aldri vært drivende god på sannsynlighetsregning, men dette er da riv ruskende galt? Sitat Til forskning.no uttalte en forskningsleder i 2014 at «det er etablert i medisinsk litteratur at ’liten risiko’ betyr en risiko på 1 prosent eller mindre». 122 pasienter deltok i forsøket. Men de færreste pasienter vil forstå «liten tilleggsrisiko» som ensbetydende med: «Vi anser det som helt sikkert at minst én av dere får en alvorlig hjerneskade som følge av eksperimentet». (1 % av 122 er 1,22.) Det riktige tolkningen er da at det for hver person som deltar i forsøket er det mindre enn 1% sjanse for skade, som er noe helt annet enn at 1 av 100 vil få skader? Noen med mer peiling enn meg som kan bekrefte? Hele innlegget er forsåvidt fullstendig av hengslene, spør du meg, men akkurat dette med sannsynlighetsregning sinnes detjo fasit på... 1
Rosalie Skrevet 20. desember 2017 #17623 Skrevet 20. desember 2017 Ja, du har helt rett. Maks én person vil kunne bli skadet.
Daria Skrevet 20. desember 2017 Forfatter #17624 Skrevet 20. desember 2017 Nei, poenget mitt er jo det motsatte - høyst sannsynlig vil ingen bli skadet. Hver deltaker har mindre enn 1% sjanse for skader, den risikoen er den samme for hver enkelt uansett hvor mange deltagere det er. Det er et helt annet risikoanslag enn å si at 1% av deltagerene risikerer skader.
Daria Skrevet 20. desember 2017 Forfatter #17625 Skrevet 20. desember 2017 På 27.8.2017 den 12.41, Daria skrev: Jeg så noen timer 9/11-dokumentarer i går (det er den tiden på året...), og streifet så vidt innom tanken på alle flyene som ble omdirigert og måtte lande på helt andre steder enn de skulle til og ikke fikk fly videre på flere dager. De er aldri annet enn bisetninger i disse dokumentarene, jeg har aldri høre noe mer om dem. I formiddag oppdaget jeg tilfeldigvis at det faktisk er skrevet en musikal med utgangspunkt i noen av disse flyene - Come from away. Kjære, snille Erik.... *blafrer med øyevippene mot teatersjef Ulfsby* Jeg kom over (as one do...) en sang fra denne musikalen forleden: og begynte selvfølgelig å lure på hvorvidt historien om denne banebrytende kvinnelige piloten hadde noen rot i virkeligheten - og det hadde den! Mer enn jeg hadde trodd, faktisk. Legg forøvrig merke til at hun har sett forestillingen 75 ganger - mine 11 Tenk om-visninger er jo ingenting å snakke om, egentlig...
Roadrunner Skrevet 21. desember 2017 #17626 Skrevet 21. desember 2017 10 timer siden, Daria skrev: Jeg har aldri vært drivende god på sannsynlighetsregning, men dette er da riv ruskende galt? Det riktige tolkningen er da at det for hver person som deltar i forsøket er det mindre enn 1% sjanse for skade, som er noe helt annet enn at 1 av 100 vil få skader? Noen med mer peiling enn meg som kan bekrefte? Hele innlegget er forsåvidt fullstendig av hengslene, spør du meg, men akkurat dette med sannsynlighetsregning sinnes detjo fasit på... Jeg mistenker at det er uklar ordlegging som er det største problemet her. Har inntrykk av at det innen medisin ofte henvises til antall personer når det er snakk om risiko. At det for eksempel er mindre enn 2 prosent risiko for å få milde bivirkninger ofte betyr at færre enn 2 av 100 får disse bivirkningene. Nå har de blitt flinkere til å spesifisere dette i for eksempel pakningsvedlegg, hvor det i stedet for prosent (eller i tillegg til prosent) står antall personer per 100 / 1000 / 100000 etc. Sitat Til forskning.no uttalte en forskningsleder i 2014 at «det er etablert i medisinsk litteratur at ’liten risiko’ betyr en risiko på 1 prosent eller mindre». 122 pasienter deltok i forsøket. Men de færreste pasienter vil forstå «liten tilleggsrisiko» som ensbetydende med: «Vi anser det som helt sikkert at minst én av dere får en alvorlig hjerneskade som følge av eksperimentet». (1 % av 122 er 1,22.)
