Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Melder meg øyeblikkelig inn i klubben for de som syntes alt var mye bedre før. :opplyser: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det evige spenningsmomentet når man handler matvarer på nett - hvor store er de egentlig? I dag fikk jeg en bitteliten squash og en overraskende stor pose karameller. Jeg hadde jo blitt mer skuffet om det var omvendt :ler: 

Lesedag i dag - jeg hadde planer om å kombinere vintersportssendinger med litt forefallende husarbeid, men hodet var ikke så skjerm-interessert. Jeg håper det lar seg overtale til at Vamp-konserten som begynner snart er akseptabel...

Skrevet

Jeg har vært sammen med en venninne i 7 timer. Først noen timer hos henne, så her hos meg. Vi har nye planer for i morgen 😎

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 15.1.2026 den 20.48):

15.01: Fem lest, ingen kjøpt.

Tre bøker har blitt fullført i løpet av de to siste ukene, men det var så naturlig å skrive om dem samlet. Det dreier seg om tre av de fire bindene i Sissel Lange-Nielsens tetralogi om Medici-slekten (jeg leste den første før jul). Laokoon handler om Giulio de Medici, som ble pave Clemens VII. Han var grandonkelen til Caterina de Medici, som ble dronning av Frankrike og er hovedpersonen i tredje bind, Guds død. Hennes yngste datter Margots historie fortelles i det siste bindet, KJærlighetshoffet. Det er en tid for intriger, død og religionskriger, både ved pavestolen og det franske hoff, og det krever innsats å henge med - dette er en historisk periode hvor det meste av min kunnskap skriver seg fra tantsnusk-bøkene til Bertrice Small (hvilket man forsåvidt ikke skal kimse av. Mens forfatteren i etterordet kommenterer at de færreste nordmenn nok har hørt om Margot, vet jeg takket være Small både at hun ble gift med Henri de Navarra og at det var deres bryllup som var bakgrunnen for Bartholomeusnattens massakre - og at det egentlig var hertugen de Guise hun foretrakk. Så det. Men jeg jobber med å utvide min kunnskap og vil komme tilbake til dette når den boka også er ferdiglest...). I Store Noske Leksikons artikkel om Lange-Nilsen står det at dette verket burde fått en sentral plass i samtidslitteraturen - jeg vet ikke om jeg synes det var så fantastisk, men det er definitivt ambisiøst og interessant. 

16.01: Seks lest, ingen kjøpt.

Å er den nyeste diktsamlingen til Thor Magnus Tangerås, i den grad det kan kalles en samling når hele boka på 140 sider er ett sammenhengende langdikt. Det handler om en bekk - en å - som lyrikeren følger fra ås til os mens han funderer over natur og klimaendringer og språk og litteratur og der som ellers måtte falle ham inn. Det er også et formdikt, hvor bekken i tre-linjers strofer renner over sidene, silder jevnt, slynger seg i krappe svinger eller deler seg i to parallelle løp. Det er effektfullt, men denne leseren ønsker seg en og annen rasteplass underveis som kunne bryte opp litt... Tangerås er ikke den enkleste av lyrikere (vi er langt fra platt instapoesi her), det er store tanker, ord og referanser, men det er en språkbeherskelse og en lek med ord og bokstaver som er helt formidabel og en ren nytelse å lese. Debutboka Ø var en typisk vinterbok som det føltes helt riktig å lese inne i varmen mens det snødde ute, dette er en sommerbok jeg nok skal lese igjen, gjerne utendørs i sol.

Endret av Daria
Skrevet
Dallandra skrev (21 minutter siden):

Jeg har vært sammen med en venninne i 7 timer. Først noen timer hos henne, så her hos meg. Vi har nye planer for i morgen 😎

Det høres ut som en godt utnyttet helg :jepp:

Hodet syntes ikke konsert var en ønskelig aktivitet, så da spørs det vel om det ikke blir et kapittel eller tre til i stedet... :leselusa:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...