Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Søstrene" til Julius besøker ham hver uke - det er jo nesten litt rørende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Budkrig på Didrik Solli-Tangen - operascener eller bluesfestivaler :ler: Jeg holder en knapp på opera... *ser Stjernekamp-reprise*

Skrevet

Boyband - definitivt ikke Adams greie :fnise: 

Skrevet

-Didrik, du så ut som om du koste deg så mye at du falt litt ut av character innimellom...

:rulle: 

Skrevet

Tok med meg tekoppen ut på tur og rakk nesten hjem igjen før regnet kom :regn: Tror det blir inneliv resten av dagen - og mer te :kaffekopp: 

Skrevet

Her var vi på lekeplassen men kom inn før regnet dukket opp. 

Skrevet

*konkluderer med at Skravla har hatt besøk*

*smart*

:fnise: 

Skrevet

Darias opplysningstjeneste, den rojale underavdelingen, har i dag vært aktiv i passende omgivelser. En eldre dame stoppet meg i Slottsparken og lurte på om jeg visste hvor den nye statuen av dronning Sonja står - og det gjør jeg jo (den står nemlig rett ved en av lesebenkene mine...). -Så flott - du er den femte eller sjette jeg spør og ingen har hatt noen anelse!

I tillegg til å drive opplysningsarbeid og sitte i sola og lese og drikke te brakte dagens tur meg innom en bruktbutikk og en antikvariat og gjorde meg en bok, et kjede, to tøyservietter og to små kaktuskrukker rikere. Det ble nesten noen krus også - av de lekre lilla jubileumskruene til Löbergs Lila, som Skravla, Rosalie og jeg siklet sånn på hos Cajun Café (*savn*) at vår vennligsinnede kelner spurte hovmsteren om vi kunne få kjøpe hver vårt.. :fnise: De var fortsatt fine, men litt preget av mye oppvaskmaskin, dessuten hadde jeg fortrengt at de ikke hadde hank. Ergo ville de neppe blitt brukt, og jeg har ikke så mye plass til overs...

Skrevet

Rydder litt i get-boksen - noe blir sett (helt eller delvis) og slettet, noe blir bare slettet direkte. Satte på en konsert med Come Shine og Kork fra Store studio, og plutselig slo det meg - var ikke jeg egentlig til stede da den ble spilt inn...? *full oversikt*

Skrevet

Dagens store spenningsmoment - hvem får Nobelprisen i litteratur? Har hørt både Murakami og Atwood nevnt - begge de står uleste i bokhyllen... Men det er jo sjelden at det faktisk blir noen av de store forhåndsnevnte - det føles hvertfall ofte sånn :fnise: 

Uansett blir det ikke en bok-kveld - det blir en Stephen Fry-opera-kveld :hoppe: 

Skrevet

Kazuo Ishiguro. Jeg har hørt om ham, det er jo en god start - og jeg har sett filmen, Remains of the day en gang i tiden, men jeg har ikke lest ham.

Skrevet

Kazuo hvem??? Aldri hørt om ham... Men jeg burde sikkert gjøre et forsøk på å finne ut litt om ham... Om ikke annet prøve å notere meg navnet i tilfelle det dukker opp i quiz framover. :jepp:

Skrevet

Aftenposten slakter The Life to Come og er ikke imponert over Stephen Frys bevner som opera-forfatter. Jeg ser noen av poengene hennes, den har sine problemariske sider, men samtidig må man vel klare å ha to tanker i hodet på en gang?

Sitat

Men operaen forenkler og reproduserer Forsters snart 100 år gamle syn på problemet: Å forsvare Pauls svik med at han er redd for Guds vrede har ikke samme effekt på publikum i 2017 som i 1922. Og Forsters bruk av bildene blackness og whiteness (Paul synger stadig om å «turn the blackness white») har en helt annen betydning i dag, hundre år senere. Å gjenta sånt uten å problematisere det ut fra vår egen samtid er ubegripelig historieløst.

Operaen er en dramatisering av en gammel novelle som foregår i 1907, den er ikke en oppdatert, modernisert versjon lagt til vår samtid. Jeg har ingen problemer med å se og leve meg inn i en historie som foregår for mer enn 100 år siden og samtidig se forskjellen mellom det som er gjengs oppfatninger hos personene i handlingen og hvordan man faktisk ser på ting i dag. Jeg trenger ikke få det inn med teskje fra scenen at verden har forandret seg.

Skrevet

Sitter i nett-billettkø til operaen i Berlin. På en halvtime har jeg rykket fram drøyt 500 plasser og har nå 4900 foran meg. Om billettene jeg vil ha fortsatt er tilgjengelige når jeg en gang når fram? Neppe...

Skrevet

2400 foran meg nå... :filer: 

Skrevet

To timers venting, jeg hadde billettene jeg ville ha, jeg klikket "legg i handlekurv" og siden lastet... og lastet... og hang seg... og krasjet... :murvegg: 

Skrevet

Men det ordnet seg til slutt :danser: Nyttår i Berlin med nyttårskonsert i operaen første nyttårsdag - det bør vel bli bra :nigo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...