Daria Skrevet 21. desember 2017 Forfatter #17627 Skrevet 21. desember 2017 Men jeg nekter å tro at det forkningsprosjektet han viser til ville blitt godkjent om risikofaktoren skulle tolkes som han hevder at den skal. "En av deltagerene vil høyst sannsynlig få alvorlige hjerneskader" er ikke en setning en etisk komité ville stille seg bak...
Daria Skrevet 21. desember 2017 Forfatter #17628 Skrevet 21. desember 2017 Ny episode om hopplandslaget. Jeg synes fortsatt det er underholdende hvor prippen den som har tekstet er - ikke engang "dritt" slipper gjennom sensuren. Og dette er på Max, som skulle være den drøye og dristige macho-kanalen. Nrk2 har jo større takhøyde...
Daria Skrevet 21. desember 2017 Forfatter #17629 Skrevet 21. desember 2017 Men alvorlig talt da, Støre, kall en spade en spade og lat i det minste som om du tar en smule lederansvar, Sitat Det kom frem i et intervju Jonas Gahr Støre ga til NRK torsdag kveld. – Varslene er innrapportert av kvinner som har opplevd ubehagelig omgang av seksuell karakter. – Så det dreier seg om seksuell trakassering? – Ja, det er en opplevelse av det Ubehagelig omgang av seksuell karakter? Really? Språk er makt, og dette er en hersketeknikk og en nedvurdering av kvinnene som har innrapportert sine opplevelser. 1
Daria Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #17630 Skrevet 22. desember 2017 -Er denne oppdatert?, spurte nav-veilederen og rakte meg en cv han hadde funnet i systemet. Jeg kunne heldigvis slå fast at det nei, det har skjedd ting i livet mitt siden jeg var arbeidsledig i 2005 (noe han forsåvidt hadde en mistanke om)...
Jerle Skrevet 22. desember 2017 #17631 Skrevet 22. desember 2017 Var det ikke i 2005 vi begynte å henge rundt her da? (Synes å huske at jeg var i permisjon, og jeg har ei født i 2005. )
Daria Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #17632 Skrevet 22. desember 2017 Jeg har vært her siden 2003, men det var vel i 2006 det virkelig tok av for alvor. Ikke helt tilfeldig sammenfallende med at jeg flyttet til ødemarka...
Daria Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #17633 Skrevet 22. desember 2017 Skaff denne mannen en motorbåt - det er for sent å begynne å ro...
Daria Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #17634 Skrevet 22. desember 2017 Stjernekamp kommer i svensk utgave. Er spent på hvilke artister som dukker opp der, mulighetene er jo mange og gode.... De har allerede vunnet på programleder-siden - det er lite som topper Petra Mede...
Daria Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #17635 Skrevet 22. desember 2017 (endret) Book of mormon! Endret 22. desember 2017 av Daria
Daria Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #17636 Skrevet 23. desember 2017 Alltid spennende å komme hjem og oppdage at get-boksen holder på med et opptak jeg ikke husker å ha stilt inn.. I dag: Den glade enke med Renée Flemming - det kan bli en fin romjulskveld... Kom meg hjem i tide for Grevinnen og hovmesteren - det hører jo med. Men man må jo lure litt på hvor mye det koster Haddy N'jie å være smilende juleprogramleder nå...
Daria Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #17637 Skrevet 23. desember 2017 Jørn Hoel må vel sies å ha godkjent whiskey-stemme for Fairytale of New York...
Daria Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #17638 Skrevet 23. desember 2017 På 19.12.2017 den 13.51, Daria skrev: Santa baby, jeg har vært veldig snill og jeg trenger jo en ny vinterkåpe... Santa honey, jeg ødela glidelåsen i kåpen min i kveld - behovet blir stadig større...
Daria Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #17639 Skrevet 23. desember 2017 ...og kanskje en ny også...? Ettersom den har brukt snart ti minutter på å skru seg på, tyder ting på at den ikke har det så greit... Been an awful good girl...
Rosalie Skrevet 23. desember 2017 #17640 Skrevet 23. desember 2017 (endret) 1 time siden, Daria skrev: Alltid spennende å komme hjem og oppdage at get-boksen holder på med et opptak jeg ikke husker å ha stilt inn.. I dag: Den glade enke med Renée Flemming - det kan bli en fin romjulskveld... Kom meg hjem i tide for Grevinnen og hovmesteren - det hører jo med. Men man må jo lure litt på hvor mye det koster Haddy N'jie å være smilende juleprogramleder nå... Nå er vel programmet spilt inn for en god stund siden, da. Altså før Giskegate. Endret 23. desember 2017 av Rosalie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå