Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Robert Johansson og Marius Lindvik bruker ord som slepphent, klønete og surrete om Domen Prevc, eller som Lindvik sa det -han var ikke overrasket over at det var Prevc det skjedde med. Jeg aner at hans rykte på det området aldri vil bedre seg nå...

Det er en sånn episode man kan le av i ettertid fordi det gikk bra (bortsett fra for Slovenia, som fikk konkurransen ødelagt), men det skal jo ikke skje. Det kunne gått veldig galt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 21.1.2026 den 20.24):

21.01: Ti lest, ingen kjøpt.

24.01: 12 lest, ingen kjøpt.

Jeg har hatt en skjeiv 80-tallshelg...

Tomasz Jedrowskis Swimming in the dark fortelles av 22 år gamle Ludwik - nå (dvs 1980) befiner han seg i New York, men for ikke lenge siden var han fortsatt hjemme i Polen. Han henvender seg til et du, som det tar litt tid før leseren får helt grep på, i tilbakeblikk som jeg innimellom sliter litt med å tidfeste (men jeg mistenker at det siste handler mer om meg enn om boka...). Det er ulmende misnøye, lange køer og mangel på det meste i Polen, hvor kontakter er alfa og omega, og Ludwik prøver i tilegg å finne ut av og akseptere sin egen homofile legning, som er minst like tabu som et ønske om forandring. Både Ludwik og hans adressat må ta livsagjørende valg, og Jedrowski gjør en god jobb med å formidle både hvor viktige og hvor vanskelige disse valgene er.

Jeg forbinder historiker Nils Johan Ringdal primært med jubileumsbøker for Deichman og Nasjonalteateret, så da han nylig ble nevnt som kilde til innsikt i det homofile miljøet i New York på 80-tall ble jeg overrasket og nysgjerrig. Boka Lystens død? kom i 1991 og tar utgangspunkt i da Ringdal og hans partner bodde i New York i 1981/82, hvor de var aktive og entusiastiske deltakere i byens skeive sosiale liv, fra sommere på Fire Island til netter på kultklubben The Saint, privatfester og treningsstudioer. Ringdal skildrer det meste, fra kledskoder og interiør til sexklubber og prostitusjon, så åpent og usjenert at jeg nesten får litt bakoversvei, i en intressant og lesverdig kombinasjon - han er både akademiker (her er mye referanser, ikke minst til litteratur og klassisk mytologi) og utlending (det er da helt naturlig å stille i mariusgenser når det er kaldt, men man måtte visst være norsk for å forstå at jeg så både sporty og mandig ut i den!), men samtidig også helt en del av miljøet, dette er ikke sosialantropologens utenfrablikk. Det festes også både i Australia og Asia - men så kommer aids og alvoret. Ringdals partner var lege og ble etterhvert en viktig person i bekjempelsen av viruset, både i Norge og internasjonalt, og bokas avslutning er preget av at man på det tidspunktet ikke hadde fungerende medisiner - det var en dødsdom. På noen områder har hvertfall verden gått videre...

Skrevet

Det står jo respekt av japaneren som debuterte i skiflygingskonkurranse på fredag og er med på å ta vm-gull i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...