Daria Skrevet i går, 10:28 Forfatter #41761 Skrevet i går, 10:28 Roadrunner skrev (5 minutter siden): Mistenker at kroppen min forsøker å fortelle meg noe i samme gate... Litt uvel uten å være dårlig, tung i hodet uten å være syk, vondt i viljen - det er fredag. Fredagsformen - når et bunnpunkt etter lunsj, men går bratt oppover etter arbeidstid. Oh yes, I remember it well...
Sauen Shaun Skrevet i går, 12:55 #41762 Skrevet i går, 12:55 Daria skrev (3 timer siden): Været og kroppen slår seg sammen for å overbevise meg om at det er en god dag for innedag. Det er ikke sikkert jeg er så vond å be... Jeg jobber med å overbevise min kropp om at den skal ut en tur til i dag. I utgangspunktet synes den det var nok med en tur til frisøren… Men kvelden byr på en anledning til å bruke kjole… Roadrunner skrev (2 timer siden): Mistenker at kroppen min forsøker å fortelle meg noe i samme gate... Litt uvel uten å være dårlig, tung i hodet uten å være syk, vondt i viljen - det er fredag. Vondt i viljen er vondt det… Daria skrev (2 timer siden): Det er i skrivende stund dobbelt anerikansk i mål i EM-rennet i skiskyting. Finn én (eller to) feil... Fant feilen… Ellers ble jeg litt opphengt i navnet til den tsjekkeren som gikk først. Etternavnet begynte med fem konsonanter. Prøvde å uttale det, men tunga krøllet seg…
Daria Skrevet i går, 13:00 Forfatter #41763 Skrevet i går, 13:00 Det er enkelte østeuropeiske navn som er... interessante. Det hender jo man lurer på hva de egentlig har imot vokaler Kjoleanledninger er jo som regel verdt å anstrenge seg litt for. Jeg vurderte en tur ut med papirsøpla, men det var visst ikke verdt anstrengelsen...
Roadrunner Skrevet i går, 13:04 #41764 Skrevet i går, 13:04 Polsk etternavn som begynner med Szcz... - jeg har gitt opp for lenge siden.
Daria Skrevet i går, 13:09 Forfatter #41765 Skrevet i går, 13:09 Det er jo fristende å hente fram dette ikke lenger så politisk korrekte sitatet fra Louisa May Alcott; [...]my Polish boy, Ladislas Wisnicwski - two hiccoughs and a sneeze will give you the name perfectly. 🤧
Roadrunner Skrevet i går, 13:20 #41766 Skrevet i går, 13:20 Daria skrev (8 minutter siden): Det er jo fristende å hente fram dette ikke lenger så politisk korrekte sitatet fra Louisa May Alcott; [...]my Polish boy, Ladislas Wisnicwski - two hiccoughs and a sneeze will give you the name perfectly. 🤧 Nettopp!
Dallandra Skrevet i går, 17:05 #41767 Skrevet i går, 17:05 Jeg har vært på reise i 6 timer og enda er det et par-tre timer til jeg er framme. Norge er et langstrakt land, visst.
Daria Skrevet i går, 18:48 Forfatter #41769 Skrevet i går, 18:48 Daria skrev (På 28.1.2026 den 19.43): 28.01: 15 lest, tre kjøpt. På 18-årsdagen min så jeg Fuglane på Det Norske Teatret med klassen (jeg fikk bursdagssang i foajeen ), og det jeg først og fremst husker er at Mattis satt i en båt mens det regnet fluesopp. Etter å ha lest boka skjønner jeg endelig sammenhengen... (Nei, vi jobbet ikke noe med teksten i forbindelse med teateret. Det skal sies at lærerstreiken begynte samme dag, så det er mulig læreren hadde planer om noe etterarbeid, men jeg ville ikke satt penger på det. Han var velmenende, men inkompetent...). Selv uten å ha lest boka har jeg jo hørt og lest mye om Mattis i årenes løp, så den som først og fremst gjorde inntrykk på meg og fikk min medlidenhet var søster Hege - så fanget av ansvaret og frustrasjonene og håpløsheten, og så kommer håpet likevel. Man lurer jo på hvordan hun hadde det etterpå... Jeg har tatt sjansen på å kjøpe to bøker av en ukjent forfatter - men de henger jo sammen. En memoar i to bind fra en kvinne som vokste opp i Aserbadjan før revolusjonen og så flyktet til Paris. Originalt utgitt på 40-tallet og gitt ut på nytt ("gjenoppdaget"...) for noen år siden. Dessuten trengte jeg jo en bok til om dronning Elizabeth II... 30.01: 17 lest, tre kjøpt. Erlend Skjetnes Svart skissebok kan på sett og vis sies å være en road movie, selv om den i sin helhet foregår i Trondheim, med base på Risvollan. Vidar er i ferd med å ta det avgjørende steget inn i det virkelige voksenlivet - masteroppgaven er levert, studenthybelen skal byttet ut med samboerskap med kjærsten Kaja. Faktisk er flyttedagen alt i morgen, så hvorfor pakker han ikke flytteeskene (som Kaja tror han holder på med), men farter heller byen rundt på en gammel sykkel på jakt etter stesøsteren Malin? En tur som også tar ham tilbake til oppveksten og drabantbyen med alle dens originaler og utfordringer, skjellsettende opplevelser og minner med varierende fortegn, men alltid med Malin og hennes venninne Lisa i sentrum. Jeg har satt stor pris på Skjetnes lyrikk tidligere, og er glad for å kunne melde at han også mestrer romanen, både i innhold og språk (potensiell favorittsetning, om en herjet mann på pub: Augeloka heng som barmen på ei gamal dame), og ikke minst når det gjelder karakterer jeg tror på og får følelser for. Jeg vil til tider filleriste Vidar, men har samtidig masse sympati med ham. Dessuten har jeg ikke lest en roman som har handlet så mye om tagging siden Pelle og Proffen: Storbyen stemme... Stolthet og fordommer : Møter mellom jøder, kristne og muslimer gjennom 2000 år er en atikkelsamling, ikke en sammenhengende historieframstilling, selv om temaene er kronologisk presentert. Her er korstogene og den spanske inkvisisjonen, norsk kirkekunst i middelalderen, jødenes historie i Danmark og den norske kirkemotstanden under krigen, for å nevne noe. Mye å lære, noe mer interessant enn annet, og ganske akdemisk - som man vel må forvente av en bok som ble unnfanget av to forelesere på teologisk fakultet... (Og ja, jeg fniser litt av tittelen...).
Daria Skrevet 8 timer siden Forfatter #41770 Skrevet 8 timer siden Når en dårlig natt, preget av både stressdrømmer (inkludert omfattende lekkasjer i vannrør som plutselig gikk gjennom stua) og sent hjemvendte naboer med lakenskrekk, bidrar til en dag hvor hverken form eller humør er så mye å skryte av og jeg likevel mønstrer alt jeg har av krefter og viljestyrke for å komme meg ut og handle, bare for å møtes av gjerder og oppslag om at Coop er stengt for oppussing - da er dagen (eller i det minste sannsynligheten for at det på noe tidspunkt vil skje noe konstruktivt) ganske redningsløst fortapt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå