Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Robert Johansson og Marius Lindvik bruker ord som slepphent, klønete og surrete om Domen Prevc, eller som Lindvik sa det -han var ikke overrasket over at det var Prevc det skjedde med. Jeg aner at hans rykte på det området aldri vil bedre seg nå...

Det er en sånn episode man kan le av i ettertid fordi det gikk bra (bortsett fra for Slovenia, som fikk konkurransen ødelagt), men det skal jo ikke skje. Det kunne gått veldig galt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 21.1.2026 den 20.24):

21.01: Ti lest, ingen kjøpt.

24.01: 12 lest, ingen kjøpt.

Jeg har hatt en skjeiv 80-tallshelg...

Tomasz Jedrowskis Swimming in the dark fortelles av 22 år gamle Ludwik - nå (dvs 1980) befiner han seg i New York, men for ikke lenge siden var han fortsatt hjemme i Polen. Han henvender seg til et du, som det tar litt tid før leseren får helt grep på, i tilbakeblikk som jeg innimellom sliter litt med å tidfeste (men jeg mistenker at det siste handler mer om meg enn om boka...). Det er ulmende misnøye, lange køer og mangel på det meste i Polen, hvor kontakter er alfa og omega, og Ludwik prøver i tilegg å finne ut av og akseptere sin egen homofile legning, som er minst like tabu som et ønske om forandring. Både Ludwik og hans adressat må ta livsagjørende valg, og Jedrowski gjør en god jobb med å formidle både hvor viktige og hvor vanskelige disse valgene er.

Jeg forbinder historiker Nils Johan Ringdal primært med jubileumsbøker for Deichman og Nasjonalteateret, så da han nylig ble nevnt som kilde til innsikt i det homofile miljøet i New York på 80-tall ble jeg overrasket og nysgjerrig. Boka Lystens død? kom i 1991 og tar utgangspunkt i da Ringdal og hans partner bodde i New York i 1981/82, hvor de var aktive og entusiastiske deltakere i byens skeive sosiale liv, fra sommere på Fire Island til netter på kultklubben The Saint, privatfester og treningsstudioer. Ringdal skildrer det meste, fra kledskoder og interiør til sexklubber og prostitusjon, så åpent og usjenert at jeg nesten får litt bakoversvei, i en intressant og lesverdig kombinasjon - han er både akademiker (her er mye referanser, ikke minst til litteratur og klassisk mytologi) og utlending (det er da helt naturlig å stille i mariusgenser når det er kaldt, men man måtte visst være norsk for å forstå at jeg så både sporty og mandig ut i den!), men samtidig også helt en del av miljøet, dette er ikke sosialantropologens utenfrablikk. Det festes også både i Australia og Asia - men så kommer aids og alvoret. Ringdals partner var lege og ble etterhvert en viktig person i bekjempelsen av viruset, både i Norge og internasjonalt, og bokas avslutning er preget av at man på det tidspunktet ikke hadde fungerende medisiner - det var en dødsdom. På noen områder har hvertfall verden gått videre...

Skrevet

Det står jo respekt av japaneren som debuterte i skiflygingskonkurranse på fredag og er med på å ta vm-gull i dag...

Skrevet

Effektiv start på uka - jeg har allerede vært på biblioteket, garnbutikken og Fretex og kommet hjem med fire bøker, tre garnnøster, to kjøkkenredskaper i tre og en ryggsekk. Det store internettet kaller det Ludvig-sekk - jeg tok ikke den referansen på egen hånd, men ser jo poenget :fnise: Jeg så mer at den var anvendelig i størrelse, utforming og farge, tilsynelatende ubrukt og god pris. I motsetning til den ildfaste pannen som ga meg bakoversveis...

Skrevet

Det får man si. Min handlerunde var på langt nær så spennende, men inkluderte lesing på kafé og hente bok på biblioteket, så jeg klager ikke. 

Skrevet

Da fikk du jo dekket det viktigste... Jeg tok lesing, te og kake hjemme - med Tarjei Vessas (jeg fyller et hull i min litterære dannelse og leser endelig Fuglane) og nybakt blodappelsinkake. Sistnevnte en unnskyldning fir å teste kakeformen som kom i hus nylig - et brett for åtte små formkaker (evnt kuvertbrød, men kake er jo bedre...).

I det hele tatt har shoppingåret fått en brakstart - i tillegg til ysme kjøkkenutstyr og en jakke som alt har kommet, samt den halve jungelen som ble levert før helgen, har jeg både te. bøker, nøtter og øredobber på vei. Delvis en følge av ambisjonene om å tilrettelegge for bedre hverdager etter en tung høst (noe som straks ble litt mer krevende med sykdom og tilhørende følger hos både håndverkere og psykolog (øredobbene må vel sies å ha et snev av trøsteshopping over seg...). Jeg har gjort et vedtak om å ta en mental omstart på året 1. februar), men det skal jo også sies at både årstiden og verdenssituasjonen innbyr til hamstring og isolering. Mer fornuftige mennesker ville vel hamstret dopapir og tørrvarer, men dem om det... 

Skrevet
Daria skrev (På 25.1.2026 den 17.51):

24.01: 12 lest, ingen kjøpt.

25.01: 14 lest, ingen kjøpt.

Det er (for) langt mellom lyspunktene i Anne Lise Frølands Tynne rivner av lys, her ligger mørket tett og tungt. Solveig overtaler Vegard til å overta farsgårdens hans - hun tror det vil være bedre for ham, som har slitt med psyken, og hun tar feil, for å si det enkelt. Alt som kan gå galt, gjør det, og enhver som kan sin Tsjekov ser tegnene fort... Jeg har sett mye god omtale av denne, og jeg har forsåvidt ikke noe å utsette på skrivingen, men for meg blir historien altfor mørk og tung og dyster, det er så vidt jeg orker å komme meg gjennom.   

Finland forteller er en novellesamling fra Bokklubbens geografiske serie fra 80-tallet. En sånn samling blir nødvendigvis variabel både i form, innhold, kvalitet og interesse - særlig 40 år senere. Stort sett ukjente forfattere for meg - unntakene er først og fremst Tove Jansson og Eeva Kilpi (som nok er den eneste av de representerte som fortsatt er i live, 97 år gamle) - og det aller mest påfallende (i tillegg til høy saunafrevens, som i all finsk litteratur) er hvor mye og ofte man blir minnet på borgerkrigen, som mange av forfatterne opplevde.

Skrevet

Beskjeden vi har fått er at det som gjenstår av rørarbeid er i kjeller og på loft (noe avstengning må påregnes når du minst venter det). Jeg lurer derfor litt på hvorfor de nå holder på hos naboen...

Skrevet

I dag har jeg oppdaget at forskjellen på denne:

og denne:

er ca 3km/t på ergometersykkel... :fnise:

Skrevet

:fnise:

Velkommen til det underfundige treningsuniverset. 

Jeg har hørt sanger på radioen hvor jeg tenker DEN hadde funket til løpetime/spinning eller lignende, uten at jeg egentlig kunne satt meg ned og hørt på sangen for underholdning. Men funker fjell som rytme/driv. Og så har du noen instruktører som har valgt musikk heeeelt selv, og jeg lurer på hva i allverden de har tenkt med... :sukk:

Skrevet

Her er det radioen som velger - og hvem som velger kanal er litt ymse, så det går i alt fra NRK klassisk til NRJ. Jeg synes primært det som har noe å si er om jeg kjenner sangen, men særlig på sykkelen vil jo noe naturlig inspirere mer til innsats enn andre...

Jeg husker fra gruppetimene på rehab at noen var flinkere til å sette sammen program hvor øvelser og musikk hang bedre sammen enn andre, og det var ikke så mye hva slags musikk (utvalget var svært bredt og variert), men rytme, tempo og stemning.

Skrevet

Jeg var klar over at bestillingen min inkluderte 500 gram kokosnøttskiver, men jeg tenkte nok egentlig ikke over hvor mye det er i volum... :plystre:

Skrevet

Tre pakker te hentet i pakkeboks, tre bøker hentet i postkassen. Godt å fylt på slunkne lagre... :plystre: 

Jeg var oppe før 8 i dag, bare i tilfelle håndverkerne skulle starte arbeidsdagen med å stenge hos meg. Det kan skje når som helst denne og/eller neste uke, et overhodet ikke stressende konsept... Å stå opp så tidlig uten å skulle noe gir lange, fredelige og effektive morgener hvor uventet mye blir gjort før klokka er 10, men jeg får jo ikke nevneverdig mer energi totalt sett, det blir bare tomt tidligere.

Skrevet
Daria skrev (På 26.1.2026 den 20.00):

25.01: 14 lest, ingen kjøpt.

Det er (for) langt mellom lyspunktene i Anne Lise Frølands Tynne rivner av lys, her ligger mørket tett og tungt. Solveig overtaler Vegard til å overta farsgårdens hans - hun tror det vil være bedre for ham, som har slitt med psyken, og hun tar feil, for å si det enkelt. Alt som kan gå galt, gjør det, og enhver som kan sin Tsjekov ser tegnene fort... Jeg har sett mye god omtale av denne, og jeg har forsåvidt ikke noe å utsette på skrivingen, men for meg blir historien altfor mørk og tung og dyster, det er så vidt jeg orker å komme meg gjennom.   

Finland forteller er en novellesamling fra Bokklubbens geografiske serie fra 80-tallet. En sånn samling blir nødvendigvis variabel både i form, innhold, kvalitet og interesse - særlig 40 år senere. Stort sett ukjente forfattere for meg - unntakene er først og fremst Tove Jansson og Eeva Kilpi (som nok er den eneste av de representerte som fortsatt er i live, 97 år gamle) - og det aller mest påfallende (i tillegg til høy saunafrevens, som i all finsk litteratur) er hvor mye og ofte man blir minnet på borgerkrigen, som mange av forfatterne opplevde.

28.01: 15 lest, tre kjøpt.

På 18-årsdagen min så jeg Fuglane på Det Norske Teatret med klassen (jeg fikk bursdagssang i foajeen :fnise: ), og det jeg først og fremst husker er at Mattis satt i en båt mens det regnet fluesopp. Etter å ha lest boka skjønner jeg endelig sammenhengen... (Nei, vi jobbet ikke noe med teksten i forbindelse med teateret. Det skal sies at lærerstreiken begynte samme dag, så det er mulig læreren hadde planer om noe etterarbeid, men jeg ville ikke satt penger på det. Han var velmenende, men inkompetent...). Selv uten å ha lest boka har jeg jo hørt og lest mye om Mattis i årenes løp, så den som først og fremst gjorde inntrykk på meg og fikk min medlidenhet var søster Hege - så fanget av ansvaret og frustrasjonene og håpløsheten, og så kommer håpet likevel. Man lurer jo på hvordan hun hadde det etterpå...

Jeg har tatt sjansen på å kjøpe to bøker av en ukjent forfatter - men de henger jo sammen. En memoar i to bind fra en kvinne som vokste opp i Aserbadjan før revolusjonen og så flyktet til Paris. Originalt utgitt på 40-tallet og gitt ut på nytt ("gjenoppdaget"...) for noen år siden. Dessuten trengte jeg jo en bok til om dronning Elizabeth II...

Skrevet

Jeg sitter og ser en dokumentar i anledning av at det er 40 år siden Challenger-ulyklen i dag, og hver gang noen sier mission control, går hodet mitt hit...

Skrevet

Vestlendingen sammenliknet en gang, i forbindelse med at hsn hadde hatt et litt langt fravær, terapi med støttehjul - når du som er vant til å ha dem må klare deg uten en stund, må man jo bare regne med litt knall og fall. Hvorfor jeg kom på dette akkurat i dag, overlater jeg til den enkelte å tolke...

Fysio en dag foran skjema, nå står fire plan- og pliktfrie dager foran meg. Det slo meg der jeg vandret i kulda før halv ni at det ikke var bekmørkt lenger, dagen har faktisk blitt merkbart lenger og lysere.

Skrevet

Været og kroppen slår seg sammen for å overbevise meg om at det er en god dag for innedag. Det er ikke sikkert jeg er så vond å be...

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Været og kroppen slår seg sammen for å overbevise meg om at det er en god dag for innedag. Det er ikke sikkert jeg er så vond å be...

Mistenker at kroppen min forsøker å fortelle meg noe i samme gate... 

Litt uvel uten å være dårlig, tung i hodet uten å være syk, vondt i viljen - det er fredag.

Skrevet

Det er i skrivende stund dobbelt anerikansk i mål i EM-rennet i skiskyting. Finn én (eller to) feil... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...